„Text. „Aki közületek az ő
népe közül való, menjen föl Jeruzsálembe. Elindult azért mindenki, akinek Isten
fölindította a lelkét.”(Esd.1,3.5)
Miután
egy olyan királyról beszélgettünk, aki által Isten reformációt és megújulást
adott, szóljunk most egy olyan papról, akinek élete által Isten szintén
megújulást szerzett népe számára, és ez Esdrás, akinek könyvéből néhány
tanulságos igét tárgyalni fogunk. Ő a Krisztus előtti ötödik században élt és
munkálkodott.
Menjünk haza! Milyen sokat
jelenthet ez a mondat sokak számára. Milyen jó ezt hallani a munkásnak, aki
egész nap fáradozott és munkája után végre hazatérhet. Vagy egy beteg számára,
aki egy sikeres műtét után hazamehet a kórházból. Vagy mekkora öröm ez a fogoly
számára, aki hosszú évek rabsága után végre hazamehet az övéihez. Milyen nagy
öröm haza menni.
Ilyen öröm volt ez Izrael fiai számára is, akik
hetven évi babiloni fogság után végre hallhatták a felszólítást: menjünk haza.
Az Esdrás könyve ott kezdődik, ahol a Krónikák második könyve befejeződik. A
Krónikák könyvei beszámolnak Izrael bűnéről és arról, hogy Isten megítélte a
bűnüket. De Isten nem engedi népét a fogságban elveszni. A sötét éjszakában
felvillan a remény fénye. Isten valami újat kezd el népének életében.
De minek köszönheti a nép a hazamenetel
lehetőségét? Annak, hogy a pogány király épp jó kedvében van? Vagy annak, hogy
a nép megeélégelte már a fogságot és elhatározta, hogy lerázza magáról a
rabigát? Nem, hanem azért, mert beteljededett az, amit az Úr Jeremiás szava
által mondott. Ő megjövendölte, hogy ez a nép bűne miatt a babiloni királynak
fog szolgálni, de azt is, hogy az Úr véget vet ennek a fogságnak és
hazatérhetnek szülőföldjükre. Bűn és kegyelem, ez volt Jeremiás igehirdetése.
Ez a kettő ma is ott kell legyen az igehirdetésben. Néven kell nevezni a bűnt,
de ugyanakkor azt is kell hirdetni, hogy van szabadulás abból, hogy van
kegyelem a bűnös számára. Amit Jeremiás rég hirdetett, az most beteljesedik.
Mert Isten hűséges és megtartja az ő ígéretét. A kérdés csak az, hogy mi
hiszünk-e neki, hisszük-e hogy az ő igéje igazság, hisszük-e azt, hogy Isten
ígéretei a mi életünkben is beteljesednek? Erre mi mindig hivatkozhatunk és
kérhetjük Isten ígéreteinek beteljesedését.
Nagyon
sok minden történt, amióta a népet fogságra hurcolták. A bűszke Babilon, aki
annyi népet, országot leigázott, most megaláztatik, a médek és perzsák serege
által. És amit Nabukodonozor nem tett meg, azt megteszi Círus, aki a fogságba
hurcolt népeknek most engedélyt ad a hazatérésre. Perzsia megbékélést akar. Círus
valamennyire becsüli a népeket és azok függetlenségét. Cirus toleráns vallási
szempontból is, tudja, hogy minden népnek megvan a maga istene. Úgy gondolja,
hogy jobb ezekkel nem újjat húzni, ki tudja, hogy milyen hatalmasok és
bosszúállók ezek. Izrael Istenéről pedig sokat hallott, hogy az milyen nagy
dolgokat cselekedett népéért. Cirus érzi azt, hogy Izrael Istenével nem lehet
perbe szállni, vele nem lehet csúfolkodni, őt nem lehet figyelmen kívül hagyni.
Azt is tudja, hogy ennek az Istennek a temploma Jeruzsálemben volt és ezt újjá
kell építeni. Lehetőséget kell adni, hogy ez a különös nép ott szolgálhassa a
maga Istenét. Jó lesz jóban lenni ezzel az Istennel, mert ki tudja mikor lesz
ez még jó neki és birodalmának?
Ez
a Cirus nagyon modern az ő gondolkodásában. Ő a tolerancia híve, ő azt mondja,
hogy mindenkit tisztelni kell, ha nem használ, akkor nem is árt, ha így
teszünk. Ma is sokan gondolkodnak így. Minden vallásban van valami jó. És nem
lehet tudni, hogy kinek van igaza. Mindegyik jó a maga módján. Círus hisz bban,
hogy Izrael Istene létezik, hogy ő hatalmas, de számára ő csak egy a többi
isten közül. Mi tudjuk, hogy ez nem így van, tudjuk, hogy nem minden vallás jó,
és hogy nem minden hit üdvözít.
A
nagyszerű dolog az, hogy Isten felhasználja ezt a királyt és egy adott ponton
még szolgájának is nevezi. És, hogy
ezzel a királlyal fontos igazságokat mondat ki Istenről. De miért kell a népnek
hazatérni, miért kell a templomnak felépülni? Hát azért, hogy négyszáz év múlva
ott megszülethessen a Messiás, hogy Jézus megtisztíthassa ezt a templomot, hogy
az ígéretek mind beteljesedjenek. Ezért érinti meg ennek a pogány királynak a
szívét, ezért mozgat meg népeket, országokat, sőt birodalmakat.
Amikor
Krisztus megszületett Betlehemben Augusztus császár parancsot a a
népszámlálásra. Akkor is megmozdul az egész birodalom. És Krisztus feltámadása
és mennybemenetele óta hirdettetik az ige, a bűnbocsánat és az örök élet
evangéliuma. A Királyok Királya ma minden embert hív, hogy jöjjenek hozzá, hogy
jöjjenek ki bűneikből, hitetlenségükből, megkötözöttségeikből, közömbösségükből
egy új életre, egy megváltott életre. És ma is épül egy templom, nem fából és
kőből, hanem lelkekből, az egyház lelki háza.
Milyen
boldogok lehettek a foglyok. Hisz ki számított még arra, hogy még
visszatérhetnek őseik földjére? De a megdöbbentő az, hogy nem mindenki akart
visszamenni. Ez egyfelől nem meglepő, hisz nagyon sokan már ott születtek a
fogságban. Ők nem látták Izraelt és nem látták Jeruzsálemet, ők ott már egy
egzisztenciát építettek a maguk számára. Miért hagyják ell a biztosat a
bizonytalanért? Az öregek meg féltek a hosszú úttól és annak veszélyeitől. Így
van ez ma is. Az evangélium hívó szavát ma is csak kevés ember hallja meg.
Pedig ez szabadulásról és megváltásról szól. Mi is rég elhagytuk a
Paradicsomot, az Istennel való meghitt közösség helyét. És már nagyon jól
érezzük magunkat ebben a világban. Miért higgyünk? Miért hagynánk el eddigi
életünket, miért indulnánk az ismeretlen jövőbe?
De
azért az a nagyszerű, hogy sokan engedelmeskednek a hazahívó szónak. Vannak
családfők, akik jó példával járnak elől, vannak papok és léviták is, akik
készek az indulásra. Olyan emberek, akiknek tisztségük lesz majd az Isten
szolgálatában. Isten Lelke az, aki felindítja a lelkeket az indulásra. Először
felindította Círus szívét és most felindítja a foglyok szívét. Ez Isten
munkája. E nélkül egyetlen ember se indult volna el hazafele.
Ma
is így van ez. Mert ki fog megtérni Istenhez? Ki fog kimenni a hitetlenségből,
a világból? Hát az, akinek Isten Lelke felindítja a szívét, akinek szívében
Isten elvégzi az akarást és a munkálást is jó kedvéből. De akkor az ember
semmit se tehet magáért? Akkor senki se felelős azért, hogy nem indul el, mert
Isten Lelke benne még nem munkálkodott? Akkor Isten a hibás azért, hogy sokan
ott maradnak és nem indulnak el. Ilyet nem tanít a Biblia. Hisz mindenkinek
szólt a hívás, mindenki mehetett volna, mindenki indulhatott volna. És mégsem
mentek, mert nem akartak. És Isten Lelke nem erőszakos, aki nem akar, azt Isten
se fogja betuszkolni az ő országába. Ezért, aki ma hallja a hívó szót, az ma
induljon, ne késedelmezzen, ne maradjon a bűnben, a hitetlenségben. Isten
mindenkit hív, mindenkit vár. Téged is. Miért nem indulsz? Nehogy késő legyen,
nehogy kimaradj a jóból, nehogy kimaradj az Isten országából, az üdvösségből.
Isten mindent elvégzett, neked csak el kell fogadni, neked csak élni kell az
Isten ajándékával.
Könyörüljön
minden emberen az Úr, hogy senki se keményítse meg szívét, amikor az Isten
hívása elérkezik hozzá. Menjünk haza, az Úr vár ránk.
Javasolt cím:Menjünk haza!
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése