2014. október 13., hétfő

Barangolások bibliai tájakon: Szmirna

            Olyan  városokkal foglalkozunk néhány tanulmányban, ahol az első század végén gzülekezetek voltak, s amely gyülekezetekhez János tollán és hitén keresztül a megdicsőült Krisztus leveleket írt. Sok mindent lehet ezekből tanulni, jó lesz nekünk ezeket számba venni. A levelekben általában először egy dícséretet találunk, majd panaszok következnek a gyülekezet ellen, s végül ígéretek zárják a leveleket.Efézussal már részletesen foglalkoztunk, most Szmirna városa és gyülekezete legyen figyelmünk középpontjában. Ez a kisázsiai város az Égei tenger partján feküdt. Ez a város eredetileg az öböl északkeleti partján volt, de Kr.e.575-ben a várost lerombolták, s majd jó kétszáz év múlva az öböl délkeleti partján épült újjá. Hamar a római birodalom hűséges szövetségese lett, amiben mindvégig ki is tartott. Nem ismerjük a gyülekezet alaakulásának körülményeit, pontos idejét, de jó, hogy ebből a levélből sok mindent megtudhatunk erről a gyülekezetről. A város és gyülekezete a bibliai idők után is fontos szerepet játszott, hiszen a 11O-es években Ignatius egyházatya Rómába, a vértanúságba vezető útján négy levelet írt itt a gyülekezeteknek. Hét levele közül kettőt ide címzett, az egyiket a gyülekezetnek, a másikat Polikarposz püspöknek, aki szintén vértanú halállal dicsőítette meg Krisztusát. Őt elevenen megégették, miután a a prokonzul felszólítására sem volt hajlandó Mesterét megtagadni, de erről még fogunk szólni.
            A hét gyülekezetből kettő olyan, amelyikra az Úr Jézusnak nincs panasza. Erre mi azonnal azt kérdezzük: milyen gyülekezet lehetett az, amelyre Krisztus, aki pedig mindeneket lát, nem panaszkodott? Milyenek lehettek ennek a gyülekezetnek a tagjai? Ez máris azt a szent vágyat ébresztheti a szívünkben, hogy bárcsak mi is ilyen gyülekezeti tagok lehetnénk! Milyen gyülekezet volt hát a szmirnai, hogy Jézusnak csak dícsérő szava van hozzá? Azt kell látnunk elsősorban, hogy ez a gyülekezet, mint ahogy a többi is mind abban az időben, üldözött gyülekezet volt, szenvedő emberekből állott, akik minden pillanatban készek kellett legyenek arra, hogy bíróság elé hurcolják őket s utána máglyán elégessék, vagy pedig szörnyűségesebbnél szörnyűségesebb kínzások által kivégazzék. Duplán is üldözték őket, a római birodalom apparátusa, vagyis az állam  , de a zsidóság is üldözte őket.. Miért üldözte őket az állam? Ehhez tudnunk kell azt, hogy az első század vége felé a Római Birodalom a széthullás jegyeit mutatta, s ezért arra igyekeztek, hogy keressenek valamit, ami összatartaná ezt a hatalmas birodalmat, s ezt az ú.n. császárkultuszban találták meg.A császárt istenné nyilvánították, tiszteletére templomokat építettek, neki ott szobrot állítottak, oltárt emeltek, s minden római polgár kötelességévé tették, hogy évente legalább egyszer zarándokoljon el a császár-isten templomába és ott áldozatot mutasson be, ezzel megvallva és elismerve, hogy a császár korlátlan úr az élete felett, s hogy neki élete árán is engedelmeskedni fog. Aki ezt megtette, az erről még igazolványt is kapott, nyugodtan élhetett tovább. Aki viszont erre nem volt hajlandó, azt az állam ellenségének, felforgatónak kiáltották ki, őt már nem védte a törvény, bárki bárhol megölhette.A keresztyének ekkor nagyon nehéz döntés elé kerültek. Ők engedelmes, szorgalmas és becsületes polgárai akartak lenni a birodalomnak, de imádni és istenként tisztelni csak Jézus Krisztust voltak hajlandók, számukra Ő volt az egyedüli Úr, rajta kívül senki más. Inkább meghaltak, mintsem Jézuson kívül mást imádjanak. Micsoda példaképek ők a mi számunkra! Még nincs messze tőlünk az a kor, amikor mi is hasonló helyzetben voltunk. Áldott legyen Isten azokért, akik nem voltak hajlandók behódolni, akik inkább mentek börtönbe, vállalták a meghurcoltatást, de Krisztust nem tagadták meg. Kövessük hitüket, hitvalló példájukat. Ma már nincs ilyen helyzet, de azt most is világosan kell látnunk, hogy kereszthordozás nélkül nincs keresztyén élet, nincs hiteles keresztyénség. S gondoljunk azon keresztyén testvéreinkre, akik ma is hasonló helyzetben élnek a világ sok pontján, akik ma is készek meghalni hitükért, bizonyságtételüket a vérükkel pecsételik meg. Mennyit vállanak ők, s milyen keveset vállalunk mi!
            Az üldöztetés sajnos a zsidóktól  is jött.Az egyház történetéből tudjuk, hogy eleinte szépen megfért a zsinagógában a keresztyének serege is, de egy adott ponton a Krisztusban hívőket kiközösítettek, s elszakadtak egymástól. De ahelyett, hogy azt mondták volna, hogy hát akkor ők higgyenek Krisztusban, ehelyett rettenetes haraggal és gyűlölettel fordultak ellenük. Erre azt mondhatjuk, hogy nem a világ üldözte az egyházat, hanem az egyház üldözte az egyházat. Isten nevében gyűlölték a Krisztus nevét vallókat. Sajnos ez azóta sokszor és sokféleképpen megismétlődött az egyház történelme során, gondoljunk csak az inkvizicióra, de arra is, amikor az államnak behódolt egyház üldözte a hitvalló keresztyéneket. Isten könyörüljön az ő egyházán, hogy ez ne lehessen soha többé így! A smirnaiak felvállalták és végigszenvedték mind a két üldöztetést. Már említettük Polikarposz nevét, akit 86 éves korában hurcoltak a bíróság elé, próbálták rávenni hite megtagadására, de ő ezt mondta: 86 éven át szolgáltam az én Uramat, a Krisztust, s Ő mindig hűséges volt hozzám, nekem soha semmi rosszat nem tett, hogyan tagadhatnám meg Őt most? Amikor már a lángok körülnyaldosták a máglyán, utolsó szavaiként ezt kiáltotta: Uram, Krisztus, hálát adok Neked, hogy arra méltóztattál, hogy a Te mártírod lehessek! Az ő példája, de a reformátorok, magyar gályarab-lelkipásztorok és minden hitvalló példája ösztönözzön minket is mindhalálig való kitartásra. Lehet, hogy nekünk nem meghalni kell hősiesen, hanem élni kell hősiesen Krisztusért és az Ő egyházáért. Ne féljünk a Krisztusért hordozott szenvédéstől, mert ez által formál minket Urunk, megtisztít, mint az ezüstöt a kohóban, de csak a salak olvad ki belőlünk, hogy a hit kincse még tisztábban ragyogjon az életünkben.A szenvedésnek Isten határt is szab, ebben is vigasztal minket e levél. Isten nem próbál felettébb, mint ahogy azt el tudnánk hordozni.
            Jézus ennek a gyülekezetnek, miután mindhalálig kitartott, drága ígéretet ad. Az élet, az örök élet koronáját ígéri neki. Erről a koronáról olyan szépen ír más helyeken is a Szentírás. Bárcsak ezzel tudna Isten minket is megjutalmazni, miután megfutottuk pályánkat. A második ígéret, amit Jézus ennek a gyülekezetnek ad: nem árt nekik a második halál. Ismerjük a mondást: aki egyszer születik, kétszer hal meg, vagyis aki nem születik újjá Isten Szentlelke által, az miután meghal a biológiai halállal, örök halállal is meg fog halni, mert elkárhozik. De aki kétszer születnek, azok csak egyszer halnak meg, mert nem csak testileg születtek egyszer, hanem lelkileg is újjászülettek és másodszor már nem kell meghaljanak, mert övék lesz az örök élet. Legyünk mi is ilyenek!
            Olvasandó igék: Luk.21,19, 1Kor.1O,13, 2Tim.4,8, Zsid.12,1-2, Jel,2, 8,11


                                                                                                Lőrincz István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése