Tanulságos
igék: Az elhívásról és kiválasztásról 5
„Ne szégyeld hát a mi Urunk bizonyságtételét, se engem, az ő foglyát.
Hanem együtt szenvedj az evangéliumért Istennek hatalma szerint. Aki megtartott
minket és hívott szent hívással, nem a mi cselekedeteink szerint, hanem az ő
saját végzése és kegyelme szerint, mely adatott nekünk Krisztus Jézusban örök
időknek előtte. Megjelenetetettt pedig most a mi Megtartónknak Jézus Krisztusnk
megjelenése által, aki eltörölte a halált, világosságra hozta pedig az életet
és a halhatatlanságot az evangélium által.” 2Tim.1,8-10)
Ez
az ige Pál utolsó levelében található.
Ez egy nagyon személyes hangvételű levél, amelyik minket is személyesen
szólít meg. Pál apostol mozgalmas életének végéhez érkezett. Timóteus még fiatal,
még előtte az élet, most épp Efézusban, a nagy kikötővárosban munkálkodik. Nem
könnyű a szolgálat, amit végez, sokszor elbizonytalanodik. A hitet megvallani
egy hitetelen környezetben, istentelen világban ma sem könnyű dolog. De Isten
erre hivott el minket is.
Pál apostol bátorító
levelet ír fiatal tanítványának. Közöttük egy nagyon szoros lelki kapcsolat
van. Pedig ők egészen különböző módon jutottak hitre. Pál egy szempillantás
alatt a damaszkuszi úton, Timóteusban pedig fokozatosan, lépésről.lépésre végezte
el Isten újjászűlő munkáját. Már gyerekkkorában áldott hatások érték édesanyja
és nagyanyja részéről, akiknek lelkileg nagyon sokat köszönhetett. Méltó, hogy
mi is hálásan gondoljunk most épp anyák napja körül az édesanyákra,
nagymamákra, akiktől mi is sok áldást kaphattunk. De Timóteus így is olyan gyengének érzi
magát, hogy tudjon ő ebben a nagy
városban bizonyságot tenni a hitéről? S ekkor érkezik a levél, amit Pál a
börtönben írt, rácsok mögött. Ez megszégyeníti Timóteust: hogy lehet ilyen bizonyossággal
írni a kiválasztás, az elhivatás felől, amikor az embernek még a puszta léte is
veszélyben forog? De íme lehet, mert Isten ehhez is erőt és kegyelmet ad. Pál
arra figyelmezteti Timóteust, hogy ne emberekre nézzen, mégcsak ne is magára,
hanem minden figyelmét Istenre és az Ő Fiára irányítsa. Ha ezt teszi meg fogja
nyerni lelke nyugalmát és üdvössége bizonyosságát. Ő hívott el minket, és Ő is
fog megtartani mindvégig a hitben. Amit Ő elkezdett, azt be is fogja végezni.
Isten terve nem fulladhat kudarcba. Az Ő örökkévaló tanácsa és végzése megáll.
Ebben a tervben mindnyájunknak helye és szerepe van. És ez a terv nem most
készült el a 21-ik században, hanem örök időknek előtte létezett. Ezt mi nem
tudjuk értelmünkkel felfogni, ezt csak hitben lehet elfogadni. De ha ezt
megtesszük nagy belső nyugalom és békesség költözik szívünkbe, hisz megértjük,
hogy az üdvösségünk ilyen szilárd alapokon nyugszik.
Ez a kiválasztás Jézus
Krisztusban történt, Ő a kiválasztás tükre, mondja Kálvin. Kiválasztásunk egyedül
Őbenne van, az Ő sebeiben, az Ő áldozatában. Ez egyedül az Ő nagy irgalmából
történt, ezt mi nem tudtuk volna soha se kiérdemelni. De nem is kellett,
tetszett Istennek, hogy ezt így adja nekünk. Ez a kiválasztás Pál számára a
halállal szemben óriási vigasztalást jelent. Neki se könnyű szembe nézni azzal,
hogy nemsokára meg kell halnia, mégpedig nem is akárhogyan, hanem a vértanúk halálával.
Ő már nagyon sokszor állott a halál révén, már nem egyszer szabadult meg a
halál torkából. De most tudja, hogy nem fog megszabadulni. De olyan jó tudni,
hogy a halál legyőzött ellenség, mert Jézus feltámadott a halottak közül. Ha
meg is kell halnia, tudja hogy ő akkor is Jézus tulajdona marad, és azt is
tudja, hogy a halálból fel fog támadni. A halál utolsó ellenségként töröltetik
el majd. De nem a halál az utolsó, hanem Jézus, aki az első is. A Jézus halála
a mi halálunk fullánkját kihúzta, így az már nem árthat nekünk.
Jézus feltámadásával
világosságra hozta az életet és a halhatatlanságot. Ez nem más, mint a
nagybetűs ÉLET, amin már nincs hatalma a halálnak. Azt tudjuk, hogy a biológiai
halált mi is el kell szenvedjük, de ezt mi már Isten megváltott, hívő
gyermekeiként szenvedjük el, s tudhatjuk, s vallhatjuk, amit a Káténk így
tanít: a halál csak meghalás a bűnre nézve és általmenetel az örök életre.
Milyen nagy vigasztalás ez, mennyire másképp tudunk így készülni a halálunkra
és e világból való elmenetelünkre. Pál apostolban nincs rezignáltság, nincs
önsajnáltatás, hanem egy mély, csendes derű az örök élet és üdvösség drága
bizonyossága. Amíg még itt kell lennie, addig harcolja a hit szép harcát, addig
megtartja a hitet, s a hit megtartja őt. Tudja, hogy az örök élet koronája
eltétetettt számára s mindazok számára, akik hisznek Jézusban és várják az Ő
dicsőséges megjelenését.
A legnagyobb öröm a mi
számunkra, hogy mi is ezek közé tartozhatunk. Hogy mi is hihetünk abban, hogy
az Úr Jézus Krisztus minket is elhívott és kiválasztott az üdvösségre és az Ő
szolgálatára. Mivel ez teljes bizonyosság a számunkra, ezért állhatatosak
lehetünk, kitarthatunk mindazon kísértések, próbák között, amik között naponta
élünk és küzdünk. A kiválasztás és elhívatás nem nyugvópárna a mi számunkra,
hanem ösztönzés, bátorítás a munkára, a szolgálatra. Pál apostol ebben az
utolsó levelében is arra bíztatja Timóteust és arra bíztat minket is, hogy
bátran tegyünk bizonyságot az evangéliumról, hogy még sokan, akik mostanáig nem
hallották meg az Isten hívó szavát, ők is meghallhassák, és ők is elinduljanak
a hitben járás áldott útján. Mi nem azon kell töprengjünk, hogy Isten vajon
elhívta és kiválasztotta-e ezt vagy azt az embert, hanem mindenki felől jó
reménységgel kell lennünk, s hinnünk kell, hogy az az Isten, aki kegyelméből
engem elhívott és kiválasztott, ezt másokkal is meg tudja tenni. A kiválasztás
hite végül is minden ember felől jó reménységet kell adjon. Azok felé is,
akikről most még úgy tűnik, hogy nincsenek kiválasztva és elhívva. Istennek hatalma van erre.
Egy nagy igehirdető
egyszer a bal kéz felől megfeszített gonosztevőről prédikált. Elmondta azt,
hogy róla mindig úgy prédikálunk, hogy ő átkozódva hullott alá a pololba,
miközben a másik, a jobb kéz felőli még aznp Jézussal együtt volt a paraicsomban.
De ez az igehirdető éles látással megfigyelte azt, hogy miután a jobb kéz
felőli megfeddette, elhallgatott, nem szólt többet. Már nem feleselt vissza. S
erre megjegyzi: lehet, hogy ez a hitetlenség, megkeményedés, a kárhozat
hallgatása volt. De miért ne reméljük és feltételezzük azt, hogy ez a hallgatás
a magába szállás, a bűnbánat és a megtérés hallgatása volt? S elmond egy
csodálatos mondatot: nekünk szent kötelességünk ezt a jobbat remélni még e bal
kéz felől megfeszített gonosztevő üdvösségére nézve is. Óva int minket attól,
hogy amikor emberek üdvösségéről van szó, akkor könnyelműen és elhamarkodottan
ítélkezzünk. Az üdvösség nem a mi
kezünkben van, az üdvözültek névsorát nem mi hordjuk a mellényzsebünkben,
mondja.
Különös dolog az, hogy
Jézus kicsiny nyájnak nevezi tanítványi seregét, és arra bíztatja őket, hogy ne
féljenek. Ne féljenek akkor, amikor úgy látszik, hogy az övéi ebben a világban
kisebbségben vannak. De ugyanakkor a Jelenések könyve egy megszámlálhatatlan
seregről beszél, vagyis egy nagyon nagy seregről. Itt a földön átéljük sokszor
kicsinységünket, hogy úgy érezzük, hogy kevesen vagyunk. De ott majd egy
hatalmas seregnek leszünk a tagjai. Higyjük ezt és ami rajtunk áll tegyünk meg
mindent azért, hogy e sereg valóban megszámlálhatatlan legyen!
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése