Barangolások
bibliai tájakon: Emmaus
Ennek a helységnek a neve a húsvéti
történetből ismeretes, hisz Jézus két tanítványa oda valósi volt. Ők húsvét
napján szomorúan mentek Jeruzsálemből hazafelé, közben a feltámadott Jézus
csatlakozott hozzájuk az úton, a házukhoz érve Jézust behívják és a kenyér
megtöréséről felismerik Jézust, ezután rögtön visszatérnek Jeruzsálembe és az
egybegyűlt tanítványoknak elmondják, hogy találkoztak a feltámadott Úrral. Ez a
helység nem kevés gondot okozott az évszázadok során a Bibliai kutatóinak,
többek között régészeknek is. A gond az, hogy több ilyen nevű település is volt
Izraelben, legalább négyről tudunk. Említést tesznek róla Eusebius és
Hieronymus egyházatyák, történészek, ők Nikopolis néven emlegetik. A
Makkabeusok könyvében is olvasunk egy Emmaus nevű helységről. A gond több ilyen
nevű helységgel az, hogy jóval messzebbre, mintegy 29-40 km-re vannak
Jeruzsálemtől, márpedig a Bibliai leírás szerint Emmaus bő 11 km-re volt
Jeruzsálemtől, hisz a két tanítvány még aznap este vissza tud menni a városba.
Az is izgalmas kérdés, hogy miért épp Lukács evangélista említi csak ezt a
történetet, a többi evangéliumban nem olvasunk róla. Nos, 10 évvel ezelőtt
abban a kiváltságban volt részem, hogy Debrecenben meghallgathattam Max Peter
Thiede világhírű papirológus erről szóló előadását, számomra ez teljességgel
eligazító volt. Olyan régészek, akik hitték azt, hogy a Biblia igazat mond azt
mondták: ezt az Emmaust ott kell keresni, ahol a Biblia mondja és nem jóval
távolabb, ahol még Emmaus nevű település van. Így kezdtek el ásatásokat végezni
és ez igen érdekes dolgokra engedett következteteni. Kiderült, hogy Emmaus a
Jeruzsálemben élő gazdag embereknek egyfajta nyaralóhelye volt, hisz
úszómedencéket, rengeteg értékes csempét, edényt,gyönyörű házakat, kerteket
találtak itt a régészek. S itt derül fény arra a kérdésre, hogy miért ír épp
Lukács erről a kérdésről. Ő ugyanis evangéliumát egy Theofilus nevű magas
rangú, gazdag római tisztviselőnek írta. A Bibliai kutatói azt sejtik, hogy Lukács,
aki eredetileg rabszolga lehetett, az ő házában szolgált, s neki köszönhette
azt, hogy egy idő után felszbadította s saját gyermekeként bánt vele. Lukács
ezt a nagylelkű cselekedetet meg akarta hálálni s mivel tehette volna jobban,
mint épp az evangélium megírásával? Milyen értékesebb ajándékot adhatott volna,
mint az Isten bűnösök iránti érthetetlen szeretetéről szóló evangéliumot!
Lukács Teofilus számára azt is igazolni akarta, hogy az evangéliumnak nem csak
a szegény emberek sorából voltak követői, hanem íme, az emmausi tanítványok
példája is mutatja, neki a felső tízezer képviselői közül, a nagyon gazdag és
előkelő emberek közül is voltak tanítványai. Ezért Lukács egyértelmű üzenete az
általa nagyon szeretett és nagyra becsült Teofilus felé az, hogy te is
követheted a Krisztust, mert íme már előtted is voltak a gazdagok és előkelő
emberek közül, akik ezt tették. Ezek az emmausi tanítványok megmutatják azt,
hogy milyen szerepük van a Jézus ügyében a világ szerint előkelő állásban vagy
sorsban levő embereknek.Mi ezzel kapcsolatban sokszor nagyon helytelen és téves
gondolatokat ápolunk magunkban. Mi a legtöbbször abból indulunk ki, hogy Jézus
az ő földi életének az idejében a nép egyszerű fiai közül toborozta, hívta el
tanítványait, s azóta is azok követik őt, azok sereglenek köréje a
leghűségesebb lélekkel, akiknek kevés jutott az anyagi jólét örömeiből, s a
földi befolyás kiváltságaiból. Mi úgy képzeljük el, hogy az a láthatatlan
világ, amit Jézus Isten országának nevez a példázataiban, csak azokat érdekelheti,
akiknek ez a látható világ nagyon keveset adott, akikkel ez a látható világ
nagyon mostohán bánt. A lelki, hitbeli kincsek azokat érdeklik csak, akik
kimaradtak a pénz a vagyon csillogásából, akik ennek az örömeit soha nem
ízlelhették meg. Ezért az az érzésünk, hogy a Jézus örömüzenete nem is szól a
gazdagoknak és e világ szerint hatalmasoknak, az ő soraikban hiába is keressük
Jézus tanítványait, és róluk teljességgel le kell mondanunk a Jézus ügye
szempontjából. Ebben Jézus szava is megerősíteni látszik minket, hisz a gazdag
ífjúval való találkozás után ő maga mondja, hogy a gazdagok nagyon nehezen
mennek be az Isten országába. De vigyázzunk: azt nem mondta, hogy egyáltalán
nem lesz gazdag ember örököse Isten országának. Az emmausi tanítványok példája,
akik mai szóval kifejezve Jeruzsálem “elit-negyedében” laktak helyreigazíthatja
ezt a felfogást bennünk, mert íme igenis vannak a világ szerint nagyok és
gazdagok között is olyanok, akiknek lelkét megragadta Jézus és akik az életük
igazi javát és kincsét minden látszat ellenére, nem a földi javakban, hanem
Jézusban találták meg. Mert gondoljunk csak mélyebben bele ebbe a dologba. Az
ilyen emberek bizonyos szempontból előnyös helyzetben vannak. Hiszen a
szegényes körülmények között, szükségben élő ember könnyen azt gondolhatja,
hogy ha neki is lenne több pénze, gazdagsága, akkor minden jó lenne, akkor
tökéletesen boldog lehetne. De akik gazdagok, azok már tudják azt, hogy minden
gazdagság és befolyás ellenére olyan üres maradhat a lélek, hogy bármennyit is
habzsol az ember a világ örömeiből, mégis boldogtalannak és céltalannak érzi az
életét. Ezért gyakran épp a gazdagok, hatalmasok között lehetnek olyanok, akik
az igazi boldogságot elkezdik valami másban keresni és meg is találják épp az
evangéliumban és Jézus Krisztusban.
Az emmausi tanítványok példája nagyon szépen mutatja,
hogy a földi gazdagság, fényűzés még nem minden az embernek az életében. Hogy
az ilyen emberek is keresnek valami többet, valami nagyobbat, amit túlmutat
ezen a látható világon. Hogy az ő reménységük nem a bizonytalan gazdagságban
van, hanem Jézus Krisztusban, hogy nekik is szükségük van arra, hogy
szomorúságukban, amikor csüggedten haladnak az úton, Jézus melléjük álljon,
nyitogassa a szemeiket és elvezesse őket is az evangélium igazságára. Ha ilyen
emberek megnyitják a szívüket, házukat Jézus előtt, akkor az nagy nyereség
lehet az Isten országa számára. Egyrészt azért, mert az ilyen emberekre sokan
figyelnek, az ő hitük, Krisztus követésük ország-világ szeme előtt van,
bizonyságtételük sokkal súlyosabban esik latba, mint más embereké. Az ilyen
embereknek aztán nem cask a szíve és háza, hanem pénztárcája is megnyilík az
Isten ügye iránt, s mivel ők nagy pénzösszegek felett rendelkeznek, sokkal
hathatósabban tudják előmozdítani anyagilag is a gyülekezetek, a misszió ügyét.
Az egyház, ahogy azt mondani szoktuk, az özvegy asszony két filléréből él, de
bizony a gazdag emberek bőkezű ajándéka sokszor nagyon sokat jelenthet Isten
ügye számára.
Az emmausi tanítványok, Teofilus, Arimáthiai József és
mások példája azt mutatja, hogy a feltámadott Krisztus gyülekezetében valóban
mindenkinek helye van: a kicsi, hétköznapi, de a nagy, gazdag és befolyásos
embereknek is. Épp az a csodálatos a Feltámadott gyülekezetében, hogy ott ők
egymásnak testvérei lehetnek s ki-ki a maga módján, a maga eszközeivel,
lehetőségeivel szolgálja a Jézus ügyét.
Olvasandó
igék: Mt.19,23-24, Mk.15,43, Luk.1,1-4,
24,13-35, 1Tim.6,17
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése