2024. november 14., csütörtök

Tanulságos igék Dánielről 11

 Tanulságos igék a Dániel könyvéről 11

Text: „ De az Istenét ismerő nép fölbátorodik és tettre kél” Dán11,32.

Ebben a fejezetben abba tekinthetünk bele, hogy miként uralkodik Isten a népek és királyok

felett. Nem valami kellemes és építő dolog ez, de szükséges és tanulságos.

Azt látjuk, hogy amikor az egyik király hatalmas lesz, amikor a hatalmának csúcspontjára jut,

akkor háborút kezd egy másik királlyal. Aztán jün egy másik és egy harmadik és ez így megy az

egész fejezeten át. Ahol pedig a hatalom és az erőszak nem segít, ott a ravaszsághoz nyúlnak. A

királyok egy adott ponton szövetkeznek, leányaikat odaadják a másik király fiának, sokszor

azért, hogy megrontsák azt. Van aki adószedőt küld végig az országon, egy másik beszéddel jut

uralkodásra. Van olyan hogy háborút indít egyik, aztán tárgyalóasztalhoz ülnek, de mégsem lesz

béke.

Az utolsó király, akiről szó van, tetszése szerint cselekszik, felfuvalkodik, felmagasztalja magát

minden isten felett És az istenek Istene ellen is vakmerően szól és szerencsés lesz, mígnem

betelik a harag. Ő nem gondol atyáinak isteneivel sem, az erődök istenét tiszteli, de az ő

uralmának is vége szakad. Isten angyala itt néhány évszázad történelmét vonultatja el Dániel

szemei előtt. A 9-ik zsoltár szava jut eszünkbe: elragadod őket, olyanná lesznek, mint az álom.

Az egyik király megy, a másik jön. Egyik király kergeti a másikat, öldöklik egymást. E királyok

közös jellemzői: pénz, hatalom, erőszak, ravaszság, gőg, büszkeség.

Nos, mindezek után nekünk csak egy kérdésünk marad: hol van mindebben Isten és az ő igéje?

Nincs itt Isten, ebben a sok történésben semmi se mutat Istenre? Hol van itt egy Ábrahám, aki

könyörögne ezekért a királyokért, úgy ahogy könyörgött Sodomáért és Gomoráért. Hol van itt

egy Mózes, aki azt mondta: ezek vétkeztek, de bocsásd meg vétküket! Hol van itt egy Nátán, aki

odaállna a királyok elé, és azt mondaná nekik: te vagy az az ember! És hol van itt Dániel, aki

figyelmeztetné ezeket az embereket, hogy ők is csak emberek, s ezért ne fuvalkodjanak fel

annyira. Úgy tűnik, hogy vannak olyan századok, amikor Isten nem szólal meg, s ha meg is

szólal, csak nagyon halkan. Ezekben az időben úgy tűnik, mintha az egyház is eltűnt volna a föld

színéről, de ha van is, nem mer szembeszállni a gonosszal, nem próbálja azt feltartóztatni.

A fejezet végén azonban, mintha felbukkanna az egyház, ami eddig búvó patakként volt csak

jelen. Az utolsó király egy rettenetes ellenállásba ütközik. Az eddigi királyokkal csak hasonlóak

szálltak szembe, de az utolsó király egy egészen más erővel találja magát szembe. Itt többször is

szó esik a szent szövetségről. És ez a szövetség nem más, mint az élő Isten szövetsége, amit

emberekkel között Ennek a szövetségnek a jele mindig ott van a földön, gondoljunk csak Nóé

idejére Ez egy nagyon istentelen idő volt, de Nóéban és családjában mégis jelen volt az Isten.

Aztán évezredeken keresztül ott volt a választott nép. De ennek a népnek ígéret adatott, hogy


benne megáldatnak a föld minden nemzetségei. Aztán eljött Jézus Krisztus, aki azt mondta:

tegyetek tanítványokká minden népeket. Jézus Krisztus óta pedig nincs egy nép sem kizárva

ebből a szövetségből. De az egyház mindig jövevény, idegen test marad ebben a világban.

Az egyház és a világ között mindig megmarad a feszültség. Ahogy ez a fejezet is mutatja, ez az

üldözésig fajulhat el. Az egyház története során ez az üldözés vértelen volt. Van olyan, hogy a

király csak dühöng a szent szövetség tagjaira és kedvez azoknak, akik elhagyják azt. A király

dühe sokakat a szent szövetség elhagyására indít. De van olyan is, hogy a királyok hízelkedéssel

és ajándékokkal próbálják az embereket rávenni arra, hogy hagyják el a szent szövetséget.

De van olyan is, hogy az üldözés véressé válik. A szent szövetség emberei hullnak fegyver és

tűz, fogság és rablás miatt. Sokan válnak ebben az időben árulókká. De az Istenét ismerő nép

felbátorodik és tettre kél. Ez a kicsiny nép megállja minden időben a helyét, az üldöztetést

megtisztításként, megfehérítésként éli meg. De a legcsodálatosabb az, hogy minket Isten elhívott

arra, hogy ennek a szent szövetségnek a tagjai legyünk, s hogy abban azt a munkát, amit Isten

ránk bízott, teljességgel elvégezzük. Hogy ezen a földön van egy ilyen szövetség, hogy van

egyáltalán egyház, ez a legnagyobb csoda, a mi számunkra pedig kegyelem és kiváltság, hogy

annak tagjai lehetünk.

Mert minden más múlandó, a királyok és az ő hatalmuk, de ez a szent szövetség megmarad

mindörökké. Az a tény, hogy mi ehhez a néphez, ehhez a szövetséghez tarozhatunk, az

mindennél nagyobb kincs a mi számunkra. Számunkra drága kincs az is persze, hogy mi egy

nemzethez, néphez tartozunk, de ez mégis, ennél is nagyobb ajándék.

De ez a fejezet arra is figyelmeztet, hogy az egyház megtagadhatja, küldetését, eladhatja azt „

egy tál lencséért”, ahogy Ézsaú eladta elsőszülöttségi jogát. A szent szövetség népe szövetséget

köthet a világgal, olyanná válhat, mint a világ, elárulhatja a szövetséget, elárulhatja az igét is,

ami pedig reá bízatott. Amikor az egyház nem az Isten igéjét hirdeti, hanem szociális, politikai,

gazdasági vagy más érdekeket szolgál ki. Az egyház történelme során nagyon gyakran beleesett

ebbe a csapdába. Amikor az egyház ide jut, akkor mindig megtérésre van szüksége.

Ez a fejezet azt is megmutatja, hogy az egyház nem lehet más, mint szenvedő egyház. Az egyház

az Isten világ feletti szomorúságát kell visszatükrözze. Jaj az egyháznak, ha ezt a prófétai

szomorúságot nem tudja elfogadni és hirdetni! Az egyház rendületlenül kell hirdesse, hogy mi

nem az erődök istenét, se más isteneket, nem azokban kell bíznunk, nem azokat kell tisztelnünk

és imádnunk, a mi egyetlen bizodalmunk a szövetség Istene, aki nem más, mint a mi Urunk

Jézus Krisztus Atyja

Nekünk naponta választani, dönteni kell az erődök istene, vagy pedig a Jézus Krisztus Atyja

között. Boldog az az ember, boldog az az egyház, amelyik őt tudja választani, s amely ember,

amely egyház mindvégig, mindhalálig megmarad e szent szövetségben.

Javasolt cím. A szenvedő egyház Lőrincz István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése