Tanulságos
igék: Az elhívásról és kiválasztásról 1
Isten
segítségével egy újabb sorozatot kezdünk el, melynek címe: tanulságos igék. Ezt
hallva azt mondhatja valaki: dehát minden ige tanulságos, minden igéből lehet
tanulni.Ez így igaz egyfelől, másfelől azonban az a helyzet, hogy vannak igék,
amelyek különösen sok tanítást tartalmaznak, s most ezekről szeretnék írni
néháy éven keresztül. Igyekszem változatos lelki táplálékot nyújtani, ezért
fogunk témák, teológiai fogalmak, bibliai könyvek és személyek mentén is
haladni. Azzal a reménnyel és hittel kezdek ezen új sorozat írásához, hogy
együtt sokat fogunk tanulni, növekedni fogunk az ismeretben és a hitben
egyaránt.
Kezdjünk mindjárt az
elején egy olyan témával, ami minket református embereket sokat kell
foglalkoztasson, hisz ebben a mi reformátorunk, Kálvi János ásott a
legmélyebbre: az elhívás és kiválasztás kérdése. Első igénk, amiről szólni
szeretnénk az És.43,1: És most, óh
Jákób, így szól az Úr, a te Teremtőd, és a te alkotód,Izráel:Ne félj, mert megváltottalak,
neveden hívtalak téged, enyém vagy!
Amikor
megszülettünk, szüleink egy nevet adtak nekünk. Ezen ők sokat gondolkodtak, már
jóval a születésünk előtt. Aztán döntöttek egy név mellett. Ez a név a mi saját
nevünk, születésünk óta ezzel a névvel szólítanak minket. A nevünk része
egyéniségünknek, ez a mi identitásunk, ahogy azt modern szóval mondani szoktuk.
Ebben a névben benne van a mi egész élettörténetünk. S ezt a Biblia is így
tanítja. A név és az élet együvé tartoznak. Isten ismeri a nevünket, ismeri az
életünket. Ismer minket személy szerint és szeret minket. Szeret minket annak
ellenére, hogy sok bűn és fogyatkozás van bennünk. Ebben az igében Isten
Izraelhez szól, őt nevezi néven. De mi közöm van nekem Izraelhez, teheti fel
valaki a kérdést? Nos, sokkal több, mint amint gondolnánk. Izralnek az Isten
üdvtervében fontos szerepe volt. Neki egy missziói küldetése volt a többi népek
felé. Ennek a népnek meg kellett mutatnia, hogy milyen jó és kegyelmes az
Isten, hogy milyen jó neki szolgálni, őt dicsérni. Amikor ez az ige először
elhangzott, Izrael népe fogságban volt, mert nem hallgatott Isten szavára. De
Isten nem hagyta sorsára ezt a népet. A sötétségben felragyogott a világosság,
mert Isten itt is szólt népéhez. Bár a mi helyzetünk egészen más, mégis
valamiképpen hasonló Izrael népéhez. Mert mi is bűnben fogantattunk és születtünk,
mi se hallgattunk Isten szavára, engedetlenek voltunk, eltávolodtunk az atyai
háztól. De Isten hívta akkor a népét és hív ma bennünket is. Ő minket is név
szerint ismer. Ő minket se akar elhagyni. Isten szól hozzánk is, és azt akarja,
hogy mi meghalljuk a hangját és higyjünk benne. Azt akarja, hogy ismerjük meg
őt, mint szabadító Istenünket, aki kegyelmezni akar nekünk.
Különös hogy ebben az
igében ugyanazt a személyt két nevén is megszólítja, a Jákób és az Izráel
néven. Mi tudjuk, hogy a Jákób név csalót jelent, hiszen ő becsapta atyját és
testvérét is. De a Jabbók révénél az Izráel nevet kapta, ami azt jelenti az
Isten harcosa. Ez azt jelentette, hogy Isten megváltoztatta, megújította az ő
életét. Isten minket is azért szólít meg, azért hív el, azért választ ki, hogy
elvégezhesse bennünk is a maga áldott munkáját. Megújult élettel akar minket is
megajándékozni. Isten nekünk is azt mondja: enyém vagy. Nem a magadé, nem a
sátáné, nem a világé, hanem az Istené vagy. Isten igényt tart az életünkre, azt
akarja, hogy mi már ne magunknak éljünk, hanem neki, az ő közelségében. Ez az
evangélium, hogy nem kell már a sötétségben élni, ki lehet jönni az ő
csodálatos világosságára.
Mi, akik már az
Újszövetség idején élünk, ezt így mondjuk a Káté szavaival: az én Uramnak és Megváltómnak,
a Jézus Krisztusnak a tulajdona vagyok. Ez az ószövetségi ige is Jézusban
teljesedett be Ez a név adatott az ég alatt, hogy megtartassunk. Ez a boldog
tudat, hogy Jézus tulajdona vagyunk, nagy segítség a mi számunkra különösen a
próbák és szenvedések idején. Amikor betegek leszünk, amikor valamilyen
szükségbe jutunk, vagy épp amikor a halál jön közel hozzánk. Milyen nagy dolog
ez. Mi mintegy ráíratunk a mi Megváltónk nevére, aki annyira szeretett minket,
hogy meghalt értünk. Ez már tulajdonképpen akkor megtörtént, amikor a
keresztség vize a homlokunkra hullt. Ezért az a tény, hogy meg vagyunk
keresztelve minket mindig erre kell emlékeztessen: nem vagyok többé a magamé,
hanem a Jézusé vagyok. A keresztségben a mi nevünk és a Jézus neve örökre és
elválaszthatatlanul összekeöttetett az Isten kegyelmi szövetségében, ami soha
nem inog meg. A keresztség jegy és pecsét egyszerre, azért hogy mi soha többé
ne kételkedjünk az Isten szeretetében és hűségében. A keresztség is az Isten
megelőző szeretetét hirdeti a mi számunkra. Azt, hogy nem a mi döntésünk előzi
meg az Isten kegyelmét, hanem épp fordítva: az Isten kegyelme előzi meg a mi
döntésünket. De a keresztség komoly köteleztetés a mi számunkra. Az, amit mi
már csecsemő korban megkaptunk Istentől, az később, egész további életünkben ki
kell bontakozzon, valósággá kell legyen.
Mi azért is ragaszkodunk
annyira a gyermekkeresztséghez, mert ez számunkra gyönyörűen ábrázoja ki azt,
hogy Isten feltétel nélkül szereti az embert, igent mond az emberre. Mielőtt
még az ember bármit is tudott volna tenni Istenért, Isten már mindent megtett
az emberért. Mielőtt az ember eltudna indulni Isten felé, Isten Jézusban már
elindult és el is jött az emberhez. Mielőtt az ember szeretetét ki tudná fejezni
Isten felé, Isten megmutatta és nekünk adta kibeszélhetetlen szeretetét. Isten
már akkor, keresztelésünk pillanatában kimondta felettünk: én veled vagyok és
veled maradok minden napon a világ végezetéig. Én meg akarlak oltalmazni téged
és veled akarok járni ebben az életben. A kersztség nem kevesebbet jelent, mint
azt, hogy Isten a Jézus vérével beírta nevünket az élet könyvébe. Amikor Isten
ezt megtette, nagyon jól tudta, hogy mi sokszor fogunk vétkezni ellene, hogy
lesznek bűneink és hiányosságaink, de azt is tudta, hogy az ő kegyelme nagyobb
lesz ezeknél az életünkben.
Persze nagyon kell
vigyázni arra, hogy a keresztség ne nyugvópárna legyen a mi számunkra, mondván,
ha meg vagyunk keresztelve, akkor már minden rendben van, akkor tehetünk
bármit, mert üdvösségünk biztosítva van. Ha a keresztség hit által nem kötelez
minket egy Istennek odaszánt és megszentelt életre, akkor egykor ez is, éppúgy
mint az úrvacsora ítélet lehet a mi számunkra. Akkor a keresztség nem értünk,
hanem ellenünk fog szólni. Ezért a keresztség egy hitbeli folyamatot jelent az
életünkben, ami szívünk utolsó dobbanásáig tart. Mi Jézussal együtt megyünk a szolgaságból a
szabadságba, a halálból az életbe, a sötétségből a világosságba, a bűnből a
megszentelődésbe.
Az, hogy már nem a magunkéi,
hanem Jézus tulajdona vagyunk láthatóvá kell legyen az életünkben. Ezt nem kell
szégyeljük, sőt meg kell valljuk az emberek előtt. Az ilyen élet hívogatás
lehet mások számára is. Isten megadhatja, hogy azok, akik körülöttünk élnek s
figyelik a mi életünket, kívánkozni kezdjenek az ilyen élet után. A megszentelt
és odaszánt élet a misszió eszközévé lehet az Isten kezében. Bárcsak így lenne
ez a mi életünkben is.
Bibliaovasási rész: És.42,5-43,3 Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése