2021. december 28., kedd

Tanulságos igék a Római levélről 14

 Tanulságos igék a Római levélről 14

Text.”Mert azt tartom, hogy amiket most szenvedünk, nem hasonlíthatók ahhoz a dicsőséghez, amely majd megjelentetik nekünk. „ ( Róm.8,18)

 

                A Római levél ebben a szakaszban éri el csúcspontját. Ezt a csúcsot úgy hívják, hogy dicsőség. De mi is a dicsőség? Az egyike Isten tulajdonságainak. Egy olyan örök fényesség, ami Istent körülveszi. Ezért valljuk a Miatyánk végén is, hogy Istené az ország, a hatalom és a dicsőség. Ezzel a tulajdonsággal egyedül Isten rendelkezik, Isten hozzáférhetetlen világosságban lakozik és most erről a dicsőségről azt halljuk, hogy ez nekünk is kijelentetett Jézus Krisztusban. Isten az ő dicsőségét nekünk akarja adni.

            De hogyan lesz ez a dicsőség a miénk?Nos, ez a fejezet pontosan erről szól. Az első amit az apostol erről elmond, hogy ez a dicsőség teljességgel Istentől származik. Az örök Isten itt a földön embereket választ ki magának. Először ez csak az ő szívében születik ez meg, mint szándék. Aztán ez az akarta, ez a szándék az ember életében egy adott ponton valóság lesz, amikor Isten megszólítja az embert: én téged magamnak akarlak. S  ekkor Isten elkezdi helyreállítani bennünk az istenképűséget, amit a bűn megrontott és összetört bennünk. Mi Krisztus testvéreivé leszünk, hogy ő legyen elsőszülött sok atyafi között

            A múlt alkalommal arról a kiváltságról hallottunk, hogy mi Istent Atyánknak nevezhetjük, de itt még nagyobb magasságokban szárnyalunk, hisz azt halljuk, hogy mi Jézus testvéreivé lehetünk. Micsoda felfoghatatlan méltóság ez! Isten Atyánk, Jézus pedig a testvérünk. Mi belecsöppentünk egy csodálatos családba, az Isten családjába. Ez úgy lett lehetséges, hogy Isten minket előbb  kiválasztott, elhívott, megigazított, megmosott, megtisztított. Egy 18-ik századi nagy német igemagyarázó, amikor ide ér, felkiált: óh, Isten, mivé tettél Te bennünket.

Amikor Pál a dicsőségről beszél, akkor sokan azt gondolhatják, hogy ez az ember egy rajondó, elfeledkezett a földi valóságról, a fellegekben jár, ez túl szép ahhoz, hogy igaz is legyen. De ez nem így van. Pál nem hallgatja el a dolog második részét sem. Mert aki a dicsőségben részesül, az részesül a szenvedésben is. Pál egy szóval sem mondja, hogy aki a dicsőséget megnyerte, annak már nem kell szenvedni. A földön Nagypéntek és Húsvét összetartoznak, nem lehet őket elválasztani egymástól. Pál tudja, hogy majd csak a mennyben lesz az, hogy Isten minden könnyet letöröl a szemeinkről, amikor már nem lesz sem kiáltás, sem fájdalom. Most még van kiáltás is és fájdalom is.

            De ezt nem úgy kell elképzelni, mint egy mérleg serpenyőjét, hogy egyikben ott van a dicsőség, a másikban pedig a fájdalom s a mérleg pont egyformán áll. Pál azt mondja, hogy a dicsőség sokkal súlyosabb, különös, hogy a héber nyelvben a dicsőség pont súlyosságot jelent. Ezt az a Pál mondja, aki testileg-lelkileg rengeteget szenvedett, és ő mégis azt mondja, hogy azok, amiket szenvedünk, nem hasonlíthatók, ahhoz a dicsőséghez, ami egykor majd nekünk megjelentetik. Pál ilyen értelemben ír egy hármas sóhajtozásról és egy hármas reménységről.

            Pál nem elszigetelten látja az embert, hanem teremtettségi rendjében tekint az emberre. Nem csak az ember szenved, hanem vele együtt szenved a teremtett világ is. A teremtett világ is sóhajtozik. Mit érthet Pál a teremtett világ sóhajtozása alatt? Azt például, hogy az anyaállat végig kell nézze, hogy a ragadozó felfalja kölykeit, vagy azt, amikor a szélvihar gyökerestől kicsavar egy fát. Az egész teremtett világ előre tekint és vár valamit. Várja Isten fiainak a megjelenését. Maga a teremtett világ is megszabadul a rothadandóság rabságától az Isten fiainak dicsőséges szabadságára. Ádám bűne az egész teremtett világot megrontotta, Krisztus váltsága az egész teremtett világ számára reménység.

            A második sóhajtás az Isten gyermekeié. Érdekes, hogy az eredeti szövegben ez a szó ilyeneket jelent: a farkas ordítása amikor éhes, a kígyó sziszegése, amikor megtámadták, a harcos kiáltása a csatamezőn, de mindenek előtt a vajúdó édesanya kiáltása, amikor szül. Isten gyermekeinek a kiáltása mind a kettőt tartalmazza: az örömöt és a fájdalmat is .Mi isten gyermekeiként kiáltjuk: Abbá Atyánk,, dicsekszünk azzal, hogy Krisztus a mi testvérünk, de az is igaz, amit János így mond a levelében: még nem lett nyilvánvalóvá, hogy mivé leszünk. Mi még várunk testünk megváltására. Ez nem egy kétségbeesett, hanem egy reményteljes várakozás. A vajúdó édesanya fájdalmában kiált, de ebben ott van már az öröm, hogy gyermek születik erre a világra. Isten gyermekeinek sóhajtozásában ott van a reménység, a dicső jövendő várása.

            És végül a harmadik sóhajtozás. Ez a legmeglepőbb és a legtitokzatosabb a három közül. Nem csak a teremtett világ, nem csak Isten gyermekei sóhajtoznak, hanem- és itt jól fogózkodjunk meg-a Szentlélek is velünk együtt sóhajtozik és nyög. A Szentlélek, hogy úgy mondjam, odaalázkodik a mi fájdalmunkhoz, a mi nyögésünkhöz, szolidaritást vállal velünk. Mert a mi gyengeségünk odáig juthat, hogy mi azt mondjuk: én már imádkozni sem tudok .Egy lelkészbarátom felesége, aki rákos lett azt mondta: amely napon a kemoterápiát kapod, imádkozni sem tudsz. De ilyenkor vigasztaljon, hogy a Szentlélek imádkozik velünk, értünk, sőt helyettünk is.

            Mi most ezekben a napokban a reformációra emlékezünk, hálát adunk ezért a csodálatos történelmi eseményért. A reformáció, épp a Római levél alapján azt tanította, hogy annak, akit Isten elhívott, megigazított, akit majd meg fog dicsőíteni, aki Istent Atyjának és Krisztust testvérének nevezheti, annak minden a javát és üdvösségét szolgálja. Mi reménységben szenvedünk és szenvedve reménykedünk. Itt a földön mi nem kerülhetjük el a szenvedést, ez a bűn által megrontott világ eleve a szenvedés helye az Isten gyermeke számára.

            De tudjuk, hogy nem a szenvedés az utolsó, hanem a dicsőség. A reformátorok kétféle egyházról beszéltek. Az egyik itt a földön küzd és szenved, ez az ecclesia militans, a másik pedig a mennyben lévő egyház, amely azokból áll, akik itt diadalmasan megvívták harcukat, ez a diadalmaskodó egyház, az ecclesia triumfans. Mi most még a küzdő egyházban vagyunk, de hálát adunk azokért, közöttük a reformátorokért, de hitben előttünk járt szüleinkért, szeretteinkért, akik már ott vannak a diadalmaskodó egyházban a mennyben. Tudjuk, hogy egyszer a küzdelem véget ér, s mi is megérkezünk oda.

Javasolt cím: Dicsőség és szenvedés Isten gyermekének az életében                     Lőrin

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése