2017. április 5., szerda

Tanulságos igék a hitről 2

De én hiszem, hogy meglátom az Úr jóságát az élőknek földjén.” (Zsolt.27,13)

            Nincs az életünknek egyetlen olyan területe, vonatkozása sem, aminek ne lenne köze a hithez. Mi hisszük, hogy életünkben mindent Isten rendez és igazgat. Ami számunkra nagy kihívás az, hogy mi ezt hívő szívvel elfogadjuk. Ha mi ez ellen lázadozunk, akkor a hitetlenségnek adunk helyet. Ezért az egyik legfontosabb dolog az életünkben, hogy hittel s bizalommal engedjük át magunkat Isten kezébe. De ez csak úgy lehetséges, ha ragaszkodunk az igéhez, Isten szavához, máskép könnyen a saját érzéseink, gondolataink csapdájába esünk. Másképp eltévedünk ennek a földi életnek sűrű őserdejében.
            A hit vonatkozik tehát mind a földi, mind pedig a földé élet utáni életünkre. A Biblia ezt határozottan tanítja. Csak épp hangsúlykülönbségek vannak, hisz az Ószövetség inkább a földire, az Újszövetség pedig inkább az örök életre teszi a hangsúlyt. Nagyon fontos ezt aláhúzni, hisz nagyon sokan arra törekszenek, hogy a mindennapi életet elszakítsák a hittől, mintha a hit és a mindennapi élet két egészen más világ volna, ami alig érintkezik egymással. Mintha a vasárnapi életünk egészen más lenne mint a hétköznapi, mintha a hitnek nem lenne beleszólása abba, ami körülöttünk naponta zajlik. Ez nem így van, Isten számára igenis fontos az, ami velünk a mindennapokban történik, a mi döntéseink, a mi harcaink.
            A hit tehát mindenben Istenre néz és akaratához igazodik. A hívő ember nem „bújócskát” játszik Istennel. Életének egyetlen területére se írja ki:”privát-terület, belépni tilos! „. Ez egyfelől nyugalmat és békét, másfelől kemény harcot jelent az ember számára. Hisz nem mindig úgy alakul az életünk, ahogy mi azt szeretnénk, ahogy azt elképzeltük, megálmodtuk. Sokszor nem értjük Istent, hogy mit és miért cselekszik az életünkben. Ez a hit próbája és ez sohasem könnyű. Miért engedi meg Isten a nagy viharokat, miért enged bizonyos mozgás - teret a gonosznak, a bűnnek?  Ebben a zsoltárban pont erről van szó. A zsoltáros beszél gonoszokról, akik ellene támadnak, egy egész sereg, akivel ő szembe kell száljon. Hogy pontosan mi is történt azt nem tudjuk, Saul vagy Absolon üldözte? Vagy egy erős ellenséggel kellett megütközni? Nem tudjuk, de az biztos, hogy Dávid egy nagyon nehéz, kritikus helyzetben van. Tele van félemmel, s ki se bírta volna ezt a helyzetet, ha hite nem lett volna. Ha Isten segítségét meg nem tapasztalhatta volna.
            Ez az egész zsoltár tele van annak megéneklésével, hogy az Úr őt csodálatosan megsegítette, szabadulást adott ebből a nehéz helyzetből. Így ebben a zsoltárban nem csak panasz és miértek vannak, hanem ott van benne az Isten magasztalása a sok megtapasztalt jóért, kegyelemért. Az Úr segítsége nem csak örömöt, hanem bátorítást, biztatást is jelent számára. A kilátástalanság, keserűség, ami mázsás súllyal nehezedett rá, most pillanatok alatt leesett róla. E terhek helyett most reménység és a jövő boldog várása van a szívében.
            Igen ez a zsoltár arról tesz bizonyságot, hogy hit nélkül elvesznénk, tévútra tévednénk, kétségbe esnénk, összeomolnánk, de hit által erőt nyerünk, szabadulást tapasztalunk meg és tudunk örömmel s reménnyel tovább menni. Úgy, mint a zsoltáros, mi is megjárjuk az élet mélységeit. Ettől nem kíméltetünk meg. Persze a mélységek nem egyformák, a próbák súlya sem mindig ugyanaz. Van, akinek több, van akinek kevesebb próbát kap, van akinek könnyebb, van akinek nehezebb a keresztje. De nem ez a fontos, hanem az, hogy ezeken hittel menjünk át, ezeket hittel hordozzuk.
            Sajnos azt látjuk, hogy egyre kevesebben járnak az emberek közül a hit útján. Hitben járni egyre nehezebb, ahogy az idők vége felé haladunk. De ez ne lepjen meg bennünket, hisz a Biblia már kétezer éve világosan beszél erről. Jézus is felteszi a kérdést egyik példázatának a végén, hogy amikor Ő Embernek Fiakaént visszajön, vajon fog-e hitet találni a földön? A Sátán is egyre aktívabb, hisz tudja, hogy az ő ideje már rövidre van szabva. Ő már látja a vesztét, amikor végső megsemmisülés lesz a vége, épp ezért igyekszik még mindent megtenni, hogy az emberek ne higgyenek, ne üdvözüljenek.
            Sok emberben az a hit akadálya, hogy miért engedte meg Isten a szörnyű történelmi eseményeket, miért volt a múlt században is két borzalmas világháború, miért volt Auschwitz, miért volt koncentrációs tábor, Gúlág, kommunizmus, annyi szenvedés? De miért nem kérdezzük azt is, hogy miért volt Golgota, miért engedte Isten, hogy Egyszülött Fia ártatlanul elszenvedje mindazt az igazságtalanságot, aminek a kereszt lett a vége? Ez mind igaz, s az is, hogy a hitet mindig árnyékként kíséri a kételkedés is. Ez pedig mindig a hitünket támadja meg. Mindig ki akarja oltani a hit tüzét, hogy már csak a füst s korom maradjon. Hogy ne bízzunk már semmiben, hogy ne maradjon semmiylen biztos talaj a lábunk alatt, hogy megkeseredjünk és megkeményedjünk. Hogy minden viszonylagos legyen, hogy semmit se merjünk már bizonyossággal állítani, hogy minden mögött ottt magasodjon egy hatalmas kérdőjel.
            Bár a kételkedés mindenkit megkísért, fontos hogy ne maradjunk meg abban, tudjunk azon felülemelkedni. Hogy ebből a helyzetből, -éppúgy ahogy azt a zsoltáros is tette- kiáltsunk az Úrhoz. Mert az a nagy vigasztalásunk, hogy Isten nem hagyja övéit a csüggedés mocsarában, hanem kiemeli őket onnan. A kételkedés ott lehet, de nem győzheti le az Isten választottait. Sőt, hitben megerősödve kerülünk ki a kételkedés, kétségbeesés mélységeiből, újra mennyei magasságokban szárnyalhatunk.
            Ezt Isten Szentlelke munkálja bennünk az ige által. De fontos helye van itt a mi emberi felelősségünknek is.  Mi nem bábuként veszünk részt ebben, hanem felelős résztvevőként, ezért magunkat is kell bátorítanunk, magunk is meg kell tegyünk mindent hitünk erősödéséért. Használjuk hálásan mindazokat az eszközöket, amiket Isten rendelkezésünkre bocsát a hit erősítésében: az ige, a közösség, az imádság, az igehirdetés, a bizonyságtétel. Mert Isten a mi értelmünket és akaratunkat is bekapcsolja az Ő munkájába. Ugyanakkor ezekt megújítja Szentleke által bennünk. Így állhat az érzés és akarat is az Isten szolgálatában, a hitben való életfolytatásban. Nagy kérdés, hogy ebben a hármasban: értelem, érzés akarat, melyik a fontosabb, mi a fontossági sorrend? Ez mindenkinél különböző lehet. A legtöbbször Isten Szentlelke az értelmünkön, mintegy kapun át jön be az életünkbe, s így éri el az érzést és akaratot is. De az is lehet, hogy előbb az érzelem él át valamit s utána jön az értelem s akarat. Mert egy szellemi fogyatékosnak is lehet csodálatos hite, pedig nála az értelem alig játszik szerepet, annál inkább az érzelem.
            A zsotáros eljut oda, ahol meglátja az Isten jóságát a segítségben, a szabadításban, abban, hogy Isten kiemelte őt a kételkedés mélységeiből. Mi azonban már többet láthatunk, láthatjuk az Isten jóságának legtündöklőbb jelét, Krisztus golgotai áldozatát, helyettes elégtételét, bűntörlő vérét, bűneink bocsánatát, az új és örök élet ajándékát. Ha ezeket látjuk akkor már ebben a földi életben boldogok lehetünk. Akkor hittel tudunk átmenni mindazon próbákon, nehézségeken, amik ránk várnak. Hit nélkül semmink se lenne, de így mérhetetlenül gazdagok vagyunk.

                                                                                    Lőrincz István.
Javasolt cím. Hit által élni

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése