Text.”Ó Uram, vétkesek vagyunk előtted, nem állhatunk meg színed előtt:”
(Esd.9,15)
Nehéz és fáradságos utazás
után Esdrás megérkezik Jeruzsálembe. De erre a megérkezésre egy sötét árny
borul. Esdrás gyászol. De miért? Hát nem kellene hálásnak lennie? Hisz itt
vannak, az Úr megőrizte őket. De Esdrás mégis szomorú. Miért szomorkodik
ennyire Esdrás? Hát azért, mert a visszatértek házasságot kötöttek azokkal a
telepesekkel, akiket a fogság idején a hódítók ide betelepítettek. Azért
szomorkodik, mert a szövetség gyermekei pogányokkal szövetkeztek Ez emberileg érthető is. Hisz több férfi tért
haza, mint nő. A férfiak túlarányban voltak. És ha nem voltak izraelita lányok,
akkor a visszatért fiúk pogány lányokat vettek feleségül. Elvégre : szükség
törvényt bont.
Ez érthető és mégsem
mentegethető. Mert ezzel Isten parancsát hágták át. Az Úr mindig is megtiltotta
népének, hogy pogány népekkel keveredjen. De ez most megtörtént. De hát miért
volt ez olyan nagy baj? Azért, mert a pogány feleségek belevitték férjeiket a
bálványimádásba. És ezzel a múltban is ezer baj volt. Hát nem a pogány
asszonyok forgatták el a Salamon szívét is, hogy általuk a bálványokat kezdte
imádni? Hát nem Jézabel vezette be a Baál kultuszt Izraelben?
Sajnos a tapasztalat azt
mutatja, hogy ha egy hivő fiatal elkezd egy hitetlennel barátkozni, nem az
történik, hogy a hitetlen fél hívővé lesz, hanem épp a fordítottja: a hivő fél
távolodik el Istentől a hitetlen barát vagy barátnő által. Hány ilyen ifjút
veszítettünk már el a gyülekezeteinkben!
Sajnos, hogy ebben a
dologban a nép vezetői is rossz példát mutattak. Ők jártak elől ebben a
tévedésben. Ha a vezetők ezt teszik, akkkor mit lehet várni az egyszerű néptől?
Esdrást teljesen kiborítja ennek a dolognak a híre. Ő nem mondja azt, hogy ez
nem olyan rossz dolog, s azt sem, hogy ő megérti ezt a dolgot. Nem, hanem azt
mondja, hogy ő ezt nem tudja feldolgozni. Ő meg van döbbenve. S a keleti szokás
szerint gyászba öltözik. Tépi a haját, megszaggatja ruháit. De hát miért kell
ebből olyan nagy dolgot csinálni? Na, persze akkor Jeruzsálemben lehet, hogy
így kellett tenni, de azért ma már másképp állnak a dolgok, mondhatná valaki.
Legyünk nagyon óvatosak
ebben. Mert nagy baj az, amikor az egyház elegyedik a világgal. Mert nem ezt
éljük át ma is? Hogy sokan azon munkálkodnak, hogy az egyház és világ közötti
határ teljesen elmosódjon? Hogy az egyház a világ minden bűnére és istentelenségére
igent, sőt sokszor áldást mondjon? Ezért nagyon komolyan meg kell vizsgálnunk
magunkat : hogy áll a helyzet a mi életünkben? Nem úgy beszélünk-e ahogy a
világ beszél, nem úgy gondolkodunk-e ahogy a világ gondolkodik, és nem úgy
cselekszünk-e ahogy a világ cselekszik? Nincsenek-e olyan dolgok az életünkben,
amiket régebb nem tettünk, most pedig szokásunkká vált? Hány keresztyén ember
vette át a szóhasználatot: imádom ezt vagy azt, az unokámat, a töltött
káposztát vagy ezt a slágert?
Esdrás példát ad abban,
hogy mit kell ilyenkor tenni. Nem nézi le őket, nem veti meg őket, nem tartja
magát jobbnak náluk, hanem magára veszi bűnüket és gyászol felettük. Erre az
emberek összegyűlnek körülötte, s egyre nagyobb lesz a gyülekezők száma. Mind
olyan emberek, akik szomorúak ezen állapotok miatt. Esdrás mozdulatlanul ül, s
a többiek pedig némán állanak körülötte. A fájdalom szavakkal kifejezhetetlen.
De egyszer csak feláll
Esdrás az esti áldozás idején, amikor a bárányt feláldozzák. Ez a bárány engesztelés
az aznap elkövetett bűnökért. Ő erre a pillanatra várt, hisz másképp hogy is
közeledhetne a szent Istenhez. A bűnért meg kell fizetni, ezért az áldozat.
Isten az áldozatért, az áldozat által tud megbocsátani népének. Nyilván, ez az
áldozat is, mint az Ószövetség minden áldozata az Úr Jézus Krisztus áldozatára
mutat, aki azért jött, hogy elvegye, elhordozza a világ bűnét.
Ebben az áldozati órában
Esdrás egy megrázó imádságot mond el. Mélyen megalázva elmondja, hogy milyen
mélységben van az Isten népe. Magát se vonja ki, bár ő nem vett magának pogány
feleséget. Népének bűne, az ő bűne is. Milyen jó lenne, ha ez példát adhatna
minden embernek. Mert a világban az van, hogy mindig a másik a hibás. Sok száz
fogvatartottal beszélgettem börtönszolgálatom alatt, de mindig más volt a
hibás, vagy a körülmények, de sohasem én. Így van ez a közéletben, politikában
is. A mi pártunk mindig mindent jól csinál, a másik meg mindig mindent rosszul.
Az egyik kormány vádolja a másikat, hogy az mindent tönkretett, lerombolt.
Mennyire jellemző ez a mi világunkra. Háborús konfliktusban is , mindig a másik
félre hárítják egy-egy újabb támadás felelősségét, már szinte nevetséges ez. A
hívő emberek, az egyház bűne meg az, hogy sokszor Istent vádoljuk az egyház
romlásáért, a magunk nyomorúságaiért és kérdezzük: hogyan engedte ezt meg
Isten?
Esdrás nem ezt teszi,
hanem azt mondja: ez a mi bűnünk, ez a mi vétkünk. Jó lenne ezt a bűnvallást
megtanulni és gyakorolni. Persze, erre csak a Szentlélek tud megtanítani minden
ambert, amíg ő nem jön az ember szívébe, addig marad az önigazolás, a hárítás.
De ha Isten Lelke munkálkodni kezd valakiben, ott már lesz bűnvallás, megtérés,
ott már nem rejtegetjük a bűnt, hanem megvalljuk és szakítunk vele. Akkor
meglátjuk, hogy milyen súlyos a mi bűnünk, hogy Isten mennyi jót tett velünk,
milyen kegyelmes volt hozzánk, és mi ennek ellenére vétkeztünk. Mekkora
kegyelem, hogy meg vagyunk keresztelve, hogy konfirmáltunk, hogy halljuk az
igét, hogy ismerjük Istent.
A nagyszerű az, hogy
Esdrás így szólítja meg az Urat: Ó mi Istenünk! Olyan jó tudni, hogy ő a mi
Istenünk, s mi is az övéi vagyunk, így bűnösen, nyomorúlt emberként,
bukdácsolva is. Ő szeret, megbocsát, akkor is, ha sokadjára kérjük, akkor is,
ha már sokszor elbuktunk ugyanabban a bűnben. Persze, ahogy a Káté mondja ez a
bocsánat nem tehet minket könnyelmű és gonosz emberekké. A kegyelem és bocsánat
nem bátorítás a bűnre, hanem leköteleztetés egy hálás és Istennek odaszánt életre.
Esdrás még nem láthatta
Jézust, csak sejthette őt messziről. Ezért imádkozott este, amikor a bárány
megáldoztatott. Tudta, hogy csak a bárány véréért, az áldozatért közeledhet
Istenhez, mondhatja el imádságát. De mi már sokkal jobban tudjuk, amit Esdrás
még csak sejtett, hogy mi a Bárány, a szeplőtelen Bárány véréért járulhatunk
Isten királyi széke elé, hogy ott alkalmas időben segítséget, bűnbocsánatot,
megújulást nyerjünk. Ezt hirdették a reformátorok, a reformáció is. A középkori
egyház azt tanította, hogy a mi áldozatunk, a búcsu, adakozás, jócselekedetek,
önsanyargatás azok, amik meghatják Isten szívét. Luther és a többiek pedig azt
kiáltották bele a világba: egyedül Krisztusért, egyedül kegyelemből és hit
által tudunk megigazulni, de megszentelődni, megújulni is.
De hogy lesz újulása a mi
időnkben egyházunknek, népünknek? Ezt a kérdést olyan sokan feltettük ezekben a
hetekben, ebben a jubileumi nagy évben. Csakis a Szent Lélek által. Kálvin
János nagyon sokszor kérte a gyülekezetét, hogy imádkozzanak a Szentlélekért. Ő
maga is imádkozott, annyit, hogy az ágya előtti értékes medvebőr bundán két
nagy lyuk tátongott: Kálvin térdeinek a helye.
Bárcsak tudnánk mi is többet imádkozni Szentlélekért, bűnbánatért,
bocsánatért, megújulásért, megszentelődésért.
Javasolt cím: Megújulás bűnvallás által Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése