Barangolások bibliai
tájakon: Kádés
Nevének jelentése: szentély, oázisos hely a Sínai puszta
Észak-Keleti részén, Palesztína déli határvidékén. Először az Ábrahám
történetében találkozunk vele, amikor ő elűzi Hágárt fiával együtt, hisz nem
Izmael volt az ígéret gyermeke. Hágárnak tehát menekülnie kell, Egyiptom felé
veszi az irányt, hisz ő maga onnan származott. A pusztában nem sok esély van a
túlélésre, de Isten ott is gondoskodik róluk, egy forrást találnak, amikor már
szinte eltikkadtak a szomjúságtól. A puszta közepén felhangzott Isten szava:
honnan jössz és hová mész? S ez a szó azt jelentette, hogy Isten rájuk
tekintett és könyörült rajtuk ott Kádés környékén.
Ez a történet vigasztalás
lehet számunkra, amikor nagy nehézségek között vagyunk, amikor lelkileg
pusztaság vesz körül bennünket, amikor úgy gondoljuk, hogy nincs is már tovább.
Amikor úgy érezzük, hogy megaláztak, kitaszítottak emberek, tudhatjuk, hogy
Isten nem feledkezett meg rólunk.Mi már nem csak gondviselő jó Atyaként, hanem
Megváltó Istenként is megismerhettük Jézus Krisztusban. Az ilyen helyzetekben
jöjjünk hozzá, mert biztos segítség lesz számunkra.
Ábrahám sokat vándorolt
életében s egy adott ponton Gérárba jut. Itt olyan emberek laknak, akik nem
ismerik az élő Istent. Fél, hogy szép feleségéért nehogy megöljék, ezért újra
húgának mondja őt, ahogy azt már egyszer Egyiptomban is tette. Erre Abimélek,
Gérár királya Sárát a háremébe viteti. De Isten itt is közbeavatkozik
gondviselő szeretetével, megjelenik a királynak és figyelmezteti, hogy nem
érintheti meg Sárát, mert ő Ábrahámnak nem húga, hanem felesége. Erre a király
felelősségre vonja Ábrahámot, s megkérdezi, hogy miért hazudott, mire az
bevallja, hogy félelemből, kicsinyhitűségből tette. Mentette a maga életét,
hisz ő abból indult ki, hogy ezek az emberek nem félik az Urat, s így minden
gonoszságra képesek. De igaz az, amit Kálvin mond, hogy az istenképűség még a
hitetlen emberekről sem törlődik le egészen, sokszor bennük is van valamelyes
jóság és becsületesség. Ábrahám visszakapja tisztaságban feleségét, imádkozik
Abimélek gyógyulásáért és megáldja ezt a pogány királyt.
Mi is kerülhetünk életünk
folyamán, főleg munkahelyünkön olyan emberek közé, akik teljességgel
hitetlenek. Mi egy ilyen helyzetben a mi küldetésünk? Hát egyszerűen az, hogy
mi éljünk közöttük Isten gyermekeként, ezt ők előbb-utóbb észre fogják venni,
rá is kérdezhetnek hitünkre, cselekedeteinkre s így áldássá lehetünk egy ilyen
nagyon nehéz környezetben. Isten megadhatja még azt a kegyelmet is, hogy
ilyeneket Hozzá tudjunk vezetni.
Évszázadokkal később
vagyunk már. Izrael népe közel negyven évi vándorlás után elérkezett Kánaán
földjének a határához, Kádéshez. Innen küldi ki Mózes a kémeket és ide térnek
azok vissza. Itt számolnak be útjukról, s mondják el, hogy az ország, amit
kikémleltek szép és gazdag s példaként felmutatják a gyönyörű szőlőfürtöt. De ezek
után azt is elmondják, hogy ennek ellenére az ország bevehetetlen. A városok
erős fallal vannak körülvéve és óriási termetű harcosok vannak ott. A nép erre
megijed. De hála Istennek van két olyan kém is, Káleb és Józsúé, akik nem csak
a tényeket látják, hanem Isten ígéretére tekintenek, s hiszik azt, hogy az Úr
segítségével el tudják foglalni azt a földet. Tanunljunk meg mi is nem a
láthatókra, hanem a láthatatlanokra nézni.
Mirjám, a Mózes nővére itt meg is hal. Róla sok szép dolgot mond el az
Írás, hogy a szabadulás után miként énekelt és táncolt, hogy dicsőítette az
Urat. De tudunk róla roszat is mondani, hisz ő is fellázadt testvére Mózes
ellen, meg is kapta ezért méltó bűntetését. De hisszük, hogy őt is megtartotta
az isteni kegyelem, ami minden gyarlóságánál és a mi gyarlóságunknál és
bűneinknél is nagyobb. De más is történik itt. A nép fellázad, mert nincs vize.
Mózes és Áron meghallják a nép zúgolódását. Mit lehet itt tenni? Az Úr azt
mondja nekik, hogy szóljanak a kősziklához és az vizet fog adni. De Mózes nem
szól a sziklához, hanem megüti azt. Ezt az Úr nagyon rossz néven veszi
Mózestől. Ezért se ő, se Áron nem mehetnek be az ígéret földjére. Feltehetjük a
kérdést: nem túl szigorú bűntetés ez? Bizonyára nem, mert az Úr itt nem is
annyira az engedetlenséget, hanem a hitetlenséget bűnteti. Nem bíztak Isten
szavában, kételkedtek benne, s ezért nem fognak bemenni oda, hova pedig olyan
nagyon készültek. Persze, jól értsük a dolgokat, ez nem az üdvösségből való
kizárást jelentette Mózes és Áron számára, mi hisszük és meg vagyunk győződve,
hogy ők bementek a nyugodalomba. Talán azért is kellett ennek így történnie,
hogy nehogy azt gondoljuk, hogy az üdvösség, az Isten országába való bemenetel
a mi érdemünk, mert mi olyan jók és engedelmesek voltunk. Az üdvösség egyedül Krisztus
áldozata, az Ő mindhalálig való engedelmessége által adatik. Ez nem jelentheti
azt, hogy mi akkor „lazíthatunk”, hanem épp az ellenkezőjét. Az elnyert
üdvösség szent életre kötelez minket, de
ez számunkra nem kényszer, hanem szívből jövő hála..
Izrael népe Kádésből Edom
irányába vonul, vagyis keleti oldalról akarnak az ígéret földjére bemenni.
Mózes követeket küld Edom királyához, hogy engedje a népet országán békésen
átvonulni. Tudjuk, hogy Edom rokon nép, hisz Ézsaútól, a Jákób bátyjától
származnak. A kérést Edom kétszer is elutasítja, megtagadják Izraeltől a
vendégszeretetet, sőt mi több, még meg is fenyegetik őket. Így Izrael népe nem
mehet a kívánt irányba, kerülő úton kell vonulni. Isten minket is kerülő útakon
vezet, nem arra, amerre mi elgondoltuk, vagy akarnánk. Nem mindig a legkönnyebb
és legrövidebb úton megyünk az üdvösség felé. A hitünk számára nem kis próba,
amikor kerülő utakon vezet minket Isten. De tudhatjuk, hogy a kerülő utak is
javunkat és üdvösségünket szolgálják. Nem az a fontos, hogy könnyű vagy nehéz
úton vezet minket Isten, hanem az, hogy Ő velünk van, s ezt főleg a nehéz és
kerülő utakon tapasztaljuk meg. Nem az útvonal a fontos, hanem az, hogy
megérkezzünk a célba, s ezt az Úr nekünk is megígérte.
Mennyi próba egymás után.Mirjám
meghalt, Mózes nem mehet be az ígéret földjére, Izraelnek kerülő úton kell
haladnia. S most Áronnak is meg kell halnia.Mózes azt a parancsot kapja
Istentől, hogy Áronnal és az ő fiával Eleázárral együtt menjenek fel a hegyre.
Izrael nem marad főpap nélkül, mert a főpapi ruhát az apa áadja fiának. Isten
nemzedékekben valósítja meg az Ő tervét ebben a világban. De Áron, Eleázár és a
többi földi főpapok csak előképek, akik a mi egyetlen Főpapunkra Jézus
Krisztusra mutatnak. Ő bemutatta az egyszeri és tökéletes áldozatot, s mi ezért
mehetünk be majd a mennyei Kánaánba. Ő és az előttünk járt nemzedékek már
megérkeztek Hozzá és a maga idejében mi is meg fogunk érkezni.
Olvasandó igék:
1Móz.16,14, 20, 1, 4Móz.13,26, 20,1.14.22.28, 27,14, 2Kor.4,18
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése