Text.”Elmondtam nekik, hogy
Istenem milyen jóindulatú volt hozzám és hogy milyen szavakat mondott nekem a
király. Erre ők így feleltek: kezdjük el az építést! És bátran hozzáfogtak a jó
munkához.”(Neh.2,18)
Mindnyájan
ismerjük a híres latin mondást: ora et labora, vagyis imádkozzál és dolgozzál.
A debreceni kollégium homlokzatára is ez van felírva óriás betűkkel. Ez a
mondás azt akarja elmondani, hogy a keresztyén ember nem csak dolgozik, hanem
imádkozik is. Sokan még azt is gondolják, hogy ez egy bibliai ige, nos így ez
nincs benne szó szerint a Bibliában, de annál inkább biblikus, helyes mondás. A
Szentírás számos helyen bizonyítja ennek a mondatnak a helyességét. A munka és
az imádság a keresztyén ember életében szorosan összekapcsolódnak.
Ezt a kettőt Nehémiás
életében is megtaláljuk. A múlt alkalommal úgy találkoztunk vele, mint az
imádság emberével, most pedig úgy, mint aki munkára veti a kezét és keményen
dolgozik.Három hónap telt el azóta, hogy Susán várában volt. A jeruzsálemi
atyafiak küldöttsége decemberben járt nála és most márciusban vagyunk. E három
hónap alatt Nehémiás kesergett az otthoni állapotok miatt. S ugyanakkor bőjtölt
és imádkozott. De az imádságára nem jött válasz. Pedig a helyzet olyan súlyos
volt, hogy az már nem tűrt halasztást. Nehémiás már tűkön ült, minden percben
indult volna Jeruzsálembe.
Nagy próba az Isten
gyermeki számára, amikor úgy tűnik, hogy az ég be van zárva s imádságra nem jön
válasz. Talán nincs is nehezebb, amikor Isten válaszára soká kell várni. Kivárni
az Isten idejét, útmutatását, vezetését. Mert Isten óráját nem mi tartjuk a
mellényzsebünkben, mondja egy híres igehirdető. Mennyit kellett várni Dávidnak
a felkenetése után, hogy végre trónra léphessen! A jeruzsálemi gyülekezetnek is
tíz napot kellett várnia a mennybemenetel után a Szentlélek kitöltetéséig. Spurgeonról
mondják, hogy egyszer egy teológust kellett vizsgáztasson, ez volt az utolsó
vizsgája, hogy lelkipásztor lehessen. Meg voltak egyezve az időpontban, egy
pontos órában, de a híres igehírdető több mint egy félórát késett. A diák
türelmesen várt. Amikor Spurgeon megérkezett megszorította a teológus kezét s
azt mondta: téged már nem vizsgáztatlak, nyugadtan lehetsz lelkipásztor, mert
tudsz várni. Perzse még sok mindent meg kell tanulj, de az Isten iskolájának
egyik legfontosabb tárgyából, türelemből jelesre viszgáztál.
Miért várakoztat meg Isten
minket sokszor? Egy biztos: nem azért, hogy gyötörjön minket. Istennek a
várakoztatással mindig célja van. Sokszor ez idő alatt készít fel minket egy
feladatra. Máskor azt akarja elérni, hogy még inkább ragaszkodjunk hozzá, hogy
belássuk: mindenben tőle függünk.Hogy semmi másban ne bízzunk, csak benne.
Nehémiáson mindenki látja,
hogy mennyire megviseli ez a várakozás. Az arca szomorú, s ez ott veszélyes
dolog volt, az akkori királyok nem szerették, ha valaki körülöttük szomorú
ábrázatú. A király körül szolgáló emberek mindig vidámak kellett legyenek. Az
ilyen szeszélyes kényurak egy ilyen szomorú ábrázatért halállal fizethettek
adott esetben. Isteni kegyelem, hogy ebben az esetben ez nem így történik. Épp
Nehémiás prófétai szomorúsága nyit utat a munka elkezdésére. Különös ez, bár
meg van írva: mindenkor örüljetek, de mégis sokszor Isten gyermekeinek a
prófétai szomorúsága lesz eszköz az Isten kezében valaminek az elvégzésében.
A király egyik nap
megkérdezi: miért vagy szomorú Nehémiás? Mi történt, tán nem beteg vagy? Ekkor
Nehémiás felkiált lelkében az Istenhez és elmondja őszintén a szomorúsága okát.
S azt is, hogy el szeretne meni Jeruzsálembe. A király beleegyezik a tervébe, s
még ajánlóleveleket is ad, hogy biztonságosan mehessen végig a tartományokon.
Olyan levelet is kap, ami által fát kap a falak megépítésére , sőt még katonai
kíséretet is felajánl a király, hogy semmi baj ne érhesse az úton. Jobban nem
is lehetett volna, minden úgy történik, ahogy azt Nehémiás elgondolta . Sőt,
még többet ad, mint amennyit ő kért.
Minden különösebb gond,
baj nélkül megérkezik Jeruzsálembe. Először is egy felderítő utat tesz
Jeruzsáéem falai mentén. Saját szemével akar megygőződni a helyzetről. Nem
nappal, hanem éjszaka indul el, amikor mindenki alszik. Egy adott ponton már az
öszvér se akar tovább menni, de Nehémiás ekkor gyalog megy tovább. A helyzet
sokkal rosszzabb, mint gondolta volna. A falon mindenütt hasadások, repedések
sok helyen teljesen le van omolva. Jeruzsálem védtelen város, mindenki szabadon
járhat ki és be. Az ellenség is bárhol betörhet. Lehet itt egyáltalán valamit
tenni, vagy inkább menjen vissza Susán várába?
Vajon hogy néznek ki ma a
Krisztus gyülekezetének a „falai”? Ott vannak a világiasság repedései, a
tévelygések hasadékai, a kényelmesség, önzés és felületesség omladékai. És
hányféle támadásnak van ma is az egyház kiszolgáltatva, kivül és belül
egyaránt!
Mit lehet itt tenni?
Egyáltalán van-e értelme a javításnaak? Nehémiás válasza: igen. Mégpedig azért
igen, mert az Úrnak jóindulata vele van és tudja, hogy Isten nem fogja őt
cserben hagyni. Ebben a hitben és meggyőződésben hívja munkára kortársait.
Elmondja nekik, hogy Isten keze és jóindulata eddig is vele volt és ezután is
segíteni fog. Milyen szép példát ad nekünk Nehémiás.Miért nem merünk Isten
tetteiről beszélni, amiket mi eddig megtapasztaltunk az életünkben? Miért nem
mondjuk el, hogy mennyi csodát tett velünk? Mondjuk el bátran gyermekeinknek,
családtagjainknak, munkatársainknak, hittestvéreinknek. Az ilyen bizonyságtétel
nem marad hatás nélkül. Az ilyenre nyitottak az emberek. Az ilyenre felkapják a
fejüket, megragadja őket.
Amikor Nehémiás
bizonyságot tesz, akkor a többiek is kezdik hinni, hogy ezt a munkát el lehet
kezdeni és be is fogják fejezni azt. Fellekesülnek és azt mondják: kezdjük el
az építést. Ragadjuk meg a lapátot, vakolókanalat, s ha kell a fegyvert is,
hogy az építés jó véghez menjen.
Az elején azt mondtuk : imádkozzzál
és dolgozzál. Itt a sorrend is fontos. Először mindig imádkozni kell és utána
meg kell kezdeni a munkát. Soha nem lehet fordítva, hogy először dolgozunk,
majd pedig imádkozunk. .Sokkal jobb, ha reggel korán imádkozunk, úgy indulunk
munkába, napi feladataink végzésére, nem pedig egész nap dolgozunk s este
holtfáradtan még próbálunk imádkozni is. Amikor először imádkozni tudunk, azzal
megvalljuk, hogy mi mindenben Istentől függünk, és az ő áldása nélkül sem a mi
gondoskodásunk és munkánk, sem adományai nálunk nem gyarapodnak, ahogy azt a
Káténk szépen megfogalmazza. Csak Ő viheti véghez a mi munkánk a családban,
munkahelyen, gyülekezetben egyaránt. Aki csak a maga erejében bízik, az nem fog
kitartani. De aki hivatását imádkozva és dolgozva törekszik beteljesíteni, az
megtapasztalja az apostol szavát: a mi munkánk nem hiábavaló az Úrban.
Így legyen ez ebben az Új
Eszetendőben is. Imádkozva és dolgozva töltsük el annak napjait. S higgyük:
közben épül Isten csodálatos országa, amit egykor majd odaát teljes
dicsőségében meg fogunk látni.
Javasolt cím:Imádkozzál és dolgozzál
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése