2019. június 11., kedd

A gonosz szőlőművesek példázata

Tanulságos igék a példázatokról 24

Text:”Ez az örökös, öljük meg, hogy miénk legyen az örökség! (Luk.2O,14)

            Lukács evangéliumának utolsó példázata áll előttünk. A példázatokban egy különös dolgot figyelhetünk meg. Azok a példázatok, amelyek a természetből veszik képeiket a békesség, nyugalom, rendezettség érzését árasztják magukból. De azok a példázatok, amelyekben az ember áll középpontban mind drámaiságot, feszültséget, konfliktusokat hordoznak magukban.
            Így van ez ebben a példázatban is, ami a gonosz szőlőművesekről szól. Itt nem békés, szerető szívű emberekkel találkozunk, hanem olyanokkal, akik gyilkos indulatokat hordoznak magukban. Ez a példázat úgy van felépítve, mint egy dráma: több felvonás van, amelyek világosan elhatárolódnak egymástól.
            A történelmi háttér, amiben a példázat elhangzik nagyon könnyen felismerhető. Itt Izrael népének sorsáról és bűnéről van szó első renden. Ez egy titokzatos nép, akivel Isten szövetséget kötött, hogy őt mintegy példának állítsa minden nép elé. Az Úr nem egy könnyű népet választott magának, hanem egy nehezen kezelhető, dacos, akaratos népet. Ő ehhez a néphez elküldte prófétáit, akik Isten végtelen szeretetét és türelmét hirdették e népnek. Mert ugyan melyik az a földi szőlősgazda, aki eltűrné, hogy munkásai csúfot űzzenek küldötteiből? A példázatbeli gazda a kudarc ellenére újra próbálkozik, hogy a gonosz szőlőmunkásokat jobb belátásra bírja. Ebben példázatban épp ez a megrázó. Ez a példázat az Isten lehetetlen próbálkozását szemlélteti, hogy Isten hűséges marad az emberhez annak minden elvakultsága, kegyetlensége, engedetlensége ellenére is. Isten nem mond le az emberről, a világról.
            Istent még az se töri le, ha küldötteit megölik, újabb és újabb egységeket vet be az emberért való küzdelembe, úgy tűnik, hogy kiapadhatatlanok a tartalékai. Végül elküldi Fiát is, úgy gondolja, hogy őt meg fogják becsülni. Ha Jézus, a Messiás el fog jönni hozzájuk csak észre fogják venni, hogy Isten a legdrágábbat reszkírozza értük. De a Fiút sem becsülik meg, annak ellenére, hogy tudják: ő az örökös. Isten akciói mind kudarcba fulladnak. A lázadók diadalmaskodnak és a csatamező tele van áldozatokkal.
            Az emberiség történelmének középpontjában ott áll a véres kereszt, az Isten vereségének a jele és hirdeti: Isten kudarcot vallott, csődöt mondott az emberrel való minden próbálkozása. Aki szeret, az mindig alul marad, annak mindig szenvedni kell. Az ember kivívta Istennel szembeni önállóságát kezébe vette sorsának irányítását
            Ez a példázat azonban rólunk is szól. Ennek a történetnek mi is aktív résztvevői vagyunk. Ez a példázat ott szólít meg minket, ahol vagyunk: a valóságos, mindennapi életünkben. Ez a történet naponta újra játszódik a családban, a munkahelyen, az emberek közötti kapcsolatokban. De ugyanakkor azt is hirdeti, hogy Isten a mi valóságis, mindennapi életünkben, a szőlőskertünkben jelen akar lenni.
            De most próbáljuk megérteni ennek a példázatnak az üzenetét. Miért reagálnak ilyen kegyetlenül ezek a szólőmunkások, amikor a gazda kéri a gyümölcsöt? Ahhoz, hogy ezt megértsük, tudnunk kell, hogy a Szentírásban a szőlőskert az Ísten tulajdonának a képe A szőlőmunkások nem „privatizálták” ezt a szőlőst, ők csak munkavállalók, napszámosok abban. De ők úgy tesznek, mintha a szőlős az övék lenne, a maguk tulajdonának tekintik. Ezt egy munkás, aki egy cégnél dolgozik, nem merné megtenni. Ezek az emberek rosszabbul bánnak Istennel, mint ahogy egy munkás a cégével bánik Azt engedik meg maguknak Istennel szemben, amit egy földi főnökkel szemben soha meg nem engednének.
            Ilyen gonosz az ember, hogy mindent magának tulajdonít. Mi minden jót a magunkénak tartunk, minden rosszért pedig másokat hibáztatunk, nagyon sokszor épp Istenre hárítjuk a felelősséget a saját bűneinkért is. Ez a megállapítás azért fontos, mert így jutunk el a példázat megértésének a kulcsához. Ezek a szóúőlőmunkások azt gondolják, hogy minden az övék s mindennel azt tehetnek, amit épp akarnak.
            De vajon mi nem így teszünk? Nem úgy bánunk-e mi is mindennel, mintha az a miénk lenne? Azt mondjuk mindenre: az én munkám, az én teljesítményem, az én sikerem. Jézus azonban egészen másra tanít minket. Ő arra tanít, hiogy mi mindent Istentől kapunk, s ezért mindenért hálát kell adnunk neki.. Legyünk hálásak az egészségünkért, a munkánkban elért eredményinkért, boldog házasságunkért, szép családunkért. Ne azt mondjuk: én ezt vagy azt elértem, hanem ezzel vagy azzal megajándékozott az Úr.
            A bűnt pedig tulajdonítsuk magunknak: én vétkeztem, én vagyok a hibás. Mi sokszor igazságot gyakorolunk szeretet helyett. Lehet, hogy egy dologban igazunk van, de ezt az igazságot a szeretet helyett gyakorlom, s ha szeretetlenül bánunk a másikkal lemondunk róla. Lehet, hogy én lehetnék az utolsó, aki még segíthetnék rajta, lehet én lehetnék az utolsó, aki még megállíthatnám a lejtőn, de ehelyett még lejjebb taszítom. Mi elsősorban nem az igazságot kell képviseljük, hanem szeretnünk kell a másik embert. De ez csak akkor lehetséges, ha készek vagyunk a bocsánatra. De megbocsátani csak akkor tudunk, ha előbb mi is elfogadtuk bűneink bocsánatát.
            Ez a példázat arról szól, hogy a szeretetet mindig mi kell kezdeményezzük, ahogy Isten is ebben a példázatban újra és újra kezdeményezi a munkásokhoz való küldöttség menesztését. Az evengéliumot e példázat szerint isteni kezdeményezésnek is lehetne nevezni. A szőlő ura nem odacsap, amikor a munkások az első és a második küldöttet megverik. Ha Isten arra reagált volna, amit az ember tett, akkor nem lett volna szivárvány az özönvíz után, második kőtábla az aranyborjú után, nem lett volna Karácsony, Nagypéntek, Húsvét a bűneset után. Az evengélium azt jelenti, hogy Isten ebbe a tragikus ok-okozat folyamatban „megálljt” parancsol, és mer újat kezdeni az emberiséggel. Az utolsó és végső újrakezdése Istennek: maga Jézus Krisztus.
            Mi sem kell mást tegyünk, mint amit Isten tett. A szeretet az, ami ezt a világot megtartja.. Szeretet nélkül ebben a világban minden tönkre fog menni. Ezért ennek a példázatnak nagy kérdése felénk ez: tudunk-e szeretni? Van-e erőnk a kezdeményezéshez? Ha nem Isten elveheti tőlem a kegyelmet, ahogy a szőlőmunkásoktól elvette a szőlőt.
            Több kezdeményezésre Isten részéről nem várhatunk. Ő elküldte Fiát, többre, másra nem számíthatunk. Ha őt elutasítjuk, az utolsó lehetőséget utasítjuk el. A Fiú kész volt meghalni a szőlőmunkásokért és ez nem volt hiábavaló. Nagypénteken megtért a százados, a jobb kéz felől megfeszített gonosztevő, pünkösd napján megtért háromezer ember.
            Az utolsó kérdés: mi vajon milyen munkások vagyunk az Isten szőlőskertjében? Ne olyanok legyünk, amilyenek a példázatbeliek voltak. Legyünk hálásak azért, hogy elhívott minket, hogy az ő szőlőskertjében, az ő országában munkálkodjunk. Merjük felvállalni a szeretet kezdeményezését, ha kell tudjunk megbocsátani. Fussunk neki e feladatnak, ahogy a repülő nekifut a pályának. Egy ideig nem emelkedik, de aztán eljön az a csodálatos pillanat, amikor a felhajtó erő az ég felé repíti. Repüljünk mi is Isten és embertársaink felé minden nap.
Javasolt cím: merj kezdeményezni!    Lőrincz István
           
fy'>Javasolt cím:Mit tanulhatunk a világ fiaitól?                                       Lőrincz István



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése