A
fiú, aki nemet mondott Text. Mát.21,28-31a
Miután
az Ószövetségből nyolc személlyel foglalkoztunk, Lót, Jefte, Salamon, a két
próféta, Géházi, Joás és Manassé, most átlépünk az Újszövetségbe. Ezek közül az
első kettő nem-létező személyek, akikről
Jézus egyik példázatában beszél. Ezek éppúgy nem éltek, mint a regények hősei,
akik csak a szerző fantáziájában éltek. Jézus egy különös példázatot mond egy
gazdáról, akinek két fia volt és kérte az elsőt, hogy menjen el és munkálkodjon
a szólőskertjében. Először azt válaszolta: nem megyek, de utána megbánta, hogy
engedetlen volt és elment.
Utána
odament a másodikhoz is és őt is kérte, hogy menjen el a szőlőbe, s az rögtön
igennel válaszolt. De utána meggondolta magát és mégsem ment el. Két fiúról van
tehát szó s ezek közül egyik sem volt az atyának örömére. Egyik sem kelt
bennünk jó benyomást. Az egyik kerek-perec megtagadja az engedelmességet, a másik
meg mindent megígér, de semmit sem csinál. A cselekedetig már nem jut el. Ez
aztán egy család, mondhatnánk! És ez nem egy világi család, ez a család az
Isten népéhez tartozik Ez egy egyházi család. Mert ez példázat, mert bár ezek a
fiúk nem éltek a valóságban, de követőik igenis élnek.
Többféle
jelentése is lehet e példázatnak, szólhat a választott népről és a pogányokról
vagy a vámszedőkről, bűnösökről és a farizeusokról is. Ez a fiú, aki nemet
mondott a valóságos életből lép elénk. Az atya mindkét fiút kéri, hogy a
szőlősben dolgozzanak. Palesztínában a szőlőskert és az abban való munka
mindennapi volt. A hallgatók nagyon jól el tudták képzelni s a szőlősben való
munka nem volt megalázó, tisztességtelen. Ezt a munkát végezték szabad emberek
és rabszolgák egyaránt. A parancs, a kérés, hogy menjen a szőlőbe munkálkodni,
nem volt különös, idegen. Dolgozni kellett, mert a szőlősben sok dolog volt, de
azért is, mert nem szabad egész nap lustálkodni. Az atya nem nézhette el, hogy
fiai az egész napot semmittevéssel töltik. Az Úr azt várja minden embertől, hogy teljes odaadással
dolgozzon. Ő azt minden
embertől elvárja, hogy teljes erejével,
odaszánással dolgozzon. Ez mindenkinek kötelessége, aki Isten gyermekének
vallja magát. A munka, a szeretet megnyilvánulása Isten iránt. A semmittevőket,
a lustákat Isten nem tudja használni a szolgálatában.
Az
első fiú tehát megtagadta a szolgálatot. Itt meg kell gondolnunk azt is, hogy
Keleten vagyunk, ahol a “tiszteld atyádat és anyádat” parancsolat nagy becsben
állott. Ennek a fényében ez a válasz még
durvább és brutálisabb. Ez ebben az időben hallatlan dolog volt, hogy egy gyermek
így megtagadja az engedelmességet. Ez az ember már nem is fiú, hanem maga a
gonoszság. Nem akarja, hogy parancsoljanak neki, ezért odavágja, hogy “nem
megyek” és faképnél hagyja apját.
Ebben
a fiúban nyilván felfedezzük azokat, akiket a Szentírás vámszedőknek és
paráznáknak nevez. Rajtuk még ott volt a szövetség jele, de szégyentelenül
viselkedtek. Ők brutálisak Istennel és az ő törvényével szemben, ezek nem kedves gyermekek. A vámszedők, a megszálló
hatalom kiszolgálói voltak, kebelbarátok, akik a korrupcióból éltek. A parázna
nők főleg a római katonák ilyenszerű ígényeit szolgálták ki.
De
lássuk most közelebbről ezt a fiút. Mert
nem fejeződik be az ő története azzal,
hogy nemez mondott. Hisz ő nem marad meg az engedetlenségben, ő jobb belátásra
jut. A lelkiismerete nem engedi meg, hogy megmaradjon ebben a megkeményedésben.
Ebben a kemény fiúban van még valami érzékenység, valami nem hagyja őt nyugton.
Nem tud belenyugodni abba, hogy kedves, szerető apját úgy megbántotta. És ebből
a megbánásból cselekedet lesz. Visszamegy az apjához.
A
Biblia nagyon sok és szép megtérés-történetet jegyez fel. De alig van szebb,
frappánsabb, mint ez: azután meggondolta magát és elment. Megbánta tettét. Hova
ment el? Hát természetesen a szőlősbe, hogy ott dolgozzon.A példázat szavai nem
tesznek lehetségessé más magyarázatot. Nem mehetett máshova, mint a szőlősbe.
Ez
is az életből van véve, nem is várhatnánk másra. Esetleg nyilván arra, hogy
először vissza kellett volna menjen az atyjához. Először meg kellett volna vallja
bűneit s tulajdonképpen fájó, hogy semmit sem mond az apjának. Még annyit sem
mond, mint a tékozló fiú: ”elmegyek az atyámhoz s azt mondom, vétkeztem az ég
ellen és te ellened”. Ő nem gondol arra, hogy bűnét könnyek között megvallja.
Lehet, hogy egyszer el fog jutni odáig is, de most még nem tart ott. De odáig
már eljutott, hogy belátta bűnét, gonoszságát. Nem megy tehát az atyához, hanem
elmegy egyenesen dolgozni a kertbe.
Az
apát ott hagytuk el, hogy megdöbbenve ott állt a fia válasza után. Hála Istennek,
jött a fiú meggondolása, így mégis job élményben lett része. Persze, annak
ellenére fájt neki, hogy a fia megtagadta az engedelmességet. Miután túltette
magát a fia viselkedésén, aznap is, mint minden
más napon is, kisétált a szőlősbe. Még ott volt szívében a brutális válasz
keserűsége. Igen vannak ilyen gyermekek, akikkel sok baj van, akik sok
szomorúságot okoznak szüleiknek. De egyszer csak azt látja, hogy a fiú ott van
a szőlősben és dolgozik. S akkor az apa szíve felvidul. Énekli a másik
példázatbeli atyával: ez az én fiam meghalt és feltámadott, elveszett és
megtaláltatott.
De
hol van a testvéred, kérdi az apa? Nem láttam, jön rá a válasz. Erre az apának
megint összeszorul a szíve. Különös az, hogy az egyik fiú nemet mondott, de
mégis elment, a másik igent mondott, de mégsem ment el. Mi erre azt mondjuk:
mégiscsak ez volt a jobb, hisz végül mégiscsak elment, míg a másik azt mondta,
hogy elmegy, de mégsem ment el.
Nyilván,
ha a kettő közül választani kell, mi az első fiút választjuk. Erre szoktuk
mondani, hogy a két rossz közül a kevésbé rosszat kell választani. Ha jobban
megvizsgáljuk a dolgot ezt a fiút se szabad idealizálni. Nem lehet példaképnek
tekinteni, ő is szabotált, pont mint a testvére. Az igaz, hogy később kiment a
szőlősbe, de jó pár órát elmulasztott, nem végezte a munkáját, s ez az apjának
nagy fájdalmat okozott.
Nyilván
az sem érdem, hogy elment, mert ez csak az atya jósága, hogy nem dobta ki a
házából és ennek ellenére engedte, hogy szőlőjében dolgozzon. Nyilván ebben a
fiúban azokat látjuk meg, akik nagyon eltévelyedtek Istentől, de később
viasszatalátak. Gondolhatunk itt a bűnös asszonyra, aki könnyeivel mosta és
hajával törölte Jézus lábait vagy Zákeusra, aki vámszedő volt, de élete a
Jézussal való találkozás által nagyon megváltozott, vagy a tékozló fiúra, aki
mindent eltékozolt, de utána hazatért. De gondolhatunk Bunyanra is, hisz ő is
nagyon istentelen életet élt megtérése előtt, Ágoston egyházatya szintén
züllött életet folytatott egy ideig. A klasszikus példa Pál apostol, aki dühödt
vadállatként rontott a keresztyénekre, s a sort a végtelenségig lehetne
folytatni azokkal, akik nagyon eltávolodtak Istentől, de utána visszatértek
hozzá.
De
az ilyen emberek sohasem tudják másoknak azt mondani: tegyetek úgy, mint én,
legyetek az én követőim. És ezek az emberek sokszor az életük nagy részét
bűnben töltötték és soha sem tudják bepótolni az elmúlasztott éveket. De ne
vessük meg ezt a fiút, hisz mi mindnyájan egy ideig szintén nemet mondottunk,
öleljük testvérként magunkhoz, hisz mi mindnyájan ezt tettük. Az csak kegyelem,
hogy Isten az ő és a mi életünkben a
nemet igenre fordította.
Mert
mi más történhetett volna ennek a fiúnak az életében? Hát az, hogy kitart a
rosszban. Hány ilyen ember van, aki egy életen át megmarad a nemet-mondásban,
akit a szülők hiába kérnek hogy jöjjön a templomba, olvassa a Bibliát. Hány
embert hiába kérlel Isten és az emberek, hogy térjenek meg, hogy szakítsanak a
bűnnel, szenvedéllyel, soha nem teszik meg. Az ilyenek a legtöbb esetben a
kisebbik fiúval takaróznak: az igent mondott és mégsem ment el. Ő képmutató, de
én nem vagyok az, én őszinte vagyok.
A
bűnt sokszor takargatjuk az őszinteség leplével. “Én legalább őszinte vagyok,
nem vagyok képmutató”. Ez egy ördögi őszinteség. Az ördögre akkor kell a
legjobban vigyázni, amikor nem hazudik, hanem őszinte akar lenni. A legtöbb
ember ezzel nyugtatja magát: én legalább nem vagyok képmutató, nem vagyok
álszent.
Nemet
mondani mégis életveszélyes dolog. Aki nemet mond, az játszik a tűzzel. Aki
sokszor nemet mond, az egyszer oda jut, hogy már nem tud igent mondani. Mert a
bűnnek van egy tulajdonsága, hogy állandóan növekszik. Aki a bűnt cselekszi az
szolgája lesz a bűnnek. Aki nem akar megtérni, az oda jut, hogy már nem tud
megtérni. Holnap sokkal nehezebb szakítani a bűnnel, mint ma. Ez a
megkeményedés bűne, amibe a fáraó, Heródes és még nagyon sokan beleestek.
Amikor
ez a fiú elhatározta, hogy mégis kimegy, már értékes órákat veszített el
közben. Az ilyen emberek, akik hosszú ideig megmaradtak a nemet-mondásban,
mindig sajnálni fogják azt az időt, amit a hitetlenségben, a bűnben töltöttek
el. És ez nem csak azokra vonatkozik, akik valami gonoszat, bűnt cselekedtek,
akik úgymond semi gonoszságot sem cselekedtek. Semmit se cselekedtek Istenért,
akik Isten helyett maguknak éltek. Mert az életnek csak akkor van értelme, ha
az Úrért élünk, ami időt nem az Úrnak éltünk, azt elloptuk Istentől. Életünknek
azt az idejét már nem lehet jóvá tenni. Pál apostol szinte minden levelében fájdalommal ír arról, hogy
az életének volt ilyen szakasza, ideje, amiben ő nem Istennek szolgált, sőt
írtotta, pusztította az Isten egyházát. Egyes írásmagyarázók szerint a testébe
adatott tövis épp az volt, hogy Pál viasszaemlékezett erre az időre, sokszor
elsiratta életének ezt a szakaszát.
Nyilván
az üdvösség szempontjából nem ez a fontos, hisz Isten megbocsátotta a bűnt, de
az az idő egy elvesztett idő volt és az ilyen ember mindig azt mondja: milyen
más is lehetett volna az életem. Ez a fiú nem volt következetes, hisz először
nemet mondott, azután pedig igent, ez egy áldott következetlenség volt. Mert a
bűnben is lehet az ember következetes. Szomorú, hogy ez a fiú először nemet
mondott, de legyen áldott az Úr, hogy később mégis megcselekedte az atyja akaratát. Ő mégis az Isten
családjának a tagja lett, még akkor is, ha sok időt töltött el azon kívül.
Ezért mondja az ének: “most, most még ifjúkorodban add át Jézusnak szíved.” De
ha nem is jöttünk ifjúkorban jó hogy később jöttünk és igent mondtunk.
A fiú, aki igent mondott Text.
Mát.21,28-31
Legutóbb
azzal a példázatbeli fiúval foglalkoztunk, aki nemet mondott és hogy az egyensúlyt
megtartsuk, most foglalkozzunk a testvérével, aki igent mondott. Ez, amikor
atyja felszólította, hogy menjen a szőlősbe dolgozni, azonnal igent mondott,
azt mondta, hogy elmegy, de mégsem ment el.
Nincs
két egyforma testvér sokszor még az ikrek is ellentétei egymásnak. A második
fiú egy mintagyereknek tűnik, azt mondjuk, hogy ezer közül csak egy van ilyen.
Ez egy kedves, udvarias fiú, aki első látásra nagyon kedvező benyomást kelt
bennünk. Az apja kérésére azonnal ugrik és az mondja: rendben, elmegyek. Egy
szóval se ellenkezik, egy percig se ingadozik. A görög nyelvben nagyon hangsúlyos
az, “én” szó. Mintha ez a fiú azt mondaná: én elmegyek, nem úgy mint a
testvérem, apám rám lehet számítani, ne aggódj felőlem. Én itt vagyok és
engedelmeskedem. De nem ment el.
Itt
tehát nem az van, hogy nemet mondott és igent cselekedett, hanem az, hogy igent
mondott és nemet cselekedett. Az első egy brutális lázadó, ez meg egy kegyes
fecsegő. Ő nem jut el a cselekedetig, megmarad a szónál.
Mi
keresztyének általában nagyon ellene vagyunk a színháznak. Ezt egy nagyon
világias, sőt bűnös dolognak tartjuk. De sajnos az egyházban van a legtöbb
színész és ott folyik a legtöbb színjáték. Talán mi is részt veszünk ebben.
Mert kicsoda a színész? Egy olyan
valaki, aki olyasmit játszik el, egy olyan személyt jelenít meg, aki nem ő valójában,
ő csak játszik egy szerepet. Úgy tűnik, mintha valódi lenne, de nem valódi. Úgy
tűnik, hogy valóban sír, de ezt csak megjátssza, úgy tűnik, hogy valóban
szerelmes, de ezt csak eljátssza. Ez a fiú egy nagyszerű, tehetséges színész és
neki nagyon sok társa van, akik úgy tesznek, mintha… Ők egy szerepet játszanak
és a szerepet nagyszerűen játszák. A baj csak az, hogy ez nem igazi, nem
valódi. Csak a látszata van meg az engedelmességnek, a szolgálatkészségnek, de
nincs meg a lényege. Nem is akarják megtenni, csak valamit mondanak. Az ilyenek
rendszeresen eljönnek a templomba, áment mondanak, bólogatnak, de eközben ebből
az életükben semmit se lehet látni. Az ilyeneket szokták vasárnapi
keresztyéneknek nevezni.
A
Versailes-i palota kertjében gyönyörű források vannak, de csak vasárnapokon.
Ezek ilyenkor feltörnek és a Nap gyönyörű színekben pompázik bennük. De ha
hétfőn jössz, akkor már nincsenek, mert ezek nem igazi források, csak
mesterséges szökőkutak s csak vasárnap üzemeltetik őket. Nem ilyen sok
keresztyén ember is?
Ezek
mind ennek a fiúnak a barátai, aki azt mondta, hogy elmegy, de nem ment el. Ha
az első fiúban felismertük a vámszedőt, akkor ebben a másodikban felismerjük a
farizeust, ők is azt mondták: Uram elmegyünk. Ők is nagyokat mondtak a
szájukkal. De a cselekedeteik nem egyeztek a szavaikkal. Azt sem mondhatjuk,
hogy a farizeusok semmit se tettek. Ők igenis nagyon sokat tettek. Hetente
kétszer bőjtöltek, az utcák sarkain hosszasan imádkoztak, mindenből tizedet
adtak, mindenben pontosak voltak. De minden
fáradozásuk értéktelen volt két dolog miatt. Az egyik, hogy a példázat
szavainál maradjunk, ezek nem az atya szőlőjében, hanem a maguk szőlőjében
munkálkodtak. Nekik nem az volt a fontos, hogy az emberek látva az ő jó cselekedeteiket,
dicsőítsék a mennyei Atyát, hanem az, hogy ezáltal ők legyenek naggyá, hogy az
emberek őket dicsőítsék. A farizeizmus önimádás. Jellemző a válasza is, nem azt
mondja, hogy elmegyek atyám, hanem azt: elmegyek uram. A farizeusok az ő
vallásosságukban, csak az úr-szolga viszonyt ismerték. Az ő vallásosságuk a
törvényeskedő, szolgai engedelmességen alapult. Ők vallási kötelezettségeket
teljesítettek az örömmel, hálából, szeretetből való szolgálatból semmit sem
értettek. Azt, amit tettek azért tették, mert “kell” és nem azért, mert “szabad”.
Ők egy feladatot teljesítettek. A gyermeki engedelmesség idegen fogalom volt
számukra.
Pedig
az Úr épp ezt várja tőlünk. Ő nem szereti azt, hogy az engedelmességből a
lényeg hiányzik és ez a szeretet. Ez az óriási különbség, ami mennyei Atyánk és
a diktátorok között van. Egy diktátor megelégszik azzal, ha parancsát pontosan
teljesítik, ha az alattvalók meghajolnak és reszketnek. De az Úr tőlünk egy jobb
engedelmességet kér, egy szívvel való engedelmességet. Ahol a hit és
engedelmesség egymás mellett áll, szinte helyettesíthetők egymással.
A
farizeusok a szeretetet nem ismerték, ők csak magukat szerették. Ők sok mindent
megtettek, csak a legfontosabbat múlasztották el: a szeretetet. Megyek, de mégsem ment el.
Sajnos
ennek a második fiúnak a nemzetsége nem halt ki. Ma is ugyanaz az Úr panasza:
ez a nép ajkával tisztel engem, de a szíve távol van tőlem. Az Úr egyszerűen
azt mondja: menj és munkálkodj az én szőlőmben. És mi ezt megígértük, megígérte
minden ifjú a
konfirmációkor, amikor letettük a konfirmációi esküt, azt mondtuk: igen, én
elmegyek. De amikor menni kell, akkor jönnek a kifogások. Nincs időm, nincs
kedvem, dolgozzanak mások. Minden
kifogást kitalálunk, csak épp ne kelljen menni és dolgozni. A kereszteléskor minden szülő és keresztszülő megígéri, hogy
gyermekeiket, Isten félelmében nevelik, mi lesz ebből a fogadalomból? Hány
ember tesz fogadalmakat életének egy valós, sokszor nehéz pillanatában! Ha
meggyógyul egy betegségből, ha megszabadul egy bajból, mi lesz ezekből a
fogadalmakból? Ezt teszem, ezt teszem, járok templomba, olvasom a Bibliát és mi
lesz belőle? Elmegyek, de nem ment el.
Sajnos
nem állunk messze ettől az ifjútól, sajnos az ilyen emberek óriási kart okoznak
az egyházban. Senkiben sem botránkoznak meg annyira a kivülálló, vagy kereső
emberek, mint épp az ilyenekben, akik igent mondtak, de nem menetek el. Azt
mondják az egyházban is csak beszélnek, nagy szavakat mondanak, de nem történik
semmi. Persze sokszor igazságtalan az a kritika, sokan általánosítanak, mert
hála Istennek nem mindenki ilyen az egyházban, a gyülekezetben. Nem igaz, hogy
az egyházban csak képmutató farizeusok vannak, hogy az egyház képmutaó
farizeusok gyülekezete. Nagyon sokszor az ilyen ember számára ez jó ok arra,
hogy ne térjen meg. Ha senki se lenne képmutató, a kivülállók vádja akkor se
szűnne meg.
Ez
a fiú nem is annyira gonosz, mint hanyag. A bűne az, hogy nem végezte el a
munkát. A bűnök között az egyik legrettenetesebb a múlasztás bűne. Nem tenni
azt , amit az Úr megparancsolt, épp olyan rettenetes, mint tenni azt, amit az
Úr megtiltott. Ennek a fiúnak nem voltak durva bűnei, ahogy azt mondani szokták
: cégéres bűnei. Ő nem lopott, nem paráználkodott és nem részegeskedett. Az
ilyen emberek azt szokták mondani: elvégre és semmi rosszat nem tettem, de erre
az Úr azt modja: barátom, nagyot tévedsz. Mert te nem tetted meg azt, amit meg
kellett volna tenned. Ha szerettél volna, tettél volna valamit. Az egyház
legnagyobb bűne nem az, hogy rosszat tesz, hanem az, hogy nem teszi meg, amit
meg kellene tennie. Az egyház legnagyobb bűne a gyümölcstelenség, hogy nem
végezzük el a munkát az Úr szőlőskertjében.
A
farizeusok számára nagyon megalázó lehetett, hogy az Úr Jézus egy vonalra
helyezi őket a vámszedőkkel és a paráznákkal. Jézus szerint a brutális lázadó
és a kegyes fecsegő egy családban vannak, egymásnak édes testvérei. De Jézus
ezzel nem bántani és sérteni akar, ő ezt
szeretetből mondja. Ő nem megbántani akarja a farizeusokat, hanem megtartani. Ő
mindenek ellenére fiaknak nevezi a farizeusokat. A Megváltó rájuk nézve is csak
egyet akar: hogy megtérjenek és éljenek.
Az
első fiú megtért. Nem ment neki se könnyen, de végül egy radikális, gyökeres
fordulat állt be az életében. Ő megtért az engedetlenség bűnéből. Most ez
kellene megtörténjen a második fiúnál is. A kedves egyháztag éppúgy meg kell
térjen, mint a züllött világfi. Az első az istentelenségből, a második a
szeretetlenségből. Az egyik abból, amit tett, a másik abból, amit elmulasztott.
Jézus mind a két bűnöst szereti, a kedves és becsületes bűnöst , az aljas és
gonosz bűnöst is. Mind a ketten bűnösök és mind a kettőnek megtérésre van
szüksége.
Ebből
a példázatból egy adott ponton azt a következtetést vonhatjuk le, hogy az
egyházban csak ez a kétféle ember van, olyanok akik súlyos bűnökben éltek és
megtértek és a képmutatók. De ez azért nem így van. Tényleg elgondolkodtató,
hogy Jézus nem említ egy harmadik vagy negyedik fiút, de neki vannak többféle
fiai is. Vannak olyanok, akik nemet mondanak, de utána megtérnek és igent
mondanak. Vannak olyanok is, akik nemet mondanak és mindvégig megmaradnak a
nem-ben. Ők következetesek maradnak az engedetlenségben. De vannak olyanok is,
akik igent mondanak, és az igenjük igen marad, meg is cselekszik azt, akik
fogadalmaikat beteljesítik. De miért nincs szó ezekről a hűséges fiakról, akik
igent mondanak és igent is cselekesznek? Talán azért, mert azok akik ilyenek,
azok ezzel nem ágálnak, hanem csendben
meghúzódnak a háttérben. A hűség legtöbbször láthatatlan észretvétlen marad,
olyan mint az éjszakai váltásban végzett munka, hogy azt nem látják az emberek.
Ezek a hűségesek általában nem zajosak, ők csendben munkálkodnak, végzik
munkájukat, ők nem tesznek nagy és feltűnő dolgokat.
Ezek
a hűségesek nem is gondolnak arra, hogy ők most a parancsolatot cselekszik. Sőt
ők épp az ellenkezőjét gondolták, hogy ők nem is cselekedték az atya parancsát.
Ők nem szidják se a vámszedőket, se a paráznákat, de még a farizeusokat sem,
mert mind a két csoportban felismerik saját magukat. Látják bűneiket,
képmutatásukat, ők tudják, hogy mind a kettőre hajlamosak, mind a kettő megvan
bennük. De épp azért, mert mindkét hibát
felismerik, azon vannak, azért könyörögnek, hogy egyik fiú bűnét se kövessék
el, hogy tudjanak igent mondani és ezt az igent tudják mindvégig meg is
cselekedni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése