Tanulságos igék Ezékielről 5
Text:” Ekkor elmentem melletted, láttam, hogy véredben vergődsz, és azt
mondtam neked, amikor véredben voltál: maradj életben! Íme megesküdtem neked,
és szövetségre léptem veled-ezt mondja az én Uram, az Úr- és az enyém lettél. (Ezék.16,6.8b)
Ennek a résznek
azt a címet lehetne adni: elvetve-megtalálva. Néha hallunk olyan csecsemőkről,
akiket kitesznek, s aztán valaki megtalálja őket. Az elvetésnek, elhagyásnak
többféle oka is lehet: a szülők nem akarnak gondoskodni róla, nemkívánatos
gyerek volt. Ez mindig egy szomorú történet s az ilyen gyermek lelkileg is
sérül. Az is megtörténik, hogy ha a gyermeket nem találják meg, akkor az
megfagy, vagy éhen hal.
Nos,
itt ebben a fejezetben is erről olvashatunk.Az Úr itt egy példázatban beszél
arról, hogy Ő Izraelt egy kivetett csecsemőként találta meg és könyörült rajta.
Ez egy sokkoló kép nyilván. De az Úrnak épp ez volt a célja. Itt Isten arra
emlékezteti népét, hogy puszta létét is neki köszönheti. Ez a nép ezt soha nem
felejtheti el. Mi lett volna belőle, ha Isten nem könyörül rajta?
Megismerkedünk két szülővel és most született gyermekükkel. Az apa emóri, az
anya hettita, s most egy nagy pillanat következik el, az anya egy
leánygyermeket szül. De ez a gyermek nem örömöt hoz, hisz a szülei csalódottak.
Az anya nem szorítja keblére a gyermeket, hanem eltaszítja magától. Nem kell
neki a gyermek. A gyermeket nem mossák meg, a köldökzsinórt se ápolják, sóval
se dörzsölik be, ami akkor szokás volt, s be se pólyálják rongyokba. Az apa
pedig fogja a gyermeket és kiteszi a mezőre. Még cask nem is olyan helyre
teszi, ahol emberek járnak, hanem olyanra, ahol a biztos halál vár rá. Nem
rettenetes ez? Ha ma ilyesmi történik, azonnal írnak róla az újságok, bemondják
a híradóban.
Kit
jelképez ez a gyermek? Ez nem is kérdés: Izrael népét. Ez a nép mindent
Istennnek köszönhet, hisz Ő tette őket néppé. De ez a gyermek rólunk is szól,
mi is ilyennek születtünk, ahogy meg is valljuk a bűnvalló imánkban: bűnben
fogantattunk és születtünk. Ezért ez a kép alázatra is int minket. Önmagunkban
nincs okunk a dicsekvésre. Mi sem vagyunk jobbak, többek másoknál, a jobb a
több cask Isten kegyelme, amivel könyörült rajtunk. Mert nézzük cask, a
történet egy meglepő fordulatot vesz. Valaki közeledik a kitett gyermek felé.
Talán cask egy véletlenül arra sétáló ember?
Nem, hisz tudatosan közeledik a gyermekhez, nem kerüli el, mint a pap és
a lévita a bajba jutott embert. Szíve megtelik könyörülettel, együttérez a
gyermekkel. S a gyermeknek életet ad. Meglátja a gyermeket ott a vérében, hisz
nem mosták le róla a szülés után. Elhangzik egy csodálatos szó: élj! A szülők
azt mondták: halj meg, Isten azonban azt mondja: élj! A szülei elvetetteék,
Isten magához fogadja, kihozza a halál torkából. Később Jézus így mondja ezt? Én
élek, ti is élni fogtok.
A
példázat tovább megy, hisz az Úr gondjába veszi a ygermeket, felneveli a lányt,
de ezzzel egy kritikus korszak kezdődik el az életében. De ekkor Isten
másodszor is jön, most már a felnőtt lányhoz. És most menyasszonyként magához
veszi a lányt. Hogyan lehetséges ez? Hát nem tudja, hogy honnan származik? Egy
ilyen lányt elvenni, akinek ilyen múltja van? Pogány szülők, elhagyatott
gyermek? De számára mindez nem akadály, szeretete legyőzi ezeket. A 8-ik vers
arról beszél, hogy a lány számára ez a szerelem kora. A lány igent mondhat a
házasságra, és az Úré lehet. Az Úr elárasztja ajándékokkal, dicsőségével veszi
körül. Milyen nagy az a kegyelem, amivel Isten körülvezi népét.
Ebben
a történetben a mi keresztségünket is láthatjuk. Gondolatban képzeljünk el egy
keresztelési istentiszteletet. A szülők és keresztszülők jönnek egy gyermekkel
a karjukon. Tudják a gyerekről, hogy bármennyire is aranyos és kedves, bűnös
emberként született a világra. Amikor a lelkipásztor a gyermek homlokára önti a
vizet és megkereszteli a gyermeket a Szentháromság Isten nevében, ugyanaz
hangzik el tulajdonképpen, mint ami Ezékiel 16-ban:Élj! Én beveszlek téged a
szövetségembe, tea az enyém vagy, én megtartásodat, üdvösségedet akarom, én azt
akarom, hogy megismerj engem és nekem szolgálj. Mert egy édesanya életet tud
adni egy gyermeknek, de ez cask a kisbetűs élet. De az Úr az, aki a nagybetűs
Életet tudja az övéinek ajándékozni. És ez az Istennel megbékélt élet. Ennek az
életnek a középpontjában Jézus Krisztus áll. Ez a Lélek általi élet, a
megszentelt élet. Ezt az életet Jézus Krisztus drága áron vásárolta meg és
ajándékozta nekünk. Tudunk-e mi így tekinteni a keresztségünkre? Tudjuk-e, hogy
az Úr épp úgy könyörült rajtunk, ahogy azon a kitett gyermeken is könyörült?
Érezzük-e azt , hogy annak ellenére szeret és elfogad minket, hogy nem vagyunk
számára vonzó emberek, sőt inkább visszataszítóak vagyunk? Nem véletlenül
nevezzük az Istennel való szövetségünket kegyelmi szövetségnek. Isten
értehetetlen kegyelme választott ki minket arra, hogy mi az Ő gyermekei
legyünk.
Vigyázzunk,
hogy a keresztségünkről sohase gondolkodjunk lekicsinylő módon, hogy az csak
egy szokás, egy külsőség. Isten nagyon komolyan vette azt, amikor minket
kegyelmi szövetségébe befogadott. S mi mindig hivatkozhatunk erre, magunknál is
és másoknál is. Isten nagy szeretete épp abban van, hogy Ő ilyen kitett
embereket fogad magához. Hogy azáltal, hogy lehajol hozzájuk, szereti őket, ők
egészen más emberekké lesznek, egészen magváltoznak. Akik a keresztségüket
megértették, azok tudják, hogy ezután ők már az Úrnak élnek. Olyan nagy
kiváltság ez, amiért nem lehet eléggé hálás lenni. Ez azt jelenti, hogy mindent
megkapunk, amire szükségünk van. De ez nem csak egy nagy ajándék, hanem
ugyanakkor egy nagy felelősség is. Meglátják-e rajtunk az emberek, hogy mi az
Isten gyermekei vagyunk? Isten itt azt veti népe szemére, hogy nem volt hálás a
könyörülő szeretetért, hogy hűtlen lett Istenhez.
Az
a jó ebben a részben is, hogy nem az ítélet szava az utolsó és a végső szó.
Isten azt ígéri, hogy Ő megújítja népét. Isten csodás ígéreteket ad népének, és
az Ő népe belekapszkodhat ígéreteibe. Aki ezt a részt elolvassa, az lenyűgözve
érzi magát Isten kereső és megbocsátó szertetet által. Milyen kegyelem az, hogy
Isten rám tekintett.
Ebben
a fejezetben is Krisztus ragyog fel előttünk. Ő volt az, aki értünk elvetett
lett. Annyira elvetett, hogy a kereszten még az Atya is elhagyta. Amikor
vérében ott vergődött a kereszten senki se jött arra, hogy könyörüljön rajta.
Akik ott voltak, azok a legtöbben még a kereszten is csúfolták és gúnyolták. Ő
elhagyottá, kivetetté kellett legyen, hogy mi megtaláltak és kegyelembe
fogadottak lehessünk. Krisztus meg kellett haljon, hogy mi élhessünk.
Ezekben
a napokban mindnyájan a temetőkben jártunk, felkerestük szeretteink sírját. A
kérdés az, hogy miképp álltunk meg sírjaik mellett? Azzal a gondolattal, hogy
ők elmentek és elvesztek, vagy pedig azzal, hogy átmentek és élnek ott
Istennél. Akik itt az Úrral éltek, akik bnne hittek, akiket Ő megtalált és
magáévá tett, azok halálukban is az övéi maradtak. Akkor már nem kell sajnáljuk
őket, hanem irígyelhetjük őket, hogy már megérkeztek a célba, Isten országába.
Az a szeretet, amiről ez a fejezet is beszél, majd ott fog beteljesedni és
végső valósággá válni. De hitben már most a miénk lehet és ez végtelen örömmel
töltheti el a szíveinket. Így éljünk s ha mejd eljön az idő, így tudjunk
elköltözni az örök dicsőségbe.
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése