Tanulságos
igék a példázatokról 26
Text.”Én vagyok a jó pásztor
és a jó pásztor életét adja a juhokért. „(Ján.1O,11)
Mindnyájan
érezzük, hogy egy olyan időben élünk, amikor a farkas elszabadult,
garázdálkodik és ezért a jó pásztorról szóló példázat különösen időszerű. A
farkas üvölt és nem hagy békén minket. Hol innen, hol onnan jönnek a gyilkos
merényletek hírei, hogy „ragadozó farkasok” ártatlan „bárányokat” öltek meg,
mészároltak le, sokszor épp a templomban. Mert ebben a világban mindig”
farkas-idő” van, és egy „farkas-világban” hangzik fel Jézus szava: én vagyok a
jó pásztor.
Jézus nagyon jól tudja,
hogy ilyen időkben az övéi is tele vannak félelemmel, ezért mondja
bátorításképpen: ne féljetek, mert a jó pásztor veletek van. A farkas üvöltése
végső soron még jót is tehet: a juh elkezd ilyen időben a pásztora után
tudakozódni. A nehéz időkben mindenki menedéket keres. Ezért ez jó idő lehet az
evangélium terjedésére, sőt az ember elindulhat a jó pásztor keresésére. Persze
vigyáznunk kell arra, hogy ebben a jó pásztorban ne csak azt lássuk, aki a
külső életünket, vagyonunkat, egészségünket megvédi. Isten az ő igéjéban nem
tett olyan ígéretet, hogy minket minden bajtól és veszélytől megóv.
Akkor mit jelent számunkra
az, hogy ő a jó pásztor? Először is azt, hogy ő magáénak akar tudni minket. Nem
mi birtokoljuk őt, hanem ő birtokol minket. Nem mi használjuk fel őt a mi
céljainkra, hanem ő használ fel minket az ő céljaira. Ő egy szóval sem beszél a
mi tulajdonunkról, de igenis beszél az ő tulajdonáról és hogy ő azt oltalmazza
és megtartja. Nem véletlenül hasonlítja össze magát a béressel, akinek a juhok
nem tulajdonai. Ő nem béres, ő pásztor és azért mondhatja a juhokról, hogy azok
az övéi. A béres a maga életét menti, ezért elmenekül, ha a veszély jön. A pásztor
azonban nem fut el. Ő kész életét adni a juhaiért.
Ez a pásztor azonban nem
egy gyenge személy, hisz itt egy kemény kéz nyúl felénk, ami meg akar ragadni,
aki azt akarja, hogy mi átadjuk magunkat neki. Ez a kéz már rég nyúl utánunk,
csak mi épp épp kitértünk előle. De boldog ember az, aki engedi, hogy a jó
pásztor keze megragadja. Ez tulajdonképpan egy csoda, ami fölött öröm van a
mennyben.
De miért érdeklődik
annyira irántunk ez a pásztor? Mit akar ő tőlünk? Mi tesz minket kívánatossá
számára? Nem ismer minket eléggé, hogy azt gondolná, hogy velünk nyer valamit?
Nem tudja ő, hogy mi milyen hálátlan, érdemtelen lények vagyunk? Nem ismeri
multúnkat, bűneinket, hogy mennyi minden gonoszság és hiábavalóság van bennünk?
De igen, ő nagyon jól ismer minket, sokkal jobban, mint mi önmagunkat és mégis
akar minket. Nem a mi jóságunk az, ami vonzza őt felénk, hanem az ő jósága
indítja arra, hogy minket a magáévá tegyen. Épp azért akar, mert tudja, hogy
milyen szegények, tökéletlenek és bűnösök vagyunk. Az ő szeretete indítja arra,
hogy a mi pásztorunk legyen. Különös pásztor ő, aki épp azért akarja a juhot,
mert az el van veszve. És ez a pásztor nem nyugszik addig, amíg az elveszett
juhot meg nem találja. Lukács evangélista olyan szépen mondja el, hogy a pásztor,
akinek száz juha van és az egyik közülük elveszett, elindul és nem nyugszik addig, amíg a juhát
meg nem találja. Végső soron mi mind ilyen századik juh vagyunk.
Ez a pásztor azért olyan
különös, mert ő maga is elveszetté lett. Ezt a pásztort az különbözeteti meg a
világ összes többi pásztorától, hogy ő az elveszett juhaiért kész volt
keresztre menni. Ebben példázatban ötször olvassuk, hogy a jó pásztor életét
adja a juhokért. Ez a pásztor, ahogy a próféta megjövendőlte megveretetett,
nyája pedig szétszóratott. Ezért ez a pásztor azoknak, akik földi biztonságot,
a maguk dicsőségét keresik, botránkozássá lesz. De ennek így kell lennie, mert
végső soron minden embernek el kell döntenie, hogy ehhez a pásztorhoz akar-e
tartozni, vagy pedig megtagadja őt? El kell mindenki döntse, hogy jobb vagy bal
oldalán akar-e állni, hogy áldott vagy átkozott akar-e lenni?
Aki úgy dönt, hogy ennél a
pásztornál marad, az ő nyájához tartozik, az előtt megnyílik a titkok titka:
az, aki ott a kereszten megveretetett, az aki ott elveszett, akit sebek borítottak, annak a halála nem
értelmetlen, hanem megszerzi számunkra a legnagyobb ajándékot: bűneink
bocsánatát és az örök életet. Mert az ő halála nem sors, hanem áldozat. Az Atya
akarata pedig az volt, hogy ez az áldozat hozza el számunktra a legnagyobb
segítséget, hogy aki hisz őbenne el ne vesszen, hanem örök élete legyen. Mert
mi a poklokig vesztünk el, azért a pásztornak a pokolig kellett értünk
alászállni. Annyire meg akart szerezni minket, annyira tulajdonává akart tenni,
hogy a legnagyobb szenvedéstől, a haláltól sem riadt visssza.
De ez a pásztor nem csak
meghalt, hanem harmadnapon fel is támadott. Az Atya ezt a pásztort nem hagyta a
halálban, mert feltámasztotrta őt. Most őt minden ember, az egész világ
pásztorává tette.
Húsvét óta ezt a jó
pásztort munkában találjuk, ő küzd ezért az egész világért, minden emberért. Ő
minden percben végzi az ő megmentő, megváltó munkáját. Először is felkeresi a
kicsiny nyáját, a tanítványok seregét, amelyik az ő halála következtében
szétoszlott és őket összegyűjti. De miután őket összegyűjtötte, küldi is őket
szerte e világba, hogy gyűjtsák a nyájat, így ők juhok és pásztorok lehetnek
egy személyben. Az, aki a tanítványok között a legelveszettebb volt Péter,
kapja kifejezetten a legeltetés parancsát. És a másik, aki előbb báránybőrbe
bújt farkas volt, a tarzuszi Pál, akit a kegyelem kiragadott az öldöklésből, az
lesz a népek nagy apostolává.
De Jézus minket is el akar
hívni erre a nagy szolgálatra, hogy keressük az elveszetteket és hozzuk be őket
a nyáj közösségébe. Amíg az éjszaka nem jött el, addíg minket Jézus
munkálkodásra hív. Mi nem mondhatunk le senkiről, mert neki más juhai is
vannak, akiket ő be akar hozni mennyei karámjába. Mi se senkire se mondhatjuk
ki azt, hogy nem lehet az ő juhává. Ott is lehetnek juhok, ahol mi nem is
gondoljuk vagy sejtjük. Én huszonnégy év óta járok be a börtönbe, mert hiszem,
hogy Jézusnak még ott is lehet olyan juha, aki most még el van veszve, de a jó
pásztor még őt is megtalálhatja és megszólíthatja. Ezért mi se mondjuk ki
senkiről azt, hogy „kutyából nem lesz szalonna”, hogy farkasból nem lehet
bárány, mert a jó páasztor mindent megtehet, ő még ezt is elvégezheti az
emberek szívében. Mi tegyünk mindenkinek bizonyságot a jó pásztor szeretetéről,
hogy ő ma is keresi az elveszetteket, szereti őket és azt akarja, hogy mindenki
az ő nyájának tagja legyen. Adja az Úr, hogy ahogy egy híres igehírdető mondta:
lehessünk mi is kicsiny bojtárjai ennek a jó pásztornak.
Persze
az is igaz, hogy ebben a munkában lesznek kudarcok, lesz fájdalom, csalódás.
Jézus nem táplál bennünk illúziókat , amikor minket bárányként küld a farkasok
közé. Lesznek olyanok ais, akik megmaradnak elveszettségükben, akik nem jönnek
be Jézus aklába.
De azt is tudhatjuk, hogy
a jó pásztor ismeri az övéit, vigyáz rájuk és azokat már senki sem ragadhatja
ki az Atya kezéből. Ez elég nekünk, ebben megnyugodhatunk és várhatjuk a nagy
napot, amikor a mi drága pásztorunkat meglátjuk majd színről-színre.
Javasolt cím: Jó pásztor ő nagyon. Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése