Barangolások
bibliai tájakon:Gilgál
Ez a helység a Jordántól nyugatra, Jerikó közelében volt. Nevének
jelentése: gördítés, kőkör.Az első nevezetes esemény, ami itt történt, hogy
Izrael népe itt kelt át a Jordán folyón száraz lábbal, és itt táboroztak először
az ígéret földjén. Olyan fontos esemény volt ez Isten vándorló népe életében,
hogy hogy még ennek a pontos dátumát is feljegyzi az Írás. Mert Isten szabadító
cselekedetei nem idő és tér felettiek, hanem nagyon is elhelyezhetők,
kitapinthatók az emberi történelemben s a mi személyes életünkben is. Az Isten
cseleketedei nem filozófiai, homályos fogalmak, hanem konkrét és valóságos
események.Ezeket mi is valóságosan éljük át. Nagyszerű dolog, amikor ezeket mi
is helyhez és időhöz tudjuk kötni, s bizonyságot tudunk tenni arról, hogy Isten
akkor és ott, ezt vagy azt cselekedte az életünkben, akkor és ott ilyen
csodákat éltünk át. Jó ezeket megjegyezni, feljegyezni szívünkben, de akár
naplónkban, jegyzeteinkben is, hisz ezekből a következő nemzedékek is erőt és
bátorítást meríthetnek a hitben való járásban. Amit Isten megtett a múltban,
azt Ő megteszi a jelenben és a jövőben is meg fogja tenni. Múltbeli
cselekedetei drága ígéretek a mának és a holnapnak. Azok a kövek, amiket Józsué
ott Gilgálban felállított, azok beszéltek évszázadokon keresztül, hirdették
Isten hűségét és felszólították a népet, hogy Őt féljék, szeressék és
tiszteljék. Tegyük ezt meg mi is.
Gilgálban még más fontos
esemény is történt, s ez a nép tömeges körülmetélkedése volt.Míg a pusztában
vándoroltak, orvosi-biológiai okok miatt ezt nem lehetett elvégezni. De most,
hogy a nép megérkezett az ígéret földjére, ezt a dolgot is rendbe kellett
tenni. Ennek két üzenete volt a nép számára, az egyik az, hogy mostantól fogva
már nem élhetnek akárhogy, hisz Istennek szentelték az életüket, a másik pedig
az, hogy le van mosva az egyiptomi megalázó szolgálat gyalázata, ezt el lehet
felejteni. Pontosan ezt jelenti számunkra a keresztség, hisz az újszövetségi
nép számára az Úr ezt adta a körülmetélkedés helyébe. A keresztségben épp az
van számunkra kiábrázolva, hogy életünk már nem a bűn jegyében zajlik, nem
vagyunk annak hatalma alatt, bár kísértésként az végig ott marad az életünben.
A keresztség után is bűnösök vagyunk, de már nem élünk a bűnben, hanem teljes
erőnkkel harcolunk ellene. Mi már nem „egyiptomi” hanem „kánaáni” módon
élhetünk Isten kegyelméből.
A páska ünnepe Izrael
számára örök emlékeztetés volt arra, hogy Isten kegyelme kiszabadította őket az
egyiptomi szolgaságból, hogy az öldöklő angyal elment házaik mellett, mert
látta a bárány vérét az ajtófélfán. Ezt nem lehetett elfelejteni. De az emberi
természet még erre is képes, akkor is és most is. Isten ismerte népének ezt a
bűnös feledékenységét, és ezért elrendelte, hogy évente egyszer páskát kellett
tartani, ünnepelni. Ezen az ünnepen semmi mást nem kellett tenni, csak
emlékezni Isten kegyelmére, szabadítására. Ezt Jézus az Újszövetségben a
számunkra is elrendelte. Hogy emlékezzünk az Ő testének megtöretésére és
vérének kiöntetésére, valahányszor az Úr asztalához járulunk. Ez persze nem
jelenti azt, hogy csak úrvascsorázáskor kellene ez eszünkbe jusson, hisz a
keresztyén ember életében egy napnak se lenne szabad úgy eltelni, hogy erre ne
emlékezzen és ne adjon hálát érte. De ilyenkor újra és újra elemi erővel törjön
fel szívünkből a hála és szülessen meg a döntés, hogy életünket ezután még
inkább Istennek szenteljük.
Saul életében is fontos
szerepet játszik ez a hely, hisz itt kell találkozzon Isten emberével, Sámuellel,
hogy bővebb eligazítást kapjon a jövendőre nézve. Előtte három jelet is kap,
hogy percig se kételkedjen küldetésében, kiválasztottságában. Gilgál számára a
türelem iskolája is lesz, hisz hét napig kell várjon a prófétával való
találkozásra. De erre nagy szüksége van, hisz nagy feladatok várnak rá. Isten a
mi életünkben is rendel ilyen alkalmakat, amikor várunk kijelentésére,
eligazító tanácsaira. Ilyenek a vasárnapok, amikor az igehirdetésből meghalljuk
Isten üzenetét, vagy csendes napok, konferenciák, táborozások.Legyünk hálásak
ezekért és éljünk ezzel az áldott lehetőséggel. Az Istenért végzett nyilvános
szolgálatunk attól függ, hogy előtte mennyire tudtunk elcsendesedni és szavára
hallgatni.
A sietség, kapkodás nem
szokott jó lenni a földi életünkben sem, de a lelki életben egyenesen káros és
veszedelmes dolog ez.Aki nem figyel Istenre, hanem a maga feje után indul, az
nagyon pórul járhat.Saul hat napot várt, hogy Sámuel megérkezzen, bemutassa az
áldozatot és áldást kérjen egész további életére. De Saul türelme ekkor elfogy,
annál is inkább, mert látja, hogy katonái is kezdenek elszéledni. Ezért ő lép
akcióba, gondolja: elvégre ő is tud imádkozni és ő is be tudja mutatni az
áldozatot. S ez a sietség végzetes lesz számára, ami olyan jól kezdődött,
rosszul folytatódik és tragikusan fejeződik be. Ezért ne siessünk, hanem
kérdezzük meg mindenben Isten akaratát, kérjük az Ő vezetését.Megígérte, hogy
igéje és Lelke által vezetni fog minket.Ne kételkedjünk ebben, várjunk és
legyünk megadással az Ő szabadításáig.
Saul Gilgálban egy másik
nagy hibát is elkövet.Annak ellenére, hogy az Úr megparancsolja, hogy az
amélekitákat és mindenüket teljességgel pusztítsa el, ő a zsákmány javát
megtartja és emberei között kiosztja. Az ellenség királyát is életben tartja és
egyfajta trófeaként mutogatja. Még egy emlékművet is állíttat a maga
dicsőségére. Amikor Sámuel leleplezi bűnét, akkor tettét kegyes hazugsággal
próbálja mentegetni. Saul csalódást okoz Istennek, visszaél bizalmával. Nagyon
figyelmeztető ez a példa a mi számunkra.Isten teljességgel megbízott bennünk,
amikor kiválasztott minket az üdvösségre és az Ő dicsőséges szolgálatára.
Rettenetes dolog, ha mi ezzel visszaélünk és szégyent hozunk Isten nevére.
Őrizzen meg ettől minket az Úr.
Gilgál az Isten gondoskodó
szeretetének a jelévé is válik. Elizeus idejében nagy éhínség támad, s bizony
ezt a prófétafiak is érzik. Elizeus azonban hisz, s bár kevés volt a zöldség,
mégis nagy fazékban főznek eledelt. De ezután jön egy másik próba is, hisz
kiderül, hogy mérgező növény is került a fazékba.Elizeus hite azonban ekkor sem
fogyatkozik el, s miután lisztet kever a főzelékbe, az ehetővé válik. Nem
Elizeus tesz itt csodát, hanem Elizeus Istene. Merjünk mi is hinni Benne.
Gilgállal még a prófétai ítélethirdetésekben is találkozunk. Itt a
megüresedett, formasággá merevedett istentiszteletet ítéli meg Isten.
Vigyázzunk mi is erre, legyen Gilgál ebben figyelmeztetés számunkra.
Olvasandó igék: Józs.4,19, 5,9.10, 1Sám.10,8, 13,12, 15,21, 2Kir.4,38,
Jer.sir.3,26, Ám.4,4, Hós.9,15
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése