Barangolások bibliai tájakon:
Kapernaum 1
Ez a település a
Genezáret-tó nyugati partján található, inkább városka volt, mint falu. Jézus
idejében határátkelőhely volt Fülöp és Heródes Antipás országa, illetve
területei között. Ezért tartózkodott itt mintegy száz főnyi római katona,
zsinagógáját is egy római százados építtette, akiről beszélni is fogunk.
Határátkelőhely lévén vámszedők is éltek itt szép számban, s így hívta el Jézus
épp innen Mátét tanítványul. Jézus sokat tartózkodott itt, ezért e város
névtábláján ma is két nyelven, zsidóul és angolul ez áll: a Jézus városa. Ő
Názáretből költözött ide, ez a két helység nem volt messze egymástól. Jézus
számára azért volt fontos az ide költözés, mert ez Zebulon és Naftali törzsének
az öröksége volt, ami pogányok földjének számított. Azért lakott e vidéken sok
pogány, mert a babiloni fogság idején innen a zsidókat deportálták és asszír
telepeseket költöztettek helyükbe. A vallásos zsidók nem szívesen jöttek ide
lakni, nem nagyon telepedtek itt le. Jézus azonban nagyon tudatosan választotta
ezt a helyet, egyrészt azért mert ebben Ésaiás próféta jövendőléseit látta
beteljesedni, de azért is, mert ezzel is meg akarta mutatni, hogy Ő nem csak a
saját népét, hanem a pogányokat és egyáltalán minden embert nagyon szeret.
Milyen nagy kegyelem, hogy Ő ma is minden faluban, minden városban, minden
emberi szívben ott akar lakozni. Ő nem húzza az orrát, azért mert ott kedve
ellenére való emberek laknak, mint ahogy azt mi sokszor tesszük. S ahol Ő
lakik, az nem reménytelen hely, s ott nem reménytelen emberek laknak. Bárcsak
lakna nálunk is.
Mi irígyeljük azokat az
embereket, akiknek nagy hitük van. Ha összehasonlítjuk magunkat velük, akkor
úgy érezzük, hogy a mi hitünk messze elmarad az övékétől. Nos, Jézus
Kapernaumban talál egy nagy hitű embert. De nem azok között, akikről mi ezt
gondolnánk. Ez a nagy hitű ember egy katonatiszt, egy római százados. De ez a
nagy hitű ember is bajba kerül egyszer. Isten mindenkinek megpróbálja
előbb-utóbb a hitét. Kétségkivűl már a miénket is próbára tette. Lehet, hogy
akkor amikor egy súlyos betegség ért utól, vagy egy családi nehézség tört ránk,
vagy amikor egy súlyos bántás, sértés ért bennünket. Ilyenkor a nagy hitű ember
is olyan gyengének, tehetetlennek érzi magát, úgy érzi, hogy lehetőségeinek
végső határára jutott. A százados hite épp abban mutatkozik meg, hogy ő tudja,
hogy ebben a helyzetben kihez kell menekülni, ki tud ebben a helyzetben
segíteni. Tudja, hogy ő méltatlan Jézus segítségére, de azt is tudja, hogy neki
adatott minden hatalom mennyen és földön, és Ő tud segíteni. Jézust ezt nevezi
nagy hitnek. Luther egyszer így fogalmazott: a hit azért nagy, mert nagy
dolgokat vár Krisztustól. Igen, mi is mindent Krisztustól várhatunk, testünk
egéészségét, de lelkünk üdvösségét is. Merjünk mi is nagy dolgokat várni az
Úrtól, mert a hit sohasem szégyenülhet meg!
Megszoktuk Jézustól, hogy
Ő szép és kedves dolgokat mond az embereknek, boldogoknak, áldottaknak mondja
őket. De Jézus tudott „jajt” is kiáltani.. Jézus három városnak kiált jajt,
ahol Ő hosszabb ideig tartózkodott, ahol Ő sok csodát tett. Rettenetes még rá
is gondolni, de Jézus Sodomához és Gomorához hasonlítja ezeket a városokat,
mondván, hogy e városoknak jobb dolguk lesz az ítélet napján, mint
Kapernaumnak, ahol pedig annyi csoda történt. Mi volt e városok bűne? Hát az,
hogy nem ismerték fel Jézusban az Isten Fiát és nem hittek benne, s a
legrosszabb, hogy nem adták át életüket Jézsunak. Ez a kemény szó rázzon fel
minket is, akik annyit hallgatjuk Isten szavát, s kérdezzük meg magunkat:
hiszünk-e mi igazán Isten Fiának és az Övé-e már teljességgel az életünk?
Jézusnak Kapernaumban egy
furcsa és fogas kérdést tettek fel: miért nem fizeti Ő a templomi adót? Ezzel a
kérdéssel tulajdonképpen tőrbe akarták őt csalni, mert akárhogy is válaszol
Jézus, ők akkor is belekötöttek volna. Tudjuk, hogy a mózesi törvény ezt az
adófizetést minden húsz évét betöltött férfi számára elrendelte. Ez a pénz a
templomi szolgálat, főleg az áldozatok végzésére használták fel. Nyilván, hogy
Jézus azért nem fizette ezt, mert neki nem volt szüksége áldozat bemutatására,
mert majd Ő maga fogja bemutatni a nagy áldozatot. De ekkor mégis kifizeti ezt
a templomi adót, nem a közös kasszájukból, hanem egy hal szájából. Itt egy
kényes kérdés tevődik fel: miért kell nekünk fenntartói járulékot fizetni,
akkor amikor Jézus megfizette értünk vérével a tartozást? Mi ezzel nem az
üdvösséget vásároljuk meg, ez legyen mindenki számára világos. De a befizetett
pénzzel fenntartjuk azt az egyházat, gyülekezetet, ami az üdvösségről szóló
evangéliumot hirdeti. Nyilván, hogy számunkra is igaz: nem kell, hanem szabad
Istennek, az egyháznak, a gyülekezetnek adományt fizetni.
Jézus itt is azt teszi,
amit más falvakban és városokban is tett: tanít. Mégpedig hatalommal, tekintéllyel
és hitelesen tanít. Úgy, hogy abban az emberek megérzik Isten erejét. Úgy, hogy
a tisztátalan lelkek is kimennek az emberekből. Bárcsak tudnánk mi is így
tanítani! Hogy megérezzék az emberek azt, hogy mögötte mély hit, odaszánt élet
és az Isten ereje van. Bárcsak a mi tanításunk nyomában is fakadhatna életek
megtisztulása, megtérése, meggyógyulása.
Miután Jézus tanít a
zsinagógában, elmegy a Péter házához és meggyógyítja a lázas anyósát. Mert neki
fáj a tanítványai magánélete is, Őt érdekli az is, ami a családban van. Ő nem
csak a templomban, hanem a házunkban is Gyógyító és Szabadító akar lenni. Egy
adott ponton egy csomó ember tolokadik a Péter házának ajtaja előtt, és
gyógyulásra, segítségre várnak. És Jézus segít. Nem mondja azt, hogy ezen a
napon Ő már annyit dolgozott, hagyják már békén. Jézus fáradhatatlan a
szolgálatban, legyünk mi is azok.
Az egyik legkedvesebb
történet, ami szintén itt történt az, amikor négy barát Jézushoz viszik a
guttaütött, vagyis lebénult társukat. Milyen jó dolog, ha vannak ilyen
barátaink, akik imádságban hordoznak minket a Jézus színe előtt. A házban, ahol
tanít, annyi ember van, hogy a beteget nem tudják bevinni, ezért a tetőt
bontják meg és úgy eresztik Jézus lábaihoz a beteget. Különös, hogy Jézus
először a bűnbocsánattal ajándékozza meg, mielőtt a testét meggyógyítaná. Ezzel
is azt akarja bennünk is tudatosítani, hogy ez az Ő legnagyobb ajándéka, amire
mindenek előtt szükségünk van. De a testünk, s annak állapota sem közömbös
számára.
Igyekezzünk mi is másokat imádságban és bármilyen más módon Jézushoz közel
vinni. Most reformáció táján különösen időszerű ez. A reformátorok se akartak
mást, egyedül Krisztust láttatni, megismertetni az emberekkel. Legyünk hálásak
értük is ezekben a hetekben.
Olvasandó igék: És.8,23, 9,1,
Mát.4,13, 8,5-6, 11,23, 17, 24 Márk 1,21.33, 2,1.3
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése