Tanulságos
igék a példázatokról 27
Text.Az én juhaim hallgatnak
az én hangomra, én ismerem őket, és ők követnek engem.”(Ján.1O,27)
„Ti
nem az én juhaim közül valók vagytok, mert az én juhaim hallgatnak az én
hangomra”. Jézus itt egy határvonalat húz két embercsoport közé. Akik az ő
juhai és akik nem azok. Mert az előbbiek hisznek benne, az utóbbiak nem. Az
egyik ember hallgat Jézus szavára, a másik süket erre. Egyesek követik őt,
mások meg elfordulnak tőle. Ez a választóvoanl végigfut az egész Biblián, mind
az Ó, mind pedig az Újszövetségen. Ott van Kain és Ábel, mindkettőt egy anyaméh
hordozta, ott van Péter és Júdás, akik
ugyanannak a Mesternek a tanítványai,
ott van a pünkösdi tömeg, akik közül háromezer hisz és
megkeresztelkedik, a többi pedig csúfolódik: édes bortól részegedtek meg.
Isten számára ez az
egyetlen határvonal fontos, ami a hit és hitetlenség között fut. Előtte csak
kétféle ember létezik: azok, akik hallgatnak a Fia szavára és azok, akik nem
hallgatnak arra. A többi választóvonalak, a faji, nemzeti, társadalmi és más
határvonalak számára nem léteznek és nincs jelentőségük. Erre is igaz, amit Pál
mond: Krisztusban nincs sem zsidó, sem görög, sem szolga, sem szabad, sem
férfi, sem nő. Az ésaiási mondatot parafrazálva: a ti határvonalaitok nem az én
határvonalaim. A gyülekezet az egyház, azért olyan csodálatos közösség, mert
itt ezerféle választóvonal van közöttünk, hisz van öreg és fiatal, gazdag és
szegény, fekete és fehér, és folytathatnám tovább, de egy dolog mégis egyesít
minket és ez az, hogy hallgatunk a jó pásztor hangjára.
Ezért minden ember számára
a döntő kérdés: kihez tartozol, kié vagy, kinek a hangjára hallgatsz? Nincs
rettenetesebb dolog, minthogy Jézus nekünk azt kell mondja: te nem az én juhaim
közül való vagy!
Ezek után feltevődik a
kérdés: ha ennyire fontos, hogy Jézus juhai legyünk, hogyan lehetünk azzá?
Milyen lépéseket kell ehhez tenni? Erre a kérdésre nem mi adjuk meg a választ,
maga az Úr adja meg azt. Ez a különös válasz egyszerre nyugtalanító és
bátorító. Bátorító, mert Jézus azt mondja: az én Atyám, aki ezeket a juhokat
neki adta nagyobb mindenkinél, hogy ő imádkozik azokért, akiket az Atya neki
adott. Jézus minden juhot, lelket akit az Atya neki adott egy nagy ajándékként
kezel.
A nyugtalanító az, hogy mi
senkit se tudunk Jézus juhává tenni. Minden hívő szülő leghőbb vágya, hogy
gyermeke is higgyen, üdvözüljön, de ő ezt nem tudja megtenni. Ez nem a mi
hatalmunkban van. Ezt egyedül az Atya tudja megtenni, megadni, megcselekedni.
Ez az Atya munkája. De azért mi is tehetünk valamit, imádkozhatunk,
kopogtathatunk, az ajtót azonban valaki más nyitja ki, ő ad a kérőnek, ő nyit
ajtót a zörgetőnek, ő adja meg a keresőnek a megtalálás örömét. Itt minden
ajándék
Aki pedig már odatartozik
Jézus nyájához, nem mondhatja: én ezt megérdemeltem. Itt csak hála és
magasztalás lehetséges. De az Atyának ez a kegyelmi választása nem marad
titokban. Az Atya közli a Fiúval, hogy ő
valakit neki adott. De a megtalált lélek is tudhatja magáról, hogy ő Jézus
tulajdona lett.
Aki Jézus nyájához tartozik, annak életében világos és
félreérthetetlen jelei lesznek ennek. Az
első az, hogy az én juhim hallják az én szómat. Aki Jézus juhává lett, azt már
érdekli, hogy mit mond Jézus, s az ilyen hetente nem csak egy óra, egy
istentisztelet erejéig hallgat Jézus szavára, ő már nem bírja ki a
hétköznapokat sem Jézus szava nélkül. Mert annak naponta szüksége van a Jézus
szavára. Az ő nyájához tartozó juh már különbséget tud tenni a jó pásztor és az
idegen hangja között és az idegen hangjára nem fog hallgatni.
Aki pedig hallgatni kezd a
jó pásztor hangjára, annak az életében ennek következményei is lesznek. Ebből
döntések születnek, határozott igenek és nemek, az ilyen ember megtesz bizonyos
dolgokat, más dolgokat pedig tudatosan elkerül. Aki hallgat, az követni kezdi
Jézust, és megszületik életében az engedelmesség. Ha ez nem születik meg, ott
nagy baj van.
De hova követik a juhok a
pásztort? A 23-ik zsoltárt idézhetjük: füves legelőkre és csendes vizekhez
terelgeti a juhait. De átvezeti őket a halál árnyékának völgyén és az ellenség
elé is viszi őket. De a jó pásztor oda is vezeti a juhait, ahol nem szeretnének
lenni: a harcba. Hisz itt Jézus arról beszél, hogy az ő juhait senki ki nem
ragadhatja Atyja kezéből. Ebben már eleve ott van az, hogy a farkas, a Sátán mindent
el fog követni, hogy őket az Atya kezéből kiszakítsa.
A jó pásztor nem ígéri
azt, hogy földi életünk meg fog maradni, nem ígér gazdagságot, egy nyugalmas és
kényelmes életet. Ennek épp az ellenkezője az igaz: harcot ígér, küzdelmet,
nyomorúságot, önmegtagadást és keresztfelvételt. De egyet bizonyára ígér és ez
az örök élet. Ezt senki sem veheti el az övéitől. Az ő gyermekeinek legnagyobb
kincse: az örök élet bizonyossága.
Persze az örök élet csak a
Jézus juhainak jelent sokat. Akik nem tartoznak az ő nyájához, azokat ez nem is
érdekli. Azok, ahogy egy hitetlen ember fogalmazott: a mennyet ő az angyaloknak
hagyja. De akik az övéi, azok számára ez igenis nagyon sokat jelent, olyan
sokat, hogy még a földi életüket is készek feláldozni érte. Mert itt van a
bátorság gyökere. A keresztyén ember annyira bizonyos az örök élet valóságában,
hogy ezért mindent oda tud adni, ahogy Pál fogalmaz: mindent kárnak és
szemétnek ítélek.
Ma azt látjuk, hogy az
emberek olyan könnyen feladják a meggyőződésüket, érveiket, miért? Azért, mert
nem gyökereztek örök értékbe, az örök életbe.
Végül szenteljünk egy kis
figyelmet azoknak is, akiről Jézus azt mondja, hogy ők nem az ő juhai. Ezek
mind kegyes emberek, akik tulajdonképpen a kiválasztottak seregébe kellene
tartozzanak, de ők ezt nem akarják. Jóllehet a Jézus nyájához való tartozás nem
a mi érdemünk, nem a mi teljesítményünk, de ugyanakkor az is igaz, hogy ezt
vissza lehet utasítani, el lehet veszíteni. János evangélista ezt a szakaszt
azzal a megjegyzéssel kezdi: templomszentelés ünnepe volt és tél. Ezt az
ünnepet Krisztus előtt 165-ben kezdték el ünnepelni, december 25-étől 8 napon
át folyamatosan ünnepeltek. Ez az ünnep egy emlékezés volt a makkabeusok hősi
korszakára, arra az időre amikor Antiokusz Epifánész Izrael népét leigázta, a
templomot megszentségtelenítette és az Istenben való hitet ki akarta írtani. A makkabeusok
jelszava az volt: tisztességgel élni, s ha ezt nem lehet akkor inkább tisztességgel meghalni.
Nos, ezen az ünnepen
került sor erre a beszélgetésre a nép és az egyház vezetőivel. Fennkölt
gondolatok, elszántság töltötte el ilyenkor az emberek szívét. Ebben a
hangulatban szólt Jézus a nép vezetőihez. De ők nem hallják meg a hangját. Utal
Jézus a maga cselekedeteire, de ezak a cselekedetek nem győzik meg őket, hogy ő
lenne a Messiás. Ők nem olyan pásztort akarnak, aki életét adja a juhokért,
hanem olyant, amilyenek a makkabeusok voltak, akik fegyverrel verték le az
ellenséget.
De ez ma is ma is így van.
Ma más messiásokat várnak, politikusokat, tudósokat és közben Jézust
elutasítják az emberek. Egy olyan Messiás, aki szenved és meghal nem kell. Köveket
ragadnak, hogy megkövezzék, de elvonul, mert meg nem jött el az ő órája. De el
fog jönni, mert a jó pásztor meg kell haljon az ő juhaiért. Az ő juhai ma is
úgy harcolnak, mint a pásztoruk, aki győzött s így juhai is tudhatják, hogy ők
is győzni fognak.
Javasolt cím: kire hallgatsz?
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése