2024. november 14., csütörtök

Tanulságos igék Dánielről 5

 

Tanulságos igék Dániel könyvéről 5

Text.”Ez az az írás, amely föl van írva. Számba vette Isten a te országlásodat és véget vet annak. Megmérettél a mérlegen és híjával találtattál. Felosztatott a te országod.(Dán.5,25-26)

A sötétségnek is vannak fokozatai. Van olyan, hogy homály, szürkület, sötétedés, de van olyan, amire azt mondjuk: koromsötét, amikor semmi fény sincs. Nebukadneccarnál még volt valami fény, hiszen ő végül is bűnbánatot tartott, megváltozott, Istennek adott dicsőséget a kemény lecke után, de fiánál Belsazárnál már a világosságnak nyoma sincs. Itt teljes a sötétség. Itt olyan sötétség van, ahol már a reményt is fel kell adni, hogy valaha is világosság lesz. De a világosság a sötétségben fénylik, mondja az evangélium. De azt is hozzáteszi, hogy a sötétség nem fogadja be a világosságot.

Itt egy ilyen sötétség van. A kérdés az, hogy mit tegyen az egyház egy ilyen időben? Hát azt, hogy higgyen abban, aki túl a sötétségen hozzáférhetetlen világosságban lakozik. A gyülekezet a sötétség idején is hisz. Sót, azt kell mondani, hogy akkor még jobban, még inkább hisz. Ahol ilyen sötétség van, még jobban kell kiáltani a Szabadító után. Ezért ezt a fejezetet sem lehet úgy olvasni, hogy szüntelenül ne Jézus Krisztusra gondoljunk. Itt ebben a fejezetben minden Jézus után kiált.

A fejezet eleje bevezet minket a sötétség világába és megmutatja a teljes sötétben való életet. Azt az erkölcsi romlottságot, ami a sötétben van. A gonosz áradása minden korlátot ledönt, minden határt átlép.

És Isten még kivár. Az ítélet még nem következik be, a Belsazár órája még nem ütött. Még mindig lenne idő a megtérésre. Isten megjelenik ebben a hatalmas teremben, ahol Belsazár utolsó vacsoráját ülte. Krisztus bemegy a belsazári terembe, mert Krisztus nagyobb, mint Belsazár romlottsága. És Krisztus könyörülni tud és akar a mai „Belsazárokon”, azért vannak ma is ilyen emberek, hogy megpróbálják a mi hitünket és hogy a Megváltó dicsősége annál nyilvánvalóbbá legyen.

Ez a lakoma azonban nem merül ki az ételben, italban, nőkben és a mulatozásban. A király nem elégszik meg az ilyen megszokott dolgokkal. Kell valami különös, ami még izgatóbb, ami az est fénypontja akar lenni. Előhozatja azokat a szent edényeket, amiket apja zsákmányként hozott el Jeruzsálemből. Ezekből az edényekből kínálgatják az eledeleket és az italokat. Azt gondolnánk, hogy Isten itt már végleg elveszti türelmét és beavatkozik. De Isten még mindig kivár. Isten tud várni. Egy vendégnek se akad meg az étel a torkán, senki se kap szívstoppot, hogy ott helyben meghaljon. Ilyen nagy az Isten türelme és hosszútűrése.

De még valamit látni kell. Isten nem csak ott vár, ahol a részegség, és a kicsapongás minden korlátot áttör. Istent másképp is meg lehet bántani. Az ő edényeit nem csak a világ fiai tudják bemocskolni. Isten azok iránt is hosszan tűr, akik a templomba mennek, akik úrvacsorához járulnak. Mert a lelkipásztorok kezei se tiszta kezek. Valahányszor a kehelyhez nyúlunk, tudatában kell lennünk annak, hogy tisztátalan ajak érinti azt.

Ezért azt kell mondanunk, hogy Belsazár számára is szabad az út az úrvacsorához, mert nics egyetlen ember sem, aki ne ült volna Belsazár asztalánál. Még ennek a királynak is meg van terítve az asztal, és azon a másik éjszakán Júdásnak is meg volt terítve. Itt is keresi a pásztor az elveszett juhát.

De egy adott pillanatban, amikor a jókedv a csúcspontra hág, Isten beavatkozik és egy olyan műsorszámot mutat be, ami nem volt benne a programban. Isten erre a lakomára egy jellel válaszol. Abban az órában emberi kéznek ujjai tűnnek fel és írnak a gyertyatartóval szembeni falra.

Ez Isten jósága, hogy ő jeleket ad, intő jeleket. Isten keze meginteni akar és nem elveszíteni. Ő még időt ad Belsazárnak, hogy jeleit megszívlelje és hogy meglássa, hogy milyen döntő pillanat érkezett el a maga és országa életében.

Még tart a kegyelmi idő a babiloni vár felett. Még kimegy az Úr a piacra a délutáni órában is, hogy munkásokat keressen. Az Isten időszámításában az utolsó percig van idő, mint a jobb oldali lator életében is volt. Itt az Isten keze még kegyelmet kínál. Belsazárnak nagyon fel kellene ébredni, mert már 11 óra és az óramutató siet a 12-es felé.

A kéz látására a király orcája elváltozik, térdei összeverődnek. Amikor a varázslók, káldeusok, jövendőmondók nem tudják megfejteni az írást, még jobban megrémül. Belsazár megretten, de Isten ennél sokkal többet akart, Isten bűnbánatra akarja vezetni Belsazárt. De a király nem akar bűnbánatot tartani, mert olcsóbban meg akarja úszni, egy kis megrettenéssel. Még most is királyi szerepében tetszeleg, aki kitüntetéseket osztogat, még mindig tele van a keze és nem látja meg, hogy üres kezet kellene Isten felé nyújtani.

A király meg van keményedve, pedig az Isten kegyelme nem ismer határokat. Minden emberi értelmet felül halad. De az is igaz, hogy Isten nem csúfoltatik meg. Ő egyszer azt mondja: elég! Egyszer eljön az az óra, hogy bezárulnak az ajtók, bezárult a bárka ajtaja is és bezárult a menyegző ajtaja is az öt balga szűz előtt.

De most még egyszer tágra nyílik. A király édesanyja megjelenik a teremben. Ő eddig nem vett részt a lakomán. Azt teszi, amit egy édesanya tenni szokott, amikor a fia a züllés útján van. Valahol virrasztott a közelben. Ez a vigyázó édesanya belép ebbe a zavarodott állapotba, s olyan mint egy angyal. Ő valóban egy angyal. Emlékezteti fiát Dánielre, akit a király rég elfelejtett. De Dániel él még akkor is, ha elfeledkeztek róla. Dániel jelképezi Isten gyülekezetét ebben a világban. Belsazár kész Dánielt meghallgatni.

Most Dániel betölti az ő feladatát. Kemény szavakkal beolvas neki és megfejti az írást, megmérettél és híjával találtattál. Belsazár nem tér meg s még azon az éjszakán megölik őt. Isten hosszan tűr, és Isten jósága megtérésre indít. Aki nem tér meg, arra a kárhozat éjszakája vár, ahol lesz sírás és fogak csikorgatása. Isten őrizzen minket ettől.

Javasolt cím:Írás a falon                                                   Lőrincz István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése