Tanulságos
igék Ezékiel könyvéből 1
Text.”Azt mondta nekem:Embernek fia! Elégítsd meg
hasadat, és töltsd meg bensődet ezzel a tekerccsel, amelyet neked adok. Ekkor
megettem azt és az olyan lett számban, mint az édes méz.”(Ezék.3,3)
Ezékiel egy a négy ú.n.nagy
próféta közül, Krisztus előtt 592-593-ban hívta őt el az Úr. Papi családból
származott, elhivatásakor Babilonban lakott a Kébár folyó, csatorna
partján.Nabukodonozor király sok más , főleg magas származású emberrel együtt
deportálta Babilonba. Nevének jelentése: az Úr erős, illetve Isten erőssé tesz.
Erre szüksége is volt, hisz sok nyomorúságban volt része. Ezékiel tehát a
babiloni fogság idején élt. Fontos tudnunk azt, hogy a deportálás két részben
történt 597-ben már elhurcolták a nép egy részét, köztük Ezékielt is, később
586-ban a templomot is porig rombolták s ekkor elvitték a nép maradék részét
is. Ezékiel tulajdonképpen fel kellett készítse a népét erre a borzalmas
ítéletre. Igehirdetése nagyon kemény, leleplező. Ő egy ítéletet hirdető próféta.
Miután megjön Jeruzsálem pusztulásának híre egy nagy változás áll be
igehirdetésében. Ettől kezdve vigasztal és szabadítást hirdet.
Ebben az igében arról van
szó, hogy Ezékiel meg kell egyen egy könyvtekercset. Nyilván ez nem valóságos
volt, hanem látomásszerű. Különös parancs ez, de különös az üzenete is. Mi is
élnünk kell a teljes Szentírással, lelkileg meg kell azt együk. De vegyük sorba
az eseményeket. A próféta tehát Babilonban van, ahol a deportáltak új életetet
kellett kezdjenek. Úgy tűnik, hogy elég nagy szabadságot élveztek ott, jól
beilleszkedtek és kezdik otthon érezni magukat Babilonban. Elfeledkeznek az
Úrról, nem tértek meg és nem alázkodtak meg. Ahelyett, hogy megtörte volna őket
a nagy próba, még jobban megkeményedett a szivük. Egyfajta optimizmus van
bennük, hogy ez az ítélet nem is olyan súlyos, s pár év múlva visszatérhetnek
hazájukba. De ez nem így lesz, ha Isten népe nem tér meg, rettenetes dolgok
fognak történni, Isten nem engedi meg népének, hogy fél szívvel szolgáljanak
neki.
Ebben a helyzetben kb.30
éves korában kezdi el Ezékiel az igehirdetést. Ezt ő sem gondolta volna, hisz ő
papnak készült s próféta kell legyen mégpedig Babilonban. Érdekes, hogy Isten
őt embernek fia-ként szólítja meg, 93-szor találkozunk majd az egész könyvben
ezzel a kifejezéssel. A nevét soha nem ejti ki Isten. Ebben az összefüggésben
ez annyit jelent, mint Ádámnak a fia. Ez alázatban tartja őt, ő is csak egy
ember, Ádám leszármazottja, bűnös, gyenge ember, önmagában senki és semmi. De
ez a kifejezés bátorító és vigasztaló is, hogy Isten ilyen genge és bűnös
embereket akar és tud felhasználni. Amikor teljességgel alkalmatlannak érezzük
magunkat a szolgálatra, akkor vagyunk a legalkalmasabbak. Isten a népet is
bemutatja Ezékielnek. Itt se szépít semmit, a próféta ne tápláljon illuziókat a
hallgatóival kapcsolatban.Pártütőknek, makacs szívüeknek nevezi őket, sőt azt
mondja, hogy skorpiókkal kell együtt lakjon. Micsoda gyülekezete volt ennek a
prófétának! Ezt egy lelkipásztor se kívánná ma. De nem ilyenek vagyunk mi mind
természettől fogva? Nem ilyen kemény a mi szívünk is Istennel szemben? De nagy
kegyelem, hogy Isten ilyen embereknek hirdetteti igéjét, és ilyen embereket tud
megváltoztatni, átformálni. A próféta
kell hirdesse az igét s nem szabad törődnie azzal, hogy a hallgatók miként
reagálnak erre. Mert könnyű hirdetni az igét ott, ahol azonnal áldott
gyümölcsöket lát az ember, de nehéz ott, ahol semmi eredmény nem látszik.
S most jön ez a különös
látomás. A próféta egy kezet lát, nyilván Isten keze ez, amiben egy könyvtekrcs
van. Legalább képen láttunk már ilyent el tudjuk képzelni. Isten a tekercset
kibontja, az is különös, hogy mindkét felén tele van írv, normális esetben a
papíruszra csak egik oldalán írtak. Úgy látszik Istennek annyi üzenete van,
hogy mindkét felére szüksége van. Mi van a tekercsen: örömüzenet, evangélium?
Nem, hanem gyászének, panasz és jajszó. Mit kell tennie a tekerccsel? Felolvasni
a nép előtt: Nem, meg kell ennie a tekercset. Az eredeti szövegből még inkább
kitűnik, hogy hasába kell jusson, és a belső részeit meg kell töltse a
tekerccsel. Különös étkezés ez, emészthetetlen eledel, mondanánk mi. Hogy lehet
ezt lenyelni? Mit jelent ez? Két dolgot
mindenképpen. Az egyik, hogy a próféta nem a saját szavait mondja el. Ő azt
kell mondja, mit az Úrtól kapott. Nem olyan üzenetet, mi tetszik hllgatóinak.
Ez mindig nagy kísértés az igehirdetők számára. A második jelentése ennek az
evésnek, hogy az ige elsősorbn az igehirdetőt érinti, rajta keresztül megy át,
ha valamit megeszünk, az eggyé válik a testünkkel, része lesz annak. Az ige
egészen részünkké kell váljon. Másképp
olyanok lennénk, mint az írástudók, akik a keleti bölcseknek megmutatták az
utat, de maguk nem indultak el, hogy imádják a megszületetett Királyt. Az igét
nem elég kívülről ismerni, belülről is kell. Mert az ige csak belülről tudja
átformálni az embert.
Edd meg a tekercset, ez a
parancs mindnyájunkhoz szól. Mit teszünk mi az igével, amit Isten felénk nyujt?
Mert az nem kérdés, hogy ez a kéz most is nyul felénk Az ige jön az
igehirdetésben, a tanításban, otthoni csendesóránkban. Milyen nagy áldás az ige
számunkra, tudatában vagyunk-e ennek, értékeljük-e ezt, ahogy illik? Mert hány
olyan ember van ma, akiknek Isten hiába kínálja az igét, nekik ez nem kell.
Van, akik kerek-perec elutasítják, van akik úgymond udvariasan teszik, de a
lényeg ugyanaz. Pedig ige nélkül nincs igazi élet.
Ezékiel engedelmes volt a
parancsnak és megette a tekercset. S utána csoda történt: olyan édes lett az
íze szájában, mint a méz. Különös, hisz a tekercs ítélettel volt mindkét
oldalon teleírva. Minden volt, csak evangélium nem, ez pedig nem szokott ízleni
az embernek. Sokan úgy köpték volna ezt ki, amint a kserű vizet Márában. Hogy
létezik ez, gyönyörködött a próféta abban, hogy Isten el fogja pusztítani
Jeruzsálemet, gyönyörködött abban, hogy az emberek elvesznek, elkárhoznak? Egy
irgalmatlan és kegyetlen ember ez az Ezékiel? Szó sincs róla, sokkal inkább
sokkolta őt ez az üzenet, egy hétig szólni se tudott. De ő tudta azt is, hogy
Isten soha nem mond csak ítéletet, hogy Ő nem gyönyörködik a bűnös halálában. A
próféta az ítéletben is érzi Isten szeretetét. Tudja azt, hogy még az ítélet is
a megtartást szolgálja.
Ez nálunk is kell legyen.
Mert áldás az is, mikor az Úr megdorgál minket. Amikor megmutatja bűneinket. Az
édes az ebben, hogy épp így menekülünk a kegyelemhez, így találjuk meg a kegyelmet,
amit Ő Jézus Krisztusban készített el a mi számunkra. Az ige mindig édes, mert
mindig jót munkál az életünkben.
Ez az ige is Jézus
Krisztusra mutat.Ha volt valaki, aki megette a tekercset, akkor az Ő és senki
más. Ő mondta azt magáról, hogy neki az eledele az, hogy cselekedje Atyja
akaratát, és elvégezze a munkát, amit rá bízott. Krisztusban az ige testté és
vérré lett. Ez Őt végül is a keresztre vitte. Ő is pártos népnek kellett
hirdesse az igét, kik nem hallgattak rá. Ő megtette azt, amit sem Ezékiel, sem
a többi próféta nem tuott mgtenni: meghalt a népért, meghalt a világért,
meghalt minden emberért. Miért tette ezt? Hogy nekünk üdvösségünk legyen, hogy
mi élhessünk általa. Az ige erről tesz bizonyságot, ezért nekünk nincs más
feladtunk, mint hallgatni az igét, magunkba fogani, engedni, hogy végezze el bennünk
is áldott munkáját. Akkor Jézus halála nem volt hiabavaló a mi életünkben.
Lőrincz
István.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése