2016. február 7., vasárnap

Tanulságos igék a jövőről 3



Tanulságos igék a jövendőről 3

Text. ”Jézus pedig hozzájuk ment, és azt mondta nekik: nekem adatott minden hatalom mennyen és földön. Menjetek el azért, és tegyetek tanítvánnyá minden népet, megkeresztelve őket az Atyának, Fiúnak és Szentléleknek nevében. Mindannak megtartására tanítsátok őket, amit én parancsoltam nektek. Íme, én veletek vagyok minden napon a világ végezetéig.” (Mát.28,18-20)

            Valakinek az utolsó szavai különös jelentőséggel bírnak. Ez olyan, mint egy végrendelet. Sokszor egy egész élet üzenetét foglalják össze. Most azokkal a szavakkal foglalkozunk, amiket Jézus közvetlenül mennybemenetele előtt mondott. Ezek tehát nem egy haldoklónak az utolsó szavai ,hanem annak az utolsó szavai, aki legyőzte a bűnt, halált és a Sátánt. Ezek a szavak megalapozzák a mi váradalmunkat. Hisz húsvét fordulópont a világ életében, azt jelenti, hogy ajtó nyílik a jövendőre, egy olyan ajtó, amit soha senki be nem zárhat. Ezért mondhatja később Péter apostol, hogy Krisztus feltámadása minket élő reménységre szült újjá. Mert a feltámadott Úr zsengéje azoknak, akik elaludtak. Ezért mi húsvétkor, de minden vasárnap is, az örök nyugalom előízét éljük át. Ez az ige olyan, mint a záróakkord a szimfóniában, amiben minden alapvető dallam megszólal. Ez az ige mindent elmond arról, hogy mit is jelent Jézus a mi számunkra. Ebben ott van az örömüzenet kihirdetése, a feladat és az ígéret. Nem véletlen az, hogy a „minden” szóval négyszer is találkozunk benne: minden hatalom, minden népek, minden, amit Jézus tanított és minden nap a világ végezetéig.
            Feltámadása után Jézus tanítványait Galileába hívja, egy hegyre, amiről semmi közelebbit nem tudunk. Lehet, hogy az a hegy, ahol a Hegyi beszédet is elmondta. Különben is a hegyek fontos szerepet játszanak a Jézus életében. Gondolhatunk itt arra a hegyre, amire a Sátán felvitte, a megdicsőülés hegyére és arra a hegyre is, amin Jézus a tanítványainak épp a jövendőről beszélt. Itt újra egy hegyen vagyunk, ahol egyesek felismerik és imádják, mások meg kételkednek benne. De Jézus a szavaival képes minden kétéget elűzni. Jézus először is kihirdeti királyi hatalmát. Máténál különösen is fontos a gondolat, hogy Jézus az  Izrael királya. A szó, amit itt az eredeti szövegben találunk teljhatatalmat jelent, azt hogy a világ feletti uralmat az Atya a Jézus átszegzett kezébe tette le.
            Itt tulajdonképpen Dániel próféciája teljesedik be, hisz ő lát négy világhatalmat feljönni a tengerből. De ezek egymás után el is tűnnek. Akkor Dániel lát valakit, az Ember Fiához hasonló lényt, aki közeledik Isten trónjához, aki neki ad minden hatalmat az uralkodásra, az ítéletre, a szabadításra és a megváltásra. Különös az is, hogy a Sátán is felkínálja Jézusnak a mindenek feletti hatalmat, ha Jézus leborul előtte, hogy imádja őt. Ez egy döbbenetes kísértés, hisz ebben azt suttogja a Sátán Jézusnak: egy előttem való térdhajtással megspórolhatod a kereszt fájdalmát és kínját. De Jézusnak ez a hatalom nem kell, Ő a kereszten át megy a trón felé, s így kapja meg a világ feletti uralmat. Nincs olyan terület, nép, kultúra, ami ne lenne az Ő uralma alatt. Ez persze nem jelenti azt, hogy ebben a világban nem működnének ellenséges erők és hatalmak, amik Isten és Felkentje ellen törekednek. De ezek mégis -akarnak vagy nem- engedelmeskednek Jézusnak. Ezt a hatalmat az igehirdetésben nekünk is hirdetni kell. Ezt mi olyan könnyen elfelejtjük, s az egyház ilyenkor fogott keresztes háborúkba, világpolitikába s más efféle dolgokba. Az Ő hatalma nem világ szerinti hatalom, hanem a szeretet, a megtartás hatalma.
            A kihirdetés után jön a feladat, a misszió, a tanítvánnyá tétel. Ez kiterjed minden népre az egész világon., átöleli az egész földet.Húsvétig Isten, hogy úgy mondjuk, Izreaelre összpontosított, de húsvét után az üdvösség ajtaja megnyílik a népek világa felé. Minden ember által felállított határt át kell lépni. Ez nem volt könnyű az apostoloknak sem, nekünk sem.A feleadat három részből áll.Az első a tanítvánnyá tétel. A tanítvány az, aki követi Jézust, aki nyomdokaiban jár. Aki tanítvány,annak szent kötelessége másokat is tanítvánnyá tenni, másokat is hivogatni Krisztus követésére. A második része a feladatnak a keresztelés. A keresztség a hatalom-váltást ábrázolja ki az ember életében. A bűn és Sátán hatalmából átmenni Jézus dicső hatalma alá.  A keresztség nem kevesebb, mint hogy valaki a Szentháromság Isten tulajdona lesz. A harmadik része a feladatnak a tanítás. Tanítani annak a megtartására, amit Krisztus parancsolt nekünk. Izrael fiai a Tórát, a törvényt tanulmányozták, tanították egy életen át nagy buzgalommal, Jézus követőinek pedig Krisztus törvényét kell tanítani. Ez annak felmutatásában áll, hogy mit is jelent az élet minden területén Krisztust követni, parancsának engedelmeskedni. Az ilyen tanítás jó esetben át kell formálja a tanítottak életét. Az igazi tanítványság engedelmességet jelent. Hálából és szeretetből való engedelmességet.
            A feladat után kapunk egy ígéretet is. Ez az „íme” szóval kezdődik, ami azt jelenti: ne csak azt lássuk, ami most van a világban, a hitetlenséget, ellenállást, az aggodalomra okot adó fejleményeket. Lássuk, hogy ki Jézus a mi számunkra: a mindig jelenlévő Úr. Hasonlót hallottak már az Ószövetség nagy emberei is: Ábrahám, Mózes, Józsué, Gedeon. Az a boldogító ígéret hangzik itt el, hogy Isten jelen van az Ő gyermekei életében, velük jár az úton. Isten most Jézusban és Jézus által van velünk. Jézus egyik neve Immánuel, vagyis velünk az Isten. Ő szeretetében hordoz minket, s az egyház ebből él .Támadások, tévtanítások, üldözések, ellenséges indulatok, belső viták, kishitűség, önzés között megtapasztalja az Ő áldott jelenlétét. Mi lenne az egyházból, ha ezzel az ígérettel nem számolhatna? Nem csak azt mondja: gondolok rátok, nem felejtelek el titeket, hanem azt: igémmel és Szentlelkemmel veletek vagyok. A sákramentumokis jelenlétéről bíztosítanak minket. Különös, hogy míg a filozófusok időkről, a csillagászok fényévekről és évmilliókról, addig Jézus napokról beszél. Neki minden nap fontos, annak 24 órájával. Minden napon történik valami fontos az életünkben. Vannak könnyű és nehéz napok, vannak napok, amikor növekszik az egyház, van amikor apad, de nincs olyan nap, amin Ő ne lenne velünk. Azt nem ígéri, hogy nem jönnek nehéz napok, de azt igen, hogy azokon is velünk lesz, kegyelmével, vigasztalásával, hűségével és bölcsességével. A napok különböznek, de Krisztus nem változik, Ő ugyanaz marad.
            Ez az ige beszél a világ végezetéről is. A Biblia tanítása szerint a történelem nem egy körkörös mozgás, a történelem nem ismétli magát, a történelem halad előre a megszabott útján.  S a végállomás az utolsó ítélet. A világ a beteljesedés felé halad., ama nap felé, amelyen Jézus visszajön dicsőségben és uralma minden szem számára látható lesz. A mi életünk az utolsó dolgok, az eszkatológia jegyében zajlik, ahogyan azt teológiai kifejezéssel mondani szoktuk. Ez azt jelenti, hogy a történelemnek, s benne a mi kicsiny életünknek is van célja. Mi azt hisszük, s meg vagyunk győződve, hogy Isten eléri célját ezzel a világgal. Mi egy csodálatos ünnepnapot várunk, amikor együtt leszünk Krisztussal..
            Az a nagyszerű, hogy mi tudjuk, hogy kinek a tulajdona vagyunk s mi a feladatunk ebben a világban. Bárcsak tudnánk teljesíteni.
                                                                                                Lőrincz István

Javasolt cím:A feltámadás és a jövendő

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése