2017. április 5., szerda

Tanulságos igék a hitről 3

Ábrahám hitt az Úrnak, aki ezért igaznak fogadta el.” (1Móz.15,6)

            Már elmondtuk, hogy a hit kiterjed az élet minden területére. De az is igaz, hogy a hitnek van egy mindennél fontosabb szerepe és ez az, hogy mi hit által rendezzük a viszonyunkat Istennel. És ez független attól, hogy milyen időben és korban élünk. Az ember legnagyobb kérdése, hogy hogyan kerülhet kapcsolatba Istennel, hogyan tudja vele rendezni dolgait? Ezt nevezi a Szentírás megigazulásnak.
            Ismerjük a Luther életéből, hogy ő így fogalmazta ezt meg: hogyan találhatok egy kegyelmes Istent? Ezt sokféleképpen meg lehet fogalmazni: hogyan járulhatok félelem nélkül Isten színe elé? Hogyan jelenhet meg a bűnös ember a szent Isten előtt? Mert mi nagyon jól tudjuk és érezzük, hogy mi bűnösök vagyunk, de ez azt jelenti, hogy így nem állahtunk meg Isten előtt. Valahogy meg kell szabaduljunk bűneink terhétől, vádolásától. Erre a nehéz kérdésre a Szentírás egy nagyon egyszerű választ ad: egyedül hit által. A Szentírás ezzel azt akarja elmondani, hogy mi nem jó cselekedetek által tudunk megigazulni. Bármit is tennénk, bármennyi jócselekedetet is hajtanánk végre, ezzel a bűn-kérdés még nem lenne lerendezve. Mi nem tudjuk magunkat megváltani. Ezt valaki más kell megtegye és ez nem más, mint Isten maga. Ezt Ő megtette és nyújtja is felénk, s a hit az a kéz, ami ezt az ajándékot átveszi, elfogadja, magához ragadja.
            A fennti ige nagyszerűen szemlélteti ezt. Nem véletlen, hogy ezt az igét majd Pál is idézni fogja a Római levélben. A történet, amiben ez az ige elhangzik mindnyájunk számára ismerős. Ábrahám ígéretet kap Istentől, hogy utódainak száma megszámlálhatatlan lesz. De ez az ígéret most még Ábrahám számára csak próba, hisz nincs gyermeke. Isten erre azt mondja Ábrahámnak, hogy éjjel tekintsen fel a csillagos égra, mert utódai olyan számosak lesznek, mint a csillagok az égen. Ekkor olvassuk azt, hogy hitt és ezt az Úr igazságnak, megigazulásnak számította be neki.
            Fontos tehát az, hogy Ábrahám hisz az Úr ígéretében. Hitte azt, hogy Isten megtartja szavát, s ráépíti erre az egész életét. És Isten ezt a hitet nagyra értékelte, s igaszságúl tulajdonította be neki.
            Vigyázzunk, mert ez a tulajdonítás, beszámítás nem az érdemének, a cselekedetének a megjutalmazása. Mert mi a bűnesetkor minden érdemünket elveszítettük és az nem szerezhető vissza. Nagyon fontos ezt világosan látni  és tudatosítani . Mert ez a történet azt is világosan mutatja, hogy a hitnek a tartalma a fontos, és ez a tartalom az Isten kegyelme. Az Úr ígérete kegyelmi ígéret. Az, hogy Ábrahámot Isten hit által igaznak fogadja el, ez merő kegyelem. Az is nyilvánvaló, hogy amikor Ábrahám hisz, akkor teljességgel elfogadja a kegyelmi szövetséget. Meglátja, hogy az ígéret beteljesedése nem az ő lehetősége, hanem csak az Istené. Ennek a történetnek a középpontjában nem Ábrahám  áll, hanem Isten. Ábrahám tudta és megértette, hogy ő Isten soha ki nem érdemelhető kegyelméből élhet. Tudta, hogy ezt a kegyelmet és benne a szövetséget nem ő akarta, kezdeményezte, vitte véghez, hanem egyedül és kizárólagosan csak Isten. Ahogy ő kész elhagyni hazáját, kimenni arra a földre, amit nem ismert, elindulni egy emberileg kiszámíthatatlan jövendő felé, mutatja azt, hogy ő teljességgel ráhagyatkozik Isten kegyelmére és vezetésére.
            Az Ábrahám utódai közt, ott volt a Messiás is. Végül Isten minden ígérete őbenne lesz igenné és ámenné. Az, hogy Ábrahám hitt Isten ígéretében, mintegy azt jelenti, hogy ő hitt Krisztusban. Mert az ígéretet soha nem lehet elválasztani a hittől. A hit Isten ígéretével kezdődik, de azzal is fejeződik be.  Mert hogyan számította be Isten Ábrahámnak a hitet? Hát Krisztusért, az ő elvégzett tökéletes áldozatáért.  Másképp Ábrahám se tudott volna megigazulni, csak Krisztus által. Ez nem egy saját, hanem egy neki tulajdonított igazság volt, amit Krisztus szerzett meg a kereszten. Ábrahám se tudott semmit se felmutatni, ő is csak üres kezét nyújthatta Isten felé. Ábrahámban sem volt semmi, amiért Isten őt meg kellett volna igazítsa. Ábrahám is csak Isten érthetetlen kegyelmének köszönheti az üdvösségét. Hogy miért épp őt választotta ki és nem mást, hogy miért épp engem és téged választott ki az Isten, erre nincs magyarázat, itt minden kérdés, minden emberi okoskodás el kell némuljon. Mi csak ámulhatunk azon, hogy minket elhívott és kiválasztott, s ezt azt jelenti, hogy mások felől is jó reménységgel lehetünk, hisz az az Isten, akik minket elhívott és kiválasztott, mindenki mást is elhívhat és kiválaszthat.
            De ha nincs érdemünk, akkor mi a hit szerepe? A hit egy olyan eszköz, a legjobb talán kéznek nevezni, amivel Isten ajándékát, az üdvösséget elfogadjuk és magunkhoz kapcsoljuk, ahogy a Káté is tanítja. A hitet Isten Szentlelke által munkálja ki bennünk, s ez a megszentelődésben lesz nyilvánvalóvá az életünkben. A megigazulás és a megszentelődsé a hit munkájának két áldott gyümölcse. A kettőt meg kell különböztetni, de nem szabad elválasztani egymástól.A kettő összefügg egymással, összefonódik. A megigazulás nem azt jelenti, hogy tökéletesekké válunk, hogy többé már nem lesz bennünk semmi bűn.  A tökéletesség hitben már a mienk, de nem a valóságban. Abban a pillanatban, amikor mi elfogadjuk Krisztust és az ő áldozatát, Isten igazzá nyílvánít minket. Megnyerjük bűneink bocsánatát. A Káté ezt úgy mondja, hogy Isten Krisztusban úgy tekint ránk, mintha semmi bűnünk nem lett volna.
            A megigazulás után következik a megszentelődés. E kifejezés alatt azt értjük, hogy Isten az ő Lelke által elkezdi megújítani, megváltoztatni a mi életünket. Vagy még egyszerűbben: erőt nyerünk a bűn elleni harcra. A bűn ott marad az életünkben, de már nem uralkodik bennünk. A megigazulás azt jelenti, hogy minket Isten Krisztusban, Krisztuson át lát, a megszentelődés pedig azt, hogy Krisztus elkezd bennünk élni, valósággá válni a mindennapokban, cselekedeteinkben, magatartásunkban.  A megigazulás egy egyszeri történés, a megszentelődés egy folyamat, a megigazulás tökéletes, a megszentelődés egyre kiteljesedő, de soha nem lesz bennünk teljes. Soha se érkezik el egy olyan pillanat, amikor kijelenthetjük: na, most én már tökéletesen szent vagyok.
            A megszentelődésnek van egy nagy veszélye is, éspedig az, hogy elhisszük magunkat, gőgösekké válhatunk. Látjuk ezt döbbenetesen az Újszövetségben a farizeusoknál és írástudóknál. Ezek az emberek komolyan vették a megszentelődést, persze ezt a törvény megtartásával próbálták elérni, de közben megvetettek másokat, akikről úgy gondolták, hogy még nem jutottak el az ő szintjükre. Mindig hasonlítgatták magukat, és mindig találtak olyanokat, akik a megszentelődés folyamatában gyengébben állottak mint ők. De van a megszentelődésnek egy másik nagy veszélye is és ez a kétségbeesés, hogy állandóan azon síránkozunk, hogy még mindig nem vagyunk elég szentek, hogy még mindig nem vagyunk ott, ahol lenni szeretnénk. Ezek az ú.n. „köldöknéző” keresztyének. Ez is nagyon meg tudja nyomorítani életünket. A megoldás ebben az, hogy mi maradjunk Krisztust-néző keresztyének, ha az ő keresztjét látjuk, amin megváltásunkat elvégezte, akkor nem leszünk se elbizakodottak, gőgösek, de nem leszünk kétségbeesettek sem, hanem Krisztusban, hit által alázatos és örvendező emberek maradunk.

                                                                                                Lőrincz István
Javasolt cím: Hit által megigazulva és megszentelve

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése