2016. május 9., hétfő

Tanulságos igék a jövőről



Tanulságos igék a jövendőről 4

„Hiszen tudjuk, hogy az egész teremtett világ együtt sóhajtozik és együtt vajudik mind ez ideig, de még azok is, akik a Lélek első zsengéjét kapták, mi magunk is sóhajtozunk...maga a Lélek esedezik értünk kimondhatatlan fohászkodásokkal.” (Róm.8,22.23.26)

            A Római levélnek ez a fejezete egy csodálatos bizonyságtétel a  Krisztus üdvmunkájáról. Az apostol elmondja, hogy mit is jelent a Lélek által élni, aki Krisztushoz kapcsol, úgy hogy az Ő feltámadásának ereje átjárja egész létünket. Akiket Isten Lelke vezérel azok Isten fiai és örökösök is, számukra a jövőt a Lélek garantálja, mégpedig az örök életet Isten eljövendő dicsőségében.
            De egyszer csak mintha egy sötét felhő borulna a napsütötte tájra, hisz Pál elkezd beszélni a jelen szenvedéseiről, azokról a szenvedésekről, amikben a hívők most vannak. Elmondja, hogy a pünkösd és a Krisztus visszajövetele közötti idő a szenvedés és a megpróbáltatás ideje. Ez egy szélesebb összefüggésben áll, hisz az egész teremtett világ sóhajtozik és nyög. Mi egy megromlott világban élünk és ez minket is érint. Bár nem a világból valók vagyunk, de mégis a világban élünk. Ezért egyház és világ egyaránt válságban vannak. Hívők és hitetlenek között ilyen értelemben egyfajta szolidaritás, közösség van a szenvedésben és fájdalomban. De a hívőknek van egy csodálatos reménységük egy szebb és jobb jövendő felől. Háromszor is szó van a sóhajtozásról: sóhajtozik a teremtett világ, a gyülekezet és a Lélek is. A”sóhajtozás” szónak a mi fülünkben nincs a legjobb hangzása. De itt mégis pozitív jelentést hordoz, hisz egy valami után való sóhajtozásról van szó.
            Először is azt mondja Pál, hogy a teremtett világ sóhajtozuik. Mi mindig csak a termetett világ szépségére gondolunk: virágzó fákra, égbe nyúló hegycsúcsokra, hullámzó gabonatáblákra, éneklő madarakra. De a teremtett világ nem csupa szépségből áll.Vannak benne szomorú dolgok is: hulló falevelek, szennyezett folyóvizek, a meglőtt őzike elhomályosuló szeme, a rákot s más súlyos betegségeket okozó bacilusok, vírusok. A mi világunk egy megromlott világ., ez persze nem sors, hanem a bűn rettenetes következménye. Az ember bűne a teremtett világot is romlásba sodorta.
            De nem ez Pál utolsó szava. Az utolsó szó nem a bűné és a romlásé, hanem a reménységé. Különös, hogy ebben a fejezetben ez a szó is többször szerepel. Isten azt ígéri, hogy Ő egyszer meg fogja újítani ezt a teremtett világot Ez a világ valóban megromlott az első Ádám bűne miatt, de ezen a megromlott földön ott állt a második Ádám, Krisztus keresztje, aki fel is támadott. S ezzel egy új jövendő kezdődött el a világ számára. A jövendő mindenek előtt dicsőséget jelent a világnak. A teremtett világ s vele együtt Isten gyermekei e dicsőség megjelenésére vágynak, ez után sóhajtoznak. Ez a reménység mélyen ott él bennünk és ezt semmilyen kétségbeesés, gonoszság nem tudja belőlünk kiírtani. Kálvin ezt így fogalmazza meg: mivel Isten bennünk felébresztette a jobb világ utáni reménységet, ezért mi kitartunk ebben a hiábavaló világban mindaddig, amíg az Isten dicsősége meg nem jelenik.
            A keresztyén ember jobben érti, hogy mi is van a világban, mint maga a világ. Miért mondja ezt Pál?  Azért, mert bennünk az Isten Lelke van és ez a Lélek éles látást ad nekünk. A Lelket itt Pál zsengének nevezi. Tudjuk azt, hogy pünkösd a zsidóknál a termés ünnepe volt. Az új termés első zsengéjét épp ezen az ünnepen mutatták be Istennek. A lombsátrak ünnepén már az érett termést, a betakarítást ünnepelték. Így a Lélek is zsenge, annak záloga, hogy egyszer a teljesség is el fog jönni. Pünkösd azt jelenti, hogy Isten adja az Ő Lelkét, mintegy első zsengét , s így részesülünk a megigazításban, a megszentelődésben, az Istennel való békességben, örömben. A Lélek meggazdagítja, gyümölcstermővé teszi az életünket. De a Lélek reménységet és vágyat is ébreszt a mi szívünkben. Ezért a hívőknek sokkal jobban fáj ennek a világnak romlottsága, mint a hitetleneknek. Ezért a gyülekezet mindig egy sóhajtozó gyülekezet. Mert mi mindennek még csak az előízét éreztük meg. De érezzük, hogy még valami sokkal többnek, szebbnek kell jönnie. A megváltás már megtörtént, de a beteljesülés még várat magára. Sóhajtozás csak ott van, ahol várakozás is van. Az édesanyák, akiknek napját most ünnepeljük jól ismerik ezt a sóhajtozó várakozást,aminek vége nagy boldogság: a gyermek születése. Hiszen mi a teljességre vágyunk, kevesebbel nem tudunk megelégedni. Mi tudjuk, hogy Isten gyermekei vagyunk, de ugyanakkor annyi fájdalmat, szenvedést és szomorúságot látunk és tapasztalunk. Mi még hitben járunk és nem látásban. Ezért fordul a mi hitünk a jövendő felé.
            Mi a testünknek megváltását is várjuk. Ez nem a testünktől való megváltást jelenti, hisz ez ellentmondana Isten teremtő akaratának, aki minket testtel teremtett. Mi azt várjuk, hogy testünk is megújul, megváltozik, átváltozik, megszabadul a múlandóság s a bűn minden nyomorúságától, minden szenvedéstől. Hogy ez miként történik, azt elképzelni se tudjuk, de azt igen, hogy a mi testünk a Krisztus divcsőslges testéhez hasonlatos lesz. Mi tudjuk, hogy még útban vagyunk, még tart a földi harcunk ideje. Ezért sóhajtozunk és nyögünk. De nem reménység és várakozás nélkül tesszük ezt. Mi tudjuk, hogy ez a sóhajtozás nem tart örökké s egyszer majd felváltja a tökéletes öröm.
            A keresztyén ember ezért soha se szabad belenyugodjon a bűnbe, az igazságtalanságba, a betegségbe, a halálba. Mi ezek ellen harcolnunk kell azokkal az eszközökkel, amit Isten kezünkbe ad. A keresztyén ember harcol a környezetszennyezés, a termetett világ kifosztása, meggyalázása ellen. A gyülekezet életében ott van az üdvösség és a reménység, a bizonyosság és a várakozás, a sóhajtozás és az újjongás, a harc és a győzelem. Ez a győzelem nem önmagunkban van, mi nem magunkban vagyunk erősek. Pál gyengeségről beszél, ami bennünk van. A gyengeségünk többek között abban is meglátszik, hogy nem tudjuk, hogy mit kérjünk. Bennünk annyi gondolat és érzés kavarog. Ahogy valaki mondotta:mi nem vagyunk „imavirtuózok”.  De ebben a gyengeségben a Lélek segítségünkre siet. A Lélek az imádságban is támogatást nyújt. Az eredeti kifejezés azt jelenti, hogy velünk, de helyettünk is imádkozik. Valahogy úgy, ahogy egy édesanya tanítja járni a kis gyermekét, néha együtt lépdel vele, néha pedig karjaiba kapja és úgy fut vele. A Lélek persze nem teszi feleslegessé a mi imádságunkat, nem kikapcsolja azt, hanem bekapcsolja a maga erejébe. Mi gyengék vagyunk, de van Valaki, akibe belekapaszkodhatunk, aki hatalmas és erős. A Lélek kitartást ad nekünk az imádságban, hogy ne fáradjunk el abban, hogy ne hagyjuk azt abba. A Lélek a mi gyenge és szegényes imádságainkat a maga imádságával meggazdagítva és megerősítve viszi az Atya trónjához.
            A Lélek megtanít mindazért imádkozni, amit Isten  megígért nekünk. Mi hisszük, hogy imádságunk nem hiábavaló, az Úr meghallgatja azt. Az Úr tudja, hogy mi jót akarunk, még ha azt nem is tudjuk mindig jól megfogalmazni. Mi sokszor nem tudunk Isten akarata szerint imádkozni, ez biztos. De a Lélek egészen biztosan az Atya akarata szerint imádkozik és a mi imádságunkat is erre igazítja meg. Ez  a mi reménységünk rendíthetetlen fundamentuma s ez Krisztusra épül. A keresztyén ember soha nem lehet elbizakodott, csak alázatos. Mert tudja, hogy kegyelemből és, de azt is, hogy ez a kegyelem neki elég. A gyülekezet az a menyasszony, aki várja sóvárogva az ő Vőlegényét, aki meg is fog egyszer érkezni, hogy örökre menyasszonyával legyen.
                                                                                                Lőrincz István
Javasolt cím.A Lélek és a jövendő

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése