A Szentírás
ellentmondásáos emberei 4
Joás Text.2
Kir.11,1- 2,2
Joás egy csodagyerek volt.
Már életének kezdete nagyon kalandos volt. Még egy éves se volt és már
rejtőzködnie kellett. Születése idején a pokol erői tomboltak Júdában.
Rettenetes terror volt, a trónon az istentelen Jézabel leánya, Athália ült. Az
ő egyetlen gondja az volt, hogy a pogányságot és a saját pozicióját megerősítse
az országban. Hat évig tartó uralma alatt hullott a könny és a vér, valóságos
hiénaként uralkodott. Nem riadt vissza attól sem, hogy saját családjának a
tagjait megölesse, vagyis a Dávid utódait, akikről úgy gondolta, hogy veszélyt
jelentenek, ezek mind a halál-listára kerültek. Már nem sok ilyen volt, hisz
Jéhu negyvenkettőt öletett meg már közülük. Már csak páran maradtak s ezek
közül egy volt Joás. Ezért Athália ugyanolyan gyermekgyilkossági akcióba
kezdett, mint annak idején majd Heródes Betlehemben. Akkor ott Jézust akarták
megölni, itt Jézus születését akarták megakadályozni. Hisz Isten ígérete
alapján Jézusnak Dávid házából kellett
megszületni, így Atháliának és Heródesnek egy célja volt. Athália
gyermekgyilkossága egy fontos fejezete az asszony és a kígyó magva közti
küzdelemnek.
Ebből a vérfürdőből Joás
csodával határos módon szabadult meg. Egy istenfélő asszony, Jóseba, Jojáda
főpap felesége hajtja végre ezt merész tettet és tervet. Először egy
rejtekhelyet kerestek neki magában a királyi palotában, ez egy hálószoba volt,
ahol Joás és a dajkája meghúzhatta magát. De ez tulajdonképpen egy olyan
padlásszoba volt, ahol az ágyneműt tartották. Ez még biztonságosabb volt, mint
egy hálószoba. De idővel ez a hely is veszélyessé vált, hisz Athália és kémjei
mindent árgus szemekkel figyeltek. Ezért egy még biztonságosabb helyet kellett
találni neki és ez meg is került, mégpedig az Úr házában. Minden valószínűség
szerint Jójada főpap és felesége a templom egyik részében lakott, s oda
hozhatták a kis Joást. Ő tehát egy szent helyen, egy szent légkörben nőtt
fel. Két csodálatos ember vigyáz rá,
körülölelik tüzes imáikkal. Ahogy értelmesedik tanítják őt az Úrnak utaira.
Szószerint és átvitt
értelemben is Joás a Mindenhatónak szárnyai alatt van, elrejtve Athália haragja
elől. Ez hatéves koráig így folyt, amikor Jójáda elérkezettnek látta az időt
egy államcsíny végrehajtására a diktatúra és pogányság ellen. A főpap alapos
előkészítés után a kis trónörököst bemutatja a népnek. Joást ezen a napon
királlyá kenik fel. Athália megkapta méltó bűntetését és mindenki boldog volt.
Milyen nagy dolgott cselekedett az Úr!
Most Isten ígérete ebben a
gyermekben volt, hisz tőle fügött Dávid házának jövője, a világ üdvössége.
Ezért vigyázott az Úr úgy az életére, hisz Krisztus születése is benne volt
ebben a történetben.
Nyilván az Úr ígéretét
másképp vagy máson keresztül is beteljesíthette volna. Választhatott volna mást
is, de épp őt választotta. Miért épp őt? Miért nem egy másik herceget, miért
nem a többi gyermek közül választott ki valakit? Erre a sok kérdésre csak egy
válasz van: azért, mert az Isten így akarta. Ez volt az ő isteni kiválasztása.
Ezt nem lehet megmagyarázni, csak csodálni lehet. Ezért is kezdtük így a
magyarázatot: Joás csodagyerek volt. S hogy miként reagált erre Joás? Erről azt
olvassuk, hogy azt cselekedte, ami helyes volt az Úr szeme előtt. Ezen nem is
kell csodálkozni, ez magától érthetődő, ez a minimum, amit tőle el lehetett
várni. Hisz az Úr épp azért tett jót Joással, és ő ezt várta el tőle. Isten nem
azért áraszt el minket kegyelmével, szeretetével, hogy minket az közömbösen
hagyjon, hanem hogy hálából cselekedjük az ő akaratát. Joás is ezt tette, Isten
akaratát. Hát ki tette volna, ha nem épp ő? De Joás ebben nem volt egyedül,
mert olyan eszközöket használt fel Isten, mint Jojáda és felesége.
Vegyük ezt nagy
ajándéknak, ha istenfélő szülők gyermekei lehettünk, ahol védve voltunk a Sátán
terrorjától, ahol körülvettek szüleink imádságai. Miért épp minket választott
ki az Úr? Hisz választhatott volna másokat is. Erre sincs válasz más, csak az,
hogy Isten kiválasztott, mert terve volt velünk. És ez a terv az, hogy mi is
cselekedjük az ő akaratát, ami helyes az ő szemei előtt.
De sajnos történt valami
szomorú is ennek az embernek az életében. Hisz másképp nem került volna ebbe a
sorozatba, ami az ellentmondásos emberekről szól. Azt nem mondhatjuk, hogy Joás
nem szolgálta az Urat, hisz azokról a királyokról, akik ezt nem tették azt
olvassuk, hogy gonoszul cselekedtek az Úr szemei előtt. Azt se mondhatjuk, hogy
amit tett, csak fél szívvel tette. Hisz a Biblia részletesen beszámol arról,
hogy miként állította helyre a templomot és az istentiszteletet. Athália idején
nyilvánvalóan elhanyagolták a templomot, de Joás egy hatalmas felújításba
kezdett. Állandóan bíztatta a népet a templom helyreállítására. Ő az, aki
kitalálja a perselyt, amibe az emberek a pénzüket, adományikat dobhatták.
Jeruzsálemre szép napok derültek. A vallási élet virágzott, energikus vezetése
és tehetséges munkája alatt. Ezzel minden rendben volt.
De most a Biblia mond
valamit és ez az, hogy Joás csak addig cselekedte azt, ami helyes volt, amíg
Jójada főpap élt. Ez egy hosszú időszak volt. Ez uralkodásának nagy részét
tette ki, hisz Jójáda főpap százharminc évet élt s addig végig hallgatott rá.
De ennek egyszer vége szakadt és életében egy szomorú törés következett be.
Uralkodásának végén egy egészen más kép rajzolódik ki róla. Pont az ellentéte
annak, ami előtte volt. Életének volt egy szomorú fordulópontja, és ez az volt,
amikor Júda fejedelmei eljöttek hozzá, akik Jójada főpap eddig távol tudott
tartani tőle. Ezek gratuláltak neki és ilyeneket mondhattak: az öreg meghalt,
most végre a saját lábadon állhatsz, nem kell mindenben az ő utasításait
kövesd, végre friss szelek fújhatnak, nagyobb lehet a szabadság. Az ajtókat
végre ki lehet tárni és Joás ki is tárta s a pogányság nagy erővel tért vissza
Jeruzsálembe. S ettől a perctől kezdve Joás gonoszul cselekedett az Úr szeme
előtt.
Hányszor megtörténik az ma
is! Amíg a gyermekek még otthon vannak, a szülők felügyelete alatt, minden
rendben van. De ha kirepültek a szülői házból, ahogy a saját lábukon kezdenek
állni, minden megváltozik.
Mit mondjunk ezek után
Joásról? Ő egy kétszínű és képmutató ember volt, amíg a főpap szárnyai alatt
élt? Ezt nincs jogunk se mondani, se feltételezni. Egy gyenge jellem volt, aki
először nem tudott nemet mondani a főpapnak, később pedig Júda fejedelmeinek
sem? Nem, ez sem igaz. Mi történt hát vele? Mi volt vele a baj? Mi az a pont,
ahol az élete megfordult? Talán az, hogy Joás nem értette meg, hogy az Urat
örömmel és hálából kell szolgálni. Ő inkább kötelességből szolgálta az Urat,
mert úgy illik. Inkább azért, mert „ kell” és nem azért, mert „szabad”.
Azt kell meglátni, hogy az
Úr szolgálata szép és áldott, hogy Istennel úgy beszélgethetünk, mint apánkkal,
hogy Jézushoz úgy jöhetünk, mint a legjobb baráthoz. Hogy minden a javunkat és
üdvösségünket szolgálja. Megszabadulsz a halálfélelemtől, a bűnös én, az
ó-ember terrorjától. Aki már egyszer átélte az Úrral való közösség, az Úrnak
való szolgálat örömét, az ha el is bukik, mint a tékozló fiú, újra vissza fog
térni. De Joás ezt nem élte át. Ő könnyen felcserélte Istent a világgal, mert
soha sem szerette igazán az Urat. Amíg az Urat szolgálta, nem volt képmutató,
nem cselekedett meggyőződése ellenére, hanem meggyőződés nélkül cselekedett. Ő
egy emberre támaszkodott és ez Jójáda volt. Amikor a főpap meghalt, meghalt
Joás lelki élete is. Az istentisztelete nem „magántulajdon” volt, hanem csupán„kölcsönvett áru.” Ezzel nem szabad azt
mondani, hogy a nevelés semmi és az istenfélő szülők szerepe semmi, hisz ez
Isten áldott eszköze lehet az életünkben. Nem lehet elég nagy ajándéknak
tartani azt, hogy valaki hívő szülők gyermekeként születik, keresztyén
családban nő fel, ebben már ott van Isten kiválasztása. Ez az a meder, amit
Isten már elkészített, hogy ezen át az áldások folyama ránk áradjon. Milyen
szépen beszél Pál Timótheus anyjáról és nagyanyjáról, akikben képmutatás
nélküli hit volt. A megtérés sokszor épp a szülőkön keresztül érkezik meg a
gyermekekhez, vagy sokak életében a nagyszülőkön keresztül.
De azért a hitet nem lehet
örökölni, az személyes kell legyen. Ott kell legyen a személyes meggyőződés,
odaszánás. Enélkül is sok mindent lehet tenni, lehet dolgozni, lehet adakozni,
de ez nem elég. Ha ez nincs meg, akkor jönnek a bajok az ember életében. Joás
életében az első kísértés a júdeai fejedelmek voltak. Ez után következik Joás
megintése Zakariás próféta által. De Joás erre már nem hallgat, hanem örökre
elhallgattatja a prófétát. Ez a próféta is úgy kell meghaljon, mint Keresztelő
János, aki azt merte mondani Heródesnek: nem szabad testvéred feleségével
élned! A döbbenetes, hogy ez a Zakariás próféta annak a főpapnak a fia volt,
aki megmentette az életét. Ezután következik Isten bűntetése, az ellenség eljön
Jeruzsálem ellen, de Joás megvásárolja biztonságát a templom kincseivel,
azokkal a kincsekkel, amiket olyan nagy buzgalommal gyűjtött össze az Úrnak.
Erre következik Isten rettenetes ítélete, hogy Joást meggyilkolja két férfi,
csak anyjuk nevét jegyzi fel a Szentírás, nem véletlenül, hisz ezek pogány
asszonyok, akik isteneit tisztelte Joás, az igaz Isten helyett.
Ez a vége Joásnak, ő annak
az embernek a tipikus példája, akinek nincs személyes hite. Természetesen itt
is azt mondhatjuk, hogy ne dobjunk követ Joásra. Mert élete felett nem mi
mondjuk ki az utolsó szót. Joás története is kiált az igazi Király, Krisztus
után. Joás mégis, mindenek ellenére Krisztus előképe, hisz ő az a Csodagyermek, aki a betlehemi mészárlást
túlélte. Joást gyermekként kenték fel királlyá, Jézus is tizenkét éves korban
már ott van a templomban.
Szomorú példája legyen
figyelmeztetés: nehogy hasonlítsunk rá! Ha nincs öröm az életünkben nincs igazi
és személyes hitünk, csak egy megöröklött hit, szokás-hit, akkor imádságban kérjünk
igazi örömöt, személyes hitet, meggyőződést, hogy növekedjen bennünk az öröm és
a hála, hogy ne emberekre támaszkodjon a hitünk, hogy ne emberekért tegyük azt,
amit teszünk, hanem az Úrért. Nem elég szépen kezdeni, hanem nagyon fontos,
hogy mindvégig kitartsunk és megmaradjunk a hit útján. Mi ne Joásra nézzünk,
hanem arra, akire Joás is mutat: Jézus Krisztusra, hitünk elkezdőjére és
bevégzőjére.
ManasséText.2Kir.21,1-16,
2Krón.33,11-18
Egy híres igehirdető
Spurgeon írt egy olyan című könyvet: a kegyelem hét csodája. Ebben hét olyan
emberről, akik nagy bűnökbe estek, de Isten kegyelméből megtérésre jutottak.
Ezek között az első Manassé. Után a bűnös asszony, a Lukács evangéliuma 7-ik
fejezetéből, a jobbkéz felőli gonosztevő, Pál apostol, a filippi börtönőr,
Onézimusz és a végén ő maga. Látjuk, hogy Spurgeon Manassét egy megtérő
bűnösnek tartotta. A legtöbb bibliaolvasó ember számára Manassé megtéréséhez
nem fér kétség.
De vannak olyan emberek
is, akik azt állítják, hogy Manassé nem tért meg igazán az Úrhoz. Ezért is
tartozik ő a Biblia ellentmondásos emberei közé. Az ő története két helyen is
szerepel a Bibliában, a 2 Kir.21-ben és a 2 Krón.33-ban. Ezek a fejezetek
részltesen leírják Manassé életét. A különös az, hogy az első , a 2Kir.21 egy
szóval sem említi Manassé megtérését, ott csak a bűnlajstroma van feljegyezve,
az olvasható és ez egyszerűen rettenetes. Aki csak ezt olvassa egy jó szót sem
tud mondani erről a királyról.
De a 2Krón.33-ban le van
írva , hogy Manassét Babilonba vitték és ott megtért Istenhez. Lássuk ezek
után, hogy mi is történt Manassénak az életében? Ezt hallottuk az igéből. Hogy
ez igazi megtérés volt-e, ez vita tárgya. Sok írásmagyarázó azt mondja, hogy ez
csak egy „ körülmények miatti” megtérés volt, egy szorítás alatti megtérés. A
Manassé bűnlajstroma rettenetes, mi nagyon jól tudjuk ezt, hogy minden rosszra
hajlamosak vagyunk, de hogy egy ember ennyi bűnt kövessen el, és ezt annak
ellenére, hogy az apja egy nagyon istenfélő király volt, mégpedig Ezékiás, azt
elképzelni se tudjuk. Spurgeon azt mondja erről, hogy vannak olyan emberek,
akik nem csak egy kézzel vétkeznek, hanem lubickolnak a bűnben.
Nos, Manassé életében is
ez történt. Szinte rettenetes még olvasni is, hogy mi mindent vitt véghez ez az
ember. Az is bűne volt, hogy nem figyelt az Úrra, azokat is üldözte és
kivégeztette, akik figyelmeztetni próbálták.
Már mondtuk, hogy apja
Ezékiás király volt, aki amikor beteg lett könyörgött élete meghosszabításáért.
Nem elsősorban magáért kérte, hanem azért, hogy az Úrnak dolgát végezhesse. A
legnagyobb fájdalma az volt, hogy nem volt gyermeke, nem volt utódja. Ez azt
jelentette volna, hogy a Dávid vonala, amiből a Messiás is meg kellett
szülessen, megszakadt volna. Ezékiás kérése hitből fakadt, hitből való
cselekedet volt. Ő ugyan vágyott egy fiúra, de azért, hogy majd az ő
nemzetségéből megszülethessen a Messiás. Nos, Manassé volt az a fiú, akit
imádsága meghallgatásaként kapott. De ez a fiú nem messiási, hanem sokkal
inkább antikrisztusi vonásokat árul el, hogy az Újszövetség nyelvén
fogalmazzunk. Ez persze rengeteg kérdést vet fel. Mi volt Istennek a célja,
hogy egy ilyen gyermeket adott Ezékiás imádságára? Nem lett volna helyes
Ezékiás kérése? Inkább egy hitetlen kierőszakolás volt ez? Nem egy hívő kérés
volt ? Ezekre a kérdésekre nem kapunk más választ: így akarta Isten.
A körülmények, amelyek
közt Manassé megszületett egyet s mást megmagyaráznak. Szülei idősek voltak,
kései gyermek volt, s az ilyen gyermeket el szokták kényeztetni. Aztán az apja
már gyerekkorában meghalt, ő rossz tanácsadók befolyása alá került. Persze a
körülmények sohasem igazolhatják a bűnt. Lehetnek úgymond enyhítő körülmények,
de az ember mindig felelős a tetteiért. Így Manassé is felelős mindazért, amit
elkövetett.
Élete azzal kezdődik, hogy
mindent lerombolt, amit apja felépított, amit pedig apja lerombolt, azt ő
felépítette. Vannak olyan emberek, akik nem hisznek, de ha szüleik hitben
éltek, akkor irántuk való tiszteletből, kegyeletből mégsem tesznek meg bizonyos
dolgokat. Manassénál a tiszteletnek, kegyeletnek nyomát se találjuk. A
templomból, az Úr házából egyféle panteont csinált, ahol minden korabeli
istenségnek helye volt. Az, hogy Manassé az ég minden seregét imádta, azt
jelentette, hogy hitt a csillagok állásában s ebből vezette le az emberek és népek
sorsát. Nem az élő Isten beszéde, hanem a néma csillagok vezették. Fiat átvitte
a tüzön, ami azt jelentette, hogy feláldozta őket az egyik legutálatosabb
istenségnek, Moloknak. Az Asera tisztelete a kultikus prostitúció volt, ami
szexuális orgiákat jelentett. Mindezeket mint király tette, mint a nép
vezetője. A királyoknak óriási volt a felelőssége, hisz példaképei voltak a
népnek. Ha király ezt csinálja, miért ne csinálhatnánk mi is, mondhatta a nép?
Így Manassé a nép tízezreit vitte súlyos bálványimádásba és különféle bűnökbe.
Ez azért olyan súlyos dolog, mert ezt már nem lehetett jóvá tenni. Ha ő meg is
tért akkor is, akiket a bűnbe vitt, azok megmaradtak a bűnben. Itt is igaz,
hogy az ember nem önmagában vagy
önmagának vétkezik csupán, a bűnnek súlyos következményei vannak mások életére
nézve.
Szóltunk már arról is,
hogy Manassé üldözte és megölette a prófétákat, neki is megvolt a „Szent
Bertalan éjszakája”, amikor Isten gyermekeit kivégeztette. A legrettenetesebb
az, hogy az Úr szólt hozzá, de nam hallgatott szavára. Ez nem csak bűn, ez már
megátalkodottság. Hadd beszéljen az Isten, mi úgyis azt tesszük, amit mi
akarunk. Sajnos nagyon sok templombajáró emberrel is ez történik: az Úr minden
vasárnap szól, de nem történik semmi. Tudomásul szolgál és kész. Istent talán
semmi sem haragítja annyira, mint amikor nem hallgatunk rá.
Azért ellentmondásos ember
Manassé, mert ellentmondásos a megtérése is. Nem azért, mert az ő bűne sötétebb
lenne, mint másoké. Isten „hegynyi” bűnt is megbocsát. Nem azzal van a baj,
hogy nagyon sok bűn volt az életében, amint aláttuk ezt a 2Kir.21-ben csak a
bűnéról olvasunk, ott nincs egy fénysugár sem. Ott nincs szó arról, hogy
Manassé megtért volna. Ha a 2Krón.33-at olvassuk, akkor már egészen más a
helyzet. A krónikás leírja, hogy amikor Manassé nem akart hallani, akkor
éreznie kellett. Isten jött az ő ítéletével, ledöntötte a trónról, és Babilonba
került. Ott Babilonban, a börtönben megalázkodott és imádkozott az Úrhoz. S
Isten íme milyen kegyelmes. Meghallgatja egy olyan ember imádságát, aki eddig
eddig soha nem hallgatott rá, kiszabadítja a fogságból, visszaviszi
Jeruzsálembe, visszahelyezi a trónra. Mikor Manassé visszatér Jeruzsálembe az
emberek azt mondhatták: Manassé csak megváltozott, mert eltávolította az Úr
házából az idegen isteneket, s minden oltárt, amit épített, kidobatott a
városon kívülre. Helyreállította az Úr oltárát és hálaadó és dicsőítő
áldozatokat mutatott be rajta és megparancsolta Júdának, hogy az Úrnak
szolgáljanak.
Mit lehet ezekre mondani?
Sem azt nem mondhatjuk, hogy megtérése nem volt igazi de azt sem állíthatjuk
teljes bizonyossággal, hogy igaz és teljes lett volna ez a megtérés.
Kérdőjeleket lehet tenni, miért? Ha összehasonlítjuk ezt más emberek életével,
akkor ott is találunk hasonló dolgokat és mégsem tértek meg igazán. Akhábról is
azt olvassuk, hogy megalázta magát, amikor Illés súlyos ítéletet hirdetett
felette. Mások is imádkoztak az Úrhoz és meghallgatta őket az Úr. De az még nem
bizonyítja megtérésük igaz voltát. Amikor a fáraót utolérte Isten csapása,
kérte Mózest, hogy imádkozzion Istenhez, és Isten meghallgatta Mózes imáját. De
erre azt mondjuk, hogy Manasséról azt olvassuk, hogy ő így tudta meg, hogy az
Úr az igaz Isten. A Biblia nem írja azt, hogy igazi volt a megtérése, de azt igen,
hogy saját bőrén tapasztalta meg Isten erejét és hatalmát. Eddig Manassé mindig
kinevette Istent, de most a börtönben meg kellett lássa, hogy igenis valóság az
Isten. Ő itt meglátta, hogy Istennel nem lehet csúfolkodni, ahogy ő ezt eddig
tette. Dehát nem erről tanuskodnak cselekedetei, hogy eltávolítja a templomból
az idegen isteneket és felszólította a népet, hogy az Úrnak szolgáljanak?
De úgy tűnik, hogy ez nem
volt olyan komoly és mély dolog, mint ahogy azt a 2Krón.33 olvasása után
gondolnánk. Mert például azokat az oltárokat, amiket az ég seregeinek
tiszteletére épített, nem távolították el, ez majd csak Jósiás király idejében
történik meg. Erről majd később olvasunk. Az is kérdés, hogy ha valóban
megtért, akkor a 2Kir. Könyve miért nem szól erről egy szót sem? Sőt, Ammonról,
a fiáról azt, hogy ugyanazt cselekedte, mint az apja. S ha tényleg megtért
volna, Jeremiás nem kellett volna így szóljon: „bújdosóvá teszem őket a föld
minden országában Manassé miatt, azok miatt, amiket Jeruzsálemben cselekedett.”
Mindezek gondolatok
kavarognak bennünk, amikor Manasséra gondolunk. Ő is egy ellentmondásos embere
a Szentírásnak. Nyílván, csak számunkra ellentmondásos ő, hisz az Úr előtt
ismert az ő élete, ő ismeri az övéit. De mi nem hordjuk a mellényzsebünkben az
üdvözülők és elkárhozottak névsorát. Mi nem mondhatunk többet, mint amit az ige
mond. Akárhogyan is álljon a helyzet Manassé nem egy követendő példa a mi
számunnkra. Még akkor is, ha valóban megtért, akkor is élete legnagyobb részét
bűnben töltötte el. S azt a sok gonoszságot, ártatlan vért, amit kiontott, már soha többé nem tudta jóvátenni.
Ha pedig a megtérése nem
volt igazi, akkor még elriasztóbb a példája, aki élete végén is a kegyesség látszatát
mutatta, de megtagadta annak erejét, ahogy azt Pál mondja. Akárhogyan is legyen
hát, csak egyet mondhatunk: könyörüljön rajtunk az Úr, hogyvelünk, ami
életünkben ne így legyen!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése