Cím:Jézus
életének kezdetei
1Nap.
Született SzűzMáriától Text. Luk.1,26-38
(Személyes vallomással
kell kezdenem ezt az igehirdetési sorozatot. Ez az év ilyen szempontból
jubileúmi a számomra, hisz 25-ik alkalommal tartok igehirdetési sorozatot az
alsóvárosi gyülekezetben Karácsony nagyhetében, 25-ik alkalommal ünneplem
veletek együtt ezt az áldott ünnepet. Amint azt nagyon jól tudjátok,
segédlelkész koromtól kezdve ezeken a heteken mindig sorozatos igehirdetéseket
tartok, s ezt azt jelenti, hogy 25-ik alkalommal tartok igehirdetési sorozatot
ezen a héten. Azt is jól tudjátok, hogy
még soha nem ismételtem meg egyetlen sorozatot sem, igyekszem mindig valami
újat mondani nektek, amennyiben újat lehet mondani, de ezt ti jól értitek,
hiszem. Nem kis kihívás ez nekem, mint igehirdetőnek. Istennek adok hálát, hogy
még mindig adott gondolatokat, ötleteket ennek megírásához, kidolgozásához. Nem
tudom, hogy még meddig lesz újabb ötletem, gondolataim, de most még van, s ezért
én nagyon hálás vagyok Istennek. Hiszem, hogy ez is egy kedves kegyelmi
ajándéka az Istennek, amit Tőle kaptam s igyekszem jól sáfárkodni vele, nem
csak a mi, hanem sok más gyülekezet, igehirdető javára is. Megjegyzés: Ez az alsóvárosi híveknek szól, ezt ki lehet
hagyni az Igehírdetőből.)
Istennek adunk hálát, hogy
ebben a 2017-es évben is, amelyben szépen megemlékeztünk a reformáció 500 éves
évfordulójáról, megengedte érnünk ezt az áldott ünnepet, Karácsony ünnepét.
Ebben az évben „Jézus életének kezdetei” címmel fogok igehirdetési sorozatot
tartani. Tudatában vagyok annak, hogy nagyon sok ige, gondolat ismerős lesz
számunkra, már eddig is hallottuk őket, de hiszem és vallom, hogy akkor is jó
ezeket újra hallani és szívünkbe fogadni. Ahogy egy kisgyermek tud örülni újra
és újra ugyanannak az ajándéknak, úgy adja meg nekünk Isten, hogy tudjunk
örvendezni a már ismert és sokadjára hallott gondolatoknak, üzeneteknek is. Így
leszünk boldogok, hisz az ige kimeríthetetlen, olyan gazdag, hogy nem lehet vele
betelni. Ahogy a mindennapi kenyér naponta jól esik, úgy kívánom azt, hogy
ugyanolyan jó étvággyal fogadjuk és ízlelgessük ezeket a már nagyon ismert
történeteket, amelyeket e héten fogunk hallani.
A mai estén azzal a
történettel foglalkozunk, amikor Gábriel angyal megjelenik Názáretben Máriának
és bejelenti Jézus születését. A Lukács evangéliumában itt találkozunk először a Jézus nevével, azzal a névvel, ami
minden név fölött való, amire minden teremtmény térde meghajol égen és földön.
Az angyal egyszerűen elmondja Máriának, hogy fiat fog szűlni, és hogy nevezze
annak nevét Jézusnak. Azt már talán mindnyájan tudjuk, hogy a Jézus név
Szabadítót, Megváltót jelent. A Magasságos Fiának hívatik, vagyis Isten Fiának.
Már az Ószövetségben voltak olyanok, akiket Isten fiainak neveztek, és az
Újszövetség is tud Isten fiairól. De Magasságos Fia csak egy van. A többiek,
akikról szó van a Bibliában, és mi is, ezt a nevet mind neki köszönhetjük. Mi
úgymond Isten fiaivá váltunk, de Jézus eleve az, az is volt az örökkévalóságtól
kezdve és az is marad mindörökké.
Ez az angyali, isteni
kijelentés egy különös helyen hangzik el. Nem Jeruzsálemben, nem egy másik
nagyon ismert helyen, hanem Galilea tartományában, egy olyan helyen, amit az
Ószövetség egyetlen helyen sem említ, amihez egyetlen ószövetségi ígéret sem
fűződött. De él itt egy ember, aki Dávid házából való, s ő most itt dolgozik, ő
lesz Máriának a férje. Az ő személye köti most össze Jeruzsálemet, Dávid
trónját és az ismeretlen Názáretet. Nem különös ez, hogy az angyal egy olyan
helységben jelenti ki a Megváltó születését, amiről egyetlen ígéret sem szólt,
aminek a neve eddig teljességgel ismeretlen volt? De nem így van ez sokszor ma
is? Nem olyanokat szólít meg sokszor Isten, akik e világ szerint nem híresek,
nem nevezetesek, hanem szürke és névtelen emberek? Akik emberi látás szerint
semmit se ígértek és mégis belekerülnek az Isten családjába? Hát nem ilyenek
vagyunk mi is mind? Nem úgy van, hogy mi is csodálkozva kérdezzük Máriával:
hogyan lesz ez, hogyan fog ez megtörténni?
Erre a kérdésre, amit
Mária feltett az angyalnak és amit mi is felteszünk, csak egyetlen lehetséges
válasz létezik: úgy, ahogy Isten akarja, ahogy Ő ezt eltervezte, ahogy ez neki
tetszik. Mert itt teljességgel Isten a cselekvő, Ő választja ki Máriát, és
mindenki mást is, minket is. Akihez kegyelmes, ahhoz kegyelmes, ez a mondat már
ott van a Biblia első könyveiben. Mennyi különös dolog van a Jézus
születésében. Először is az, hogy Isten nem engedi meg, hogy Fia egy férfi akaratából,
indulatából szülessen, ahogy azt János evangélista mondja. Igaz, hogy van ebben
a történetben egy férfi, mégpedig József, de ő itt nem apa, hanem csak szolga,
aki alázatosan engedelmeskedik Istennek. Nem azért van ez, mintha Isten nem
tudta volna Fiát egy férfi által is e világra küldeni, de tetszett az Istennek
mégis az, hogy Fia így, minden emberi akarat, szándék, indulat nélkül
szülessen, úgy hogy Józsefet kikapcsolja ebből a történetből és csak a
nevelőapa szerepét szánja neki.
Ugyanakkor tetszett az
Istennek, hogy amikor kikapcsol egy édesapát, bekapcsol egy édesanyát ebbe a
csodálatos történetbe. Az apaságot mellőzi, az anyaságot meg felhasználja Fia
születésében. Egy lánynak megengedi, hogy anyaságát odaajándékozza, odahelyezze
az Isten oltárára, hogy az ő terhességén, áldott állapotán és gyerekszülésén
keresztül érkezzen meg Fia erre a világra. Hogy Jézusnak miért nem volt apja és
miért volt anyja, ez is az Isten titka, hiába is próbáljuk, úgysem tudjuk
megfejteni. Felelőtlenség lenne most arról beszélni, hogy Isten előtt
értékesebb az anyaság, mint az apaság, erre senki sem hatalmaz fel , ezért jobb
is, ha nem foglalkozunk ezzel a kérdéssel. Újra csak ennyit mondhatunk: ez volt
Isten kegyelmes akarata, Isten szabad arra, hogy ilyen döntést hozzon.
Mária, a názáreti lány el
van jegyezve egy férfinak feleségül. Máté evangélista, aki tisztában van az
akkori Palesztínában érvényes házassági törvényekkel, tudja, hogy ez azt
jelenti, hogy ő már jog szerint, elméletileg már József felesége, de
valóságosan, a gyakorlatban csak akkor lesz azzá, amikor József magához is
veszi.
Az is talány a számunkra,
hogy miért épp szűzet választott az Úr, hisz Jézus egy asszony, egy feleség
által is beléphetett volna ebbe a világba, akinek már előtte voltak gyermekei
Ennek azért kellett így történnie, mert a próféciákban meg volt írva, hogy a
szűz fogan méhében és szül fiat, s ennek így kellett beteljesedni. De még ezek
után ott van a kérdés, hogy a sok ezer izraeli szűz leány közül miért épp
Máriára esett a választás és nem másra? Ő jobb, tisztább lett volna másoknál?
Erről egy szót se ír a Biblia. Az, hogy Isten pont őt választotta, ez nem
jellemével, természetével, hanem egyedül Isten kegyelmével magyarázható. Mária
se volt kivétel a bűnösség alól, mint ahogy senki más sem ezen a földön. Mária
egy kegyelembe fogadott lány Názáretből. Pál Jézust második Ádámnak nevezi, de
Máriát sehol sem nevezi második Évának. Ezért ebben a történetben is csak Isten
kegyelmét kell magasztalni és nem Mária ilyen vagy olyan tulajdonságait. Itt is
minden csak kegyelem, érdem itt sincs.
Mária egy vonalban áll a
Szentírás többi szolgáival, a prófétákkal és az apostolokkal. Az angyal azt mondja, hogy Máriát a Magasságos
fogja beárnyékolni. Tudjuk azt, hogy a keleti ember számára az árnyék a
kibírhatatlan hőségben Isten ajándéka, kedvessége volt. Mária, mint minden más
halandó is, az Isten árnyékából, kegyelméből él.
Ezek után az már teljesen
érthető, hogy Mária mindezt nem tudja megérteni, feldolgozni. Ezért Isten
egyfajta segítséget nyújt neki azzal, hogy elmondja, hogy a rokona, Erzsébet is
fog szülni, miután élemedett kora miatt ez már emberileg teljességgel
lehetetlen volt, és most íme a hatodik hónapban van.
Ez a történet egy nagy
vigasztalás számunkra. Hisz ez azt mutatja, hogy nekünk sem kell különleges
feltételeknek megfelelni, hogy Isten minket is kegyelmébe fogadjon. A mi
életünkben is minden kegyelem, és mi is mindent ajándékba kapunk Istentől.
Legyünk mi is nagyon hálásak érte.
2 Nap Jézus
születése Text. Luk.2,1-7
Jézus akkor született,
amikor Augusztusz császár parancsolatot adott ki, amikor Szíriában Ciréniusz
volt a helytartó. Nem tudjuk, hogy miért épp ebben az időben kellett Jézusnak
megszületni. Emberileg szólva vannak érvek, amelyek mellette, s ismét vannak,
amelyek ellene szólnak ennek. A Római Birodalom és a császár szemével nézve ez
egy nagyon dicsőséges, boldog idő volt, a béke korszaka. Egyik történetíró azt
írja erről az időről: elmúltak a polgárháború rettenetes évei, amelyek ennek
előtte két emberöltőn keresztül rengették a birodalom alapjait. Épp ezért
mindenki magasztalta Augusztusz császárt, aki ezt a csodálatos békeidőt
megteremtette, hisz ő valóban egy békeszerető császár volt. Az ő idejében rend
és biztonság volt az egész birodalomban. Szívügye volt a birodalmi úthálózat
kiépítése, hogy a postakocsik gyorsan eljuthassanak a birodalom legtávolabbi
zúgába is. Rómát a kunyhók városából a márványpaloták városává tette. A városi
tűzoltóság megszervezése is az ő nevéhez fűződött s ő erre különösképpen büszke
volt. Az egész birodalom, a rend és béke megvédésére és megőrzésére huszonöt
légió, vagyis negyedmillió képzett katona állt rendelkezésére.
Mindent összevetve, ez nem
volt egy rossz korszak, amikor a világ Megváltója megérkezett erre a földre.
Persze a népek, a leigázott nemzetek szempontjából azért egészen másképp
festett a dolog, az ő helyzetük egyáltalán nem volt rózsásnak mondható. Ők
kemény adókat fizettek, amiket rajtuk kegyetlenül behajtottak, hogy ott Rómában
minden szép és jó lehessen. Rómában volt kenyér és cirkusz, jólét és élvezet,
de hogy ezer kilóméterekkel tovább hogyan szenvedtek az emberek, a népek, ez
Rómában senkit se érdekelt, a legkevésbé a császárt. Nem véletlenül gyűlölték a
vámszedőket, akik a Római Birodalom bizalmi emberei, a vám és az adók
könyörtelen behajtói voltak.
A népszámlálás is pont azt
a célt szolgálta, hogy egészen pontosan tudják meg, hogy hány emberre kell
kiszabni az adót. S pont ebben az időben, amikor Augusztusz császár elrendelte,
hogy az egész birodalom összeirattassék, születik meg a birodalom talán
legelrejtettebb zúgában, a messzi Palesztínában a világ Megváltója, akiről azt
írja Zakariás, hogy megjelent azoknak, akik a sötétben és a halál árnyékában
ülnek. Ez a Megváltó nem a nagyra magasztalt római békét, hanem az Isten
békességét fogja mejd elhozni. Hogy miért kellett ennek épp most megtörténnie,
ezt csak Isten tudja. Lehetett volna száz évvel korábban vagy ezer évvel később.
Isten nem tartozik számadással nekünk, hogy mit és mikor cselekedett. Ami
Krisztus születésekor történt, az épp olyan titokzatos és csodálatos, mint a
világ teremtése.
Egy József nevű férfi
Izraelben engedelmeskedik a császári parancsnak. Ő nem volt zélóta, hisz azok
utolsó csepp vérükig harcoltak Róma ellen és megtagadták az engedelmességet
minden császári rendelettel szemben. József azonban megadja a császárnak, ami a
császáré. Különben Józsefről alig tudunk valamit. Csak azt tudjuk, hogy
foglalkozása szerint ácsmester volt, s hogy Máriát jegyezte el feleségül, hogy
ne hozza szégyenbe az emberek előtt. József a világ előtt Jézusnak az apja, de
nem az Isten előtt. Az fontos viszont, hogy József a Dávid házához tartozott.
Hogy miért merte vállalni a mindenórás Máriával az utat, ezt nem tudjuk.
Valószínű, hogy nem a császár parancsa, hanem e parancs megszegése bűntetésétől
való félelem vettte rá erre, de mi tudjuk, hogy mindenek fölött Isten vezetése.
Megérkezve Betlehembe
kiderűl, hogy vendégfogadóban nincs hely, meg a túlzsúfolt vendégfogadó nem is
alkalmas helye egy gyermek megszűlésére, hisz ez egy nagyon intim dolog, nem a
nyilvánosság elé kívánkozik. Így mennek egy olyan helyre, ahol nincsenek emberek,
csak állatok vannak. Hogy ez egy istálló volt, vagy egy barlang, az most nem
fontos a mi számunkra, az ügy szempontjából ez nem változtat a dolgok lényegén.
Így kerül a kisgyermek bölcső helyett jászolba. Ezt az idők során sokféleképpen
magyarázták, annyiféle értelmet adtak ennek. Ha még vissza tudtok emlékezni sok
évvel ezelőtt egy egész karácsonyi bűnbánati héten a jászol értelmezésével
foglalkoztunk
De itt most nem is az a
lényeg, hogy jászolba helyezték, hanem az, hogy egyáltalán megszületett, hogy
Isten Fia vállalta ezeket a nagyon emberi dolgokat, a pólyát, az emberi
nyomorúságot, hogy nem palotában királyként, hanem istállóban születik nagyon
is emberként. Persze a legendák kiszínezik a történetet, még azt is tudni
vélik, hogy Mária vér és fájdalom nélkül szűlt, de a Biblia erről semmit sem
tud.
Egy dolgot tudunk: a mi
Attyánk így akarta megmenteni ezt a világot. Azt mondják, hogy egy vízbefúlónak
háromképpen lehet segíteni. Az első mód, hogy a partról kiabálunk neki, hogy
mit tegyen, hogy megmeneküljön. A második mód, hogy bedobunk neki egy mentőkötelet,
amibe belekapszkodhat. A harmadik mód, hogy valaki beugrik utána a vízbe,
megragadja és kivonja őt a partra. Sokszor ezt az élete kockáztatásával teszi
meg valaki, és nem ritka az olyan eset, hogy a mentő meg is hal a mentés
közepette.
Nos, Isten ezt a
harmadikat választotta, eljött ide erre a földre Krisztusban, emberré lett,
hogy Megváltónk lehessen. Felvállalta a vízbefúlók, az elveszettek sorsát.
Persze Isten egészen másképp is cselekedhetett volna. Jézus születhetett volna
királyi palotában, de azt is, hogy Jézus marad a mennyben és onnan próbál
lekiabálni nekünk hogy mit tegyünk mi a „vízben” hogy megmeneküljünk. De Isten
így akarta és ez megmagyarázhatatlan, érthetetlen titok marad a a számunkra,
amit mi csak imádni tudunk és hittel elfogadni. Isten így akarta, hogy Fia
emberré legyen, hogy egy zsidó családban szülessen meg, hogy a nevelő apja egy
ácsmester legyen, az anyja pedig egy názáreti szűz lány: Mária. És azt is akarta,
hogy istállóban szülessen, amikor Rómában Augusztus a császár és Szíriában
Ciréniusz a helytartó. Mi sem tehetünk mást és ne is akarjunk mást tenni, mint
imádni Istent, aki így küldött nekünk Szabadítót és Megváltót. Higgyünk benne
és fogadjuk be a szívünkbe.
3 Nap Az angyalok üzenete
ext.Luk.2,8-14
Olyan
idillikusan hangzik ez a mondat: pásztorok tanyáztak azon a vidéken, akik
éjszaka vigyáztak nyájukra. Vajon Lukács egy kedves pásztor-történetet akar
elmesélni? Nem, ez egyáltalán nem idilli történet. A pásztorok egy mennyből
jövő angyallal találkoznak, az Isten dicsősége, az Ószövetség híres „sökinája”
körülragyogja őket, az a dicsőség, amiben Isten lakozik, és amibe ember nem
juthat el. Ez egy egészen más fény, mint a nap, hold vagy csillagok fénye. Ez
az a világosság, amit Isten még az égitestek teremtése előtt ajándékozott ennek
a világnak. Ez teljességgel hirtelen, váratlanul, szinte azt mondhatnám
fenyegetően jelenik meg, nem csodálkozhatunk, hogy a pásztorok megréműlnek,
félelem fogja el a szívüket.
Az
angyal észreveszi a pásztorok félelmét és elkezdi bátorítani őket, hogy ne
féljenek. Ő nem azért jött, hogy nagy félelmet hozzon, hanem azért, hogy nagy
örömöt hirdessen. A hirdetni szó az eredeti szövegben: evangélizálni, vagyis
örömüzenetet mondani. Az evangélium szóval itt találkozunk először a Lukács evangéliumában. Tudjuk azt is, hogy
ez a szó profán jelentése szerint egy harci győzelemről szóló tudósítás volt.
Ezt általában egy lovon érkező, díszesen érkező hírnök jelentette be. De itt
angyalok azok, akik kihirdetik az örömüzenetet, hogy Isten Fiában eljött erre a
földre. Ez valóban egy nagy öröm. A mennyben már visszhangzik az öröm, ott már
ujjonganak az angyalok, de ebben az örömben az emberek is kell részesüljenek,
ez az öröm nem maradhat a mennyben., hanem alá kell szállnia a földre is. Igen,
ez az öröm azért nagy, mert nem földi, hanem mennyei, Istentől jövő öröm. És
ennek az örömnek tovább kell terjednie az egész földön. Mert most megszületett
az, aki Megváltója zsidónak és pogánynak egyaránt, fehérnek és feketének,
európainak és ázsiainak és minden földrészen lakónak egyaránt.
Tudjuk
azt is, hogy ebben az időben a császárok is „szótér”-nak, megváltónak nevezték
magukat, ezért teszi a Krrisztus nevet is hozzá, hogy mindenki számára világos
legyen, hogy itt nem egy megváltó született a sok közül, hanem A Megváltó
született meg. Különös, hogy az, ki a világ Megváltója semmiben nem különbözött
külsőleg más gyermekektől. Nincs a fején korona, sem kezében jogar, nincs se
palota, se díszes bölcső. Aki egy dicsőséges Megváltót várt, az csalódni fog,
hisz: találtok egy kis gyermeket feküdni a jászolban. Az első angyal után egy
egész sereg angyal jelenik meg, akik Istent magasztalják és három nagyon fontos
szót mondanak ki: dicsőség, békesség, jóakarat.
Először
is: dicsőség legyen Istennek a magasságban. Zakariás ezt úgy énekelte meg, hogy
meglátogat a naptámadat a magasságból. Igen, a dicsőség is a magasságban van,
ott ahová mi nem tudunk betekinteni, ahol mi nem tudunk intézkedni, ahol mi nem
tudunk befolyást gyakorolni. Igen, ezt a csodálatots eseménysort nem emberek
végezték el, ez nem a mi teljesítményünk, hanem Istentől jött. Ezért az
eseményért minden dicsőség Istent illeti meg. Ő határozta meg azt is, amit
Jézus aztán egész életében cselekedett. Jellemző az, hogy Jézus minden
cselekedete előtt feltekintett a magasságba és Atyjától kért tanácsot, erőt,
segítséget.
Nem
véletlen, hogy a dicsőség megelőzi a békességet. És ez nekünk egy nagyon fontos
dolgot mond el. Hogy csak akkor lehet békesség a földön, ha előbb dicsőséget
adunk Istennek a mennyben. Már Ésaiás próféta megmondta: nincs békesség a
hitetleneknek. Egy olyan nemzedék, egy olyan nép, egy olyan világ, amelyik nem
akar Istennek dicsőséget adni, az békességet sem kaphat sohasem. Pedig Isten a
földön akar békességet. Azt a békességet akarja helyreállítani, ami megvolt a
bűnseset előtt, s amit megrontott az ember engedetlensége. Itt nem csak lelki
békességről van szó, nem csak néhány ember békességéről, hanem a világ
békességéről.
Ez a
békesség szól a római császárnak, a nagyhatalmaknak, az atomfegyverekkel
rendelkező országoknak, akkor is szól, ha ők nem akarnak tudomást venni erről.
Krisztus születésével egy új rend kezdődik el, az miről Mária is énekelt,
amiről a próféták is jövendöltek. Ebben a békességben ott van az igazságosság,
ott van az, hogy dárdákból ekevasart készítenek, hogy az oroszlán szalmát
eszik, és a kisgyermek játszik a mérges kígyóval.
Mi ma azok vagyunk, akik hisszük azt, hogy Karácsonykor
elkezdődött valami ebben a világban, hogy Krisztus születése valóban egy óriási
esély ennek a világnak.
De akkor
miért vannak veszekedések a családokban, miért vannak háborúk a népek között?
Nem azért, mert az angyolok hazudtak volna A békesség csak egyszerűen azért
nincs itt, mert mi nem hiszünk benne és nem fogadjuk el.
Mert itt jön a harmadik is: és az emberek között
jóakarat, pontosabban jótetszés. Istennek minden oka meglenne, hogy
rossztetszéssel, rosszindulattal nézzen ránk és mégsem teszi, mégis
jóindulattal, jótetszéssel van hozzánk. Ez csak Krisztus által lett
lehetségessé, Krisztusért tud ránk Isten jóindulattal tekinteni. Ezért mondja
Luther: aki ezt az angyali üzenetet megérti, az mindent megértett. Bárcsak megértenénk mi is!
4 Nap A pásztorok bizonyságtétele Text.
Luk.2,8-14
A túlvilágból érkezettek szolgálata korlátozott. Ők
kapnak bizonyos feladatokat, amiket el kell végezzenek. Ők azonban csak
küldöttek, szolgáló lelkek, úgy ahogy a Zsidókhoz írt levél nevezi őket. De
ahogy elvégezték a szolgálatukat ott Betlehem mezején, azonnal visszatérnek a
láthatatlan világba, oda ahonnan jöttek. Ők nem maradhatnak már tovább a
földön.
De vannak olyanok is, akik tovább maradnak,
és azok a pásztorok. Azok a pásztorok, akiket Isten arra választott ki, hogy
elsőként hallják Jézus születésének a hírét. Miért pont pásztorokat választott
Isten, s a rengeteg pásztor közül, akik Betlehem környékén tanyáztak, miért épp
ezeket? Csak annyit mondhatunk: nem tudjuk. Ahogy már Máriáról és Józsefről is
ugyanezt elmondtuk, felettük is ott lebeg az isteni kiválasztás titka. Miért
pont őket? Azért, mert így tetszett az Istennek. Mi emberileg sok mindent
mondhatunk, magyarázkodhatunk, de ez akkor is Isten titka marad.
Ha
emberileg próbáljuk magyarázni, akkor kétféle magyarázat lehetséges. Az első
az, hogy a Bibliában a pásztoroknak különös helye és jelentősége van. Már az
első testvérpárnál azt olvassuk, hogy az egyik, Ábel pásztor volt, míg Kain
földművelő. Ábrahám is pásztorfejedelem, Jákób is pásztor, míg testvére Ézsaú
földművelő. Izrael népe Egyiptomban pásztornép volt. Mózes is 40 éven át
pásztorkodik, őrzi apósának, Jethrónak a juhait. Dávidot és Ámóst Isten a
pásztorbot mellől hívja el a királyságra, illetve a prófétaságra. De
gondolhatunk itt a csodálatos szépségű 23-ik zsoltárra, amiben Isten mint
pásztor jelenik meg, de Jézus elbűvölő példázataira az elveszett juhról, a Jó
Pásztorról.
A második emberi gondolat az, hogy a pásztorkodás ebben
az időben már egy lenézett foglalkozás volt. A pásztorok az ú.n. „ám
háárec”-hez tartoztak, a föld népéhez, akik épp munkájukból kifolyólag
képtelenek voltak a mózesi törvényeket betartani, ezért megvetették őket, és
képteleneknek tartották őket arra, hogy rajtuk és bennük az isteni ígéretek
beteljesedjenek. A Talmudban, a törvény magyarázatában olyan utasítások voltak,
hogy egy bajba jutott pásztoron nem kell segíteni, illetve egy pásztor peres
ügyben nem lehetett tanú.
És most
Isten ilyen megvetett, az üdvösségből hivatalból, eleve kizárt emberekhez küldi
el elsőnek Fia megszületésének a hírét. A pásztorokat választja ki arra, hogy
az első tanúi legyenek Fia születésének, azokat a pásztorokat, akiket a zsidók
legtekintélyesebb könyve hivatalból kizárt ebből.
Igen, az angyalok elmennek, de a pásztorok
maradnak, az ember marad a maga bajaival, szükségével, kérdéseivel. A pásztorok
ott maradnak a sötétségben, az éjszakában, a tanácstalanságban, a bűnös
világban. S feltehetik maguknak a kérdést: mi volt ez? Egy álom, érzéki
csalódás, hallucináció, délibáb? Jó, ha nem vesszük olyan természetesnek, ami
ott a Betlehem mezején történt. Az angyal azt mondta: találtok egy kis
gyermeket bepólyálva feküdni a jászolban. Ezt a pásztorok felhívásként
értelmezik és engedelmeskednek. A gazdag és Lázár példázatában a gazdag azt
kéri a pokolban, hogy Isten küldjön egy angyalt az ő testvéreihez, hogy
figyelmeztesse őket, hogy a szenvedésnek erre a helyére ne jussanak. Különös,
hogy itt a pásztorok lesznek angyalok és engedelmeskednek, de ehhez nekik is
hitre volt szükségük. Szükségük volt arra, hogy kölcsönösen biztassák,
noszogassák egymást. Ők is egy löketet kell kapjanak, illetve kapjanak: menjünk
el mind Betlehemig! És elindulnak az
angyal szavára, minden emberi garancia nélkül. Eközben megszegik a kötelességüket
is, hisz nekik a nyáj mellett kellett volna maradni, és mennek sietve, ahogy az
evangéliumban minden sietve történik: Mária siet Erzsébethez, a tanítványok
sietve hagyják ott hálóikat és követik Jézust.
S a pásztorok nem hiába siettek, mert
megtalálták Jézust. S pont úgy találnak mindent, ahogy azt az angyal mondta:
először Máriát, majd Józsefet, utána pedig a kisgyermeket bepólyálva feküdni a
jászolban. Egy olyan újszülött gyermeket látnak, amilyenekből ezreket lehet
látni a szülészeteken. De ők mégis többet látnak benne, mert hisznek abban, ami
nekik a gyermek felől mondatott. Az ige mindenek felett való náluk. Nekünk is
ilyen hitre van szükségünk, kételkedés nélküli hitre. Hitben ráhagyatkozni
Isten ígéreteire.
És
miután hittek, láttak, most mennek, hogy beszéljenek is róla, mindenkinek
elhirdetik, ami nekik a gyermek felől mondatott. Nem törődnek azzal, hogy
esetleg nem fognak hinni, vagy épp kikacagják őket, ők egyszerűen mondják, amit
hallottak. Az emberek pedig csodálkoznak, s én ezt valahogy úgy képzelem el,
hogy csóválják a fejüket. Ez emberileg érthető is, hisz ilyet mondani, hogy az
istállóban, barmok között született gyermek a világ Megváltója, a békesség
elhozója, ki hinné ezt el?
Igen, ezzel a fajta csodálkozással később
sokszor találkozunk még az evangéliumokban. Ez a csodálkozás majd odáig megy,
hogy a főpap megszaggatja ruháit és azt mondja Jézusra: istenkáromló! A kereszt
előtt elmenők is csóválták fejüket Nagypénteken. A pásztorok látogatására nem
is ezeknek az embereknek volt szüksége, hanem elsősorban Máriának. Számára a
pásztorok látogatása megerősítése annak, hogy az ő gyermeke, valóban a
Magasságos Isten Fia. Ő nem csodálkozik, hanem ezeket a dolgokat szívében
forgatta és megőrizte.
Úgy
tűnik, hogy pásztorok nem is akartak visszamenni az ő mindennapi munkájukhoz, a
nyájhoz. Mivel a Messiást megtalálták, az lett volna a kézenfekvő, hogy
maradjanak ott vele. De ez nem volt lehetséges, őket várta a nyáj, de nem úgy
tértek vissza, ahogy oda mentek, hanem Istent dicsőítve mindazokért a
dolgokért, amiket hallottak és láttak. Látták a Gyermeket és ezért magasztalni
tudják Istent.
Mi kiváncsiak lennénk arra, hogy vajon ezek a betlehemi
pásztorok megérték-e harminc év múlva, hogy ez a Gyermek elkezdte messiási
működését, betegeket gyógyított, tanított, halottakat támasztott, vajon látták-e
őt szenvedni, meghalni, feltámadni? Nem tudjuk ezt, valószínű, hogy ezt a
legtöbben közülük nem érték meg. De mégis hittek s ez itt a lényeg. Hát akkor
hogyne hinnénk mi, akik mindezeket láttuk és most várjuk Őt dicsőséges Úrként
visszajönni! Hát mi ne magasztalnánk az Istent?
5 Nap Jézus felvétele a gyülekezetbe Text.Luk.2,21-40
Az evangéliumok beszámolnak arról, hogy
Jézust a pogányok kezébe adtak, ez azt jelenti, hogy kizárták őt a
gyülekezetből , ahogy azt idegen szóval mondjuk: exkommunikálták. De ez csak
akkor történhetett meg, ha előbb őt bevették a gyülekezetbe. A mai napon pont
erről fogunk beszélni, Jézusnak a gyülekezetbe, az Ábrahám fiai közé való
felvételéről. Nyolcadik napon a törvény előírása szerint körülmetélték, s ekkor
kapta a Jézus nevet, ahogy azt az angyal Máriának és Józsefnek is
megparancsolta. Jézus a zsidóság jegyét hordozta a testén, ő egy körülmetélt,
törvény alá vetett ember volt. Lukács röviden számol be erről, de az a tény,
hogy egyáltalán beszámol mutatja, hogy mennyire fontos esemény ez. Még
fontosabb nyilván az, hogy a Jézus nevet kapja. Az evangélista itt egy kettős
engedelmességről számol be. Egyrészt beteljesítik a törvény rendelkezését, ami
régen adatott és teljesítik az angyal parancsát, ami a közelmúltban érkezett hozzájuk.
Nem csak a nyolcad napon való körülmetélés volt a törvény által megszabott
módon végrehajtva, hanem két más előírás is teljesíttetett. Először az, ami az
elsőszülöttek odaszentelésére vonatkozott. A 2Móz.13,2 szigorúan előírta, hogy
minden elsőszülött fiú és minden első fajzású hím állat az Úré legyen. Minden
elsőszülött izraelita férfiú Isten szolgája kellett legyen. Ezt az odaszánást
egy áldozat által ki lehetett váltani. Ezt tették meg most a Jézus szülei is.
Ennek elég nagy volt az ára, 5 sekel, ez akkor kb.20 napszám ára volt. Ezen
kívül az édesanyának be kellett tartani a tisztulás törvényét is. A törvény
szerint minden szülő asszony, vagyis a gyermekágyas édesanya egy ideig
tisztátalannak számított. Ha egy anya fiút szült, akkor 33 napig, ha leányt,
akkor 66 napig számított tisztátalannak, s ez azt is jelentette, hogy nem mehet
a zsinagógába, nem vehet részt az istentiszteleti életben. Ha ezek a kiszabott
napok elteltek, akkor a tehetősebb emberek egy bárányt vittek áldozatra, a
szegények pedig egy pár galambot. Látjuk, hogy a világ Megváltójának a szülei
szegények voltak, hisz csak galambot tudtak vinni. Jézus nem csak a teremtményi
mivoltot, hanem a társadalmi, szociális szegénységet is magára vette.
Az is különös, hogy a szegény emberek nem
kellett felmenjenek Jeruzsálembe, de József és Mária mégis felmegy a városba
erre a bemutatásra. Az eljövendő Messiás már 33 napos korában ott kell legyen
Atyja házában. Ott a templomban papok és léviták voltak, akik az édesanyát
tisztává nyílvánították és a galambáldozatot bemutatták. De a legkülönösebb az,
hogy ezen az alkalmon a legfontosabb szolgálatot, a prófétait nem papok és
léviták, hanem úgymond két laikus, két idős ember Simeon és Anna végzik el.
Mindketten istenfélő, élemedett korban levő emberek voltak. Simeonnak
valószínű, hogy nem is volt családja, Anna pedig évtizedek óta özvegy. Mi volt
a rendkívűli ebben a két idős emberben? Simeonnál az, hogy ő várta Izrael
megváltását, és a Szentlélek volt rajta, Anna pedig szólt mindazokhoz, akik Jeruzsálemben
a megváltást és a Megváltót várták.
Várni a megváltásra, ez Izraelben mindenkinek
a szent kötelessége volt. Ez a várakozás nagyon sokáig tartott. Nem csak
évtizedekig, hanem évszázadokig, sőt évezredekig. Mivel a várakozás már ilyen
hosszúra nyúlt, ezért a legtöbb ember már semmit se várt. Már senki se remélte,
hogy ez épp az ő életének az idejében történhet meg. De íme, van két ember, aki
nem fáradt el a várakozásban, akik hitték, hogy épp az ő életük idejében jön el
a Messiás. Ehhez a csapathoz tartozott Zakariás és Erzsébet, Keresztelő János
és tanítványai, Arimáthiai József.
Igen, mi
is várunk, most már több mint 2000 éve várunk. És ha mi is hisszük, hogy az Ő
visszajövetele épp a mi időnkben következhetik be, az már önmagában nagy csoda.
Ezt csak a Szentlélek tudja elvégezni bennünk. A Szentlélek tudja szítani
bennünk a várakozás parazsát, hogy az lángra lobbanjon. Biztos, hogy Siemeon és
Anna is feltették magukban az évtizedek során a kérdést: vajon meg fogjuk-e ezt
a nagy eseményt érni? Vajon nem fogunk-e csalódni várakozásunkban? De ők
Istentől bizonyosságot kaptak, hogy addig nem látnak halált, amíg meg nem
látják Krisztust. Milyen nagy dolog: mielőtt meglátnánk a halált, megláthatjuk
Krisztust. Hisz rettenetes Krisztus látása nélkül meghalni.
Várni, soha sem könnyű, akkor se volt és ma
sem az. Amikor Siemeon kezében tartja a kis Jézust, így sóhajt fel: mostan
bocsátod el Uram a te szolgádat békével. Érdekes, hogy itt nem a „Küriosz” szó
áll, hanem a „deszpotész”, vagyis Isten egy kemény Úr volt a számára, aki
keményen próbára tette őt. De most eljött végre a nagy pillanat, amire ezer
évek óta vártak, az bekövetkezett. Azon az ominózus napon Simeon a Lélek
indítására felment a templomba. És abban a gyermekben meglátta a Messiást. Simeon
újjong és ebben az újjongásban benne van annak a sok nemzedéknek, a prófétáknak,
Isten embereinek az újjongása, akik várták az ígéret beteljesedését, várták a
Messiás születését.
Mekkora öröm és kiváltság volt Simeon
számára, hogy ezt megérhette, most már szívesen hal meg. Amit meglátott, azt ő
már előbb hitte, hitte anélkül, hogy látta volna. Nagyobbat, dicsőbbet nem
láthat ember szeme, mint akit itt Simeon lát. Mi a világ minden ragyogása
amellett, amit itt most Simeon lát és szemlél.
Jézus szülei csodálkoznak azon, amit ez az
öreg ember elmond. Nekik is nagy szükségük volt a Simeon és Anna bizonyságtételére.
Hisz eddig csak szegénység, megaláztatás volt, de most kezd előttük is
felragyogni az Isten dicsősége. Ez a bizonyságtétel azt is világossá teszi, hogy
az ő útjuk ezzel a gyermekkel nem lesz mindig egy napfényes, könnyű út . Ez
áldások és üdvösség útja, de egyben a kereszt útja is.
Igen, Jézus
is bevétetett a gyülekezet közösségébe, hogy mi akik a bűn miatt
kirekesztettünk, az ő kirekesztése által, ami egész életében folyamatosan
történt, s ami kereszthalálában csúcsosodott ki, amikor még Atyja is elhagyta
őt, mi bevétessünk az üdvözültek seregébe. Ó, mekkora kegyelem, áldjuk mi is
Istent ezért.
6 Nap. A 12 éves Jézus Text.
Luk.2,41-52
Karácsony este van, ez a kedves hangulatokkal
és érzelmekkel telített estéje az eszetendőnek, amit mindnyájan annyira várunk,
nem csak a gyermekek, hanem még mi felnőttek is. Ezen a bűnbánati héten Jézus
életének kezdeteivel foglalkoztunk, s most a szentestén a 12 éves Jézus áll
figyelmünk középpontjában.
Különös az, hogy az evangéliumok nem foglalkoznak
Jézus gyermekkorával, a születésétől fellépéséig tartó időszakkal, ami mégis
csak 30 eszetendő, csak ez az egyetlen esemény van feljegyezve s az is csak
Lukács evangélistánál. A hagyomány sok mindent feljegyez, filmek is készültek
Jézus gyermekkoráról. Ezekben lehet sok érdekes és talán valóságos dolog, de ez
mégsem ige, s ezért mi nem ezekkel foglalkozunk, hanem azzal, amit az ige mond
nekünk. Nekünk ezen az estén sincs fontosabb dolgunk, mint az igére figyelni.
A 12 éves Jézus története egy ószövetségi
parancsnak való engedelmesség tulajdonképpen, hisz a mózesi törvény minden
izraelita férfi számára előírta, hogy évente háromszor, a kovásztalan kenyerek
ünnepén vagyis húsvétkor, a termés ünnepén vagyis pünkösdkor, és a lombsátrak
ünnepén, aminek nálunk nincs megfelelője, menjen fel a jeruzsálemi templomba. A
mózesi törvény a gyermekek 12 éves kortól számítottak férfinak, ettől kezdve
rájuk is érvényes volt a törvény minden előírása, amit szigorúan be kellett
tartani. Ez a törvény két esetre nézve adot engedményt: ha valaki nagyon
szegény volt, illetve ha valaki nagyon messze lakott Jeruzsálemtől, annak csak
egyszer kellett feljönni, leginkább a páska ünnepére. Egy ilyen zarándoklat
általában 7 napot tartott. A becslések szerint Jeruzsálemnek ebben az időben
kb.50.000 lakosa volt, és kb.100.000 zarándok érkezett ünnepenként a városba.
Nos, a Jézus családjában is engedelmeskedtek
a törvénynek, minden valószínűség szerint a két engedmény miatt, ami rájuk is
illett, ők csak egy alkalommal zarándokoltak fel a jeruzsálemi templomba.
De
feltehetjük a kérdést: egyáltalán miért is meséli el Lukács ezt a történetet,
ha a többi gyerekkori élmény, esemény egyáltalán nem érdekli? Nos, ennek
egyetlen oka az, hogy ebben az eseménysorba becsúszik egy kis „baleset”, a
gyermek elvész, nem indul vissza a családdal együtt, hanem ott marad a
templomban. A szülei három napon át halálos félelmeket élve át, kétségbeesetten
keresik Végre visszamennek egész a templomig s nagy ámulatukra ott megtalálják
a gyermeket az írástudók, a tanítók társasáságában. Ha nem ismernénk Jézust,
akkor valaki azt mondhatná: hát Jézus is tinédzser, lázadó serdülő, ő is íme
engedetlen a szülei iránt. De mi nagyon jól tudjuk, hogy ez a magyarázat
teljességgel elhibázott, hisz a fejezet végén is azt olvassuk, hogy Jézus a
szüleivel szépen hazament Názáretbe és mindenben engedelmes volt irántuk.
Azért rendkívül érdekes és tanulságos ez a
történet, mert megmutatja, hogy milyen különös helyzete volt Jézusnak
családjában. Ő is ott élt egy galileai család egyszerű hétköznapjaiban, pont
úgy élt és dolgozott, mint a többi názáreti ifjú. És ő mégis már gyermekként és
ifjúként is más, egyedülálló, páratlan. A hétköznapokban is kitűnik
páratlansága, hasonlíthatatlan dicsősége. Ő megalázta magát és gyermek lett, de
mégis látszott, hogy ő sokkal több, mint a többi gyermek. Ő gyermekként se
szűnt meg egy pillanatra sem igaz Istennek lenni.
Ezzel szülei sem tudtak sokszor mit kezdeni,
s ezzel nem kevés gondot, sőt zavart okozott szüleinek. Ez tűnik ki abból a
rövid beszélgetésből is, amit anyjával folytat a templomban, amikor anyja
elmondja, hogy milyen gondot okozott nekik, számon kéri, hogy miért nem ment velük
haza. Jézus, a 12 éves Jézus erre határozottan rendreutasítja és már ő kéri
számon, és elmondja, hogy neki Atyjának dolgaival kell foglalkozni. Lukács
ekkor meg is jegyzi, hogy szülei nem értették. Hát hogy is érthették volna?
Hogy értehette volna Mária a Szentlélektől való fogantatását, hogyan érthették
volna a pásztorok és bölcsek látogatását, később hogy érthette volna Mária
szenvedését és halálát? Nem értik, mert ő más, mert ő idegen, őt nem lehet úgy
kezelni, mint egy más gyermeket, őt nem lehet arra használni, hogy
dicsekedhessenek vele, hogy íme ő olyan jó gyermek, hogy egy pillanatra sem
szakad el szüleitől.
Itt mindenki csodálkozik, már harmadszor
olvassuk ezt ebben a történetben. Az emberek csodálkoznak a pásztorok beszédén,
a templomban az emberek csodálkoznak Simeon és Anna magatartásán és
beszédeiken, és most itt is mindenki csodálkozik, hogy a 12 éves Jézus itt ül a
tekintélyes tanítók között, kérdezi őket, hallgatja őket. Egy legenda arról is
tud, hogy Jézus már tanítja őket, de erről itt nem olvasunk, s jobb ha mi sem
beszélünk erről, elégedjünk meg azzal, ami a Szentírásban írva van.
A nagy
baj azonban az, hogy csak csodálkoznak és nem hallgatnak Jézusra, nem
engedelmeskednek neki. Ezek a tanítók azt kellett volna mondják Jézusnak, látva
az ő csodálatos bölcsességét: maradj velünk, mi akarunk tanulni tőled, beszélj
nekünk minél többet Atyádról, aki a mi Atyánk is, az ő csodálatos országáról,
hisz mi is annak alattvalói akarunk lenni. De ezek a tanítók s a többi
templomban jelenlevő ember is csak addig jut el, hogy csodálkoznak és engedik
elmenni Jézust.
Karácsonyt ünneplő drága testvéreim. Ne
felejtsük el, hogy ez az ünnep is azért van, azért ünnepeljük újra, Isten
kegyelméből már huszonötödik alkalommal együtt, hogy felragyogjon előttünk,
hogy Jézus a Szabadító, a Megváltó, az Üdvözítő. Belőle csak egy van, és ha mi
is csak a csodálkozásig jutunk, ha engedjük tovább menni őt, akkor más nincs,
aki megváltson minket, aki megújítsa életünket, aki boldoggá tegyen. Mondjuk
hát most együtt Jézusnak, kicsik és nagyok, gyermekek és felnőttek: maradj
velünk ezen az ünnepen és életünk minden napján. És ő velünk fog maradni, meg
fogja áldani ünnepünket és egész életünket is.
(Ezen igehirdetési sorozatot Walter Lüthi Das
Lukasevangelium című könyve segítségével írtam).
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése