Text.: „Amikor felhővel
borítom be a földet, meglátszik az ív a felhőben.” (1Móz.9,14)
Vásárlásaink
alkalmával gyakran az a kérdés, hogy arra az árucikkre, amit épp megvásároltunk,
mennyi garancia van? Van olyan, amire 1, van amire 2 év garancia van adva.
Isten is vállal garanciát,
még akkor is, ha ez a szó így nem szerepel a Bibliában. Ez a garancia a
szivárvány. Ez az Isten garanciája arra nézve, hogy a világ többet nem fog
özönvíz által elpusztulni. Isten meg fogja ettől őrizni az embereket és
állatokat egyaránt. Isten tűrelmes lesz hozzánk. S ez egyfajta szerződés,
egyfajta egyezség által érkezik hozzánk.
Ez a vers arról szól, hogy
Isten újat kezd az özönvíz után Nóéval és családjával. Ők a jövőt a szárazon
kezdhetik el és folytathatják majd. Számíthatnak az Úr jelenlétére és
segítségére. Hisz Ő megáldotta őket és azt a küldetést adta nekik, hogy töltsék
be a Földet. Megadta nekik, hogy uralkodjanak a növényeken és állatokon, hogy
azok nekik legyenek alárendelve, és azok eledelűl szolgálnak nekik. Persze erre
azt mondhatnánk, hogy Isten ígérete elég kellett volna legyen nekik, többre
miért is lett volna szükségük? De a Bibliában azt látjuk, hogy Isten az Ő
szövetségét mindig megerősíti egy jel által. Ezt ráadásnak is lehetne nevezni.
Ennek a ráadásnak, ennek a garanciának a jele a szivárvány. Ezek az Isten
„extrái, bónuszai” mondanánk mi mai nyelven. Ilyenek a sákramentumok is, a
keresztség és az úrvacsora. Ezek is garanciák, az Isten beszéde mellett.
Milyen csodálatos az, hogy
Isten az ígéret mellett szövetséget is köt, ez nagyon fontos a mi számunkra.
Így van ez az emberek közötti kapcsolatokban is. Amikor egy nagyobb értékű
tárgyat, házat vagy autót eladunk, nem elég az, hogy ígéretet teszünk annak
kifizetésére, mert adás-vételi szerződést is kell írni, amelyben pontosan
rögzíteni kell a kifizetés módját és idejét. A szó elszáll, a papír megmarad,
szoktuk ilyenkor mondani. De mi ennek a szövetségnek a tartalma, mi áll a
szerződésben? Hát az, hogy Isten a Földet és a rajta levő életet meg fogja
tartani. Nem lesz már többé mindent megsemmisítő ítélet özönvíz formájában.
Hogy ebben az ember ne kételkedjen, ezért adja Isten a szivárványt. Tudjuk,
hogy a szivárvány az eső végén keletkezik, amikor még esik ugyan az eső, de a
felhők már oszlóban vannak és szépen kisüt a Nap. Az Isten tűrelmének és
kegyelmének a Napja ez. A szivárvány
önmagában is egy lenyűgöző jelenség a maga csodálatos színpompájával. Nem
tudjuk, hogy Nóé előtt volt-e szivárvány? Az írásmagyarázók arra hivatkoznak,
hogy ez előtt nincs szó fellegekről. S felhő és eső nélkül nincs szivárvány
sem. Ez érdekes kérdés, de úgy se tudjuk megválaszolni, ezt is csak Isten
tudja. De nem is fontos. A fontos az, hogy ma van szivárvány és mi gyakran
láthatjuk azt az égen. És ez garancia nekünk is arra nézve, hogy Isten
kegyelmes hozzánk. Milyen jó ezzel indulni az Új Évre. Milyen jó erre gondolni
most az év elején és annak minden napján.
A szövetség, amit a
szivárvány jelképez, az Isten kegyelmének a bizonyítéka. A kegyelem pedig nem
más, mint Isten meg nem érdemelt jósága, amivel megbocsátja és elengedi
bűneinket. Ez a szövetség Isten kezdeményezéséből van, hisz erről azt mondja:
az én szövetségem, az én ívem. Nóé nem kérte Istent, hogy egy ilyen jelet
adjon. De Isten adja és Nóé bízhat abban, hogy ez a jel igaz,és ráépítheti
egész életét. Ez nagy csoda. Isten az özönvíz után visszavonulhatott volna és
azt mondhatta volna: az ember elbukott, csalódtam benne. S tudom, hogy az
özönvíz után se lesz jobb, mint azelőtt volt. Az ember szívének gondolatja
gonosz ifjúságától fogva. Az emberek éppúgy fognak vétkezni ezután, mint ahogy
eddig is tették. Nóé is nemsokára részegen fog feküdni a sátra közepén. Az
emberek fel fogják építeni a Bábel tornyát, hogy dicsőséget és nevet
szerezzenek maguknak. Nem nekem fogják azt adni, hanem maguknak. Az embereknél
semmi se fog megváltozni, minden úgy megy tovább, ahogy eddig is volt.
A különös az, hogy az
ember valóban nem változik meg, de megváltozik Isten. Nem azt mondja: a Föld
lakosai vétkeztek. Ezért jött az özönvíz. Most újra vétkezni fognak, s ezért
újra fog jönni egy újabb özönvíz. Az ember szíve nem változik meg, de Isten
szívében változás történik, hisz nem semmisíti meg többé a Földet, hanem
kegyelmes lesz hozzá és erre még garanciát is ad. Ez aztán a kegyelem, ami meg
kell döbbentsen minket. Bárcsak el tudnánk csendesedni amikor a szivárványt
látjuk, hogy milyen bűnösök vagyunk mi és milyen kegyelmes Isten! És itt ne
csak a magunk bűnére gondoljunk, hanem mindarra a bűn-tömkelegre, ami ebben a
világban történik. Ha egy picit is átgondoljuk, hogy csak egy nap leforgása
alatt is mennyi bűn történik, akkor tényleg csodának fogjuk tartani, hogy Isten
még tartja ezt a világot.
Ez a szövetség azért is
különös, mert a későbbi szövetségek, amiket Isten Ábrahámmal, Mózessel köt, s
amit majd az Újszövetségben Jézus által köt, csak az Ő népére, az Isten népére
vonatkoznak, csak azokra, akik hisznek. Ebben a szövetségben még nincs szó
bűnbocsánatról és kiengesztelésről, megváltásról. Ez egy általános, egyetemes
szövetség, amit Isten az egész világgal kötött, minden emberrel és minden
állattal. Ez a szövetség nyilván nem örökre tart meg minket. Ez az Isten
általános, egyetemes kegyelmének a szövetsége, de ami nem elégséges ahhoz, hogy
boldogan élhessünk és halhassunk. Akkor hát mi a szerepe ennek a szövetségnek,
amit természeti szövetségnek is szoktunk nevezni? Hát az, hogy valahányszor a
szivárványt látjuk, arra gondolhatunk, hogy Isten nem vette le kegyelmes,
gondviselő kezét erről a világról. Ő gondoskodik erről a világról, annak
ellenére, ami ebben a világban történik. Ez a szövetség értelmet ad minden
életnek, ami ezen a Földön van. Ez a szövetség azt mondja el, amit a Káténk
olyan szépen fogalmaz meg: Isten ezt a világot mintegy kézen tartja és igazgatja.
De miért tarja kézen, miért nem semmisíti meg? Hát azért, hogy az evangélium
hirdettessék és az emberek megtérhessenek. Azért, hogy a misszió és
evangélizáció még folytatódjék. De ez a szövetség felelőssé teszi az embert a
világért, a környezetért. Nem bánhatunk felelőtlenül ezzel a Földdel.
A szivárványt nem csak
csodálni kell, a szivárvány parancs és felszólítás: élj az Isten hűségéből.
Mert ez a szivárvány megjelent Nagypénteken a Jézus keresztje fölött is. Amikor
az ember bűnének a felhője teljességgel elsötétítette az eget. Ott a kereszten
a szivárvány szó formájában jelent meg: Atyám bocsáss meg nékik. Fogadd el
áldozatomat az ő bűneikért. S utána elhangzott a második szivárvány-szó is:
elvégeztetett!
Mi ebben az Új Évben is
erre a keresztre kell figyeljünk és a keresztről jövő szóban kell hinnünk.
Lehet, hogy ebben az évben is sötét felhők fognak tornyosulni az életünk egén
és az egész világ egén is. De a felhőkön át lássuk meg az ívet, a szivárványt.
Most még van felhő,de van szivárvány is. Egyszer majd nem lesz felhő csak
szivárvány lesz. Boldogok vagyunk, még akkor is, ha felhők jönnek, de a
felhőkön megláthatjuk a szivárványt.
Különös dolog, hogy az Ur
Jézus a mennybemenetelkor egy felhő takarta el a tanítványok szeme elől, de
egyszer az idők végén Jézus vissza fog jönni a felhőkön. Mi ebben az Új Évebn
is várjuk az Urat. Bizony jövel Uram Jézus!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése