Barangolások bibliai tájakon:
Ninivé
Alig van olyan ókori
pogány város, amivel annyit találkoznánk a Bibliában, mint épp Ninivé. Ősidők
óta lakott hely volt, a bibliai tudósítás szerint Nimród alapította. A Tigris
folyó keleti partján feküdt. A város jelentőségéhez nagyban hozzájárult, hogy
ez a város az Istár-kultusz központja volt, akit a szerelem, az anyaság, a harc
és a győzelem isteneként tiszteltek. Az
asszír birodalom idején Szanherib király
idejében lett főváros, a Kr.e. 7-ik században. Ez a király sokat tett a város
megerősítéséért és szépítéséért. A várost dupla, magas fallal vette körül, 15
kapu volt rajta. A fal körül széles árok volt, ami a védelmet és a vízellátást
is szolgálta. Ez a király rendkívül büszke és gőgös volt. Ő fogadott arra, hogy
őt és birodalmát senki se tudja legyőzni. A népek ezért rettegtek, amikor nevét
hallották. Ő úgy gondolta, hogy Izrael Istenét is kicsúfolhatja és
megszégyenítheti. Egyszer csak egy óriási hadsereggel ott állt Jeruzsálem falai
körül. Rabsaké generális által Ezékiás királyt arra szólítja fel, hogy
fogadjanak, hogy előtte senki se fog megállani. De Isten nem csúfoltatik meg, Ő
hallotta Szanherib büszke fogadkozását és Ezékiás király alázatos könyörgését. Isten
azon az éjszakán az egész asszír sereget megölte, a büszke király sereg nélkül
menekül Ninivébe. Amikor egy nap a bálványa előtt meghajolt, saját gyermekei
ölték meg. Ez a történet legyen tanulságunkra. Istennel nem lehet csúfolkodni,
aki ezt teszi, azt Isten megszégyeníti. A büszke népek és birodalmak sorra
tűntek el a történelem színpadáról, miközben Izrael és más istenfélő népek ma
is élnek és virágoznak.
Kétségtelen, hogy a
legismertebb történet, ami a Bibliában ehhez a városhoz kapcsolódik, az a Jónás
próféta története. Isten őt ebbe a nagy és pogány városba küldi evangélizálni,
igét hirdetni. Mert Isten gondolata az volt, hogy még Ninivé se vesszen el,
hanem térjen meg és éljen. Isten ma is nehéz helyekre, hitetlen emberek közé
küldheti az Ő gyermekeit. Egy ilyen helyre ma se könnyű elmenni és bizonyságot
tenni. Lehet, hogy sokszor mi is tiltakozunk, könnyebb helyet szeretnénk a
szolgálatunk végzésére. De Isten csak ott tud megáldani, ahova Ő küldött
minket. Ha Ő küld, akkor az áldás, az eredmény nem maradhat el. Ne féljünk a
nehéz helyektől, Isten nagy áldásai várhatnak ott ránk.
Jónás nem akart
engedelmeskedni, épp az ellenkező iránybe indul el. De Isten nem engedi oda,
mert Ő szigorúan szereti az övéit. Sokkal szigorúbban, mint a világ fiait. Nem
Jónás volt azon a hajón a legbűnösebb ember, de a többiek engedetlensége miatt
nem tör ki a vihar, csak a Jónás engedetlensége miatt. Sokszor nehéz azt látni,
hogy mások lopnak, csalnak, élik a világukat s nem történik semmi, de mihelyst
mi tesszük ezeket, ránk nehezedik az Úrnak a keze. Mert Isten minket nem akar a
bűnben hagyni. Ő szeret minket, akkor, amikor megfenyít, mert neki nincs
szüksége neveletlen gyermekekre.
Mekkora kegyelem történik
Ninivében. Az egymondatos evangélizáció megteszi hatását, a ninivebeliek
királyukkal az élen megtérnek és Istenhez fordulnak. Megbánják bűneiket s ekkor
valami csodálatos dolog történik: Isten is megbánja a gonoszt, a rosszat,
amivel sújtani akarta ezt a várost. Bárcsak ismétlődne meg ez ma is sok város
és falu életében!
Ez a történet arra is
bátorít minket, hogy merjük hinni azt, hogy van értelme az igehirdetésnek és
bizonyságtételnek. Ne azt higyjük, amit a világ mond, hogy a mi „kegyes és
papi” beszédünk semmit se ér. Amikor 19 évvel ezelőtt először mentem be a
marosvásárhelyi börtönbe igét hirdetni, azzal fogadtak a tisztek, hogy ezeknek
aztán hiába hirdetem az igét, mert úgyse fog egy se megtérni. De az Isten ott
is adott megtéréseket, mindig adott annyi áldást, ami bíztatott, hogy még e
reménytelen helyen se hiábavaló az ige hirdetése, a bizonyságtétel. Csak épp
tudjuk szeretni azokat, akiknek az evangéliumot hirdetjük. Jónásnál épp ez volt
a baj, ő a kegyelmes Isten kegyetlen szolgája volt. Nem tudott irgalmas szívvel
nézni e nagy városra, ami pedig ott volt az Isten irgalmában. Ebben ne kövessük
Jónást, hanem sokkal inkább Jézust, aki könnyekre fakadt Jeruzsálem felett!
Sajnos a niniveiek
bűnbánata nem sokáig tartott, szalmalángnak bizonyult. Hisz alig hetven év
múlva Náhum próféta kemény ítéletet hirdet újra a város felett. Náhum el kell
mondja azt, hogy mit fog Isten tenni ezzel az istentelen várossal. De mondhatná
valaki: ma se jobb a helyzet a nagy városokban, mert igaz az, amit valaki
találóan mondott: nagy városban sok a bűn. Jézus óta ezek a városok is kegyelmi
időt kapnak, hogy megtérjenek és Istenhez forduljanak. Sokszor Isten nagy
városokban nagy ébredéseket adott a történelem folyamán. De egyszer eljön az
ítélet nem csak a nagy városokra, hanem az egész világra is. Isten tűrelme
hosszú, de nem végtelen. El fog jönni az idő, amikor épp úgy, mint Ninive
szamára, nem lesz vigasztalás. Bárcsak megtérnének a nagy városok, de a kicsi
falvak is.
A Bibliában tizenkétszer
olvasunk Ninivéről, s ebbőt kettő az Újszövetségben található. De a megrázó az,
hogy milyen összefüggésben találkozunk Ninivével. Jézus beszél a niniveiekről,
akik majd az utolsó ítéletben eljönnek és tanúskodni fognak azok, ellen, akik
Jézus idejében éltek, hallgatták az Ő áldott igehirdetését, de nem vették azt
komolyan és nem tértek meg Istenhez. Ninive lakói nem az ítélet tárgyaiként
szerepelnek, hanem olyanokként, akik ítélők lesznek az Isten választott népe
felett. Hogyan lehetséges ez? Milyen összefüggésben mondja Jézus mindezt? A
zsidók csak akkor akartak volna hinni Jézusban, ha Ő valami különös jelet tett
volna előttük. Akkor elhitték volna, hogy Ő az Istentől küldött Megváltó, hogy
Ő a megígért Messiás, Ő népének Szabadítója. S ekkor kezd el Jézus Jónásról és
a niniveiekről beszélni. Jónás és az ő igehirdetését a város lakosai úgy
fogadták, mint Isten által küldött jelet és megtértek a Jónás igehirdetésére,
bizonyságtételére. Jézus azt mondja: itt most sokkal nagyobb áll előttetek
Jónásnál, ti ismeritek az Írásokat, ott van kezetekben a Biblia, és ti még sem
akartok megtérni. Mivel a ninivebeliek megtértek a Jónás szavára, ti pedig nem
tértek meg annak szavára, aki sokkal nagyobb Jónásnál, ezért el fognak majd
jönni az ítéletkor ezek az emberek és tanúskodni fognak ellenetek. Erre sokan
lehet azt mondják: de a történelemből tudjuk, hogy a niniveiek megtérése se
tartott sokáig, s nemsokára felettük is ítélet hangzott. Ilyen okoskodások
helyett sokkal jobb ha megalázkodunk és megkérdezzük: mi komolyan vesszük-e
Isten igéjét? Alkalmazzuk-e azt a mi mindennapi életünkre? Megelégszünk-e Isten
igéjével és nem kívánunk mi is különös jeleket, élményeket? Bárcsak tudnánk
hinni és engedelmeskedni Jézus szavának!
Olvasandó igék: 2Kir.19,36,
És.37,37, Jón.1,2.4, 3,10, 4,11, Náh.1,1,
3,7, Mát.12,38-45, Luk.11,32
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése