„ És amikor ivott a borból
megrészegedett:” 1Móz.9,21
Gyülekezetünk
egyik presbitere mentős sofőr. Ünnep előtt mondta, hogy sajnos az ünnep egyik
napján is kell dolgoznia. Kérdeztem, hogy sok ilyenkor a munka, sok a riasztás?
Mondja, hogy rengeteg. Ugyan mi, kérdezem én. Hát a sok részeg ember, akit
alkoholos kómában kell kórházba vinni, s ami még szomorúbb, hogy köztük nagyon
sok a fiatal, sőt kiskorú is. Ezen a legtöbb ember csak mosolyog, de sokkal
inkább sírni kellene, hisz az alkohol, nikotin, kábítószerek nagyon sok ember,
család életét teszik tönkre, rövidítik meg.
A kérdés, hogy mi ennek az
oka? Több mindent fel lehetne itt sorolni. Az, hogy sok embernek nincs támasza,
biztos pontja az életében. Aztán a szenvedélyek mindig egyfajta menekülést
jelentenek a valóság elől. Ez arra is jó, hogy az ember kibújjon a felelősség
alól. Sok ember meg azért él ezekkel, mert úgy gondolja, hogy ez neki jár, így
boldogabb lesz, élvezheti mindazon lehetőségeket, amiket az élet nyújt.
Sajnos még Nóéról is azt
kell olvassuk, hogy egy adott pillanatban részegen feküdt a sátra közepén.
Szinte nem jön, hogy ezt elhiggyük. Hisz ő egy igaz ember volt és Istennel
járt. Évtizedeken keresztül engedelmesen építette a bárkát és közben prédikált
az akkori világ bűnei ellen. Átélte hitben az özönvizet, a bárkában való élet
minden megpróbáltatását. Ma azt mondanánk: Nóé mindenben példaadó, példamutató keresztyén
életet élt. És itt most azt olvassuk, hogy részegen s méghozzá meztelenül ott
fekszik a sátra közepén.
Nem tudjuk, hogy erre a
részegségre mi adott okot. Lehetett volna egy nagy családi esemény, amit
megünnepeltek, vagy valami nagy öröm? A Biblia csak annyit mond, hogy az
özönvíz után Nóé gazdálkodásba kezdett, és így szőlőt is termesztett és bort is
készített. Ebben önmagában nincs semmi rossz. A Szentírás szép szavakat mond a
borról, példáúl, hogy az megvidámítja az ember szívét. Pál is ajánlja a sokféle
gyomorbetegséggel küzdő fiatal munkatársának, Timóteusnak, hogy éljen egy kevés
borral. Az italkedvelő emberek hivatkoznak is erre, persze a „kevés” szót
legtöbbször kifelejtik.
Nos, akárhogyan is
történt, Nóé egy adott pillanatban túl sokat ivott. Próbálkozhatunk azzal, hogy
mentegessük a bűnét, mondván, hogy még nem tudhatta a bor hatását, vagy talán
egy olyan borfajtát ivott, aminek erősebb volt a hatása, vagy olyan finomnak
találta, hogy többet ivott belőle. De ez nem változtat a tényen, hogy az
eredmény szégyenletes lett: Nóé részegen, meztelenül, alkoholos mámorban ott
horkol a sátra közepén. Egy olyan szent ember, mint ő, aki olyan lelki magasságokat
járt be, ki olyan közel volt az Úrhoz, aki kegyelmet talált az Úr előtt, ma azt
mondanánk: egy komoly, megtért, hívő ember, akiről már születésekor azt
mondták, hogy meg fogja vigasztalni az embereket minden ő nyomorúságukban, nos
épp ezzel az emberrel történik most meg ez a szégyenletes, botrányos dolog.
Hogyan történhetett ez meg? Mert abban nem kéteelkedhetünk, hogy Isten igéje
igaz és őszinte. A Szentírás nem takargatja, még csak nem is szépítgeti Isten
gyermekeinek a bűneit, hanem őszintén és nyíltan elénk tárja. Innen is látszik,
hogy a Biblia nem csak emberi könyv, mert akkor biztosan elhallgatná szereplői
bűneit. Akkor ez az ige is hiányozna belőle.
De miért mer a Biblia
beszélni Nóé és a többi ember bűnéről is? Azért, mert a Szentírás nem a jó
emberekről szól, akik kifogástalan magatartásuk által kiérdemlik a mennyet. Ha
ez így lenne, akkor egy ember se üdvözülhetne. A Szentírás szegény bűnös
emberekről beszél, akik rá vannak utalva Isten kegyelmére, bűnbocsánatára,
Jézus vérére. Bármilyen nagyszerű ember is volt Nóé, nem ezért tartatott meg.
Üdvössége neki is csak Krisztus által volt. Nehogy abba a hibába essünk, hogy
embereket imádunk, dicsőítünk.
De még egyszer térjünk
vissza a botránkoztató képhez. A már idős, az annyi mindenen átment Nóé ott
fekszik részegen a sátra közepén. Figyelmeztetés ez az idősödő embereknek, hogy
nagyon vigyázzanak, mert idős korban olyan bűnökbe eshetnek bele, ami fiatalságuk
idején nem történt meg. Sok hívő ember idős korában rombolja le azt, amit
fiatalon szépen felépített. Figyelmeztessen ez a történet arra, hogy soha ne
gondoljuk azt, hogy engem ez vagy az a bűn már nem kísérthet meg. Sok áldott
győzelem után is jöhet csúfos vereség.
De mi a gyermekek
reakciója apjuk részegségére? Kám érkezik először a sátorba és meglátja a
részeg apját. Kiszalad és elmondja a két testvérének Sémnek és Jáfetnek. Nem
olvassuk, de azt feltételezzük, hogy ezt nem mély szomorúsággal, hanem olyan
pletyka szinten mesélte el. Azt kellett volna tegye, amit később a két testvére
tett, hogy betakarja a mezítelen apját. Mert ez a részegség nem csak Nóét mérte
le, hanem a fiait is. Mert sajnos a bűn rontása megmaradt azután is, hogy Nóé
és családja áldozatot mutat be és olyan szépen új élethez kezd. A bűn megy
tovább sajnos, Nóé részeg, Kám meg csúfolódó lesz. A hívő emberek, az egyház is
nagyon vigyázzon, mert a bűn továbbra is az ajtó előtt leselkedik és ránk van
vágyódása. De vigyázzunk arra is, hogy miként viszonyulunk a hívő emberek
bűnéhez, mert lehet azon szórakozni, lehet csúfolódni, vagy lehet azt elfedező
szeretettel hordozni, gyógyulást keresni, harcolni a bűn és következményei
ellen.
Nóé, miután kijózanodik és
tudomást vesz a történtekről, megszólal. Különös, hogy eddig Nóénak egy szavát
se hallottuk. A szavak nagyon súlyosak, Kámot megátkozza, Sémet és Jáfetet
pedig megáldja. Minket ez megdöbbent s feltesszük a kérdést: ilyen súlyos dolog
kellett kijöjjön ebből az egész részegségi történetből? Miért átkozódik Nóé a
fia felett, miért nem maga felett mond mindenek előtt ítéletet? Sajnos Nóé
bűnvallásáról egy szót se olvasunk, hadd reménykedjünk abban, amit Kálvin mond
ennek a részenek a magyarázatánál, hogy Nóé azért odaállt Isten elé és bocsánatot
kért a bűnére. Mert Isten gyermekeit épp erről lehet felismerni és
megkülönböztetni a világ fiaitól. A világ fiai nem hogy nem bánják, hanem még
dicsekszenek is bűneikkel, Isten gyermekei azonban megbánják bűneiket és
bocsánatot kérnek Istentől s ha kell emberektől is.
De itt most az Írás mégis
azt mondja el, amit Nóé a fiainak mond. Nóé ezzel a beszédével prófétává lesz
és világos választóvonalat húz Isten gyermekei és a világ fiai közé. De itt
mégsem az átok a fontosabb, hanem sokkal inkább az áldás. És Isten igéje arra
hív fel bennünket, hogy mi az áldást válasszuk, és az áldott néphez, az Isten
népéhez való tartozást. Ez se tökéletes nép, mert ilyen nincs ezen a földön, és
mégis a legnagyobb dolog ezen a világon a Krisztuis megváltott és megszentelt
népéhez tartozni.
Mi ebben a történetben se
állhatunk meg Nóénál, mi ebben a történetben is Krisztust látjuk, azt a Krisztust,
aki még a kereszten illetve a keresztrefeszítés előtt se fogadta el a bódító
italt. Ő nem kábultan akarta elhordozni a mi bűneinket, hanem teljes
józansággal és tudatossággal. Ő ezt azért tette, hogy még a részegség bűnében
vergődőket, és minden más szenvedélyben és bűnben vergődőket is kiszabadíthassa
megkötözöttségükből az Isten fiainak szabadságára.
Pünkösdkor Isten a józanság Lelkét küldte el nekünk, hogy mi
abban járjunk. Adja Isten, hogy ebben az Új Évben is maradjunk józanok a szó
legtágabb értelmében s így hordozhassuk életünkön Isten áldását.
Lőrincz
István
Lehetséges cím: Nóé bűne-Isten kegyelme.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése