2018. április 4., szerda

Tanulságos igék Nehémiásról 4


Text. „ Akik pedig építettek, azoknak a fegyvere a derekukra volt kötve, és így építettek.” (Neh.4,18)

            Egy különös kép bontakozik itt ki előttünk: építőmunkásokat látunk, akik falaznak, vakolnak, kezükben lapát, vakolókanál, kalapács, de a derekukon s néha a kezükben ott a fegyver is.  Fel kell legyenek készülve arra, hogy bármelyik pillanatban támadhat az ellenség, s akkor le kell tenni a szerszámot s elő kell venni a fegyvert.
            De miért van ez így? Mi is történt? Az építés közben egy váratlan fordulat következett be. A feszültség Jeruzsálemben egyre nagyobb lesz. Ez a fejezet leírja, hogy mi is történt. A munkát szépen elosztották, mindenki a helyére került s nekifogtak az építéshez, javításhoz. Ekkor mindenki azt gondolta: most már minden simán fog menni, minden akadály elhárult az útból, ez az ügy sikeres lesz. Hisz maga Isten akarja, hogy a falak felépüljenek, ez az Ő ügye. Ha ez Isten akarata, akkor senki se szállhat szembe vele! Vagy mégis? Igen, az Isten országának építése sokszor nem megy símán, harcok nélkül.Ez inkább csak kivétel, a szabály az, hogy mindig van harc, mindig van ellenség is. Amikor az ellenség látja, hogy a munka szépen beindul, egyszer csak dühösködni kezd és akcióba lendül. A hollandoknak van egy nagyon ismert és sokat emlegetett közmondásuk: ha Isten felépít egy templomot, ott az ördög is felhúz azonnal egy kápolnát mellette. Ezzel az Isten munkásainak mindig számolniuk kell. Ahol Isten munkálkodik, ott a Sátán is támadásba lendül és mindent mozgósít, hogy Isten tervét meghiúsítsa.  A Sátánnak is megvannak a munkásai. Luther azt mondta egyszer, hogy a Sátán az Isten majma, ezért ha Isten embereket használ az építésre, ő ugyanezt teszi a rombolásra. Ő is mindig talál embereket, akiket eszközül használ fel.
            Az ige meg is nevez három embert: a hóróni Szanballat, az ammóni Tóbiás és az arab Gesem. Jó velük közelebbről megismerkedni, mert ha ismerjük az ellenséget, könnyebben fel tudjuk vele venni a harcot. Az első Szanballat, akik Béth-Hórónból származott, ez Jeruzsálemtől északra fekszik. Ő valószínűleg samaritánus volt, vagyis annak a keverék népnek a tagja, amely az asszír betelepítés után jött létre. Tóbiás ammonita volt, valószínűleg rabszolga volt, aki később felszabadult. Az ő nevében ott van az Úr neve is, ezért azt feltételezhetjük, hogy nem volt teljesen idegen Izrael népétől. Végül Gesem, aki arab törzsek vezére volt, akik a Holt tenger alatti területen éltek, el egészen a Nílus folyam deltájáig.
            Ezek az emberek mindent elkövetnek, hogy a munkát akadályozzák. Szanballat összehívja seregét és egy úszító beszédet tart nekik, amiben kicsúfolja az Isten népét. A zsidókat nyomorultaknak nevezi. Pont ezt tette Hitler is évezredek múlva, és sokan ma is ezt teszik. A csúfság, a csúfolkodás a Sátán egyik leggyakrabban használt fegyvere. Gondoljunk csak azokra a fiatalokra, akik csúfolkodtak Elizeussal: jöjj fel kopasz! Az istentelen király, Sedékiás idejében Isten követeket küldött, hogy a királyt és a népet figyelmeztessék, de ők kigúnyolták Isten követeit, és gúnyt űztek prófétáival. De Jézusnak se jutott más sors, hisz még a kereszten is csúfolódtak vele. De nem volt ez másképp az első pünkösd napján sem, amikor sokan csúfolódtak: édes bortól részegedtek meg. Nagyon vigyázzunk a csúfolódásra, mert valakivel csúfolódni azt jelenti, hogy nem vesszük komolyan, hogy az nekünk nem számít.
            De mit kezd Nehémiás ezzel a csúfolódással? Nem hagyja figyelmen kívül. Nem mondja: ó, ezzel nem kell foglalkozni. De nem esik kétségbe, ez nem szegi kedvét, nem is próbál visszavágni. A csúfolódásra nem válaszol csúfolódással, a rosszért nem fizet rosszal. Mintha már ismerné Jézus példáját: amikor szidták, nem viszonozta a szidalmat, amikor szenvedett, nem fenyegetőzött. Nehémiás most is azt teszi, amit eddig is tett, imádságben Isten elé viszi a dolgot. Ugyanakkor kemény dolgokat kér ebben az imádságban: fordítsd vissza gyalázásukat az ő fejükre, add őket prédára a rabság földén, ne fedezd el hamisságukakat. Ez talán megbotránkoztat sokakat. Hát lehet, szabad így imádkozni?  Akik a Bibliát ismerik, azok tudnak az ú.n. átokzsoltárokról. Ezek olyan zsoltárok, amikben az író bűntetést kér az ellenségre. Tehetünk mi ilyet? Jézus nem másra tanított minket? Ő azt mondta: áldjátok azokat, akik titeket átkoznak, imádkozzatok azokért, akik üldöznek titeket. Ő a kereszten is imádkozott a bocsánatért ellenségei számára. Nem ez a mi szent kötelességünk is? Imádkozni azokért, akik üldözik a keresztyéneket, imádkozni azért, hogy megtérjenek Istenhez?
            Itt azt is világosan látnunk kell, hogy itt nem Nehémiás személyes bosszújáról van szó.Ezek az emberek nem Nehémiást bántották meg, hanem magát Istent. És Nehémiás ezt nem tudja elviselni. Ő kiáll Isten dicsősége mellett. Ezért kéri a sátáni erők, emberek megsemmisítést, akik Isten és népe ellen támadnak. Így imádkozni szabad és lehet.A Káté írója így imádkozik: rontsd meg a Sátánnak munkáit és minden hatalmát, amely ellened feltámad, és tégy hiábavalóvá minden gonosz tervet, melyet a te szent igéd ellen sző. Ha atyáink mertek így imádkozni, miért ne mernénk mi is?
            Mi történik ez után. Az imádság nyomán az ellenség elbizonytalanodik és Isten népe új bátorságot vesz. De amikor az ellenség látja, hogy a csúfolkodás nem segít, akkor más eszközhöz fordul. Egy összeesküvést szőnek. Szövetségeseket toboroznak, hogy együtt forduljanak Izrael népe ellen. Mind a négy égtáj felől egyszerre akarnak összehangolt támadást indítani. Különös ez a koalicíó, hisz olyan népek fognak össze, akik addig ellenségek voltak és egymás ellen harcoltak. De pont ez történik Jézus perében is. Pilátus és Heródes, akik addig esküdt ellenségek voltak, egyszerre barátként fognak össze Jézus ellen. De így van ez ma is. Amikor a keresztyén normák és értékek ellen össze kell fogni, akkor egymással ellentétes nézeteket valló pártok, emberek is össze tudnak fogni.
            Ezek a csúfolódó beszédek, fenyegetések félelmet keltenek a nép szívében. A sok negatív hír, amit sokszor maguk a zsidók terjesztenek elcsüggeszti, ellankasztja az építőket. Ebben nagy tanulság rejlik a mi számunkra is. Nem mindegy, hogy miként beszélünk az egyházról, főleg a fiatalok előtt. Sokszor csak a panasz, keserűség, lemondás van bennünk, amikor az egyház jelenéről és jövőjéről beszélünk. Az igaz, hogy nagyon sok a gond, baj az egyházban, de ez nem vezethet oda, hogy csak negatívan gondolkodjunk az egyházról és annak jövőjéről.Ha így teszünk, oda juthatunk, mint Illés, aki leült a fenyőfa alá és meg akart halni. Ez emberileg teljesen érthető, hisz halálosan megfenyegették, az Isten népe lelki helyzete kétségbeejtő. Az építők, Illés és a mi tévedésünk az, hogy inkább nézünk a körülményekre, mint hogy számolnánk Istennel Csak a mi lehetetlenségeinket látjuk és nem az Isten lehetőségeit. Csak a magunk tehetetlenségét látjuk és nem az Isten hatalmát. Ez az ige is arra tanít, hogy mindenek ellenére merjünk hinni és reménykedni.
            Nehémiás azért emberileg is megteszi, amit megtehet. Bölcs stratégiát dolgoz ki, a népet két részre osztja, egyik része dolgozik, a másik pedig őrségben van. De még az építők is kardot kötnek az oldalukra, minden eshetőségre felkészülve. Tudja: ez az ügy az Istené, és Ő ezt győzelemre fogja vinni. Ezt tudhatjuk, hihetjük mi is.

Javasolt cím: Karddal és vakolókanállal                                    Lőrincz István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése