Barangolások
bibliai tájakon:Athén
Pál apostol
életének egy különös helyszínére érkeztünk ebben az újévben: Athénbe. Ő nagyon
is tudatában volt a hely szellemének, hisz ennek a városnak olyan múltja volt,
amivel nem sok más város dicsekedhetett. Athénben minden nagyszerű dolog
megvolt, amit az ember valaha is alkotott, s most Pál ezzel szembe kell állítsa
azt, amit Isten cselekedett Jézus Krisztusban. Itt a keresztyénség találkozik a
görög kúltúrával. Athén városa felett egy hármas dicsőség ragyogott. Először is
ott volt a cselekedetek, a tettek dicsősége. A görögöknek nagyon sok híres
emberük, hősük volt, Achillestől kezdve azokig a hősökig, akik Thermopylében
életüket halálba adva diadalmaskodtak egy világhatalom ellen. Nagy Sándor
hadvezér is görög volt, Herakles, Herkules és spártaiak, akiknek ügyessége,
fegyelmezettsége közmondásos volt az ókori világban. És most jön Pál és e
híres, hős nép leszármazottainak azt mondja, hogy nekik is Megváltóra van
szükségük. A tett emberei rá vannak utalva, valaki másnak a megváltó
cselekvésére. És a Megváltó egy zsidó ember, Palesztínának egy kis
mezővárosából származik, a fővárosban keresztre feszítették és a kereszten így
kiáltott: én Istenem., én Istenem miért hagytál el engemet?
De város felett ott
ragyogott a gondolatok, az értelem dicsősége is. Egy népnek se volt annyi
költője, filozófusa, híres gondolkodója, mint épp a görögöknek, gondoljunk csak
Homéroszra,Aiskylosra, Szofoklészre, Euripidesre, Szokrátészra, Plátónra, vagy
Arisztotelészre, hogy csak a legismertebbeket említsük. És most Pál arról a
Jézusról tesz bizonyságot, aki odaállt Pilátus elé és azt mondta neki: én
vagyok az igazság. Nem egy újabb igazságot
hirdet Pál a többi meglevő mellett, hanem az egyetlen igazságot, ami Jézus
személyében lépett be ebbe a világba.
A cselekedetek és a
gondolatok dicsőségén túl e város felett ott ragyogott a művészetek dicsősége
is Itt gondolhatunk a város építészeti remekművére az Akropoliszra,
kilencvennyolc ötven méter magas márványoszlop állt ott, de Athénben még egy
ablak, kapu, kerítés is művészeti
alkotás volt. Athén a költészet, a tehnika, a képzőművészet, építészet, és a
zene fellegvára volt. Az athéni ember imádta a formát, az alakot, a szépséget.
És most jön Pál ebbe a városba és bizonyságot tesz egy olyan Megváltóról,
akinek nem volt alakja és ékessége, aki megvetett volt, fájdalmak férfia és
betegség ismerője. Annyira útált volt, hogy az emberek elrejtették előle
arcukat. Ezek után azt kérdezhetnénk, mi keresni valója van itt Pálnak, mi
keresni valója van itt az evangéliumnak? Nem hiábavaló fáradozás volt ide
jönni?
De Pál itt van, a lelke
háborog, amikor végigsétál a városon látva a sok bálványszobrot. Miért háborog
Pál? Azért, mert megveti a művészetet, vagy talán irígy mindarra, amit ez a nép
létre tudott hozni? Szó sincs róla. Pál azért háborog, mert egy olyan világ
tárulkozik itt ki előtte, amelyik tulajdonképpen önmagát imádja. Az emberi
tudás, tehetség itt az emberek vallásává lett. Itt az ember isteni magasságokba
emelte magát, és saját magát tette istenné, az imádat tárgyává. Pál azonban nem
azt hirdeti, hogy az ember isteni magasságba tudna emelkedni, hanem épp az
ellenkezőjét, hogy Isten ereszkedett le a magasságból és lett emberré. Pál nem
az emberi tettek, gondolatok örökkévalóságát, hanem a halottak feltámadását
hirdeti. Pál szemét nem vakítja el az emberi tettek és gondolatok, a művészet
csillogása, mert jól tudja, hogy mindez halálra van ítélve. Athén férfiai sok
mindent tudhatnak, de egyet, a legfontosabbat nem ismerik: a Biblia Istenét, a
Jézus Krisztus Atyját.Ezért háborog Pál lelke.
Pál egyetlen egyszer és
akkor is csak rövid ideig tartózkodott ebben a városban. Először nem az
Akropoliszt keresi fel, hanem egy kis eldugott utcácskában a zsinagógát.. De
számunkra ismeretlen okok miatt munkáját rövidesen a piactéren folytatja. Itt
beszélgetésbe elegyedik diákokkal, profeszorokkal, akik kedvelt filozófiai
iskolák követői voltak. Először is ott voltak az epikureusok. Az ő tanításuk
lényege az volt, hogy az ember életének az értelme az élet javainak zavartalan
élvezésében van, természetesen bizonyos mértéktartással. Tagadták az örök életet,
s azt is, hogy e világot Isten vezetné. A másik csoport, a sztoikusok a
boldogságban vélték felfedezni, ez pedig a helyes cselekvés által érhető el,
aminek fontos része az igazságosság, jó belátás, bátorság, a felebarát
megbecsülése, valamint az érzések és ösztönök értelem általi megzabolázása.
Ezekkel kezd el vitázni, aminek vége az lesz, hogy az Areopáguszon, vagyis a
város főterén egy párbeszédre hívják. Pál egy ügyes fordulattal, arról az
oltárról kezd el beszélni, amire az volt felírva: az ismeretlen istennek. Innen
elindulva bizonyságot tesz az igazi Istenről, akiről három dolgot mond el.
Elmondja először, hogy Ő a
Teremtő, aki nem csak a világot teremtette meg, hanem az embert is, akinek
meghatározta lakozási helyét és éltének idejét is. Ezt az Istent nem
fogadhatják be a földi templomok, nincs ráutalva az ember segítségére, sőt épp
az ellenkezője az igaz, hogy Ő ad mindennek életet és leheletet. Másodsorban
azt mondja el, hogy ez az Isten az Úr, aki mindeneknek parancsol. Most az
athénieknek épp azt parancsolja, hogy térjenek meg eddigi gondolkozásukból,
ismerjék el, hogy bár ők sokat tudnak, de a lényeget eddig nem tudták.
Forduljanak el a bálványaiktól és forduljanak oda az élő Istenhez. Végül arról
tesz bizonyságot Pál, hogy ez az Isten mindenki Bírája lesz. Nagyon veszélyes
dolog ezzel az Istennel szembeszállni, mert Ő nem csúfoltatik meg. Jön egy nagy
nap, amelyen megítéli az egész földet, még az athéniakat is, s ezt az ítéletet
egy olyan férfiú által fogja végrehajtani, akit Ő előbb feltámasztott a
halálból. Ahogy a feltámadásról beszél, azonnal félbeszakítják, egyesek
csúfolkodni kezdenek, mások udvariasabban azt mondják, hogy majd még beszélünk
mi erről. De erre már soha nem került sor, Athénben akkor nem alakult
gyülekezet, Pál nem írt athéni levelet.
Így zajlott le a
feltámadott Krisztus és az ókori kúltúra találkozása, s ezt Pált nem lepte meg.
Ő ismerte Megváltója szavát, hogy a gazdagok nehezen mennek be az Istennek
országába s itt nem csak a pénzben, vagyonban gazdagokra gondolt, hisz a
gazdagság lehet tudásban, művészetben, hősiességben való bővölködés is. És
mégis megtörténik sokszor ez a csoda is, hogy egy-egy ilyen”gazdag” ember
bemegy az Isten országába, hisz Isten gyermekei között vannak tudósok,
akadémikusok, államférfiak is. Pál ebben a hitben jött Athénba, hogy még ezen
az emberileg teljesen reménytelen helyen is lesz, aki befogadja Jézus
Krisztust.
És ez a tény egy óriási
vigasztalás a mi számunkra: senki sincs eleve kizárva az Isten országából.
Krisztus keresi a filozófusokat, költőket, akadémikusokat, az írókat,
művészeket, Nobel-díjasokat is. Nem véletlen, hogy két ilyen híres embernek a
nevét is feljegyzi a Szentírás, akik ott Athénben Pál igehirdetését elfogadtva
keresztyénné lettek. Minden emberért hálát kell adnunk, akik Isten gyermekeivé
lesznek, de az ilyenekért mégis különösképpen. Mert adott esetben ők többet
tudnak tenni az Isten országáért, mint mások.
Induljunk azzal a drága
reménységgel ebbe az Új Esztendőbe, hogy ebben az évben is sokan fogják hallani
és sokan fogják szívükbe fogadni az evangéliumot, így ez is az Isten áldott
esztendeje lehet.Bárcsak használhatna minket is ebben az áldott munkában és
szolgálatban!
Olvasandó igék: 1Kir.8,27,
És.53,2-3, Mát. 19,24, 27,46, Ján.18,38,
Ap.csel.17,16-34
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése