Barangolások bibliai tájakon:
Sikem
Sikem egy kánaáni város,
amely a Garizim és Ebál hegyek közötti hágónál feküdt. Nevének jelentése –nyak
– is innen ered, mert úgy terül el a két hegy között, ahogyan a nyak ott van a
két váll között. Már a Kr.e.4-ik évezredben laktak itt emberek, s egy
Kr.e.1800-ból származó felirat úgy említi, mint amely nagyon fontos stratégiai
szempontból. Később itt épült fel az egyik legnagyobb pogány templom, majd Baál
tiszteletére egy nagy oszlopot emeltek ide.
Először a Bibliában Ábrahám
történetében találkozunk e helység nevével. Tudjuk azt, hogy ő rengeteget
vándorolt, hisz őt Isten kihívta szülőföldjéről, először Háránig jutott, majd
innen Kánaánba érkezett. Így jutott el Sikem vidékére is, ahol Mamré tölgyese
is volt. Amint már mondtuk, itt volt az egyik legnagyobb pogány templom, de
Ábrahám itt az élő Istennel találkozik. Micsoda bátorítás és bíztatás ez a mi
számunkra: ott, ahol mások bálványokat imádnak, ott ahol mások hitetlenségben,
bűnben élnek, mi ott Istennel járhatunk, az Ő szentségében élhetünk. Ahol a
pogányok pogány istenüknek építettek hatalmas templomot, ott Ábrahám az Úrnak
épít oltárt. Mert az Urat mindenütt lehet imádni és szolgálni. Nincs olyan
hely, nincs olyan körülmény és helyzet, ahol, amikben nem lehetne Istennek
szolgálni. Lehet, hogy nagyon nehéznek érezzük azt a helyet, ahol élünk,
dolgozunk, istentelennek azt a környezetet, mi körülvesz, de ne csüggedjünk, szolgáljuk ott hűségesen az Urat, ahogy azt
Ábrahám is tette.
Sikem a Jákób életében is
fontos szerepet játszik. Miután Jákób kibékül Ézsauval, hamar elválnak az
útjaik. Ézsaú visszatér Szeírbe, ami az ígéret földjén kívül fekszik, Jákób
pedig Sikem felé veszi az útját és szerencsésen megérkezik oda. Ez a város már
Kánaán határain belül van. Jákób újra itthon van, visszajöhetett hazájába,
ahonnan a csalása miatt kellett elmenekülnie. Az, hogy el kellett mennie az ő
bűne volt, az pedig, hogy visszatérhet az Isten kegyelme és hűsége. Jákób itt
egy földterületet vásárol, ahol felüti sátrát.Ez a hitnek a cselekedete. Ezzel
megvallja mindenki előtt: ez a föld az én hazám. Ő is oltárt épít, amivel azt
fejezi ki, hogy ő ezen a földön Istennek akar szolgálni, hogy ő egészen
Istennek szánja oda az életét. Tegyünk mi is így. Legyen az életünk Istennek
odaszánt élet.
Józsefnek is köze van
ehhez a helységhez. E város környékén talál rá testvéreire. De a testvérek nem
örülnek az érkezésének. Messziről felismerik cifra ruhájáról, s szívükben
rettenetes gyűlölet támad fel. Most itt az alkalom, hogy leszámoljanak Józseffel.
Letépik ruháit, majd egy kiszáradt kútba vetik. Ez a történet nagyon tanulságos
a mi számunkra is.Megmutatja, hogy milyen rettenetes az, ha a gyűlöletnek
helyet adunk a szívünkben. Ilyenkor megkeseredünk s gondolataink is
összezavarodnak. A gyülölet tönkreteszi az Istennel és felebarátunkkal való
viszonyunkat, kapcsolatunkat. A gyűlölet mindent romba dönt. De ebben a
történetben is az a csodálatos, hogy amit az emberek gonoszságként gondolnak el
és visznek véghez, azt az Isten jóra gondolja fordítani. Jól tudjuk, hogy
József Jézus csodálatos előképe a Bibliában. Jézust is gyűlölték és keresztre
juttatták. De Ő épp azért halt meg, hogy megszabadítson minket a gyűlölet
bilincseiből, hogy felszabaduljunk a szeretetben és békességben való életre.
Izrael életének egyik
csúcspontja, amikor Józsúé egy nagy népgyűlést hív egybe épp itt Sikemben. Itt
köti a Kánaánba bevonuló nép szívére, hogy egyedül Istennek szolgáljanak. Nem
is lehetne ez másképp, hisz Istennek annyi jóságát és kegyelmét megtapasztalták
az elmúlt évtizedekben. Hogy is lehetne megköszönni másképp Isten számtalan
szabadítását, mint hogy teljes szívvel neki szolgálnak. Szebb válasz nem is
lehet az Isten hűségére. Vajon miért olyan fontos az számunkra, hogy a Biblia
annyiszor megismétli az Úr szolgálatára való felhívást? Hát azért, mert nem
csak Istennek lehet szolgálni, hanem a bálványoknak is. Izrael népét pogány
vallások, kultuszok vették körül, ami állandó kísértés volt számunkra. De a mi
világunk se különb, ma is óriási a veszély, hogy elhagyjuk Isten szolgálatát és
e világ szerint éljünk. Kérjük naponta Istent, hogy segítsen meg minket az Ő
szolgálatában és őrizzen meg minket a hitetlenségtől, a nélküle való élettől.
A bírák idejében újra
felbukkan ez a város egy nagyon szomorú történetben. Ebben az időben ennek
lakosai Baálnak szolgálnak és Abimélek a királyuk, aki egy kegyetlen és
istentelen ember. Milyen rettenetes, hogy ott ahol Ábrahám és Jákób, a hitben
járt elődök valaha Istennek építettek oltárt, most a pogányság üli diadalát.
Hogy ott, ahol a nép Józsué idejében ünnepélyesen megfogadta, hogy Istennek
szolgál, most a bálványok előtt borul le. Jótám, aki csodával határos módon
megmenekül Abimélek vérfürdőjéből egy intő prédikációt tart a népnek. Elmondja,
hogy a nép nem jó úton jár, Abiméleket galagonya-bokorhoz hasonlítja, ami se
védelmet, se árnyékot nem ad. Jótám igehirdetése ma is időszerű: mi kiben
bízunk, kihez menekülünk, kiben keressük életünk éretlmét? Csak Istenben
érdemes bízni, benne nem csalatkozunk.
Roboám király is
kapcsolódik e helységhez. Tudjuk, hogy a nép azt várta tőle, hogy enyhítse az
adóterheket, amiket Salamon tett rájuk. Ő azonban nem a vének, hanem az ifjak
tanácsát fogadja meg, és még nehezebbé teszi a terheket. Így az ország ketté
szakad. Roboám intő példa minden vezető ember számára. Neki tudnia kellene,
hogy ő azért van, hogy segítsen a népén, hogy ő legyen a népért, de ennek épp
az ellenkezője történik, mert ő úgy gondolja, hogy a nép van őérte. Ő az önző,
másokat kihasználó, a maga javát kereső embert jelképezi. Mi is valamilyen
szempontból vezetők vagyunk. Vezetjük családunkat, esetleg egy vállalkozást,
gyülekezetet vagy más közösséget. Látjuk-e, hogy mi az ő javuk, készek
vagyunk-e önzetlenül az ő javukat keresni? Legyen Roboám intő példa számunkra.
Az újságokban, híradókban
naponta rettenetes eseményekről szerzünk tudomást: gyilkosságok,
terrorcselekmények, véres háborúk. Sajnos a Bibliában is sok ilyen eseményről
hallunk. Jeremiás könyve beszámol arról, hogy Jismáél a király egyik főembere merényletet
követ el Gedalja ellen. Másnap a hívőknek egy csoportja megy a templom felé,
hogy ott áldozatot mutasson be. Útközben Jismáél őket is kegyetlenül
legyilkoltatja. Látjuk ebben a történetben, hogy milyen szörnyű a Sátán munkája
ebben a világban. Ő emberölő kezdettől fogva, s különösképpen az Isten népét
veszi célba. De egyszer vége lesz hatalmának, s Isten lesz minden mindenekben.
Mi ezt a dicsőséges pillanatot várjuk. Maranatha!
Olvasandó igék: 1Móz.12,6,
33,18, 37,14, Józs.24,1.14, Bírák 9,7, 2Krón.10,1, Jer.41,5, 1Kor.16,22
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése