Tanulságos
igék a jövendőről 1
Text: Mindent jól cselekedett, a süketeket is hallóvá
teszi, és a némákat is beszélővé.” (Márk 7,37)
A
Biblia a jövendő várásának a könyve.A „reménység” mind az Ó-, mind pedig az
Újszövetség kulcsszava. Ez a reménység az Isten uralmára, az Isten országára
néz, az Isten munkájának beteljesítésére. A bibliai reménység Isten ígéretére
van alapozva. Ezek pedig Jézus Krisztusban gyökereznek. Ezt teológiai kifejezéssel is szoktuk mondani: az
eszkatológia( a végső dolgokról szóló tanítás) és a krisztológia ( a
Krisztusról szóló tanítás elválaszthatatlanul összetartoznak. Az egész
Újszövetség telve van azzal az üzenettel, hogy Krisztus eljövetelében az idő
betelt és Isten országa elközelített. Benne elközelített a mennyek országa, de
ez csak kezdete az Isten ígéretei beteljesedésének. Az eljött Megváltó az
Elvövendő is. A mennybemenetel és Krisztus visszajövetele közti időben mi most
a „már igen” és a „még nem” feszültségében élünk, ahogy szintén teológiai
kifejezéssel ezt mondani szoktuk.Krisztus arra tanított, hogy figyeljünk az
idők jeleire és legyünk éberek s így várjuk ezt a dicső jövendőt. Ha Isten
éltet kilenc alkalommal erről fogunk beszélgetni az elkövetkező hónapokban.
Ma azt kell meglássuk,
hogy mindaz, amit Ő földi életének idejében tett, már e jövendő felé mutat.Ebben
a fényben kell látnunk a csodáit is.A betegeket, akiket meggyógyított, akiket
megszabadított a gonosz lelkek szorításából, a halottakat, akiket
feltámasztott. Ezek mind olyan jelek, jelzések, amik a jövőbe mutatnak. Egy
olyan emberről van szó, aki halmozottan fogyatékos. Nem hall és beszélni is
csak nehezen tud. Többet nem tudunk róla. Ő azokat képviseli, akik nagyon
szenvednek az elesett, nyomorúlt voltunk miatt. Nem tud kommunikálni az
emberekkel s ezért nem teljes ember, mert mi csak a másik emberrel való
kapcsolatunkban tudunk kiteljesedni. Füle és szeme az állatnak is van, de a
beszéd ajándéka csak az embernek adatott. Az ember tud hallgatni és beszélni.
De ez az ember képtelen erre. Itt áll előttünk egy ember, aki súlyosan beteg,
fogyatékos.
Különös az, hogy előtte
arról van szó, hogy a tanítványok nem értik Jézust, nem tudják felfogni, hogy
mit is mond. Jézus ilyeneket mond nekik: van szemetek és nem láttok, van
fületek és nem hallotok. Az ő szavai, amelyek telve vannak szeretettel
megkeményedett szívekbe és süket fülekbe ütköznek. Mennyire ismerős ez, emberek
nem értik meg egymást, nem hallják meg egymás segélykiáltását, nem beszélgetnek
Istennel sem. Kommunikációs zavarok, megromlott emberi kapcsolatok. Barátok ezt
a süketnéma embert Jézushoz viszik. Jó helyre érkeztek, mert Jézus még többet
tud tenni, mint amit kérnek.
Jézus először is kihívja a
tömegből. Számára nem csak egy valaki a nagy tömegből. A második dolog, hogy
azon a nyelven szólítja meg, amit ért: jelbeszéddel. Újját a fülébe bocsátja,
mintegy áttörve a süketség falát. Nyálával megérinti az ember nyelvét.
Számunkra ez most különös, de akkor nem volt az. Aztán felfelé néz, imádkozik.
Feltűnő az is, hogy Jézus sóhajt egyet. Mit jelentsen ez? Kétségtelen, hogy ez
nem a fáradtság sóhajtása. Sokkal inkább azért sóhajt mert látja a sok
nyomorúságot, ami ebben a világban van. Sóhajt, hogy ezt a világot, amit Isten
olyan szépnek és jónak teremtett, hogy tudta ennyire megrontani a bűn. Jézus
együtt sóhajt a teremtett világgal. Ebben is eggyé lett velünk. Nem olyan
Megváltónk van, aki hidegen, távolról szemléli küzdelmünket, hanem olyan, aki
együtt szenved velünk. De ez nem a tehetetlenség sóhaja, ebben a sóhajban Jézus
magára veszi az ember nyomorúságát, hogy legyőzze azt. Aztán szól, Effata,
nyilatkozzál meg! De Jézusnál ez egy hatalmi szó, hisz amit Ő mond azt meg is
cselekszi. Az is feltűnő, hogy egyes számban mondja, holott két fülről és egy
szájról van szó. De Jézus nem füleket s szájat gyógyít, hanem az egész embert.
A világi gyakorlatban ez másképp van, minden orvos csak egy területet gyógyít.
Jézus az egész ember nyitja meg Isten és a felebarát felé. Jézus gyógyító
cselekedete ugyanakkor szabadítás is. Ő azért jött, hogy az embert kiszabadítsa
a gonoszság és bűn hatalmából. Amit Isten tesz, az jó. Itt tulajdonképpen
újjáteremtés történik.Ez az ember a Jézussal való találkozás után új teremtés
lesz.
De felteheti valaki a
kérdést: nem túl szép ez ahhoz, hogy igaz is legyen?Hisz körülöttünk is számos
fogyatékos ember él.Mit jelent ez a gyógyítás? Miért gyógyult meg ez az ember
és miért nem gyógyulnak meg ma sokan a betegek közül? Látnunk kell azt, hogy a
Jézusban való hit nem jelent automatikusan gyógyulást.A csoda-történetek nem
olyan kulcsok, amelyek minden zárba találnak, mondta valaki. Jézus se
gyógyított meg minden beteget, amikor itt járt közöttünk. Ő nem csodadoktor,
hanem annak az országnak a Királya, amely eljövendőben van. Mi ennek az
országnak a jöveteléért könyörgünk. És várhatjuk is ennek eljövetelét, s ez a
gyógyítás is egy jel, ami az új égre és földre mutat, amelyen teljes lesz az
Isten békessége. Ez a történet egy ésaiási próféciára utal, aki szintén sokat
beszél Isten újjáteremtő munkájáról. Már ő jövendől arról, hogy amikor az Úr
eljön, akkor a süketek fülei megnyílnak, a vakok szemei újra látnak, a bénák
ugrálnak s a némák nyelve ujjongást szól.
Ezek az ígéretek Jézusban
mind beteljesedtek. Ennek a nehezen beszélő süket embernek a meggyógyítása egy
jel, ami Isten elvövendő dicső országára utal. Persze Isten másképp valósítja
meg az Ő terveit, mint ahogy azt mi gondoljuk. Az Isten óráját mi nem hordjuk a
mellényzsebünkben, ahogy azt kedvenc igehirdetőm mondja.
Az is különös, hogy Jézus
megtiltja, hogy erről meséljenek, hogy ezt a meggyógyult ember tovább mondja.
Különös, hisz ennél jobb reklám nem is lehetne az Isten országa számára. Miért
ez a hallgatási tilalom? Azért mert Jézus nem akar túlfűtött messiási váradalmakat
táplálni. Ő az a Messiás, akinek szenvedni kell. Hogy ki Ő valójában, ez csak
halálában és feltámadásában lesz nyilvánvalóvá. Szenvedésében, halálában magára
kell vegye a mi életünk minden nyomorúságát, szenvedését. Feltámadásával
áttörte a halál, bűn, gonoszság, kárhozat falát és aki benne hisz, az vele
együtt bemehetazon a kapun, ami az Istennel és egymással való közösségben
valósul meg.
Jézus az Élet Fejedelme,
húsvét Királya s Ő egyszer vissza fog jönni teljes dicsőségben. Akkor már
minden nyomorúság elvétetik, az Ő uralma teljes lesz. Szív és száj telve
lesznek az Isten magasztalásával.
Mit kell nekünk most
tenni, mi a mi feladatunk? Semmi más, mint hogy higgyünk Benne és bízzuk Rá
életünket. És hogy annak ellenére, hogy ebben a világban sokszor ennek épp az
ellenkezőjét látjuk, mégis várjuk ezt a dicső eseményt. Ez a mi hitünk
próbája.Ez a mi harcunk és küzdelmünk. Mert Isten ígéretei nem csalhatnak meg
minket. S miközben hiszünk, mindent megteszünk azokért is, akik példáúl
fogyatékossággal élnek. Mindenn mi cselekedetünk is egy jellé válhat, amely az
Isten országa felé mutat.Az, ahogyan megértjük és szeretjük egymást, egy olyan
megrázó bizonyságtétel lehet, aminek nyomán mások is elindulhatnak ennek az
országnak a keresésére, akik még eddig csak ezt a földi életet látták. Legyünk
mi is Isten országa jeleivé!
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése