Tanulságos
igék a jövőről 5
„És láttam egy nagy fehér trónust, és a rajta ülőt: színe elől eltűnt az ég
és a föld, és nem maradt számukra hely. És láttam, hogy a halottak, nagyok és
kicscsinyek a trónus előtt állnak és könyvek nyittattak ki. Még egy könyv
nyittatott ki, az élet könyve, és a halottak a könyvbe írottak alapján
ítéltettek meg cselekedeteik szerint” (Jel.20,11-12)
Minden vasárnap s más alkalmakkor is valljuk az
Apostoli Hitvallás szavaival: ül az Atya Isten jobbján, onnan jöl el ítélni
élőket és holtakat. János látja Istent a trónon ülni, de tiszteletből nem
nevezi meg a nevét.Csak annyit mond, hogy megjelenésekor az ég és a föld
eltűnnek.A teremtett vilg se tudja elviselni Isten dicsőségét. Sem ember, sem a
teremtett világ nem tud ebben a fényben megállni. Azért sem, mert most
következik az ítélet. Egy megdöbbentő látomás ez, amit sok ember el szeretne
felejteni. Hisz az emberek nem szeretnek ítéletről hallani.Sok ember nem tudja
összeegyeztetni Isten szeretetét azzal, hogy Ő ítéletet tart.Sok ember csakl a
szerető, könyörülő Istenről akar hallani, az ítélő Isten távol áll tőle.
Vigyáznunk
kell azonban arra, hogy Isten szeretetét ne játszuk ki az ítélettel szemben.
Nyilván nem arról van szó, hogy félelmet keltsünk az emberekben, ez távol áll a
Biblia szellemiségétől. A Biblia valóban azt mondja, hogy Isten nem az ember
halálát akarja, hanem annak megtartását. De azt se tehetjük, hogy elhallgatjuk
azt, amiről a Biblia sokszor és világosan beszél: Isten megítél majd minden
embert. Mert ez bibliai realitás. Két dologra kell itt figyelni. A Biblia
nyelvén az ítélet mindig szétválasztás, gondoljunk csak a példázatra, amikor a
Bíró elválasztja a juhokat a kecskéktől. De az ítélet igazságszolgáltatás is,
az Úr az ítéletben igazságot szolgáltat. Ezért a Szentírás azt tanítja, hogy mi
várhatjuk az ítéletet, sőt imádkozhatunk annak eljöveteléért. Ez nem
bosszúvágyból fakad, hanem az Úr iránti szeretetből, aki nem tűri a
végtelenségig a gonoszságot, az igazak elnyomását, hanem egyszer igazságot fog
szolgáltatni.
Az igazi igehirdetés ezért nem csak a Krisztuis
szenvedéséről beszél, hanem az Ő felmagasztalásáról is, hogy Ő Bíróvá tétetik.
János azt látja, hogy a halottak nagyok és kicsinyek a fehér trón, a Bíró előtt
állnak. A kicsik és nagyok azt jelenti, hogy Isten előtt nincs
személyválogatás, itt már nincs rang, állás, hatalom, tekintély. Mindenki ott
áll, hogy megítéltassék. Még a tenger is
kiadja a halottakat, azokat, akiknek testét soha se találták meg. Mindenki oda
kell álljon az ítélő szék elé. Ezen a napon könyvek nyittatnak meg. Ezekben a
könyvekben a mi cselekedeteink vannak feljegyezve. Különös az, hogy az ítélet a
cselekedetek alapján történik. Isten semmit se felejt el, akkor lepereg
előttünk életünk egész fimje. De hogy van ez, hisz mi mindig azt mondjuk,
hogy cselekedeteink alapján nem állhatunk meg Isten előtt, ha Ő a
cselekedeteket nézi, akkor csak bűntetést, halált és kárhozatot érdemlünk.
Ahhoz, hogy ezt megértsük meg kell gondolnunk, hogy mi Isten képére és
hasonlatosságára teremtettünk, hogy Neki szolgáljunk. Mi felelősek vagyunk
cselekedeteinkért, mert Isten komolyan veszi a mi cselekedeteinket. Az állatok
nem ítéltetnek meg, de mi emberként teremtettünk, emberként kell élnünk és
emberlként leszünk felelősségre vonva. Isten komolyan veszi, hogy mit tettünk
mi a mi legkisebb atyánkfiaival szemben. De akkor nekünk félni kell, hisz ahogy
a Káté mondja, még a mi legjobb cselekedeteink is bűnökkel fertőzöttek. Ki tud
megállni a tökéletes Bíró előtt? De János azt mondja, hogy egy másik könyv is
megnyittatik és ez az élet könyve. Ezzel a kifejezéssel már az Ószövetségben
találkozunk. Ott arról van szó, hogy ebben a könyvben van feljegyezve
mindazoknak a neve, akiket az Úr megszabadított, megváltott, akik őszintén
járnak az Úr előtt és bizalmukat Istenbe helyezték. Ebben a könyvben azoknak a
nevei vannak, akik a Bárány gyülekezetének a tagjai. Vagyis azok vannak e
könyvbe beírva, akik minden bizodalmukat a Bárányba helyezték, aki vállalta
értünk a kereszt fájdalmát. Kálvin azt tanítja, hogy Krisztus a mi
kiválasztásunk tükre. Ezek az emberek
nem a saját cselekedeteikben bíznak, hanem egyedül Krisztus érettük elvégzett
áldozatában.
De
mi van akkor a cselekedetek szerinti ítélettel? Akkor hogy értsük, hogy egyedül
hit által tartatunk meg? Nincs a kettő ellentétben egymással? Ezek a könyvek
nem mondank ellent egymásnak? Nem! Az élet könyvében mindazok be vannk írva,
akik Krisztusban reménykednek. A másik könyvben pedig azok a cselekedetek vannak
feljegyezve, amik ebből a hitből fakadtak. Valaki egyszer ezt így magyarázta:
az a könyv , amiben a cselekedetek vannak, megmutatja, hogy igaz volt-e a hit
vagy sem.A döntő az nyilván, hogy ismerjük meg Krisztust, hogy szőlővesszők
legyünk azon a tőkén, ami Ő maga. Akkor Ő gondoskodik arról, hogy gyümölcs is
legyen. Ezek a cselekedetek tulajdonképpen a Krisztus cselekedetei, amiket Ő
végzett el bennünk.
Az ítélet tehát szétválasztást és igazságszolgáltatást
jelent. Aki Krisztusban van, az megtarttik. Egyedül kegyelemből. Ez nem tőlünk
van, ez az Ő ajándéka. Minden emberi dicsekvés kizárt. De világosan kell azt is
látni, hogy aki ellenáll az evangéliumnak, aki a Sátán oldalára áll az el fog
veszni a saját hitetlensége, keménysége miatt. János erről úgy beszél, mint a
második halálról. A jövőben tehát két nagy dolog történik. Egyyrészt
megtörténik a az örökre való megtartatás, az üdvösség. Másrészt megtörténik az
örök kárhozat. Sokan tiltakoznak ez ellen.Ők azt mondják, hogy a kegyelem olyan
nagy, hogy végül mindenki megtartatik. Mit mondjunk mi erre? Nagyon szomorú
dolog, hogy sok ember elfordul Istentől, egyháztól, mert elegük van úgymond
abból, hogy az egyház, a lelkész a pokolról, az ítéletről is beszél. Az igaz
nyilván, hogy nem ez a Biblia fő üzenete, hisz a Biblia központi üzenete az Isten szeretetéről és kegyelméről szól. Az
evangélium örömüzenet a bűnös ember számára . De a Szentírás mégis nagyon
világosan és félreérthetetlenül beszél az ítéletről és kárhozatról s mi ezt nem
hallgathatjuk el. Mi nem mondhatunk többet, mint amit a Biblia mond, de
kevesebbet sem.
Azt is el kell mondanunk,
hogy amikor a Biblia az ítéletről beszél, nincs szó valamilyen önkényről. Aki
elkárhozik, az a saját bűne és főleg hitetlensége miatt kárhozik el, hogy nem
fogadta el Isten felkínált szeretetét. Amit vet az ember, azt fogja aratni is,
mondja más helyen a Szentírás. Valaki ezt egyszer így fogalmazta meg: a
kárhozottaknak azok, akiknek Isten hosszú türelem és várakozás után azt mondja:
legyen meg a ti akaratotok. Arra is vigyázzunk, hogy ne bocsátkozzunk
találgatásokba azok örökkévaló sorsa felől, akik soha sem hallották az
evangéliumot. A mi dolgunk az, amit Jézus így mondott: igyekezzetek bemenni. Az
ítélet soha sem sors, az ítéletet Isten azért hirdetteti, hogy emberek ezt
hallva még megtérhessenek és hihessenek Jézus Krisztusban. Az ítéletről szóló
igehirdetés még a kegyelmi időben hangzik.
Aki tehát Krisztust
prédikálja, az az ítéletet is kell prédikálja. Vigyáznunk kell azonban arra,
hogy miként prédikáljuk az ítéletet. A
reformáció világosan tanította, hogy aki ítélni jön élőket és holtakat,
ugyanaz, mint aki Pontius Pilatus alatt megfeszíttetett. A Bíró az, aki
helyttünk elvállalta és elhordozta az ítéletet. A Heildelbergi Káté ragyogóan
fogalmaz, amikor azt mondja, hogy nekünk vigasztalás az, hogy Krisztus jön
ítélni, mert Ő előbb érettünk Isten ítélő széke elé állott és rólunk minden
kárhoztatást elvett. Ezért mi az ítéletet nem félve és rettegve, hanem felemelt
fővel várhatjuk. Akik ezt tudják azok számára az ítélet várva várt pillanat.
Legyünk mi is az ilyen várakozók között.
Lőrincz
István
Javasolt cím: A jövendő mint ítélet
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése