Barangolások bibliai tájakon:Gibeon
Gibeon ősi kánaáni város, jelentése:halmos, dombos hely.
Eredetileg a khivveusok laktak itt, a honfoglalás után Benjámin törzséhez
került, s később a lévitáké lett. Ennek a városnak lakói, ellentétben a többi
városok lakóival, nem fordulnak a honfoglaló Józsué ellen, s úgy tűnik, hogy
őket megragadja mindaz, amit Izrael népe s főleg az,amit Izrael Istene eddig
cselekedett. Hamar belátják, hogy semmi értelme sincs annak, hogy ezzel a
néppel s az ő Istenével szembeszálljanak. Azt mondhatnánk, hogy van bennük
egyfajta istenismeret, istenfélelem, ők már legalább sejtik, hogy az események
mögött áll valaki. Ha mi ilyen emberekkel találkozunk nagyon fellelkesülünk, s
úgy érezzük, hogy itt már nyert ügyünk van. Sajnos sokszor keserüen csalódunk,
mert kiderül, hogy az ilyen emberek sokszor nem őszintén keresik Istent, csak
épp valami érdek fűzi őket ehhez. Az ilyen”maguk módján” keresők legtöbbször
nem találják meg Istent, mert ennek Isten megmutatta az útját. Istenhez csak
Jézus Krisztus által lehet jutni, s az ilyen emberek épp ezt akarják
megkerülni. Mindent akarnak, csak épp Őt nem. A Gibeon lakóiról is kiderül,
hogy csak a bőrüket féltették s nem szívből keresték Istent. Nagyon kell
vigyáznunk az ilyenekre, nem véletlen, hogy a Biblia arró szólít fel, hogy
vizsgáljuk meg a lelkeket.
Józsué s a nép többi
vezetői bevették a cselt, elhitték azt, amit a gibeoniták három más város
lakóival együtt kieszeltek. Megeskették Józsuét s a nép többi vezetőit, hogy
nem bántják őket. S ezt az esküt meg is tartották. A Gibeoniták így a munka
legnehezebb részét végezték, de azt mondhatjuk, hogy Isten felhasználta ezt a
csalást is, hogy az Ő országa épüljön. Ez persze nem menti fel Józsuét s a nép
vezetőit azon felelőtlen döntés alól, amit ők ebben a helyzetben elkövettek.
Itt is Isten nagy kegyelmét látjuk, ami még a rosszból is jót tud kihozni. Ez
minket ne felelőtlenségre, meggondolatlanságra vezessen, hanem arra, hogy
vigyázva és imádkozva, szüntelen Isten vezetését kérve járjuk az életünk útját.
Az ellenséggel vívott
harcban Józsué döntő győzelmet akar aratni, hisz erre Istentől ígéretet is
kapott. S ezért egy emberileg teljességgel lehetetlenségnek tűnő dolgot kér
Istentől, hogy álljon meg a Nap Gibeonnál és a Hold az Ajalon völgyében. Abban
a bátor hitben merészelte ezt kérni, hogy Isten számára semmi se lehetetlen. S
az Úr meghallgatta a kérését, s olyan valami történt, ami se azelőtt, se azóta
nem ismétlődött meg soha többé. De ha ez a csoda így nem ismétlődött meg
máskor, a hit azt a reménységet merítheti ebből az eseményből, hogy a mi hitünk
az az erő, ami legyőzi ezt a világot, s ami rendkívüli dolgokat tud elvégezni.
Arra bátorít minket ez a történet, hogy merjünk nagy dolgokat kérni Istentől,
mert ha ez az Ő akaratával egyezik, akkor ma is csodák történhetnek. Amikor
ezen a történeten elgondolkozunk, akkor rögtön az a másik kölönös, soha többé
meg nem ismétlődő nap jut eszünkbe, amikor fényes nappal hirtelen teljeséggel
elsötétült a Nap és három órán át sötétéség borult a földre. Ebben a
sötétségben kiáltotta Jézus: én Istenem, én Istenem, miért hagytál el
engemet? Úgy tűnt akkor, hogy ez a
kiáltás nem talált meghallgatásra, a „miértre” nem jött „azért” felelet. Ez így
lehet a mi életünkben is, lehetnek olyan pillanatok, amikor úgy érezzük, hogy
teljes sötétség vesz körül, amikor a mi szívünkből is felszakad a „miért”
kiáltás. Lehet, hogy mi se kapunk választ, de egy dologban nem szabad
kételkednünk: hogy Isten minket soha el nem hagy el, ami akkor ott a Golgotán
történt, az is egyszeri esemény, velünk ez már nem történhetik meg!
Dávidnak is köze van ehhez
a városhoz. Miután ő Hebronban király lesz, s uralkodik Júda felett, Izraelben
Isbóset lesz a király, akinek Abner lesz a fővezére, aki még annak idején
Saulnak szolgált.Ez az Abner elhatározza, hogy megsemmisítő csapást mér Dávidra
és az ő seregére. Gibeonban egyfajta pszihológiai hadviselést próbál Dávid
ellen folytatni, úgy hogy kiválasztanak mindkét seregből tizenkét harcost, hogy
azok vívjanak meg egymással, így próbálva eldönteni, hogy ki is az erősebb. De
ez nem sikerül, hisz az ifjak úgy harcolnak egymás ellen, hogy egyszerre
megölik egymást. Ebből a történetből mi azt a tanulságot vonhatjuk le, hogy
Isten mai gyülekezetének is egy nagyon ravasz ellenséggel van dolga, akinek agyafúrt
stratégiája, jól átgondolt tervei vannak. S az ördög is megtalálja azokat az
embereket, akiket felhasznál az Isten népe elleni harcban. S a harc főleg a
fitalokért, az ifjú nemzedékért folyik. Ebben a harcban Isten nekünk is lelki
fegyverzetet adott, amit felvéve diadalmaskodhatunk a Sátán felett. Legyünk hát
résen s használjuk ezeket a lelki fegyvereket.
Salamon is eljut ebbe a
városba.Nem véletlen az, hogy épp ide jön, hisz itt volt a Mózes idejétől
kezdve a szent sátor és az áldozó oltár. Azáltal, hogy ezt a helyet választja,
jelzi hogy ő apja,Dávid útján akar haladni, hogy tovább akarja vinni azt a
szent örökséget, amit atyjától örökölt. Az Úr egy álommal jutalmazza meg ezt a
tettét, amikor is azt kérhet Istentől, amit akar. Ismeretes Salamon válasza,
aki nem hosszú életet, egészséget, ellenség feletti győzelmet kér, hanem
értelmes és bölcs szivet kér, hogy így választást tudjon tenni a jó és a rossz
között, s tudja vezetni a rá bízott nagy népet. Ilyen szívre nekünk is nagy
szükségünk van, s ezt csak Isten tudja nekünk megadni. Ezt nem lehet sem
tanulás, sem tapasztalás által megszerezni. Így lehet az életünk Istent
dicsőítő életté. Gibeon a Saul életében egy jelképpé válik: ott van vele az Úr,
ott jelenik meg neki. Ez a hely számunkra lehet egy igehirdetés, egy
úrvacsorázás, igeolvasás. Ilyenkor az Úr mindig arra emlékeztet minket, hogy
vele kell szüntelen járnunk. Salamon figyelmeztető példa is számunkra: ő egyre
inkább elhagyta ezt a helyet, egyre lazábbá vált az Úrral való kapcsolata, s
ami olyan szépen kezdődött, nagyon szomorúan fejeződött be. Vigyázzunk: ha
Istennel kezdtünk, Vele is végezzünk.
Különös az, hogy a szent
sátort is épp Gibeonban állítják fel.Hogy itt mutatják be az áldozatokat, hogy
itt magasztalják éjjel és nappal Istent. Vajon véletlen ez? Nem, ebben Isten
keze és Isten szíve van. Azt jelzi ez, hogy Isten egy ilyen jelentéktelennek
tűnő helyet is kiválaszthat arra, hogy ott lakozzon, ahogy majd közel ezer év
múlva Betlehemet választotta, hogy ott szülessen meg Jézus, s ahogy ma minket,
egyszerű, szürke embereket választ ki, hogy Szentlelke által bennünk lakozzon.
Mekkora tisztesség ez a mi számunkra.Nincs, nem lehet a mi életünknek ennél
nagyobb tisztessége és megbecsülése. A mi életünk lehet egy Istennek tetsző
áldozattá, amely jó illatot áraszthat maga körül, s így mások számára is vonzó
és kívánatos lehet.Boldog az, aki így tud Istennek szolgálni.
Olvasandó igék.Józs.9,3.17.18,
10,12,2Sám.2,13, 1Kir.3,5, 9,2,1Krón.16,39, Ef.6,10
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése