Tanulságos
igék: Az elhívásról és kiválasztásról 4
„ A pogányok pedig ezeket hallván
örvendeztek és magasztalták az Úrnak igéjét, és akik csak örök életre
választattak, hittek” (Ap.csel.13,48)
„Egy Lidia nevű, Thiatíra városbeli
bíborárus asszony, aki félte az Istent, hallgatott reánk. Ennek az Úr
megnyitotta szívét, hogy figyelmezzen azokra, amiket Pál mondott.”
(Ap.cse.16,14)
Pál és Barnabás a pisidiai Antiókhiában ( ez nem
az az Antiókhia, amelyikben ők hosszú időn át munkálkodtak, s melynek gyülekezete
kiküldte őket a missziói munkára), az ottani zsinagógában prédikálnak a
zsidóknak és azon pogányoknak, prozelitáknak, akik hozzájuk csatlakoztak. Ők ott egyszerűen
hirdetik, hogy Isten beteljesítette az atyáknak adott ígéretét Jézus halálból
való feltámasztása által. Amit Isten évszázadokon át megígért, azt most
beteljesítette. Hirdetik, hogy más névben nincs megtartatás, csakis az Ő
nevében, hogy csak egyedül Ő vezet el minket az üdvösségre. Hogy a törvény nem
ígazíthatja meg az embert, hogy a törvény cselekedetei által senki sem üdvözülhet. Csak a Krisztusban való hit által
juthatunk el az örök életre. Ez volt Luther felismerése is a reformáció kezdetén,
ez a felismerés nyitotta meg előtte is a menny kapuját. Pál és Barnabás nagy
erővel kérik a hallgatóikat, hogy ezt az örömüzenetet ne vesék meg, hanem
fogadják el és éljenek általa. Ennek az igehirdetésnek kettős hatása volt:
egyesek elfogadták ezt az üzenetet, hittek, mások azonban elutasították azt.
Mert az igehirdetés nyomában mindig döntések születnek. Vannak, akik
meghajolnak előtte, elfogadják váltságát, mások azonban elfordulnak tőle.
Itt
a Szentírás egyik legnehezebb kérdéshez érkezünk el, a hit és hitetlenség, az
elfogadás vagy megkeményedés kérdéséhez. Ebből a zsinagógából az emberek két irányba
indultak el: vagy az üdvösség vagy a kárhozat útján. Sokan azok közül, akik
eddig a pogányság útján jártak, megfordultak, örvendeztek azon, hogy számukra
is van megtartatás, hogy ők is Isten áldott gyermekei lehetnek. Kik voltak
azok, akik hittek. Az ige azt mondja, hogy azok, akik erre elválasztattak. Akik
erre eleve elrendeltettek, mondhatjuk másképpen. Itt a predesztináció titkával
állunk szemben, ami nem kevés fejtörést okoz a keresztyén ember számára. Tudjuk
azt, hogy a gondot az okozza a mi gondolkozásunkban, hogy mi olyan nehezen értjük
meg, hogy egyfelől Isten választ ki az üdvösségre, másfelől az ember is
felelősséget hordoz ebben.
Mert
valóban igaz, hogy a Szentírás ebben a kérdésben kétféleképpen tanít. Megvannak
benne a súlyos, abszolút és örök predesztinációt hirdető versek, de megvannak
azok is, amelyeket olvasva valóban úgy tűnik, hogy minden az embertől függ,
minden az ő döntésén múlik. Itt ebben a fennt idézett igében valóban az van,
hogy Pál beszédének azok hittek, akik az örök életre választattak. Más helyeken
viszont azt olvassuk, hogy az ember az oka hitetlenségének, a maga bűne miatt
fog elveszni. Ez a kettőség nagyon sok gondot okoz mind a mai napig a Bibliát
őszintén olvasó embernek. Ennek az oka az, hogy a Szentírás az emberiség történetének
elbeszélését és megítélését kétféleképpen tárgyalja. Vagy az Isten szemszögéből
nézi az eseményeket, vagy pedig az ember oldaláról közelíti meg a dolgokat. Van
egy isteni és egy emberi oldal. A mi számunkra ez két olyan párhuzamos, ami
sohasem találkozik a mi szemünk előtt, de Istennél igen. Hadd mondjunk erre egy
példát. Az Ap.csel.4,27-28-ban a hívők így imádkoznak: mert bizony egybegyűltek
a te szent Fiad, Jézus ellen ( ez az emberi vonal) akit Te felkentél (isteni
vonal) Heródes és Pilátus a pogányokkal és Izrael népével, hogy véghezvigyék
(emberi vonal), amikről a Te kezed és tanácsod eleve elvégezte volt, hogy
megtörténjenek (isteni vonal). Látjuk itt világosan az emberi vonalat, hogy
Heródes és Pilátus a pogányokkal és Izraellel egyetemben felkél Jézus ellen, de
ott van az isteni vonal is, hogy ezt Isten keze és tanácsa végezte el. Ezt a
két vonalat mi mindig megtaláljuk a Szentírásban, hol külön, hol egymásba
fonódva. Még a mi emberi beszédünk is tele van ilyen mondásokkal: az idén jó
termés lesz (emberi vonal), ha az Isten valamilyen csapást nem ad (isteni
vonal.) Mit érthetünk mi meg ebből? Hát azt, hogy egyfelől a Szentírás
határozottan tanítja az Isten szuveranitását, mindenhatóságát, de éppúgy
tanítja az ember felelősségét is, főleg ha a bűnről van szó. A Bibliában vannak
igék, amik tisztán az Isten munkájára, dolgaira vonatkoznak, s vannak, amik
teljesen az ember felelősségét hangsúlyozzák. Az is nyilvánvaló, hogy Isten
akarata kétféleképpen van jelen az életünkben: egyfelől titkos, másfelől
kijelentett formában. A kijelentett akarat a törvény és evangélium. Ez a mi
keresztyén életünk zsinórmértéke. A titok pedig az a mód, ahogyan Isten a
világtörténelmet és a mi személyes életünket irányítja. A kijelentett akaratot
világosan látjuk és értjük, s igyekszünk ahhoz szabni az életünket, a titkos
akarata rejtély marad számunkra, s abból csak annyit látunk, amennyit időnként
Isten megmutat nekünk. Amikor a kiválasztásról beszélünk, akkor ezt a két
vonalat szüntelen szem előtt kell tartanunk, mert minden félreértés és
vitatkozás onnan származik, hogy mi ezt a két vonalat folyamatosan
összekeverjük és kijátszuk egymás ellenében.
Mi
a kiválasztásunkat úgy éljük meg, ahogy azt Victor János, egyházunk nagy
tanítója illusztrálta. Isten országának kapujára kívül ez van írva: jövel. A
bűnös ember ezt meglátja, illetve meghallja a hívást, elkezd vágyakozni Isten
után, minden erejét összeszedi, dönt a hívás mellett, Krisztus mellett és
belép. De amikor belépett, meglát belülről egy másik feliartot, amelyen már ez
áll: Isten hozott. Ezt így éli át mindenki, akinek életébe belenyúlt Isten kegyelme.
Amikor a hívás elhangzik, mi úgy érezzük, hogy most minden rajtunk áll, hogy
elfogadjuk-e vagy sem a hívást. Úgy gondoljuk, hogy ennek a csodálatos
történésnek mi vagyunk a főszereplői. De mihelyst megérkeztünk az Isten
szerinti életbe, akkor szép lassan kezdjük másképp látni a dolgokat, és
imádattal és hálával valljuk meg, hogy ez az egész az Isten hatalmas műve és
munkája volt. Mindent Ő készített elő, és mindent Ő hajtott végre.
Végerdményben nem rajtunk, hanem Őrajta áll, hogy üdvösséget kaphattunk. Nem én
választottam az Istent, hanem Ő választott engem.
Látjuk
ezt Lidia példájából is. Ő eredetileg egy pogány asszony volt, aki egy adott
ponton a zsidó hitre tért. Üzletasszony volt, gyönyörű bíborszövettel
kereskedett, s valószínűleg azért jött épp Filippibe, mert ott sok volt a
kiszolgált veterán római katona, akiknek jó nyugdíjuk volt, s ezért meg tudták
feleségeik engedni maguknak, hogy drága ruhákba öltözködjenek. Ő hallgatta Pál
beszédét, aki épp nemrég érkezett a városba Isten kifejezett vezetése nyomán.
Lidia elmegy az összejövetelre ott a folyó partján. Keresi, áron is megveszi az
alkalmat. Figyelmesen hallgat arra, amit Pál Jézus Krisztusról mond. Közben
Isten megnyitja szívét és Lidia szívébe fogadja az evangéliumot, hisz benne és
már termi is a hit gyümölcseit, hisz Pált és Silást napokon át házába fogadja
és bizonyára vagyonából is juttatott nekik, hogy másoknak is hirdethessék az
evangéliumot. Azt láthatjuk itt, hogy nyílván Isten kiválasztotta őt, de ő maga
is mindent megtesz ennek az érdekében. Megy az istentiszteletre, figyelmesen
hallgatja az igét és hisz az evangéliumban. Világosan kell látnunk, hogy Isten
az, aki minket kiválasztott az üdvösségre, de ez nem történik rajtunk kívül,
nem történik a mi személyes felelősségünk és munkánk nélkül. Az ember nem
gépalkatrész, sem nem játékszer az Isten kezében, akit Isten ide-oda dob
akarata és megkérdezése nélkül, hanem az Isten munkatársa. Végső soron azt
teszi, amire Isten elrendelte, de nem kényszerűségből, hanem szabadon. Mi az
Isten által meghatározott dicsőséges cél felé haladunk, s ami részünk az, hogy
iegnt mondunk erre a célra. Hogy akaratunk azt akarja, amit Isten akar, hogy ne
is akarjunk mást, csak az Isten által akart jót. Nem azért választott ki minket
Isten, mert mi jobbak lettünk volna, vagy mert ezt valamivel kiérdemeltük,
hanem egyedül kegyelemből, Krisztus érdeme által, hogy az Ő akaratát
cselekedjük és dicsőségét munkáljuk. Legyünk mások felől is jó reménységgel. Ha
Isten engem elválasztott, akkor jó reménységgel lehetek afelől, hogy Ő ezt
másokkal is meg tudja tenni. Vigyázzunk végül arra, hogy mi csak a saját
kiválasztásunkról legyünk meggyőződve, a másokénak eldöntése nem a mi dolgunk.
Szolgáljunk hűségesen, hogy a választottak serege szüntelenül gyarapodjon és
növekedjen.
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése