2018. április 4., szerda

Tanulságos igék Nehémiásról 7


Text.” Ez a mi Urunk szent napja,, és ne bánkódjatok, mert az Úr öröme a ti erősségetek.” (Neh.8,1O)

            Sokszor szoktunk arról beszélgetni, hogy milyen jó lenne, ha a gyülekezeteinkben, népünk körében egy lelki ébredés lehetne. Sokszor imádkozunk is ezért istentsizteleteinken, gyülekezeti alkalmainkon. Fájdalommal gondolunk vissza a pünkösd utáni vagy a reformációban történt nagy ébredésekre, amikor az élő víz folyamként hömpölygött, most pedig csak kis patakként csordogál.
            Nehémiás idejében is egyszer csak nagy vágy támadt a nép szívében egy lelki ébredés után. A nép érzi, hogy lelkileg még távolról sincsenek ott, ahol lenniük kellene vagy lehetne. Már nagyon sok minden történt, főleg a külső építkezés, helyreállítás területén, de a lelki életben még nagyon sok a hiányosság, helyreállítani való. A falak rekord időn belül megépültek. Ötvenkét nap alatt végbement a hatalmas munka. A biztonság már megvan, az ellenség nem mer közeledni. De Nehémiás fáradozása még messziről sem érte el a célját, hisz a lelkek még romosabb állapotban voltak, mint a falak. Az istenteszteleteket elhanyagolták, a törvényt nem vették komolyan, a bálványokkal kacérkodtak. Ez a helyzet nem maradhat így, ezt mindenki világosan látta.
            De mit lehet tenni a megújulás érdekében? Nos, először is egy pódiumot készítenek. A szószék elődje készül itt el, úgy is mondhatnánk: az első szószék a történelemben. Erre a szószékre felmegy Esdrás pap és olvassa a szent iratokat. Különös ez, hisz eddig Esdrás valahogy a háttérben maradt. Az ő reformátori kísérletei kudarcba fulladtak. De most Esdrás személye előtérbe kerül. Vajon miért? Miért nem Nehémiás megy fel a szószékre olvasni? Azért, mert ő nem pap, Esdrás viszont az. Az Isten országa építésében mindenkinek megvan a maga helye. Nehémiás vezette a külső építést és helyreállítást, most Esdrás végzi a belsőt, így szépen kiegészítik egymást. Milyen áldott dolog az, amikor a gyülekezetben így össze tudunk fogni a jó ügy érdekében. Nem fontosabb az egyik, mint a másik, az egyik nem kisebb, mint a másik. Mind a ketten ugyanazt az ügyet szolgálják, csak másképp. Nehémiásnak nem esik nehezére most egy lépést hátrafele tenni és Esdrást engedni az előtérbe. Mert itt nem az emberek dicsősége a fontos, hanem az Istené! S Isten dicsősége abban ragyog leginkább, ha emberek meghódolnak Isten előtt, hitre jutnak és megújult életükkel Istennek szolgálnak. Az ébredés pedig egy szabadtéri szószékkel és Isten igéjének hangzásával kezdődik.
            Minden ébredés így kezdődött a történelemben. Gondoljunk csak a már említett reformációra. A reformáció az evangélium erejének felismerésével indult. Az ige évszázadokon át el volt hanyagolva, ehelyett az egyház, a pápa kijelentései, rendeletei kerültek a középpontba. S ekkor Luther előtt felragyogott a „kedves evangélium” ahogy ő ezt előszeretettel nevezte. Mert a hit hallásból van, a hallás pedig Isten igéje által. Ezért ige nélkül ma sem lesz ébredés. Ha a Biblia újra megkapná az őt megillető helyet és tiszteletet a szívünkben, egyházunkban, gyülekezeteinkben, akkor az ébredés sem maradna el.
            Megható jelenetek ezek. Esdrás ott áll a szószéken, körülötte a családfők a feleségeikkel, gyermekeikkel. Kicsik és nagyok, idősek és fiatalok mind figyelmesen hallgatják a szószékről hangzó igét. Esdrás pedig ünnepélyes mozdulattal felnyitja a tekercset. A nép a tisztelete jeléűl feláll. Miután Esdrás elmondja a magasztaló imádságot, mindnyájan „ámennel” felelnek, utána pedig letérdepelnek. Ezek után Esdrás elkezdi az olvasást. Nem csak egy rövid részt olvas fel, hanem reggeltől délutánig folyamatosan olvas .Körülbelül hat órán át olvassa az igét. Időről-időre megáll, hogy a léviták magyarázatot fűzhessenek az olvasottakhoz, a még mélyebb megértés érdekében. Mert nagyon fontos, hogy ne csak olvassuk, hallgassuk, hanem értsük is az igét. Nagyon fontos, hogy minden igeolvasás, igehirdetés után feltegyük a kérdést: mit értettem meg, mit viszek magammal. Mert hiába tudnánk kívülről is a Bibliát, de nem értenénk, mi hasznunk lenne abból? Mert a Biblia, nem egyszerűen egy könyv, hanem az Élet Könyve.
            Vajon mit olvashatott Esdrás? Erről sajnos nem tudunk meg részleteket. De egy biztos, hogy ez a Tóra volt, a törvény könyve. Ő minden bizonnyal a Mózes könyveit olvasta. Azt is megtudjuk, hogy ez az igeolvasás a Tisri hónapban volt, ez a hónap egy igazi ünnepi idő volt, hisz erre esett az Újév, a Nagy Engesztelés napja és a Lombsátrak Ünnepe is.
            Hogy reagált a nép az olvasásra? Mélyen érinti őket, mindaz amit hallanak. Egy nagy levertség és szomorúság vesz erőt rajtuk. Ez nagyon is érthető. Hisz Isten törvénye egy olyan tűkör, amiben az ember meglátja bűneit és nyomorúságát. Hogy milyen hűtlen és engedetlen volt Isten szava iránt. Az ébredések történetéből tudjuk, hogy ez minden nagy lelki ébredésnél így történt. Ahol Isten Lelke elkezd munkálkodni ott mindig bűnismeret és bűnbánat támad.
            De mi van ma velünk, mi van a mi életünkben, mi történik, ha betekintünk Isten igéjébe? Sajnos sokszor szinte semmi. Közönnyel és rezdületlen szívvel s arccal hallgatjuk Isten igéjét. Ha az istentisztelet után valaki megkérdezi, hogy mi volt az ige, meg se tudjuk mondani. Pedig ma is fel kellene tenni ilyen kérdéseket: mi ige szerint éltünk-e? Szerettük-e Istent teljes szívünkből, lelkünkből és minden erőnkből? Nem a modern bálványainknak szolgáltunk-e az élő Isten helyett? Hányszor forgott az életünk önmagunk körül?  Ha ezek alapján őszinte önvizsgálatot tartunk, meglátjuk hogy annyi közömbösség, langymelegség van bennünk. Hogy nekünk is bocsánatra és megújulásra van szükségünk. Az Isten szerinti szomorúságra mindig szükségünk van, hogy az megbánhatatlan megtérést szerezzen nekünk. És ez az utóbbi a fontos, az üdvösség, a bűnbocsánat öröme.
            Esdrás és Nehémiás is ezt mondják a népnek:” ez a mi Urunk, szent napja, ne bánkódjatok, ne sírjatok” . Ez az öröm napja, mert az Úr nagy dolgokat cselekedett. Ezen a napon örüljetek és cselekedjetek jót a családtagjaitokkal, s a szegényekkel. De mit jelentsen ez a különös mondat: „az Úrnak öröme a ti erősségetek”? A héber szöveget kétféleképpen lehet fordítani. Az egyik szerint az Úr öröméről van szó, a másik pedig az Úrban való öröm. De ebben nem kell ellentétet látnunk. Az első tehát az Úr öröme. Eszerint az Úr is örül egy ilyen neki szentelt napnak. Igen, Isten is tud örülni, a mennyben is öröm van egyetlen bűnös megtérésén. De ott van az Úrban való öröm is. Isten a mi örömünk forrása Ez Isten gyermekeinek az öröme, ami egészen más, mint a világ fiainak az öröme. A világ öröme nem is igazi öröm. Az ilyen öröm nagyon hamar felborul és szomorúságra fordul. De a mi örömünk forrását, Istent senki nem veheti el tőlünk. A világ öröme a külső dolgoktól, körülményektől függ, Isten gyermekeinek az öröme magában Istenben van, aki nem változik. Mert mi az öröm forrását Isten jóságában és hűségében találjuk meg, az pedig nem változik. S ebben van a mi erősségünk, s ez az erő nekünk mindenre elégséges, elégséges az életre, de elégséges a halálra is.Ez az öröm és ez az erősség távol tartja a szomorú gondolatokat, de magát a Sátánt is. Erőt és hitet ad nekünk a munkához, a bizonyságtevő élethez. Legyen hát az Úr öröme a mi erősségünk is!

Javasolt cím: Lelki ébredés                                               Lőrincz István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése