Tanulságos
igék: Ezékiel 2
„Embernek fia! Őrállóúl adtalak
Izrael házának,hogy ha szót hallassz a számból, intsd meg őket az én nevemben.”
(Ezék.3,17)
A
régi településeken, főleg a várakban mindig volt egy őrtorony. Régen erre nagy
szükség volt a település biztonsága szempontjából. Ha az ellenség közeledett
riadót kellett fújni, fegyvert kellett ragadni, és kész kellett lenni a
védekezésre. Ezért nagyon sok függött, attól, hogy az őr éber volt-e vagy sem.
Ha véletlenül elaludt, az ellenség hirtelen, meglepetésszerű támadást
hajthatott végre. Nos, egy ilyen
őrtoronyról, s még inkább a benne levő emberről van szó ebben az igében. Mert
Istennek egy sajátos feladata van számára. Az őrálló képével sokszor
találkozunk az Ószövetségben. A régi Keleten, de Nyugaton is, minden városnak
volt őrtornya és őrállója. Ők veszély esetén riadót fújtak, hogy
figyelmeztessék a népet a veszélyre.
Az, hogy Isten Ezékielt
őrállóvá teszi, az Ő nagy hűségét mutatja népe iránt. Mert most veszély van,
Isten ítéletének sötét fellegei gyülekeznek Izrael népe felett. Az ítélet jön,
de Isten mégse akarja népe romlását. Ezért állít őrállót, ezt nem Izrael kérte,
ez Isten ajándéka népe számára. Isten ma is őrállókat állít. A csoda az, hogy
gyarló, gyenge embereket használ fel erre. Ezékiel is csak embernek, vagyis
Ádámnak a fia. Ez nagy vigasztalás a mai őrállók számára. Mert a gyülekezet
felett ma is őrködni kell. Ma is vannak veszélyek. Az ellenség ma sem alszik.
Ordító oroszlánként jár körbe, keresvén kit elnyeljen. Egy célja van, hogy
megakadályozza Isten országának az építését. A mai őrállók mindenek előtt a
lelkipásztorok és presbiterek. Nekik szent kötelességük vigyázni példáúl arra,
hogy az evangélium tisztán hirdettessék, hogy azt ne hígitsuk fel, ne próbáljuk
a korszellemhez igazítani. Az Isten mai népét is sok veszély fenyegeti:
világiasság, felületesség, félszívűség, önzés, anyagiasság, élvezethajhászás.
Az ördög nagyon jól tudja, hogy kit mivel tud könnyebben behúzni. De őrálló a
maga helyén minden szülő és nagyszülő is. A család feletti vigyázás is óriási
felelősséggel jár. De őrállók a tanítók, tanárok is, akik a jövő nemzedékeket
nevelik. Őrálló minden keresztyén ember, hisz mindenki felelős mindenkiért a
gyülekezet közösségében.
Mi szükséges ahhoz, hogy
valaki jó őrálló legyen? Hát az, hogy éber legyen, ne aludjon. Erre nagyon
hajlamosak vagyunk, gondoljunk csak a tanítványokra, akik egy órácskányi időt
se tudtak Jézussal imádságban eltölteni, elnyomta őket az álom. Hány emberrel
megtörténik az, hogy eljön ugyan a templomba, de végig alszik. Az egyik
gyülekezetemben volt egy férfi, aki állva is horkolva aludt. Az érdekes az
volt, hogy amikor egyszer megpróbáltam vele erről beszélgetni, akkor elmondta,
hogy tévézés, filmnézés közben soha se álmos, éjszaka sem. Mennyire látszik
ebből is, hogy az alvás mögött ott van a nagy „altatómester”, aki álmot bocsát
szemeinkre. A Szentírásban Jézus a vigyázást mindig az imádkozással kapcsolja
egybe. Az őrállók mindig imádkozó emberek. Hogy is tudnánk mi vigyázni, ha
ehhez nem kérnénk naponta erőt az Úrtól? Imádkozzunk azért, hogy mindegyikünk a
maga helyén lehessen jó vigyázó, jó őrálló!
Ezékiel pontosan megkapja
a feladatot is, amit végeznie kell. Neki figyelmeztetni kell a népet az
eljövendő ítéletre. El kell mondania, hogy nem lehet bűntetlenül elfeledkezni
az Úrról. A próféta az intést az Úr szájából kapja, először ő hallja meg s
utána mondja tovább a népnek. Mielőtt száját megnyitná, a füle kell nyitott
legyen. Így lesz szavainak súlya, tekintélye. Minden őrálló tudatában kell
legyen annak a felelősségnek, hogy ő Isten szócsöve, szája. De nem túl egyhangú
ez a szolgálat? Csak inteni? Hát hol marad a vigasztalás, a bátorítás? Most az
intés ideje van, eljön az ideje a vigasztalásnak is. Így van ez ma is, van amikor inteni kell, van
pedig olyan, amikor sokkal inkább vigasztalni kell. Ez sok mindentől függ, de
Isten szolgái, ha figyelnek küldő Urukra, meg fogják ezt érezni.
Vigyáznunk kell arra, hogy
jól lássuk Ezékiel szolgálatát. Neki inteni kell, ítéletet kell hirdetni. De
ezt nem hidegen és szívtelenül teszi. Ezekben a szavakban érezzük Isten forró,
szenvedélyes szeretetét. Mi emberek sokszor nagyon kegyetlenűl tudunk bánni
egymással, az intést is így végezzük. Istennek a szíve az intésben is ott
dobog. Mert az intés nem öncélú. Miért inti meg a szülő a gyermekét? Hát azért,
mert szereti s javát akarja. Egy jó szülő nem azért inti meg gyermekét, mert
élvezi ezt, hanem azért mert dobog a szíve a gyermekéért, s nem akarja, hogy az
rossz útra térjen.
Isten egészen pontosan
meghatározza az intés részleteit is.A prófétának különbséget kell tenni az igaz
és hitetlen között. Az is érdekes, hogy mindkét csoportról egyes számban ír, s
ez azt jelenti, hogy mindenkihez személyesen kell szólni. Persze ez nem könnyű
kérdés, mert mi nem tudhatjuk azt, hogy ki az igaz és a hitetlen, de azért az
emberek életében ennek vannak ismertető jelei. A hitetlen ember az, aki Isten
nélkül éli az életét. Ezeket sajnos nem is mindig a templomfalakon kívül kell
keresni. El kell mondani az ilyen embernek, hogy ha ebben megmarad, nem lesz jó
vége az életének. Persze ezt nagy tapintattal és szeretettel kell megtenni, úgy
hogy az illető érezze, hogy mennyire fáj az nekünk, hogy nem az Istennel éli az
életét. De sokkal inkább fel kell mutatni az ilyen embernek, hogy milyen jó
dolog Istennel járni, hogy milyen nagy áldások vannk ebben.
Az is különös, hogy az
igazat is meg kell inteni, nem csak a hitetlent. Akinek az életében látszik az
élő hit, az Istennel való járás. Miért kellene az ilyen embert inteni, hisz az
ő élete rendben van? Hát azért, mert őt meg az a veszély fenyegeti, hogy lassan
eltávolodhatik az Úrtól. A gyakorlat azt mutatja, hogy sok olyan igaz van, akik
valamikor égtek az első szeretetben, hűségesek voltak a bibliaolvasásban,
imádságbn, templombajárásban, most mindezekben ellankadtak, kihűlt a hitéletük,
sokszor már csak a forma maradt, s a tartalom megüresedett. Az igazakat mindig
kitartásra kell buzdítani, hogy mindvégig álljanak meg a hitben, hogy
vigyázzanak a kísértésekre, veszélyekre. Látjuk tehát, hogy az intésre
mindenkinek szüksége van, a hitetlennek és igaznak egyaránt.
Ez az ige önvizsgálatra
szólít minket, végezzük-e mi az őrálló szolgálatát, figyelmeztetjük-e az
embereket , elmondjuk-e nekik az evangéliumot? Próbáljuk-e hivogatni a
gyülekezetbe azokat, akik elmaradoztak, mondunk-e egy-egy igét azoknak, akiknek
porosodik a Bibliájuk? Fáj-e az, amikor látjuk, hogy az emberek eltávolodnak
Istentől és a gyülekezettől?
A legfontosabb itt a
próféta felelőssége. Az őrálló ott a toronyban felelős volt az egész város
biztonságáért, védelméért. Képzeljük el, hogy az őrálló elalszik s
felelőtlensége miatt az egész várost kiírtja az ellenség. Ennyire komoly dolog
az, ha miattunk emberek kárhoznak el, mert mi nem figyelmeztettük őket.
Amikor ezt halljuk, a hideg
végigfut a hátunkon és kérdezzük? Ki merészeljen, lelkész, presbiter, őrálló
lenni? Ki alkalmas erre? Senki, bizonyára senki. De volt Valaki, aki igazi
Őrálló volt és ez maga az Úr Jézus Krisztus. Ő tökéletesen betöltötte ezt a
feladatot, s kész volt meghalni is azért, hogy Őt követve merjünk mi is kis
őrállók lenni. Rá számíthatunk, hogy Ő segít, hogy Ő velünk marad minden napon
a világ végezetéig. Pünkösdkor
kitöltötte ránk Szentlelkét, s annak erejével mi is tudjuk végezni ezt a szent
szolgálatot.
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése