2024. november 14., csütörtök

Tanulságos igék Dánielről 8

 

Tanulságos igék Dániel könyvéről 8

Text.”Láttam, hogy íme egy kos áll a folyam előtt. Tetszése szerint cselekedett és naggyá lett. Egy kecskebak jött, a koshoz ment és nekirontott teljes erejéből. Az utolsó időről szól ez a látomás.” Dán.8,3.5.17

Talán mindnyájan láttunk már olyat a tévében vagy a valóságban is, hogy két állat, például két bika vagy két kos összecsap egymással, ahogy halálos elszántsággal egymásnak rontanak, jobbik esetben véresen, megsebesülve, rosszabb esetben az egyik halva kerül ki ebből a küzdelemből.

Dániel ebben a fejezetben most ilyen harcot lát az ő víziójában. Érdekes, hogy ez a küzdelem nem a mezőn folyik, hanem egy városban, még pontosabban Susán várában, Élám tartományban az Ulai folyó mellett. Tulajdonképpen nem is állatokról van itt szó, hanem emberekről, hisz a kos és a kecskebak emberi birodalmakat jelképeznek. A kos a méd-perzsa birodalom, a kecskebak pedig, amelyik négy részre esik szét a makedón Nagy Sándor b irodalma.

De mi közünk van nekünk az évezredekkel ezelőtti birodalmakhoz? Jelentenek-e számunkra valamit? Ők maguk nem, utódaik viszont igen. Hisz ezek újra és újra felbukkannak a történelemben Csak a régi neveket újakkal kell helyettesíteni. Még 40 évvel ezelőtt jelentette a Keletet és Nyugatot, ma jelentheti az Európai Uniót és Kínát. Ez a kép örökre aktuális marad a történelemben. Naggyá lett és tetszése szerint cselekedett, mennyire jellemző ez a mai birodalmakra is.

Ami mindkét állatnál feltűnő, hogy a fegyverük a szarv. Ebben a fejezetben nagyon sok szó esik a szarvakról. A szarv a földi erőnek, a hatalomnak a jelképe. A népek világában ma is meghatározó az erő. Ma is mindenki az ő erejét akarja megmutatni. Szarv áll szembe a szarvval, fegyverek a fegyverekkel. Ez a világ egy nagy szerverdővé változott a szarvaktól, a fegyverektől mindenki retteg.

Nagyon fontos, hogy a gyülekezet ne ijedjen meg a szarvaktól. Dániel itt megmutatja a szarvak végét, a szarvak bukását. Bár a kos a föld háromnegyed részét meghódította, senki se tudott szembeszállni vele, egyszer csak, mintha földből bukkanna elő, ott terem valaki, aki hatalmasabb nála. Mert a kost is leteperik, széttapossák. A szarvak hatalma nem végtelen, amikor legerősebbnek tűnik, akkor lesz vége hatalmának.

Itt a világtörténelmet látjuk, ahogy azt Isten igéje elénk tárja. Isten igéje egészen másképp tanítja és magyarázza a történelmet, mint ahogy azt emberek szokták tenni. Mi mindig úgy tanuljuk a történelmet, hogy a kicsiből nagy lesz, vagyis hogy alulról halad felfelé, Isten igéje azonban felülről lefelé tanítja azt, hogy a hatalmasból, a büszkéből kicsiny és legyőzött lesz.

Isten előtt egyetlen olyan nép sincs, akinek ne kellene alá szállnia. Sőt, amikor egy nép, egy birodalom épp hatalmának, erejének csúcsán áll, ez szinte biztos jele annak, hogy jön a megaláztatás ideje. Dániel nem csak hatalmas szarvakat láttat, hanem széttört szarvakat is. A világtörténelemben nincs egy győztes nép sem, mert aki győztes volt, az egyszer legyőzött is leszA Biblia úgy beszél az Úrról, mint aki letöri a szarvakat, megégeti a harci kocsikat, szétzúzza a kézíveket.

Isten igéje egy ilyen uralkodót, akit a történelem a „Nagy” jelzővel illett, egyszerűen kecskebaknak nevez. Valami isteni humor van ebben. A mennyekben lakozó neveti őket, mondja a zsoltáros. Mi hősöknek látjuk a hadvezéreket, csodáljuk a harcosokat, nagy megrendüléssel beszélünk a nagy csatákról, Isten igéje erre azt mondja, hogy egy kos és egy kecskebak verekedik egymással. Isten ezeket a csatákat ocsmánynak, állatiasnak látja.

De ebben a fejezetben szó van egy kicsiny szarvról is, ami aztán nagyon megnő. Ez a szarv az égig nő, a csillagokból is földre vet és megtapod némelyeket. Ez a szarv az Isten ellen is felveszi a harcot.

Dániel nagyon megriad és tanácstalan e látás után egészen addig, amíg Isten el nem küldi Gábrielt, aki elmondja, hogy ez a látomás az utolsó időkre szól. Itt tulajdonképpen az antikrisztusról van szó. Nem véletlen az sem, hogy a népi ábrázolásban az ördög szarvakkal van ábrázolva. Dániel valósággal beteg lesz e látomástól.

De ez a sötét fejezet reménységet is tartalmaz Ebben a fejezetben újra és újra felbukkan egy isteni kéz. Ugyanaz a kéz, ami Belsazár vacsoráján a falra írt. Egy olyan kéz, amiben minden szál összefut. Mert nem az antikrisztusé az utolsó szó. Róla is az van megírva, hogy megrontatik.

Ezt a látomást már csak egy függöny választja el Betlehem jászlától. Karácsony fénye rávetül erre a sötét fejezetre. Isten elküldte a kezét ebbe a világba és ez a kéz diadalmaskodni fog. Nem véletlen, hogy az a Gábriel, aki itt megjelenik, az Názáretben is láttatja magát, hogy Máriának megjövendölje annak érkezését, aki egy másik szarvat hozott el ebbe a világba, az üdvösség szarvát.

Isten egészen másképp cselekszik, mint ahogy azt mi vártuk volna, hisz nem egy hatalmas királyként , hanem egy védtelen Gyermek által jön el ebbe a világba. Ugyan úgy tesz Isten, mint amikor a hatalmas Góliáttal szemben a gyermek Dávidot küldi harcba. A kosok és kecskebakok közé elküldött egy Bárányt. Az utolsó nagy harc Krisztus és az antikrisztus között fog lezajlani és nem kétséges, hogy kié lesz a győzelem.

Különös ennek a fejezetnek a vége. Dániel e látomás után felkel és tovább végzi a király dolgát. Egy pillanatra se gondol arra, hogy visszavonuljon. Nekünk is figyelni kell az idők jeleire, bűn lenne, ha ezt nem tennénk. Kell látnunk a végső célt, az Isten végső győzelmét, közben azonban hűséggel el kell végeznünk mindennapi munkánkat. De ezt úgy végezzük, hogy egy szempillantásra se felejtjük el a mennyei látást. Mi is a király dolgát kell végezzük, a Királyok Királyának a dolgát. Ez nem más, mint a felebaráti szeretet gyakorlása és a Krisztusról való bizonyságtétel. Cselekedjünk Jézus szava szerint, amíg nappal van munkálkodjunk, mert eljön az éjszaka, amikor már senki sem munkálkodhatik.

Javasolt cím: A történelem Isten szemével                                Lőrincz István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése