Tanulságos igék: Az elhívásról és
kiválasztásról 2
“Menjetek be a szoros kapun. Mert tágas az a kapu és széles az az út,
amely a veszedelemre visz, és kevesen vannak, akik megtalálják azt. Mert szoros
az a kapu és keskeny az az út, amely az életre visz, és kevesen vannk, akik
megtalálják azt.
Mát.7,13,14
Talán sokan
ismerjük azt a képet, aminek a címe: a széles és a keskeny út. Szüleimnek is
megvolt, gyerekkoromtól kezdve sokat nézegettem, és már akkor mély benyomást
tett rám. Ez a kép erről az igéről szól tulajdonképpen. Az egyik oldalon van a
széles út, ami a kárhozatba torkollik, s a másik oldalon pedig ott a keskeny
út, aminek végén ott az örök élet. A különös az, hogy egész végig vannak
összekötő ösvények, amiken még a széles útról a keskeny útra lehet térni. A
Szentírásban nem csak az Újszövetségben olvasunk a két útról. Az első zsoltár
is erről beszél, az igazak és a gonoszok útjáról. A gonoszok útjáról azt írja
az ige, hogy az elvész.
A
széles út nagyon vonzó, kívánatos az ember számára. Olyan dolgok vannak rajta,
amik ellenállhatatlan erővel vonzzák az embert. A becsapós dolog, hogy a széles
kapu bejárata fölött is ez áll: Isten hozott. De mi ne ezt nézzük, hanem
hallgassuk, hogy Jézus mit mond erről az útról: ez a veszedelemre visz. A
széles útnak nagyon gazdag a kínálata, sokfajta élvezet és szórakozás kínálja
magát. Ezen az úton az ember kiélheti bűnös természetét, még a titkos bűneinek
is teret engedhet. Ez az út mindenek előtt biztonságot ígér számunkra. Ez az út
szép és színes kövekkel van kirakva. Itt nincs szükség hitre, a hitet itt
megveik és lenézik. Itt semi sincs hitből, s épp ezért minden bűn rajta, még az is, ami emberi
mértékkel mérve jónak és becsületesnek tűnik. Az is nagyon megtévesztő, hogy
ezen az úton sokan járnak, ezen jár a többség.
Jézus egy másik
lehetőséget kínál nekünk, ez a keskeny út. Erre Ő maga hivogat minket nagy
szeretettel. A nagy kérdés, hogy hogyan juthatunk erre az útra és hogyan
járhatunk ezen? Ez egy nagyon fontos kérdés. Nem mi tettük fel először, Jézus
egyik tanítványa, Tamás is feltette ezt a kérdést Mesterének. Honnan tudhatnánk
az utat? Erre a kérdésre nem mi kell válaszoljunk, mert maga Jézus adja meg az egyszerű
választ: én vagyok az út. Jézus maga tehát az az út, mi az életre vezet. Nem csak
mutatja az utat, nem csak járat minket ezen az úton, hanem Ő maga az út. S nem csak
egy darabig, hanem végig. Ő drága árat fizetett, óriási áldozatot hozott azért,
hogy számunkra úttá legyen. Elhagyta a menny dicsőségét, lejött a foldre, ahol
a jászol és a kereszt várta, ahol végig kellett járja a szenvedés, a halál, a
sír, pokol mélységeit. De épp ezáltal lett számunkra ez az út olyan értékessé,
drágává, felbecsülhetetlen értékűvé. Ezen az úton előttünk már nagyon sokan
jártak.Ezen járt már Ábrahám, a hívők atyja is, amikor elhagyta szülőföldjét és
rokonait és elindult az idegenbe. Ezen az úton járt Mózes és Izrael vándorló
népe a Vörös-tengeren és a puszta rettentésein át. Már az Ószövetségben is
Krisztus volt az életre vezető út.
Erről
az útról azt is mondja Jézus, hogy ezen járni kell. Hogyan lehet hát ezen az
úton járni? Erre csak egyetlen, egyszerű válasz van: hit által. Hinni kell azt,
hogy Jézus ez az út, hogy ez az út vezet minket a mennybe. Hinni azt, hogy aki
minket erre az útra elhívott, az meg is fog tartani minket ezen. A hit és az út
keskeny volta is szoros összefüggésben van
egymással. A hit útjának az is jellemzője, hogy nem kitaposott, nem olyan
egyértelmű, nagyszerű út. A hit keskeny útját egy hegyi ösvényhez lehetne
hasonlítani leginkább, jól ki kell nyissuk szemünket, hogy észrevegyük, s
nagyon kell figyeljünk, hogy le ne térjünk róla. Nem sok rajta az útjelző tábla
sem, de azokra nagyon kell ügyelni.Ez a hit az engedelmesség, a
Krisztus-követés útja.
Ez
az út nem csak keskeny, hanem szoros is. Mit jelentsen ez? Hát az, hogy sokszor
jutunk szorultságba ezen. A szoros úton üldöztetés , megpróbáltatások és
fájdalmak is lehetnek. Aki ezen jár, az kell vállalja azt, hogy mások
megbotránkoznak rajta vagy épp nevetségesnek találják. Ez nem egy kényelmes és
veszélytelen út. Ez a szoros kapu az egyház történetében arénákba vezett,
kiéheztetett oroszlánok elé, vagy máglyára vagy bilincsbe, börtönbe is. De
akármin át is vezessen ez az út, egy dolog mindig vigasztal és boldogít minket
ezen, hogy ez az életre vezet. Az se zavarjon meg, hogy ezen az úton a kevesek
közé kerülünk, sőt ez legyen számunkra jel arra nézve, hogy jó helyen és jó
társaságban vagyunk. Jézus nem a többségnek mondta, hogy: ne féljetek, hanem a
kicsiny nyájnak.
Miután
Jézus mindkét útról elmondta, amit akart, választás elé állít minden embert. És ez a választás
kikerülhetetlen. Itt nincs az, hogy semleges maradok, nincs az, hogy nem akarok
dönteni. Aki nem döntött, az elve a széles út vándora marad. Itt azt is jól
kell látni, hogy miként állít minket Jézus döntés elé. Mert ez ez egyedi és
utánozhatatlan mód. Jézus nem úgy állít döntés elé, mint a rabló, aki ránk szögezi
a pisztolyt, vagy nyakunkra helyezi a kést. Úgy se állít, hogy azt mondja:
döntsetek, ahogy akartok, nekem mindegy, hogy mi lesz a döntésetek. Itt lehet
érezni, hogy Jézust mennyire érdekli, mennyire szivén viseli ezt a döntést.
Szinte reszket és remeg a szíve, amikor elmondja azt, hogy ha rosszul döntünk,
akkor a veszedelemre jutunk. És hogy milyen kedves, hívogató, szinte unszoló
hangon szól, amikor minket a keskeny
útra hív. Ő jó Pásztorként beszél erről, aki keresi az elveszettet.
Akik
pedig döntöttek a keskeny út és a szoros kapu mellett, azokat nem cask
valamilyen lelki élvezetre hívja, hogy most helyezzék magukat kényelembe, mert
most már biztos az üdvösségük, bizonyos, hogy az életre mennek. Az ilyeneket
fel akarja használni abban, hogy ők menjenek a Krisztus nevében, az Ő
hívásával, szeretetével azon elveszettek után, akik még a széles úton járnak,
hogy némelyeket megnyerhessenek még közülük is. A keskeny úton járók kiváltsága
és öröme lehet, Isten megáldhatja úgy a bizonyságtételüket, hogy a széles útról
átjöhetnek emberek a keskeny útra. Ezért az, aki a keskeny úton jár már
feladatot is kapott, tudja, hogy mi a szent kötelessége és elhívatottsága, hogy
mi a küldetése. A keskeny útra való hivás egyúttal a szolgálatba való hivás is.
Krisztus nem cask engem és téged, hanem másokat is életre akar vezetni. Nagyon
jól látjuk magunk előtt azokat az embereket, akik a veszedelem felé tartanak,
akik ha a széles úton maradnak, tönkre teszik magukat és a körülöttük élő
embereket is.
Egy
dologra azért nagyon kell vigyázni. És ez az, hogy nehogy nagyon magabiztosak
legyünk ezen az úton, nehogy “nagyon” tudjuk azt, hogy mit kell ezen az úton
tenni és mit nem kell, nehogy olyan emberalkotta szabályokat gyártsunk, amihez
aztán az embereket hozzámérve, mi döntjük el, hogy ki jár a keskeny és ki a
széles úton. Vigyázzunk, mert ahogy egy nagy igehirdetőnél olvastam, az
üdvözülők névsorát nem mi hordjuk a mellényzsebünkben. Ebbe a hibába estek
Jézus idejében a farizeusok, s ez a veszély minket is fenyeget. Vigyáznunk kell
arra is, hogy ne vonuljunk ki a világból, en hozzuk létre a “keskenyutasok
szigetét” hanem a keskeny úton maradva keressük és hivogassuk az embereket erre
az útra. A mi feladatunk most nem az, hogy eldöntsük azt, hogy ki melyik úton
jár, hanem az, hogy legyünk jó reménységgel minden ember felől. A szoros kapu még nyitva
áll mindenki előtt, még mindenki bemehet.
MI járjunk ezen az áldott úton, s hivogassunk másokat is, hogy mégis
sokan járjunk azon
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése