Tanulságos
igék a példázatokról 22
Text.”Mondom nektek, hogy
igazságot szolgáltat nekik hamar. Mindazáltal, amikor eljön az Emberfia, vajon talál-e hitet a földön?”
(Luk.18,8)
Húsvétot ünneplünk, a
feltámadás ünnepét. Hitünk leghatalmasabb valósága, hogy mi haladunk e dicső
pillanat felé. De hogyan? Nos ebben a példázatban erre a kérdésra találunk
választ. Milyen kell legyen a mi magatartásunk annak a csodálatos jövendőnek a
fényében, amiről a Biblia beszél?
Erre a Biblia különböző
válaszokat ad. Először is éberségre szólít, aztán meg arra biztat, hogy a
tálentumokat, amiket tőle kaptunk jól és jóra használjuk fel. Arra is
figyelmeztet, hogy imádkozzzunk, hisz ez is hozzátartozik a mi húsvéti
várakozásunkhoz. Imádkoznunk kell Isten országa eljöveteléért. A várakozásba azonban bele is lehet fáradni.
Amikor valaki sokat késik, már úgy ellankadunk, hogy szinte már nem is érdekel,
hogy jön-e az illető vagy sem. Ki kell tartani az imádságban és ez nem könnyű
dolog. Sok embernek baj van az imaéletével, ez is válságban van. Ott van a
kérdés: figyel-e egyáltalán Isten a mi imádságainkra és meghallgatja-e azokat?
Sok embernek az az érzése, hogy pusztába kiáltott szó, falra hányt borsó az
imádsága. Ilyenkor nagy a veszély, hogy abbahagyjuk az imádságot. Jézus is ismeri
ezt a veszélyt. Éppen ezért mondta el ezt a példázatot, amiben jól felismerjük
a mi kérdéseinket, kételyeinket.
Egy özvegyasszonyról van
szó. Az özvegyasszonyok sorsa ma sem könnyű. De abban a világban, nagyon nehéz
életük volt, főleg a gyermektelen özvegyasszonyoknak. Özvegynek lenni egyet
jelentett a szegénységgel, a tehetetlenséggel, a kiszolgáltatottsággal. Ezért a
mózesi törvényben, a Mózes öt könyvében sok előírás volt az özvegyek, árvák
védelmében. Tizenhétszer van szó róluk csak itt róluk, a Szentírás többi könyveiben pedig még
hatvaháromszor.
Az özvegyi állapot a
gyülekezet képe lesz, miután Krisztus mennybe ment. Ez nagyon feltűnő, hisz a
Szentírásban az egyház a menyasszony képében jelenik meg nagyon sokszor. A
„menyasszony” szó egy ünnepi tartalmat, hangulatot áraszt. De az „özvegy” szó
egy szomorú hangzást és tartalmat hordoz. A Krisztus menyasszonyának ezen a
földön özvegyi alakja van.
A példázatbeli
özvegyasszony perben áll valakivel. Nem tudjuk, nem derül ki a példázatból,
hogy vagyoni vagy ökökségi ügyről van-e szó. De az biztos, hogy van egy
ellenfele, aki meg akarja rövidíteni. Itt ugyanaz a szó szerepel, amivel az
1Péter 5,8-ban is találkozunk, ahol egyértelműen a Sátánt kell alatta értenünk.
Egy szegény özvegy áll szemben egy hatalmas ellenséggel. Ez az egyház helyzete
ma is. Egy kicsiny sereg, akit vádolnak, figyelmen kívül hagyják, és nevetségessé
teszik. Sok hatalom áll az egyházzal szemben és minden hatalom mögött ott áll
az ős-ellenség , a Sátán, aki mindent elkövet, hogy a gyülekezetetet
megsemmisítse. Mit tesz ebben a helyzetben ez az asszony? Elmegy egy bíróhoz, egy
ügyvédhez és azt mondja: állj bosszút, de pontosabb fordítás így hangzik, szolgáltass
igazságot ellenségemmel szemben!
Imádkozni tehát nem más,
mint igazságszolgáltatást, elégtételt kérni. Ebben kell kitartani. Hát nem
fucsa dolog ez? Hisz ezt a világban szokták így csinálni, ott vannak tiltakozó
megmozdulások, sztrájkok, skandált jelszavak. Mindez azért, hogy az emberek
jogot szerezzenek magugnak. Erről lenne szó az igénkben?
Ezt az igét az ószövetségi
összefüggésében kell megértenünk. A Zsoltárokban nagyon gyakran találkozunk
azzal, hogy Isten gyermekei az Urat kérik arra, hogy szolgáltasson igazságot
nekik és álljon bosszút ellenségeiken. Az Úr igazságszolgáltatásának két oldala
van. Egyrészt az ártatlanul szenvedő segítséget, szabadítást kap, a gonosz
pedig és az istentelen elnyeri bűntetését. Nem egy emberi bosszúról vagy
elégtételről van itt szó, hanem arról, hogy Isten áll bosszút, ő szolgáltat
igazságot. Visszajövetele épp azt jelenti, hogy Isten mindent rendbe fog tenni,
mindent elrendez. Népét megszabadítja azoknak a hatalmasoknak szorításából,
akik folytogatják: a Sátán, a bűn, a halál. Ezen a napon az üldözött egyház
imája meghallgatást nyer. Ezt kéri az özvegy.
Jézus itt arra hív minket,
hogy kitartóan várjuk azt a nagy napot, amikor Isten igazsága teljességgel
nyilvánvalóvá lesz. Egy nagy teológus ezt így fogalmazta meg: az igazság
szükségesebb Isten népe számára, mint a kenyér. Amikor igazságot kérünk, akkor
az számunkra élet-kérdés és abban minden más kérés is benne van. Mi
imádkozhatunk, hogy mindaz, amit az Úr megígért beteljesedjen, mert egyszer
valaki azt mondta: Isten nem teljesíti a mi kívánságainkat, de beteljesíti az ő
ígéreteit.
De ez a kitartás nem egy
könnyű dolog Az özvegy egy olyan bírót kap, akinél rosszabbat nem is kaphatna,
egy teljességgel korrupt embert. Istent nem ismer, tehát nem törődik Isten akaratával,
s az embereket sem becsülte. Egy ilyen bíróval van ennek a szegény asszonynak
dolga. Nem is áll szóba az asszonnyal, mert az ellenség csúszópénze
megvakította tekintetét. De az asszony nem nyugszik bele a kudarcba. Addig jár
a bíró nyakára, amíg az megelégeli és végül igazságot szolgáltat neki.
A következtetést Jézus a
6-ik vesrben vonja le. Ha egy ilyen korrupt bíró igazságot szolgáltat, vajon
nem sokkal inkább igazságot szolgáltat Isten az ő választottainak? Vigyázzunk,
hogy ne úgy értsük a példázatot, hogy amilyen ez a bíró, olyan Isten is. Jézus
épp az ellenkezőjét akarja mondani: ha egy hamis bíró is végül igazságot
szolgáltat, mennyivel inkább Isten, aki annyira szereti az igazságot.
Nekünk sokszor az az
érzésünk, hogy Isten érzéketlen, mert miért nem avatkozik közbe, miért nem
akadályozza meg a sok igazságtalanságot, ami ezen a földön történik? Jézus
megvigasztal minket. Isten más, mint ahogy mi emberek ezt elképzeljük. Ő az
özvegyek Atyja Krisztusban eljött, hogy a gonosz hatalmát megtörje és igazságot
fog szolgáltatni.
De hosszan kell tűrnünk,
Isten próbára teszi a türelmünket. Sokszor már most a földi életben is
igazságot szolgáltat, ne kételkedjünk hát egy pillanatig se Isten
igazságosságában. A kérdés csak az, hogy mi hisszük-e ezt? Jézus szavában
egyszerre csak egy fordulat áll be. Tekintetünket dicsőséges visszajövetelére
irányítja. Ő az Emberfia el fog jönni ítélni, ez biztos. De vajon talál-e hitet
a földön?
Mi mindig Istenre
kérdezünk: hol van Ő, miért nem avatkozik be, miért nem jön már vissza? De az
Úr most ezen az ünnepen is miránk kérdez: hol vagy te ember? Hogyan várod te a
feltámadást? Van-e hited? A hit nem egy adag elmélet, dogmatika, hinni azt
jelenti: rábízom magam az Úrra. A Lukács evangéliumának első olvasói egy olyan
világban éltek, amiben a gyülekezet mint egy özvegyasszony minden dicsőségétől
meg volt rabolva. Üldözték és tiporták az Isten népét.
Jézus bátorítani akarta
akkor is és ma is a gyülekezetetet. Ő jön és a feltámadás nagy napján igazságot
szolgáltat. Ez nekünk azt jelenti, hogy mi őt kitartó imádságban várjuk, nem
semmittevéssel hanem szolgálattal. Ezekkel a gondolatokkal áldja meg az Úr
Húsvét Ünnepét a mi számunkra ebben az esztendőben!
Javasolt cím. Hogyan várod a feltámadást? Lőrincz István
Következik Luk.18,9-14 A farizeus és a publikánus példázata
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése