Text: Amikor meghallottam
ezeket napokon át ültem, sírtam és keseregtem, bőjtöltem és imádkoztam a menny
Istene előtt.” (Neh.1,4)
A
Nehémiás könyve az Isten országának építésről szól, ami nem egy kis és könnyű
feladat, de aminél nincs fontosabb enne az Új Eszetendőben sem. Ennek az Új
Évnek is az lehet a nagy ajándéka, ha Isten országa épülhet, általunk is.
Susán várában vagyunk, a
mai Perzsa-öböltől északra. A régi városból már szinte semmi se maradt. A mai
turista, aki Iránba látogat már csak porladó romokat talál itt. De valamikor
nagy és fényes város volt. A perzsa királyok nyári rezidenciája volt ez, nagyon
szerettek itt tartózkodni. Ebben a várban játszódik le az Eszter története is,
annak az árva zsidó lánynak a története, aki által eglész Izrael megmenekül.
Itt találkozunk Nehémiással is, Kr.e.445-ben vagyunk, ez I.Artaxerxes
uralkodásának huszadik esztendeje. Mozgalmas idő ez, a babiloni birodalom
összeomlik, jön a médek és perzsák birodalma, s ebben az időben Isten fogságba
hurcolt népe engedélyt kap a hazatérésre.Tudjuk azt, hogy a hazatérés több
hullámban történt, és mindenki nem is tért haza, ezek között volt Nehémiás is.
Őt a saját kérésére engedi el a perzsa király, hogy egyfajta helytartói
szerepet töltsön be népe életében. Első tartózkodása 12 évig tartott, utána
visszament Perzsiába, hogy aztán újra Jeruzsálembe menjen, de hogy meddig
maradt ott, azt már nem tudjuk. Róla fogunk néhány alkalommal hallani.
Az első dolog, amit
Nehémiásról olvasunk, hogy imádkozott. Nincs ennél fontosabb munkánk ebben az
Új Évben sem: induljunk erre imádsággal. A hívő ember tudja, hogy az imádság
nem levegőbe való beszéd, hanem Istennel való beszélgetés, tusakodás, aki meghallgatja a mi
imádságainkat. Ezt látjuk Nehémiás életében is. Ez a fejezet úgy mutatja őt be,
mint az imádság emberét. Az imádság az ő életének rejtett erőforrása.
De ki is ez a Nehémiás?
Ismerkedjünk meg vele közelebbről. A Biblia nem sokat mond el róla,
tulajdonképpen csak a nevét és a foglalkozását ismerjük. Nevének jelentése: az
Úr megvigasztal. Ebből arra következtethetünk, hogy a szülei istenfélő emberek
voltak. Nagy áldást jelentenek az ilyen szülők, az ilyen családokban olyan
gyermekek nőhetnek fel, akik majd sokat jelenthetnek az Isten országa számára.
Bárcsak minden család ilyen lehetne s így nevelhetné gyermekeit ebben az évben
is. Egyházunk jövője attól függy, hogy most milyen családokban élnek,
formálódnak a gyermekek.
A nevén kivül a foglalkozását is ismerjük. Ő a király
főpohárnoka volt s ez abban az időben nem csak egy jól fizetett állást
jelentett, hanem egyfajta bizalmi poziciót is .Ide nem akárki kerülhetett. Van
egy holland barátom, akinek a testvére a király fővadásza.Egyszer, amikor
elvitt hozzá elmesélte, hogy 400 jelentkező közül választották ki erre a
feladatra, hisz évente egy napot csak kettesben tölt el a királlyal a
vadászaton s ezért teljességgel megbízható ember kell legyen. A főpohárnoki
állás veszélyt is hordozott amgában, hisz ő ivott először a király borából s ha
valaki ezt megmérgezte, akkor ő lett az áldozat. S ez abban az időben
egyáltalán nem volt ritka dolog. De nem csak ez jelentett veszélyt, hisz ő
részt vett a királyi lakomákon, amik mértéktelen ivászatba, paráznaságba
torkolltak. Ilyenkor minden fék elszakadt és minden határ eltűnt.
Feltevődik a kérdés:
lehet-e Isten gyermeke egyáltalán ilyen helyen? Egy olyan környezetben, ahol
Isten törvényeit lábbal tapossák? Nem kellett volna Nehémiás ezt az állást
visszautasítsa? Ez ma se csekély kérdés, sok keresztyén számára bizony nagy
kérdés, hogy milyen állást vállalhat el és milyet nem? A nagy kérdés mindig az,
hogy miért vállal el egy keresztyén ember egy ilyen veszélyes, kísértésekkel
terhelt munkahelyet? Nem teheti csak a több pénz, a karrier érdekében, de lehet
Istennek ilyen helyeken is szüksége van emberekre, eszközökre az ő terve
végrehajtásában. A Bibliában azt látjuk, hogy Isten gyermeki sokszor jutottak
magas poziciókba, gondoljunk csak Abdiásra Aház udvarmesterére, vagy Dánielre
Nabukodonozor udvarában. Ilyen helyeken Isten gyermeke sokat jelenthet az ő
országa építése számára.
Arról semmit se olvasunk,
hogy miként élte meg Nehémiás ezt a főpohárnoki tisztet. Egy biztos: amikor
először találkozunk vele, ő nem egy boldog ember, sőt levert, szomorú, ma azt
mondanánk: depressziós. Mi ennek az oka? Nos, Nehémiásnál látogatók voltak.
Júdeából jöttek Susán várába , hogy beszámoljanak az ottani helyzetről. Az egyik
látogató épp a testvére, Hanáni. Amit elmesélnek, az sokkolja Nehémiást. A
zsidók ott nagy tanácstalanságban, sőt szégyenben vannak. A város újjáépítése
meghiusult. Az ellenség bármikor betörhet, hisz a várfal is romokban áll.
Önkéntelenül is az egyház
mai helyzetére gondolunk. S azt kell megállapítanunk, hogy az egyház ma is
nehéz helyzetben van. Az elvilágiasodás, az elidegenedés, a pénz utáni hajsza
ostromolják az egyház falát és nagy réseket ütöttek már rajta. A korszellem
belopakodott házainkba, közösségeinkbe. A keresztyén értékek és normák egyre
inkább relativizálódnak a „ mindent szabad nékem” jelszó alatt. Ennek a
következményeit főleg a nagyvárosokban látjuk, főleg Nyugaton, de már nálunk is
lassan. Mindenütt a lelki hanyatlás jeleit látjuk. Bárcsak ne lenne igazam,
bárcsak azt mondhatnánk, hogy a mi gyülekezetünkben ez másképp van.
Mit tegyen az ember, az
egyház ebben a helyzetben? Hogyan
próbáljunk a romos állapotokon segíteni? Mit tesz Nehémiás? Mindenek előtt oda
áll Isten elé és imádkozik. Segítségül hívja az Úrnak nevét. De nem csak egy
rövid imádságot mond el, hanem napokon át bőjtöl és imádkozik. Nem
megszégyenítő ez a mi számunkra? Mennyi időt töltünk mi el imádságban. A múlt
évben olvastam valahol Lutherről, hogy ő átlagban kb. 8 órát imádkozott. Én
nagyon megszégyeltem magam, mert és sokszor még 8 percet se töltök el naponta
imádságban. Mert higgyük el, ez a mi leghatalmasabb fegyverünk a lelki harcban.
Ha megvizsgáljuk a lelki ébredések,
megújulások történetét mindig azt látjuk, hogy ezeket kitartó imádság előzte
meg. Sokszor néhány ember állt össze, gyűlt össze naponként imádkozni s Isten
nagy ébredést adott. Persze ezt a világ fiai nem ismerik, ők semmibe veszik az
imádágot, nekik csak az emberi teljesítmény számít.
Érdemes arról is
elgondolkodni, hogy Nehémiás bőjtölt is. Egy olyan gyakorlat, amit mi szinte
teljesen elfelejtettünk. Sajnos ebbe a reformáció is besegített, ami akkor
érthető volt, hisz a bőjt üdvösségszerző cselekedet volt, ezért kellett
kiiktatni, de vajon nem az történt-e itt is, amit közmondásosan így fogalmazunk
meg: a fürdővízzel együtt a gyermeket is kidobtuk! A Bibliában szinte mindig
kísérője az imádságnak a bőjt, lehet ezt így, biblikusan gyakorolni.
Nehámiaás h imádsága
egyben hitvallás is.Vallást tesz a hatalmas, a hűséges Istenről, aki mindeneket
teremtett, és aki annyi csodát tett már népéért az évszázadok során. Nekünk,
amikor imádkozunk, mindig jó látni azt, hogy mi azzal az Istennel állunk
szemben, aki hatalmas, hűséges, aki irántunk való szeretetét már számtalanszor
megbizonyította. Ha Istent nagynak tudjuk látni, akkor a mi bajaink már sokkal
kisebbek lesznek.
S még két dolgot látunk
Nehémiás imádságában. Az egyik az alázat, a másik pedig az Isten ígéreteire
való hivatkozás. Mi is így imádkozzunk ebben az Új Évben.Legyen ebben Nehémiás
példakép számunkra!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése