Ellentmondásos
emberek 3
Az öreg
próféta Text 1Kir.13,11-22
Hollandiában a hatvanas
években megjelent egy köny, melynek a címe: Még a lelkipásztor is üdvözülhet?
Ez a könyv azt mondja el, hogy a
lelkipásztoroknak sokkal nehezebb dolguk lesz az ítélet napján, mint a többi
hívőknek. Az igét parafrazálva: könnyebb a tevének a tű fokán átmenni, mint egy
lelkipásztornak az Isten országába bejutni. Persze, sokan úgy vélekednek, hogy
a lelkipásztorok üdvösségéhez nem férhet kétség, nekik úgymond „foglalt” helyük
van a mennyek országában. A könyv írójának más véleménye van erről. A szerző,
aki maga is lelkipásztor, aki ismerte ennek a pályának minden örömét és
nehézségét, erre a kérdésre:
üdvözűlhet-e a lelkipásztor, nem automatikus igent mond, hanem fenntartja a „nem”
lehetőségét is.
Ez a kérdőjel jogosult, ha
arra a személyre gondolunk, akiről itt hallunk. Vele már a múlt alkalommal
találkoztunk, de csak futólagosan, most fogunk vele behatóbban foglalkozni. Ez
a próféta Bételben lakott, egy olyan városban, amiről nagyon sok szó esik a
Bibliában, híres és hírhedt volt egyszerre. Most az az idő van, amikor az
ország kettészakad Izrael és Júda országaira. Júdában Roboám, Izraelben pedig
Jeroboám lett a király. Utóbbi ugyan boldog volt, hogy az ország nagyobbik fele
uralkodhatott, csak egy dolog bántotta: az ő országában nem volt templom. Ez
Jeruzsálemben, vagyis Júdában volt, de ott neki nem volt szava. Ezért ő is
kiválasztotta Bétel városát, hogy ott építsenek egy oltárt, ami templomként
működjön és, hogy ott szolgálhassanak az Úrnak.
Azt mondhatnánk, az szép
dolog volt Jeroboám részéről, hisz ő nem csak népe anyagi jólétéről akart
gondoskodni, hanem a lelkükről is gondot viselt. Hát nem nagyszerű, hogy amellett,
hogy ki kellett építse az uralkodás egész intézményrendszerét, még oltárról,
templomról is gondoskodott?
Igen, ez nagyon jónak
tűnik, pedig a valóság épp ennek az ellentéte. Jeroboám sajnos arról lett
híres-hírhedt, hogy Izrael népét bűnre csábította és az épp ebben a bételi
oltár-építésben állott. Ezt Jeroboám nem is annyira vallási, mint politikai
meggondolásból tette. Attól félt, hogy azáltal, hogy az emberek évente egyszer
lejárnak Jeruzsálembe vissza fognak térni Júdához és így ő elveszti országát. Ő
ezt minden áron el akarta kerülni s ezért azt mondta: nem kell Jeruzsálembe
menni, én itt építek nektek egy oltárt, oda menjetek. Az első bűne tehát az
volt, hogy megrontotta, szétszaggatta a nép lelki egységét, hisz a bételi
templom egy szakadár-templom volt. A második bűne az volt, hogy ez egy maga-csinálta,
bálványimádó istentisztelet volt. Isten nem csak azt kéri, hogy szolgáljunk,
hanem azt is megmondja, hogy ezt miként kell tegyük. Nem szolgálhatunk neki
másképp, mint ahogy ő azt nekünk
igéjében megparancsolta. Az istentisztelet módja nincs a mi ízlésünkre bízva.
Mert az Úr meghagyta, hogy Jeruzsálem az a hely, ahol őt imádni kell, hogy ő
nincs jelen más oltároknál. Mindezt az öreg próféta látta és hallgatott. Nem
volt ott, nem volt jelen amikor Jeroboám ezt a szakadár-oltárt felszentelte,
hisz ő ezt nem akarta. De mégis szó nélkül eltűrte.
Isten gyermeke a
bálványimádást még elhallgatással vagy eltűréssel se engedheti meg, neki
tiltakoznia kellett volna. Nem volt jelen, pedig jelen kellett volna lennie, hogy
szóljon az oltár ellen. Az, hogy az Úr Júdából kellett tiltakozó prófétát
küldjön, ez már önmagában egy súlyos vád ellene. Bűnösök közt cinkos, aki néma,
mondja Babits a Jónás könyve című versében. A hallgatás nagyon sokszor
súlyosabb bűn, mint a beszéd vagy cselekedet. A múlasztási bűnök sokszor
súlyosabbak, mint a cselekedetei bűnök.
Ez a próféta hazudott,
hisz azt mondta a júdeai prófétának, hogy neki megjelent egy angyal és így lett
áldozata a júdeai próféta. De ez a próféta önmagának is hazudott, önmagát is
becsapta, hisz azt hitette el önmagával, hogy ha a júdeai prófétát ráveszi
arra, hogy vele együtt egyen, akkor ezzel ő az Isten jótetszését is megszerezheti, hogy
így úgymond Isten megbocsátja és elfelejti neki a bűnös hallgatását. Már rég
eltávolodott Istentől, de azt gondolta, hogy Isten előtt most egy jó pontot
gyűjthet be azáltal, ha az Úr prófétája barátja lesz.
Persze, azt nem lehet
mondani róla, hogy hamis próféta, hisz nemsokára az Úr szavát fogja mondani. De
ő mégis egy hűtlen szolga, aki nem mer szólni, amikor szólnia kellene, nem áll
ki az Úr ügye mellett, amikor ki kellene állnia. Azt sem lehet feltételezni,
hogy ez az ember, aki nem volt próféta a gyülekezetben, pap lett volna a
családban. Hisz a fiait elengedte a bálványozó oltár felszentelésére. Az öreg
próféta nem mondta fiainak: nektek ott nincs mit keresnetek. Nem mondott semmit
a gyerekeinek, csak annyit: nyergeljétek fel a szamarat! Úgy tűnik, hogy a fiai
ellentmondás nélkül engedelmeskedtek neki.
Vajon miért akarja a
júdeai prófétát házába hozni? Ennek több
oka is lehetett. Az első az, hogy szégyellte magát fiai előtt. Hisz ahol a
júdeai próféta volt, ott neki kellett volna lennie. S amit kimondott, azt neki
kellett volna kimondania. Ő féltékeny volt tulajdonképpen a júdeai prófétára. S
most ezzel is azt akarja megmutatni,
hogy ő is valaki, ő is tud valamit, rehabilitálni akarja magát. Ő megmutatja,
hogy neki sikerül az, ami a királynak se sikerült, a júdeai prófétát vendégül
látni. Ez a próféta nem a lelkek megmentésén fáradozik, hanem a saját
becsületét akarja megmenteni, a saját dicsőségét akarja felépíteni.
Ez egy képmutató,
mondanánk mi, hisz miután a halálba viszi, utána még el is siratja. A júdeai
próféta sírjánál egy gyászéneket énekel. A temetésről visszatérve végrendeletet
ír, végakaratát ismerteti a fiaival. A végrendelet tartalma ez: amikor meghalok,
a júdeai próféta, az Isten embere sírjába temessetek, csontjaimat az övéi mellé
tegyétek.
Jó, hogy ennek az öreg
prófétának a szájából, aki addig bűnösen hallgatott, most mást is hallunk,
mint, hogy : nyergeljértek fel a szamarat. Persze, mi kicsit bizalmatlanul
állunk ezzel szemben.. Mi azt mondjuk, hogy a könnyei krokodil-könnyek, és hogy
ő egy képmutató ember. Azt is mondhatjuk, hogy ez a végrendelet, hogy testét az
Isten embere teste mellé tegyék,inkább csak babonás eredetű.
De azért lehet jobbat is
remélni ezen ember felől. Azt remélhetjük, hogy ez a nap és ennek megöbbentő
eseményei, mégis csak elvégeztek valamit az életében. Nem hagyták érintetlenül
a lelkét. Valami bűnbánat csak felébredt benne és mi most ennek vagyunk a
tanui.
Amikor Zákeus, a vámszedő
megtér , akkor az első gondolata az, hogy neki sok jót kell cselekedni és azt
ígéri, hogy négyszer annyit ad annak a helyébe, amit igazságtalanul elvett.
Persze, minden embert nem kárpótolhatott, akit megkárosított, hisz sokan már
ezek közül nem is éltek azok közül.
De az, amikor valaki jóvá
akarja tenni a bűnét, mégis egy nagyon pozitív dolog. Mert ilyenkor a szavak
nem elegek. Aki nem csak Isten ellen vétkezett, hanem emberek ellen is, az meg
kell próbálja a dolgot a felebaráttal szemben is rendbe hozni. Márpedig itt ez
történik. Az Isten embere az ő hazugsága miatt hal meg, ezt már nem lehet jóvá
tenni, ez már helyrehozhatatlan. A halál kimondta az utolsó szót, de valamit
mégis lehet tenni, és ő most ezt megteszi. Az Isten emberének az volt a
bűntetése, hogy nem helyezhették a saját sírjába, mi volt most jobb jóvátétel,
mint az, hogy a tetemet a saját, Bételben levő sírjába helyezte. Valami olyasmi
történik itt, ami Nagypénteken történt, hogy Arimáthiai József Jézus a saját
sírjába helyezte. S amikor itt látjuk ezt az öreg prófétát, hogy a végső
tisztességet megadja a júdeai prófétának, akkor nem lehet őt álszentséggel
vádolni, mert ő őszintén bánja a történteket, s megteszi, amit még meg lehet
tenni. Persze Istennel szemben is sok a jóvátenni valója, hisz eddig gyáván
hallgatott és nem prófétált az oltár ellen és nem adott Istennek dicsőséget. De
most érzi, hogy már nem hallgathat tovább és hogy már nem sok ideje van a
szólásra, hisz megöregedett és minden percben meghalhat. De beszélni akar halála
után. A júdeai próféta sírja ott fog állni Bételben és bizonyságot fog tenni a
hamis istentisztelet ellen. Sok év múlva, amikor Jósiás lesz a király, a város
vezetői még mindig jól tudják, hogy ki fekszik abban a sírban, és hogy az, aki
benne fekszik, mit tett és mit mondott.
Most, amikor az öreg
próféta azt hagyja meg, hogy júdeai próféta mellé temessék, azt a vágyát fejezi
ki, hogy halála után együtt kíván bizonyságot tenni vele az Isten akaratáról.
Életében hallgatott, de halála után beszélni akar, és azt akarja majd
mindenkinek elmondani, aki arra eljár, és a sírt látja: keressétek az Urat és
ne Bételt! Végül is ez az öreg próféta hitt az Isten szavában. A fiainak
elmondja, hogy bizonnyal bekövetkezik az, amit az Úr mondott és hiszi, hogy
amikor Jósiás eljön az ő csontjait is meg fogják kímélni a júdeai próféta
csontjaival együtt.
Ebben ott van már a Jézus Krisztusban való hit. Bár fiatal
éveiben nem beszélt, amikor kellett volna, és Isten emberét halálba kergette
hazugságával, de azt mégis tudta, hogy az Úr kegyelmes és irgalmas, hosszútűrő
és nagy kegyelmű. Nem fizet nekünk a mi bűneink szerint és nem cselekszik
velünk a mi álnokságaink szerint.
Persze, ez ne legyen
nekünk mentség a bűnre, hogy nyugodtan éljünk az engedetlenségben, hallgassunk,
mert a végén úgy is minden rendbe jön. Mert Isten úgy is olyan irgalmas. Ez a
történet is, ami tanulságunkra iratott meg. Ebben a történetben nem egy
követendő, hanem egy elrettentő példát találunk. Aki ezt a történetet úgy
hallgatja és olvassa, hogy nyugodt lehet a hallgatásában és hazugságában, az
ítéletre hallgatja és olvassa ezt a történetet. Ne éljünk vissza az Isten
jóságával, sőt az Isten jósága indítson minket megtérésre.
Sokkal inkább az legyen a
tanulság: én nem akarok így cselekedni. Uram, könyörülj rajtam.Segíts meg, adj
bátorságot a bizonyságtételre. Őrizz a hazugságtól, hogy én cselekdhessem
akaratodat és élhessek a te nagy neved dicsőségére.
Géházi Text.1Kir.4,11-37, 5,2O-27, 8,4-5
Ki ne ismerné közülünk
Géházit? Hisz vallásórás gyerekként is hallottunk már róla, tudjuk példáúl azt,
hogy a gazdag Naámán ajándékait hazugsággal vette el. Miután Elizeus
visszautasította ezeket az ajándékokat, ő utána szaladt s egy kegyes
hazugsággal elfogadta azokat. A zsákmány nem volt kevés. Az ő gondja csak az
volt, hogy miként tudja ezeket a házába csempészni, hogy Elizeus ne vegye
észre. De ez nem sikerült és ráadásul még a Naámán poklossága is ráragadt.
Ez a legismertebb történet
Géháziról, de azt is tudjuk, hogy ő éveken át Isten emberével járt és naponta
beszívta a menny levegőjét. Számunkra Géházi olyan, mint Júdás, aki Jézus szeme
előtt végezte piszkos munkáját, amikor elcsente a pénzt, vagy olyan mint a
képmutató Anániás, aki elhazudta a dolgot az apostolok előtt. De úgy is szokták
őt emlegetni, mint Ákán „redivivus”-át, hasonmását, aki a pénz bűvöletébe esett
és emiatt meg is kellett halnia.
Vajon így van-e ez? Mi meg
kell próbálnunk egy tárgyilagos képet festeni erről az emberről és ne csak
egyoldalúan lássuk a dolgokat. Az igaz, hogy Géházi poklossággal bűntettetett,
de ez a Bibliában seholsem jelenti a kárhozatot, az üdvösség elvesztését. És
vannak feltételezések, hogy Géházi élete végén megváltozott, de erről majd
később fogunk beszélni.Nem igazságos hogy egyetlen cselekedete alapján ítéljük őt
meg. Géházi először minden előzmény nélkül, a sunemi asszony történetében
jelenik meg. A Biblia írója azt érzékelteti, hogy mi őt már régóta ismerjük, de
valójában mégis itt tűnik fel csak először.(1Kir.4,12) Hogy miként került
Elizeussal kapcsolatba, hogy honnan származik, ez teljesen ismeretlen
számunkra. Elizeus gazdálkodó családból származott, az ökrök mellől hívta el Isten.
Az is valószínűsithető, hogy ő is szolga lehetett az apja farmján. De ez csak
egy feltételezés a sok közül.
Először tehát a súnemi
asszony történetében találkozunk vele, a próféta szobájában és valljuk meg
őszintén, hogy ez egy kedves találkozás volt. Géházi az az ember itt, aki
teljességgel bízik gazdájában és nagy a hite Isten hatalmában. A bizalom
kölcsönös. Elizeus is bízik szolgájában, hiszen egy nagyon kényes feladatot ad
neki és ő ezt nagy emberismerettel hajtja végre, úgy hogy csodálkozik is
Elizeus, hogy ebben az egyszerű emberben mennyi bölcsesség van. Szinte az az
érzésünk, hogy ez a Gézázi jobban tud az emberekkel bánni, mint mestere. De
először álljunk meg a súnemi asszonynál és az ő történeténél.
Szolgálati útjai
alkalmával Elizeus gyakran időzött itt e Súmen nevű helységben, ahol gyakran
volt vendége egy tehetős házaspárnak, ahol minden látszat szerint az asszony volt
a vezető személyiség. Ez az asszony nagyon megszerette a prófétát és tanítását.
Egyre nagyobb tisztelet támadt szívében az Isten embere iránt és kezdi zavarni,
hogy a próféta velük együtt kell lakjon és étkezzen átutazásai alkalmával.
Ezért megszületik egy terv benne. Elizeus számára egy külön szobát akar építeni
és azt be akarja bútorozni, egy asztal, szék, lámpa, ami manapság szegényes
lenne, de abban az időben gazdag bútorzatnak számított. A férje is rábólint
erre a tervre. Amikor Elizeus újra jön, már büszkén mutatja neki takaros
szobácskát, amit direkt neki épített és rendezett be. Elizeus hálás a kapott
ajándékért és háláját ki akarja fejezni nem is annyira a szoba, hanem a
szeretet az, ami megragadja őt.
Elizeus meg is hívja az
asszonyt egy beszélgetésre, de az asszony nem mer bejönni. Ezért most Géházi
megy ki hozzá, hogy beszéljen vele. Úgy tűnik, hogy Elizeus teljesen megbízik
Géháziban. Nem csak olyan szolga Géházi, aki gazdája ételéről, italáról
gondoskodik, hanem akire lelki feladatokat is bízni lehet. Elizeus tudja, hogy
Géházi jól tud majd az asszonnyal beszélgetni. Így is történik, Géházi
elbeszélget vele s végül elmondja a beszélgetés eredményét.
A súnemi asszony elmondja,
hogy neki tulajdonképpen semmire sincs szüksége, ő nem szegény, hanem
békességben lakik népe között és mindene megvan, amire szüksége lenne. Érte nem
kell közbenjárni sem a királynál, sem a hadvezérnél. Ő tele van szeretettel és
szeretből szolgálni akar. Az asszony nem él vissza kedvező helyzetével, ő
boldog, hogy jót tehetett Elizeussal. Semmit sem kíván. Ezzel az üzenettel jön
Géházi, és ekkor pár percig ott
maradnak, hogy gondolkodjanak arról, hogy mégis mivel tudnák ennek az
asszonynak a szeretetét meghálálni. S most Géházi segít Elizeuson. Mert ő már
rég tudja, hogy mi hiányzik ebből a házból. Hát Elzeus nem vette észre, hogy
ebben a házban nincs gyermekkacaj, hát nem vette észre, hogy a legnagyobb
gazdagság a gyermek, az örökös hiányzik? Géházi ezt már rég észrevette és
meglátta, hogy: gyermekük nincs és a férje öreg. Így Géházi itt nagyon
szimpatikus emberként áll előttünk. Elizeus teljes bizalommal van iránta és
bevonja őt a lelki szolgálatba. Láthatjuk, hogy ő nem egy materialista, pénzt
hajhászó ember. Ő itt sem gondol anyagiakra, mármint hogy ennek az asszonynak
földi dolgokat kellene adni, tudja, hogy az asszonynak nem több pénzre van
szüksége, hanem arra, hogy gyermeke legyen. És hisz a csodában, hogy annak
ellenére, hogy a férje öreg, még mindig lehet gyermekük. Ha ő egy pénzimádó
lett volna, erre nem is gondolt volna.
A második eset, amikor
Géházival találkozunk a súnemi asszony gyermekének a szomorú halála. Az a gyermek,
aki annyi örömöt hozott a súnemi asszony házába, életébe, most halott. Kiment a
mezőre az apjához aratás idején és egyszer csak rettenetes fejfájásra
panaszkodott. Az apja nem sejtett semmi rosszat, csak hazaküldte a szolgával az
anyjához. Megható kép, az anya ölében tartja beteg gyermekét. Ő sejti, hogy a
gyerek napszúrást kapott, becézgeti a gyermeket, de többet nem tud tenni. Ilyen
helyzetben teljesen tehetetlen az ember, s a gyermek estefelé meg is halt. A
csodák gyermeke, az egyetlen elvétetik tőle.
De az asszony nem esik kétségbe,
hanem azonnal intézkedik. Az első, hogy a gyermelet az Elizeus ágyára fekteti
és az ajtót bezárja. Ez a hit cselekdetete. A hitet sokszor nagy dolgokban
keressük, pedig sokszor kis dolgokban mutatkozik meg. Hogy miért volt az ajtó
bezárása a hit cselekedete, azt mindjárt meg fogjuk látni. A második, amit az
aszony tesz, hogy kimegy a mezőre a férjéhez. Ott nem síránkozik, hanem egy
szamarat kér, hogy azonnal a prófétához indulhasson. A halálesetről még a
férjének sem szól. Ez a hallgatás is a hit cselekedete. A férj kérdésére se
mondja el, hogy mi történt, csak azt sejteti, hogy a dolog sűrgős és neki
indulni kell. A férj nem kérdezősködik tovább s asszony elindul az útra. Elizeus,
amikor megtudja az esetet parancsot ad a szolgájának, hogy menjen előre a
súnemi asszony házához és a botját helyezze a halott gyermekre. Ő is fog jönni,
de csak majd később. Először még egyedül akar lenni Istennel. Még imádkozni
akar. Még küzd az Úrral az ígéret beteljesedéséért. Mert nem lehet, hogy Isten
félmunkát végezzen. Hisz ő gyermeket kért, hogy legyen a családnak utódja, de
gyermek íme halott. Elizeus hisz az Úrban, hogy csodát fog tenni s ezért küldi
előre Géházit. Hisz a feltámadásban.
Azt is kell tudnunk, hogy
Keleten a nagy meleg miatt a halottakat még aznap eltemették. Az asszony fél,
hogy ha a férje megjön a mezőről és látja a halott gyermeket, azonnal
intézkedik a temetés felől. És ő nem lesz otthon. De ezt a gyermeket nem lehet
eltemetni, ez a gyermek nem a sírnak adatott, ennek a gyermeknek élni kell,
ezért viszi a próféta szobájába és csukja rá az ajtót. Elizeus ugyanebben a
hitben cselekszik. A bot ráhelyezése Keleten szimólikus jelentésű, ez
lefoglalást, birtokbavételt jelent. Olyan volt ez, mint amikor a vonatban vagy
színházban odateszünk valamit, jelezve, hogy az a hely fenn van tartva valaki
számára. Elizeus ezzel azt jelzi, hogy ehhez a gyermekhez senki sem nyúlhat
addig, amíg ő meg nem érkezik.
Most térjünk vissza
Géházihoz, mert valami különös dolgot tudunk meg róla. Ő előrement a bottal és
feladatát lelkismeretesen elvégezte. Sőt többet is tett.nem csak a gyermekre
tette a botot, hanem várta az élet jeleinek a megjelenését is. De csalódnia
kell, mert nem történt semmi. Ekkor visszafordul és jelenti Elizeusnak a
csalódását, hogy a bot ráhelyezésének semmi eredménye sem volt. Ez azt jelenti,
hogy Géházi őszintén hitt a feltámadásban. És most csalódott, hogy a gyermek
nem ébredt fel. Ez is kedves vonása Géházinak. Nincs jogunk kételkedni abban,
hogy kisebb hite lett volna, mint Elizeusnak és az asszonynak.
De itt van már egy kevésbé
szimpatikus vonás. És ez nem csak az, hogy többet akart tenni, mint amire megbízást
kapott, hisz neki a bot rátétele volt a
feladata és nem a feltámasztás. A hiba az, hogy itt a szolga a gazdája helyére
akar kerülni. Átlépi a határt, többet tulajdonít magának és nyilván a
feltámasztás dicsőségét akarja magához ragadni. Mekkora dicsőség lesz az számára,
ha azzal a hírrel jöhet haza, hogy a gyermek él! Az is lehet, hogy jutalmat
remélt a gazdag asszonytól, de ezt nem állíthatjuk, csak sejthetjük.
Kétségtelen, hogy ez már rossz irányba való haladás Géházi életében. Most még
csak a dicsőséget kívánja, nem sokára már a pénzt is. A bűn már lopózik befele
a szívébe. Lassan, de biztosan rossz irányba kezd elmozdulni az élete.
S a harmadik találkozás,
az már a mélypont a Géhézi történetében. Megdöbbenünk, hogy az Isten emberének
szolgája egy ilyen tettet el tud követni. És ebben nem is az a legnagyobb baj,
hogy ő kapzsi volt, hanem az, hogy Isten nevére hozott szégyent. Elizeus nevét
is bemocskolta. Nem csak a második tábla ellen vétkezett: „ne lopj”, hanem az
első tábla ellen is: „ne legyenek neked idegen isteneid én előttem.”
De lássuk a történetet
közelebbről. Elizeus a hála minden formáját elutasította, amikor Naámán, a
gazdag hadvezér meg akarta jutalmazni csodálatos gyógyulása után. Elizeus ezt
azért tette, hogy az Úr nevére ne hozzon szégyent. Naámán meg kellett értse,
hogy Isten országában egészen másképp mennek a dolgok, mint ebben a világban. A
pogány isteneknek gazdag jándékokat kellett adni, ha segítettek, vagy hogy
segítsenek. Az Izrael Istene ingyen ad, semmit sem kér érte. Géházi ott lehetett,
amikor Elizeus visszautasította az ajándékot és ő azt sajnálja, hogy gazdájának
nincs üzleti érzéke. Most busás ajándékot kaphatna és az jól is fogna. Ezért ő szalad
a kincsekkel távozó hadvezér után. Naámán ezt látva rögtön leszáll a szekeréről
és megkérdezi, hogy mi a baj? Bárcsak annyit mondott volna Géházi, hogy hát ő
kérne egy kis jutalmat és ne keverte volna bele a dologba gazdáját és Istent.
Géházi azonban megjátssza az önzetlent, azt mondja, hogy vendégek érkeztek és
nekik akar ajándékot kérni. Naámán erre azt mondja: természetesen örül, hogy
meghálálhatja a jótéteményt és többet is ad, mint amit Géházi kér. Az, hogy
most Naámán mit gondolhatott Elizeusról, hogy miként lehet az, hogy mép pár
perccel ezelőtt eskű alatt tagadta meg az ajándék elfogadását, most pedig utána
szalasztja szolgáját. Ez most Géházit egyáltalán nem érdekli.
Titokban viszi be a
kincseket házába, de Elizeus azonnal hívatja és felelősségre vonja. Ekkor
kiderül, hogy Géházi úgy hazudott, mintha olvasta volna. Annak ellenére, hogy
rájött arra, hogy ura mindent tud az esetről. Nyilvánvaló, hogy ez a bűn nem
maradhat bűntetés nélkül. A Szentírás nem beszél bűntetésről, hanem arról, hogy
megkapja Naámán poklosságát. Ő két dolgot hozott magával: a poklosságot és a
sok kincset. Nos Géházi mind a kettőt megkapja.
Géházival azonban még egy
negyedik alkalommal is találkozunk. A csalás és lopás miatt Elizeus elbocsátja
szolgálatából. El tudjuk képzelni, hogy ez nem volt egy szép elválás. Nem
kapott egy elismerő diplomát hűséges szolgálatáért. Amit kapott, az a Naámán
poklossága volt. Ezt a szörnyű betegséget mostantól fogva egy életet át
hordoznia kellett. Ez naponta vádolta őt kapzsiságáért és hazugságáért.
De ezzel Géházi nem tűnik
el végleg a szemünk elől. A Bibliában még egyszer találkozunk vele az
elkövetkezendő időben. Ez egy véletlenszerű, de mégis nagyon jelentős
találkozás. A Biblia nyilván nem emberek és népek pontos történelmi leírása. Mi
ugyan sok mindent szeretnénk tudni, hogy mi és hogyan történt, de csalódásunkra
a Szentírás nem számol be mindarról, amire mi kíváncsiak volnánk. A Szentlélek
nem tartotta azt fontosnak, hogy Géházi életének minden apró mozzanatát
feljegyezze a mi számunkra.
A Jéhu idejében
találkozunk utoljára Géházival. Jéhut Elizeus kente fel királlyá Isten
parancsára. Valószínű, hogy Jéhu előtte nem is hallott Elizeusról, de meg
akarta tudni, hogy ki is ez az Isten embere, aki őt abban segítette, hogy ilyen
magas méltóságra jusson. Nem hagyott ki egyetlen alkalmat sem, hogy
tudakozódjon arról, hogy ki is ez az Isten embere? Nagyon örült, amikor
megtudta, egyik portyája során, hogy Elizeus szolgája, Géházi a közelben
tartózkodik. Azonnal hivatta őt és így került sor egy beszélgetésre Jéhu és
Géházi között. A király azt kéri Géházitől, hogy meséljen azokról a nagy
cselekedetekről, amiket Elizeus vitt véghez. Jobb helyen nem is tudakozódhatott
volna és Géházi szép sorjában elmeséli mindazt, amit ő a saját szemével látott, amit átélt a próféta
közelségében.
Mert már maga az is egy
csoda, hogy erre a beszélgetésre egyáltalán sor kerülhetett. Hisz Géházi poklos
volt és a poklosokkal nem beszélgettek, mivel ez a betegség ragályos volt.
Megtörtént mégis, hogy poklosokkal szóba álltak, de csak úgy hogy jó pár méter
távolság volt a beszélgetők között. Az
isteni gondviselésnek különös rendelése ez, hogy épp ezen a napon , amikor
Géházi mindezt a királynak elmeséli a súnemi asszony is feltűnik a láthatáron.
Ő Elizeus tanácsára, mivelhogy éhség volt, külföldön tartózkodott hét évig. Ez
idő alatt az akkori törvények szerint a vagyon a királyé lett és ezért panaszra
jön a királyhoz. Minden valószínűség szerint ekkor ő már özvegy, hisz a
férjéről nincs említés, és azon se lehet csodálkozni, hogy Jéhu teljesíti az
asszony kérését és az visszakapja vagyonát. Ez az asszony így már a harmadik
csodát éli meg az életében.
Most itt láthatjuk, hogy
miként reagál Géházi arra bűntetésre, amit kapzsisága és hazugsága miatt
kapott. Mert íme milyen szépen beszél az ő volt gazdájáról. Láttuk azt, hogy a
gyermek feltámasztásánál nem játszott Géházi pozitív szerepet. Ő szerettt volna
előtérbe kerülni és a babérkoszorút a maga fejére tenni. Már akkor kezdett
felnőni benne a keserűség gyökere gazdája iránt. Biztos, hogy az se esett jól
neki, amikor a Naámánnal történt incidens után Elizeus elzavarta őt maga
mellől. Így Elizeus nem lehetett a szíve csücske. Emberilag azt várnánk, hogy
ezért a bűntetésért Elizeust hibáztassa, azt várnánk, hogy amikor Jéhu arra
kéri, hogy mesélje el Elizeus nagy tetteit, akkor ő ezt megtagadja s igyekszik
őt minél sötétebb színben lefesteni.
De ebből az emberi
magatartásból semmit se láthatunk Géházinál, sőt azt észleljük, hogy Géházi
nagy örömmel, szeretettel beszél Elizeus cselekedeteiről. Pontosan mondja el az
eseményeket. Azt is mondhatta volna, hogy ő támasztotta fel a gyermeket,
ehelyett azt mondja el, ami történt, hogy mindezt Elizeus cselekedte. Itt
látjuk meg azt, hogy Géházi szakított az egyik kedvenc bűnével, ami a hazugság
volt, hisz ő ebben esett el a legcsúnyábban. Csak jót mond gazdájáról,
hűségesen és igazán mondja el Elizeus cselekedeteit. Ebből azt a következtetést
vonhatjuk le, hogy ez az ember nagyon megváltozott az ő bensejében. Az ő igaz
bizonyságtétele is hozzájárult ahhoz, hogy az özvegyasszony visszakaphassa
vagyonát.
Persze nem mi kell
kimondjuk az egyes emberekről az ítéletet, de az igaz, hogy a fát gyümölcséről
lehet felismerni. De minden okunk megvan arra nézve, hogy ennek az embernek az
üdvössége felől jó reménységgel legyünk. Úgy tűnik, hogy a fenyítés az ő
életében jó gyümölcsöket termett. Géházi megtette azt, amit a Káté így mond:”
felebarátom tisztességét és jó hírnevét tőlem telhetően megoltalmazzam és
előmozdítsam”. Miközben hordozta testében a bűntetést, amit Elizeus helyezett
rá, mégis egy rossz szót sem mond róla, sőt elmeséli Elizeus nagy tetteit.
De annak ellenéra egy
ellentmondásos személye marad ő a Bibliának. Édespámnak volt egy mondása: ne
kövessük annak hibáit, akinek erényeit nem tudjuk követni. Ne a hibáját
kövessük, ne essünk se a kapzsiság, se a hazugság bűnébe, hanem tegyünk
bizonyságot ami Mesterünk, Gazdánk nagy tetteiről. Adja az Úr, hogy sok
fenyítés, amiket mi is kaptunk vagy kapni fogunk ezután az Úrtól, a mi
megtérésünket munkálja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése