Tanulságos igék Dániel
könyvéről 4
Text.”Láttam, hogy íme, egy fa
áll a föld közepén, amely rendkívül magas.. Nagy volt a fa és erős, magassága
az égig ért, és az egész föld széléig látható volt.”(Dán.4,7-8)
Egy nagyon magas fát lát itt Nekukadneccar. A fák nagyon magasra nőhetnek,
véghetetlenül magasra. Egész az égig növekednek büszkeségükben és
elbizakodottságukban.
A kicsi fáktól pedig elvesznek minden fényt és elszívnak minden nedvet. És
látszólag Isten tétlenül és tehetetlenül szemléli, hogy a fák ilyen magasra
nőnek. Sőt, Isten esőt és növekedést ad ezeknek a nagy fáknak. Isten
kegyelméből még a gonoszság is növekszik. Az ő irgalma és hosszútűrése sokszor
érthetetlenné válik a mi számunkra.
Nebukadneccarnak nincsenek olyan nyugodt éjszakái, ahogy mi azt gondolnánk.
Ő álmában lát egy Vigyázót és Szentet leszállni az égből. Ez a Szent, Vigyázó
ott áll a posztján. Milyen jó nekünk tudni, hogy van egy Vigyázó, aki nem
hagyja a Nebukadneccarokat se nyugton. Egyszer üt a nagy fák órája is. Erre
vigyáz e szent Vigyázó.
A király dicsősége sokáig tarthat. Az ítélet már ki van mondva, de
Nebukadneccar még tizenkét hónapig haladékot kap. De akkor lecsap az ítélet
villáma, ahogy a vihar lecsap az égből. A király végtelenül elbizakodik.
Annyira elbizakodik, hogy egy adott ponton azt mondja: „nem ez-e az a nagy
Babilon, amelyet én építettem királyság házának, az én hatalmasságom ereje
által és dicsőségem tisztességére.” De szinte torkán akad a szó, alig tudja
befejezni a mondatot, amikor egy szózat hallatszik az égből: „elvétetett tőled
a birodalom.”
Sokáig tart a Nap dicsősége, sokáig tart Isten hosszútűrése, de egyszer
vége szakad. Van egy svájci közmondás: Isten gondoskodik arról, hogy a fák ne
nőjenek az égig. Ez a fejezet azt mutatja meg, hogy Isten mi módon gondoskodik
arról, hogy a fák ne nőjenek az égig. Erről a szent Vigyázó gondoskodik, aki
posztján áll és vigyáz az Isten dicsőségére.
Én úgy gondolom, hogy nem tévedünk akkor, ha e Vigyázó mögött mi Isten
követeit, prófétáit látjuk. Isten
Nebukadneccar mellé is állított egy embert, aki emlékeztette őt arra, hogy adja
meg Istennek, mai az Istené. Heródes mellé is állított egy Keresztelő Jánost,
aki azt mondta a parázna királynak: „nem szabad neked testvéred feleségével
élned. Ez a Keresztelő János odakiáltja a nép vezetőinek: a fejsze immár a fák
gyökerére vettetett.
De most vizsgáljuk meg egy kicsit közelebbről a király álmát. Talán ez az
álom nem csak a magas fáknak, királyoknak és császároknak, minisztereknek és
diktátoroknak mond valamit, hanem nekünk is, akik a nagy fák árnyékában vagyunk
és élünk.
Erről a fáról a király azt látja, hogy levelei szépek és gyümölcse sok.
Mindenki számára volt rajta táplálék, alatta árnyékot talált a mező vadja és
róla evett minden élőlény. Nagyon szép szavak ezek egy olyan uralkodó szájából,
aki 2500 évvel ezelőtt élt. Olyan szép ez az álom, hogy nem könnyen szabadulunk
bűvköréből. A király nem csak hatalomról és nagyságról álmodik. Ő egy olyan fa
szeretne lenni, ami gyümölcsöt terem, annyi gyümölcsöt, hogy belőle minden
megélhet. Ő árnyékot szeretne biztosítani még a vadállatoknak is. Ő egy olyan
jó atyának képzeli el magát, aki gondoskodik országa lakosairól és ugyanakkor
meg is védi őket külső és belső ellenségtől.
Egy királyi álom, egy királyhoz méltó álom ez. Szebbet nem is álmodhatna.
Egy olyan álom, amely nagy és erős, egy olyan haza, amit mindenki tisztel és
respektál, amely egyre jobban terjeszkedne a világ végéig. Egy ilyen álomért
érdemes lelkesedni, még akkor is, ha ez Nebukadneccar álma.
Látjuk, hogy milyen csábító ez az álom és a mi saját álmaink is. Ez az álom
mindnyájunk szívében ott van. Hát nem azt ígérték nekünk és a világnak, nem
erre vágyik minden ember? Jólétet és biztonságot ígérnek, ez a mi álmunk is, ez
Európa álma is.
Ebben csak az a sajnálatos, hogy nincs benne Isten, elfordul Istentől,
önmagát isteníti. Az ásatások, amelyek feltárták a Nebukadneccar korabeli
Babilont, mutatják hogy a király neve mindenhova bele volt vésve. Az egyik
ilyen kövön az áll: „az istenek adjanak nekem hosszú életet, jólétet a
testemnek és örökké tartó öregséget.” De van Vigyázó is, az a szent Vigyázó
gondoskodik arról, hogy a király ne higgye el magát. Mert még rá is érvényes:
ne legyenek neked idegen isteneid én előttem.
De ezzel már meg is érkeztünk az álom második feléhez, ami kevésbé szép,
mint az első fele. Mert a Vigyázó így kiált: „vágjátok ki a fát és vagdaljátok
le az ágait. A Vigyázó határozatából van ez a rendelet és a Szent parancsolata
ez a végzés, hogy megtudják az élők, hogy a felséges Isten uralkodik.” A szent Vigyázó, aki az Isten dicsőségére
vigyáz, munkálkodik. Egyre közelebbről hallatszanak a fejszecsapások.
Hogy mennyire teljesedett be ez az ige már eddig és mennyi vár
beteljesedésre, azt mi nem tudhatjuk. Csak annyit tudunk, hogy az ítélet
folyamatosan benne van ebben a világban. És az ember, amelyik dicsőségre
vágyott képes állati sorba süllyedni.
De van még ebben a fejezetben valami, ami nélkül nem tudnánk ezt a
fejezetet megérteni. A sötétben felragyog egy fénylő csillag és ez a csillag,
ami végül megállapodik a betlehemi istálló fölött. Van itt egy vers, ami
fénylik, még Nebukadneccar felé is: „vétkeidtől igazság által szabadulj.”
Dánielnek így kell szólni, ezt az igét Isten adta a szájába. Így szólott Dániel
által, majd Fia által, azután az apostolok által. Ma a Dániel szava így
hangozna: igazságot nem lehet kapni csak a Megfeszített által. Jézus Krisztus
által megszabadulhatsz bűneidtől és hálából cselekedj jót mindenekkel.
A királynak fizetnie kellett az elbizakodottságáért, amíg hét idő telt el
felette. A fejezet végén egy ígéret áll, amely olyan szép és világos, mint a
hajnal: Isten nem megsemmisíteni akarja a királyt, mert ő nem akarja a bűnös
halálát, hanem hogy megtérjen és éljen. A Nebukadneccár országa megsemmisült.
De az Újszövetség beszél egy mustármagból kikelő fáról, amely felnő és amely
végül is, be fogja érni az egész földet. Ez az Isten országa, aminek mi is
tagjai lehetünk.
Javasolt cím.Az álom és a Vigyázó Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése