Text.”A nép vezetői
Jeruzsálemben telepedtek le, a nép többi része pedig sorsot vetett, hogy minden
tíz emberből egyet Jeruzsálembe vigyenek, a többi kilenc pedig a saját
városában maradhat.”(Nehémiás 11,1)
Az utóbbi években az egyik
leggyakoribb beszédtéme: a migráció, hogy emberek milliói elindulnak, jobb
sorsot keresve, hogy egy más földrészen, országban telepedjenek le. Nem
újkeletű ez a probéma, íme itt ebben a könyvben is találkozunk vele. Egy
különös fejezet ez. Látszólag egy lista áll előttünk, amely főleg
helységneveket tartalmaz és azon családok neveit, akit ott letelepedtek. A
legtöbb olyan helység, aminek nevét sehol máshol nem találjuk, a térképen is
hiába keresnénk. De azt egy percre sem felejthetjük, hogy kik azok, akik
ezekben a helységekben laknak. Ezek visszavándorlók, akiknek szülei sőt már
nagyszülei is Babilonban éltek. Micsoda öröm a számukra, hogy újra otthon
lehetnek, őseik földjén! Újra olyan városokban és felvakban lakhatnak, amiket
magukéiknak vallhatnak. Hisz ennek a fejezetnek refrénszerűen visszatérő szava:
laktak, lakoztak.
Az elején szóltunk arról,
hogy mekkora probléma lett ezen a földön a migráció, az hogy emberek el kell
hagyják szülőföldjüket háborúk, éhség, vízhiány miatt és új lakozási helyet
kell keressenek a maguk és családjaik számára. A lakozási hely egy problémává
vált ezen a világon, s napról-napra csak súlyosbodik a helyzet. Hogy és ki
tudná ezt megoldani, teszik fel ma politikusok, közgaszdászok a kérdést?
Lássuk, mit mond erről az ige.
Itt egy különös probléma adja
elő magát. Mert ezek az emberek nem egyszerűen csak visszavándorlók, nem csak
olyan emberek, akiknek végre ismét van saját földjük, hanem ezek az emberek
mindenek előtt Isten gyermekei. Miért sírtak a zsidók Babilonban, az idegenben?
Miért kellett szinte átkot kérjenek magukra, ha elfelejtenék Jeruzsálemet?
Egyáltalán mi hozta őket vissza erre a földre? Nyilvánvalóan a szülőföld is,
amiről atyáik meséltek nekik, de mindenek előtt az ígéret, ami ott lebegett
ezen föld felett. Ezek az emberek azért jöttek vissza, mert ezt a földet Isten
nekik ígérte. S most, amikor kijelölik az emberek lakozási helyét, nem csak
annak örülnek, hogy ők lakozhatnak valahol, hanem sokkal inkább annak, hogy
Isten ígérete beteljesedett. Nem emberi vágy, hanem isteni ígéret teljesedett
itt be. Nagyon hangsúlyos itt az a mondat, hogy mindenki a maga örökségében
lakozhatott.
Örökség. Ennek szónak a mi
fülünkben mindenekelőtt jogi, vagyoni, tulajdonjogi jelentése van. De ha ez a szó a Bibliában felbukkan,
ott mindig üdvtörténeti kicsengése van. Ez a Szentírás egyik legfontosabb és
legsúlyosabb szava. Egy örökséget kapnak tehát ezek az emberek, olyan
örökséget, amit Isten már Ábrahámnak megígért. Ezért az a kínos gondosság,
ahogy itt minden történik. Ez a fejezet nagyon hasonlít a Józsúé könyvének azon
fejezeteihez, amikban arról van szó, hogy az egyiptomi fogságból kiszabadult
nép, hogyan vet sorsot arra nézve, hogy törzsenként miként foglalja el helyét
az ígéret földjén.
A legnehezebb probléma
különös módon magának a fővárosnak, Jeruzsálemnek a betelepítése. Úgy tűnik,
hogy ebből a városból mindenki menekülni akar. Honnan ez az ellenérzés épp a
fővárossal, Jeruzsálemmel szemben? Hisz mi azt gondolnánk, hogy épp azért lesz
ökölre menő harc, mert mindenki szeretne itt letelepedni. De egészen meglepő
módon ennek az ellentéte következik be: mindenki a Jeruzsálemet körülvevő
városkákban és falvakban akarna letelepedni. Ennek van emberi magyarázata is,
hisz annak idején, amikor Nabukodonozor seregei emberei elfoglalták a várost,
rengetegen haltak itt meg, s így kevés az utódok száma is. De van egy másik
magyarázat is, hogy a valamikor Jeruzsálemben lakók jól érezték magukat
Babilonban és legtöbbjük ott maradt, nem akart hazajönni. De ennek a fő oka
mégis abban lehetett, hogy e város olyan ítéletben részesült, hogy ennek emléke
még mindig elriasztja az embereket. Jeruzsálem a mesék „elátkozott váraihoz”
volt hasonló abban az időben. Ez a hely már nem az ígéret, hanem az átok
helyévé lett.
Ezért már-már az a veszély
fenyegetett, hogy ez a város lakatlan marad. Hogy itt nem születnek gyermekek,
nem lesznek következő nemzedékek, nem lesz hova bevonuljon a Messiás, nem lesz
ki kiáltsa: Hozsánna Dávid Fiának, áldott, aki jön az Úrnak nevében. De akkor
ez az ígéretek végét jelentené s azt is, hogy Isten hazudott. Nos, most ebben a
helyzetben több csoda is történik. Az első az, hogy a nép vezetői önként
vállaják, hogy ebben a városban telepednek le, jó példát adva így a nép többi
tagjának. Milyen nagy dolog, ha egy népnek vannak példaadó vezetői, akik
vállalják a nehézséget, vállalják a harcot. De ez még nem elég ahhoz, hogy
Jeruzsálem benépesüljön. Ezért sorsot vetnek és minden tizedik ember, akire a
sors esik, Jeruzsálemben költözik. Mindenki elfogadja a sorsvetés erdményét.Ez
a második csoda. De még ez sem elég és ekor jön a harmadik, hogy vannak
olyanok, akik önkéntesen vállakoznak arra, hogy Jeruzsálembe költözzenek. Sokan
otthagyják sokkal szebb és kényelmesebb lakóhelyüket és abba a városba költöznek,
ahol a romok között rókák futkosnak. Mert ők szilárdan hiszik, hogy ez a város
mindenek ellenére az Isten városa, akármilyen reménytelen is legyen ott most a
helyzet.
És ezeknek az embereknek a
hite nem szégyenült meg. Mert az ígéret beteljesedett, a Király eljött, akiben
maga Isten jött el erre az átkozott, vérrel és könnyel áztatott földre. Mert ez
az ígéret most már nem csak Jeruzsálemre vonatkozik, hanem az egész földre,
annak minden városára és falujára. A hívő emberek azok, akik nem adják fel a
reménységet, hogy az isteni ígéret minden népre és minden országra voantkozik.
Jézus Krisztus óta nincs már átkozott hely ezen a földön, csak áldott. Ezért
nekünk minden országra és minden népre nézve jó reménységünk lehet, de mindenek
előtt a saját népünkre és országunkra nézve. Ne dobjuk el reménységünket, na hagyjuk
el népünket, országunkat, szülőföldünket, mert az Isten áldása van rajtunk. Ezt
jelenti ma nekünk „Jeruzsálemben lakni.”
A reménységben kitartani,
ez most a keresztyén gyülekezet szent kötelessége. Hinni abban, hogy Isten
szereti ezt a világot, és Krisztusban azt a békesség lakhelyévé akarja tenni.
És ez a mi reménységünk nem emberi dolgokra, politikai vagy gazdasági
előrejelzésekre épül, hanem Isten ígéretére. Isten a földet a szelídeknek és a
békességre igyekvőknek ígérte, és mi hisszük, hogy Ő be is tartja ígéretét. Mi
abban kell rendületlenül hinnünk, hogy Isten ezt a bűn miatt megátkozott földet
Krisztusban és Krisztus által az áldás helyévé tette. Nem kell elvándorolni,
mert Isten minden embert és minden népet meg tud és meg akar áldani ott, ahol
most van.
Az igaz, hogy ennek
ellenére a bűn miatt marad sok nyomorúság és szenvedés van ezen a földön, az
igaz, hogy a menyország nem fog itt megvalósulni. De amit megtehetünk az Isten
nevében, az Isten ígéreteire támaszkodva, azt tegyük meg. Közben tudjuk, hogy
nincs itt maradandó városunk, hanem az eljövendőt keressük.. Tudjuk azt, hogy
csak jövevények és vándorok vagyunk ezen a földön. Tudjuk azt, hogy földi
porsátorunk és lakozásunk helye elbomlik, de van nem kézzel csinált, örökkévaló
hajlékunk a mennyben. Tudjuk, hogy a mi országunk a mennyekben van. De épp
ezért, amíg itt kell lennün,k szeressük ezt a földet, s hittel és jó reménységgel
éljünk azon.
Javasolt cím: Ez a föld egy áldott hely!
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése