Tanulságos
igék a példázatokról 21
Text.”És dícsérte az úr a hamis sáfárt, hogy eszesen
cselekedett, mert e világ fiai a maguk nemében eszesebbek a világosság
fiainál.” (Luk.16,8)
Ez
a példázat azon igék közé tartozik,
amely sok nehézséget okoz a bibliaolvasó ember számára és amit segítség nélkül
nem igen lehet megérteni. Nem önmagában nehéz ez a példázat, hanem ott szoktuk
azt félreérteni, hogy a betűnél maradunk és nem jutunk el a Lélekig. Itt is
igaz: a betű megöl, a Lélek pedig megelevenít. A Bibliát egy ajtóhoz tudnám
hasonlítani, egy olyan ajtó a Biblia, amelyen keresztül Istenhez kell eljutni.
Az ajtó nem arra való, hogy elzárja a belépést, hanem arra, hogy azt lehetővé
tegye. Rettenetes dolog az, hogy sokszor a keresztyénség története folyamán épp
hogy az elsőt, az elzárást szolgálta. Vagyis éppen az Istentől zárta el az
embereket. Gondoljunk az írástudókra és farizeusokra, akikről Jézus azt mondja,
hogy épp az Írások ismeretével még azokat is távol tartják Isten országától,
akik be akarnak menni abba. Ők is csak a betűig jutottak és nem jutottak el a
Lélekig.
Ennél a példázatnál
különösen szükségünk van arra, hogy azt a Szentlélek magyarázza meg nekünk. Egy sáfárról van szó, mint sok más
példázatban is. A sáfár tiszte a legjobban kifejezi azt, hogy milyen viszonyban
állunk mi Istennel. Egyrészt mindenben Istentől függünk, másrészt azonban
felelősek vagyunk minden cselekedetünkért. Amink van, azt mind Istentől kaptuk.
Mid van, amit nem kaptál volna, teszi fel Pál apostol a kérdést. Semmi, hisz mi
mindent Istentől kaptunk, úgy a testieket, mint a lelkieket. Itt azokra az
ajándékokra is gondolok, amiket Jézus Krisztus megváltó munkája által kaptunk.
Minden ajándék. Nem vagyunk mi semminek a teremtői, csak élvezői.
De Isten nekünk nem csak
ajándékokat adott, hanem felelősséget is, hogy ajándékaival jól tudjunk bánni.
Bizonyos dolgokban nekünk kell dönteni és döntésünket felelőséggel kell
vállalnunk és hordoznunk. Ez a példázat nagyszerűen mutatja mind a kettőt.
Istentől való függőségünket és iránta való felelősségünket. Egy sáfárnak
sáfárkodni kell. Cselekedni kell, naponta döntéseket kell hozni, de úgy kell
cselekedni, ahogy az a gazdájának tetszik, a gazda akarata szerint.
Az a jó sáfár, aki az
ajándékokkal jól bánik. Aki a maga akarata szerint, a maga előnyére, a maga
dicsőségére dolgozik, az rossz és hamis sáfár. Az egész Biblia nagyon világosan
hirdeti ezt nekünk. Ez a mi egész életünknek az értelme. Ha minden ember jó
sáfár volna, akkor minden rendben lenne ebben a világban. Minden rossz, minden
gonoszság, igazságtalanság onnan származik, hogy az ember nem tud jó sáfár
lenni.
Ami azonban nagyon különös
ebben a példázatban, hogy itt Jézus egy rossz, egy hamis sáfárt állít elénk
példaképül. Nem a hamisságát állítja példaként elénk, hisz ez az ember egy
csaló, egy szélhámos. Éveken át rosszul bánt gazdája javaival, a maga hasznára
gazdálkodott. A gazda megbízott benne és ő szégyentelenül visszaélt gazdája
bizalmával. Most pedig elközelített a leszámolás órája. Ő nagyon jól tudja,
hogy eljátszotta a becsületét is, és nincs más hátra, mint hogy elbocsássák
állásából. Most még egyszer csaláshoz folyamodik. Az utolsó napon, amikor még a
gazda pecsétje a kezében van, amíg még a gazda nevében szerződéseket köthet,
ezeket most úgy köti meg, hogy az az adósoknak jó legyen. Nem azért teszi ezt,
mert sajnálja az adósokat, mert megesett rajtuk a szíve, hanem mert okosan, a maga
javára tudja fordítani az eseményeket.
Az adósság elengedése
által magához akarja édesgetni az adósokat, hogy aztán amikor az elbocsátás
bekövetkezik, majd hálájuk jeleként őt befogadják, s így nem lesz belőle koldus
vagy napszámos. Ez az ember teljesen korrupt, dupla csaló. Miben példamutató ő
mégis a mi számunkra?
Abban áll példamutató
mivolta, hogy ez az ember az adott helyzetben, a rendelkezésére álló
eszközökkel, a rendelkezére álló rövid időben a legokosabbat teszi, amit az ő
szempontjából tennnie kellett. Ebben áll példamutató szerepe. Nem a hamissága,
a korruptsága a példamutató, az nyilván elvetendő és elítélendő. Az a
példamutató, hogy ő a legjobbat, a legokosabbat teszi jövője érdekében, amit
egyáltalán tehet.
De hadd próbáljam ezt még
jobban megmagyarázni. Ez az ember egy realista, nem álmodozik, szembe mer nézni
a valósággal és levonja a megfelelő következtetéseket. Ő határozottan
cselekszik, nem vesztegeti az időt, nem habozik, hanem a cél érdekében
cselekszik, és el is éri az általa kitűzött célt. Ez a céltudatosság, ez a
határozottság az, amit Jézus példaként állít elénk. Mintha ezt mondaná Jézus a
keresztyéneknek: nézzétek csak meg a vállalkozókat! Ők nem vitáznak, nem kicsinyeskednek, hanem
azt teszik, ami a vállalkozás érdekét szolgálja. Ők nem érzelmeskednek, nem
lamentálnak, hanem tárgyilagosan gondolkodnak és cselekednek. Bárcsak ti is
keresztyének, éppúgy végeznétek munkátokat, éppúgy képviselnétek az Úr ügyét.
Ha ti keresztyének csak
fele annyi energiát fordítanátok az Úr ügyére, mint a vállalkozók az üzletükbe,
akkor egészen másképp nézne ki a keresztyénség. Így érti Jézus a hamis sáfár
példázatát. Ő következetes, ő határozott, ő mindent megtesz, hogy jövőjét bebíztosítsa.
Mit teszünk mi, mi a célunk? Mi a mi
jövendőnk? Jézus erre azt válaszolja: az örökkévaló hajlékok, az Isten országa.
Mi keresztyének ezt nagyon világosan kell lássuk. Mindenkinek erre a végső
célra kell néznie. A kérdés a következő: mi vajon mindent alárendelünk-e ennek
a célnak? Meghatározza-e ez a cél a mi cselekedeteinket legalább annyira,
amennyire azt ennél az embernél látjuk? Jól kihasználjuk-e ezt a rövid időt,
ami a rendelkezésünkre áll arra, hogy felkészüljünk az örökkévaló hajlékokba
való bemenetelre?
Ez az ember egyetlen
percet se veszteget el, ez az ember pontosan azt teszi, ami az ő céljának
vagyis jövője biztosításának megfelel. Hogy van ez nálunk? Nem kell nekünk
őszintén bevallanunk: igen Uram, a világ fiai okosabbak, határozottabbak,
célratörőbbek a világosság fiainál Ezek után azt mondhatná valaki: igen ám, de
ha ez így van, akkor nem tértünk-e vissza oda, ahonnan a reformáció kiemelt
minket, a cselekedetek által való megigazulásba? Hát nem kegyelemből tartattunk
meg? Hát nincs minden hamisságunk, bűnünk megbocsátva Krisztus áldozatáért? De
igen. Mi Isten kegyelméből tartattunk meg, váltattunk meg, ezért vagyunk a
világosság fiai és nem a világ fiai.
A világ fiaiból a
világosság fiainak lenni, ez nem a mi erőfeszítésünk következménye. Azért
vagyunk a világosság fiai, mert Isten Jézus által a sötétségből kihívott minket
az ő csodálatos világosságára. Ezt nem mi tettük. Ebben nincs semmi érdemünk.
De az Isten minket nem tétlenségre hívott el, hanem munkába állít. Ő ránk bízta
az evangélium ügyét. Ezt Jézus a pénzzel illusztrálja. Hogyan bánunk a pénzzel?
Jézus nem azt mondja, hogy ne érintsünk pénzt, mert ez lehetetlen. Sokkal
inkább azt mondja: használd a pénzt Isten akaratának megfelelően, az ő országa
építésére. A pénznek is örökkévaló értékeket kell szolgálnia és ez nem más,
mint a szeretet, közösség, könyörület. A kérdés nem az, hogy sok vagy kevés
pénzünk van, hanem hogy azt úgy használjuk, hogy abban az ő dicsősége ragyogjon
fel és így az mind a magunk, mind pedig mások üdvösségét szolgálja.
Javasolt cím:Mit tanulhatunk a világ fiaitól? Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése