A
tanítványságról
Tudjuk azt, hogy Jézus életének nagyon fontos, egyik kiemelkedő eseménye
volt a tanítványok elhívása, illetve kiválasztása. Jézusnak is szüksége volt
munkatársakra, akiket már a földi életének idejében tanítson, felkészítsen,
hogy majd memnnybemenetele után ők folytassák a már megkezdett munkát.
Figyelemre méltó, hogy
munkáját egy kis csoporttal, egy kis gyülekezettel kezdte. Ezzel azt akarta
kifejezni, hogy a keresztyénség közösségben tud csak működni és megmaradni, de
létrejönni is. Krisztus ügye mindig közösségi ügy. Különböző emberekből álló
közösséggel kezdődött, akik azért tudtak együtt dolgozni, mert volt az
életükben egy összekötő kapocs: a Jézussal való közösség, a benne való hit.
Az is feltűnő, hogy Jézus
tanítványait nem képzett, egyetemet végzett, hanem nagyon is egyszerű emberek
közül választja ki, egyetlen farizeus, írástudó, pap vagy tanító sem volt
közöttük. Egyetlen egy se volt közöttük valamilyen vezető, tekintélyes
pozicióban.
Jézus 12 tanítványt
választott ki : Izráel 12 törzsének a mintájára. Ezzel nyilván azt akarta
kifejezni, hogy nem valami egészen újat akar, hanem folytatni azt, ami már az
Ószövetségben elkezdődött. A tanítványokat Jézus választotta és nem a
tanítványok választották őt. (Érdekesnek tartom, hogy a Zefirelli által
rendezett híres Jézus filmben Júdás maga jelentkezik a Jézus követésére, nem
tudom, hogy ennek van-e valamilyen történelmi alapja).
A kiválasztásnak két célja
volt. Az egyik az, hogy vele legyenek, hisz Jézusnak is szüksége volt a testvéri
közösségre, és nagyon fájt, amikor a tanítványok részéről ezt a testvéri
közösséget nem tapasztalta. Mennyire fájt neki, hogy a Gecsemáné kerti
tusakodásában a tanítványok nem tudtak egy óráig se vigyázni vele. Ezzel
szemben gyermeki módon tudott örülni a tanítványok közösségének, barátainak
nevezte őket. Egy szintre helyezte magát az egyszerű galileai halász-emberekkel.
Nem csak Megváltójuk, Mesterük, tanítójuk volt, hanem barátjuk is.
A tanítványok épp ez által
a Jézussal levés által lettek azzá, amivé lettek, ez szinte hihetetlen, hisz
emberileg ők teljesen alkalmatlanok voltak ilyen nagy feladatra. Jézus nélkül
ezek az emberek soha nem lettek volna azzá, akivé lettek. Névtelen emberekként
éltek volna és úgy is haltak volna meg. De Jézus átformálta őket. A formálódás
mindenek előtt a tanulás által történt. Nem
ment ez könnyen, zökkenőmentesen, hiszen nagyon nehezen tanultak, sokszor félre
is értették a a Jézus által mondottakat. Mégis nagyon sokat tanultak
Mesterüktől.
A másik nagy cél az
volt,hogy elmenjenek szolgálni.Ennek fő része a prédikálás volt, a megtérést, a
bűnök megbánását , a bocsánat elfogadását, az Isten országát kellett mindenek
előtt hirdessék. De Jézus rájuk bízta a gyógyítás feladatát is. Nem volt könnyű
a tanítványság, hisz meg kellett tagadják magukat és fel kellett vegyék a
keresztet. Vagyis az elhívás után már nem a maguk dolga, hanem Krisztus ügye
kellett életük középpontjában legyen, és készek kellett legyenek a Krisztusért
való szenvedésre.
A tanítványok élete nem a
templomok hűvös csendjében, hanem a mindennapok zajos világában zajlott. Végezték
a mindennapi munkájukat, mosták a hálót, rendezték a családjukat. A
tanítványokat az Újszövetség apostoloknak is nevezi, mert ők voltak azok, akiket Jézus kiküldött széles e
világra az evangélium hirdetésére. Ők mentek el a mennybemenetel után azokra a
helyekre, ahova Jézus nem jutott el.
Jézus a tanítványokat
emberhalászoknak is nevezte. Kövessetek engem és én azt cselekszem, hogy
embereket halásszatok. Ebben a kifejezésben Jézus a tanítványi munka külső
formáját jelölte meg. Ez egyfajta példázat, amivel Jézus nagyon fontos dolgokat
akart kifejezni.
- A
halászemberek már életkörülményeiből kifolyólag is arra voltak kényszerűlve,
hogy közel éljenek Istenhez. Hisz nap mint nap szembe kellett nézni a
természet erőivel, félelmek, kétségek között éltek. Életüket viharok
között, a háborgó tengeren élték le. Jézus olyan embereket választott
magának, akiknek Isten már munkájukból adódóan élő, mindennapi valóság
volt. A halászok már természetük szerint is bátor embereknek kellett
lenni. Olyan emberek voltak ők, akik naponta szembe kellett nézzenek a
halállal, akiknek az élete naponta veszélyben forgott. Amikor kiküldte
őket, akkor azt mondta: kiküldelek titeket, mint bárányokat a farkasok
közé, a farkasok közé nem lehetett gyáva embereket küldeni. Jézus mai
tanítványai se lehetnek félénk, bátortalan emberek. Az ilyenekkel nem tud
Jézus mit kezdeni.
- A
halászoknak türelmes embereknek kellett lenni. Kitartóan kellett várni.
Sokszor napokon át eredménytelen volt a munka és akkor se lehetett feladni
a küzdelmet. Aki embereket akar halászni, annak is kitartó, türelmes
embernek kell lenni. Sokszor nagyon sokáig kell várni, amíg valaki az Isten
országának hálójába kerül. Azt is el kell fogadni és hordozni, hogy a
munka néha hiábavaló, de mégis mindig újra kell kezdeni. Semmilyen
sikertelenség nem törheti le a tanítványt.
- A
halászoknak bölcs embereknek is kellett lenni. Bölcsen meg kellett
választani az időt, a helyet, a hálót, a csalétket. Bölcsen kellett
figyelni a szelet, az időjárást a meteorológiai viszonyokat. Mekkora
bölcsességre van szükség az emberhalásztban is, különben többet
veszíthetünk, mint amennyit nyerünk. Amikor Jézus elhívta és kiküldte
tanítványait, erre is gondolt, hisz azt mondta nekik: legyetek okosak,
mint a kígyók és szelídek, mint a galambok. Egy szent ravaszságra s
ugyanakkor krisztusi szelídségre van szüksége annak, aki embereket akar
Krisztusnak és Isten országának megnyerni.
A tanítványi élet egyszerűen megfogalmazva:
Krisztus követése. Jézus többször is arra hívta tanítványait, hogy kövessék őt.
Az elhívott épp azáltal lesz tanítvány, hogy követi Jézust. A tanítványság nem
szép szavaknak, hitvallásoknak, imádságoknak az elmondásában áll, hanem abban,
hogy a mindennapokban engedelmeskedünk neki. Erre a tanítvány a maga erejéből
nem képes, csak akkor lesz képes erre, ha Isten kegyelme erre képessé teszi.
Mert mit jelent Krisztust követni? Nem csak a Jézus tanításának az elfogadását
jelenti, nemcsak egy eszme megvallását, a követés nem kevesebb, mint a Krisztus
életében való részesedés. A követés útjában rengeteg akadály is van. Akadály az
ha magunk se hisszük igazán, amit mondanunk kellene. Ha úgy akarunk Isten
szeretetéről beszélni, hogy nem ismerjük azt és nem abból élünk. De akadály
lehet az emberektől való félelem is. Mit szólnak majd hozzá, hogyan fogják
fogadni? Mert senki se örül annak ha visszautasítják, vagy épp kigúnyolják.
Márpedig az evangélium hirdetésével ez is együtt járhat. Ezért nagyon kell
szeretnünk azokat, akiknek bizonyságot teszünk. Akiben nincs ott a mentő szeretet,
azt könnyen megbénítja a közönye vagy a büszkesége. Akadály lehet az is, hogy
nem vagyunk tisztában feladatunkkal. Nekünk nem előadásokat kell tartanunk,
hanem Isten meghívását kell átadni: mit tett Jézus az életünkben s mit végzett
el az életünkben. Akadály lehet az is, hogy jobban szeretjük magunkat vagy más
embereket, mint Jézust. Aki Jézus tanítványa akar lenni, annak életében ő kell
legyen az első helyen, s mindenki csak után a következhet. Aki nem hordozza
keresztjét, az sem lehet tanítvány. Krisztust követni áldozatvállalást,
folyamatos önmegtagadást jelent. A tanítvány életében semmi sem kerülhet Jézus
mellé vagy fölé. Nem lehet semmi és senki se olyan fontos, mint ő. Nem
bízhatunk másban, csak benne.Ha azonban követjük Jézust, akkor legyőzhetjük
ezeket az akadályokat. A követés feltételeit nem a tanítvány htározza meg,
hanem a Mester. Mik a követés jellemzői:
- Egy új
életforma, az addigi élet megváltozása. Nem a körülmények megváltozása,
hanem a dolgokhoz való hozzáállás, a szív és az indulatok megváltozása.
Persze lehet, hogy adott esetben lehet az is, hogy valaki meg kell
változtassa munkahelyét, mert ott olyan dolgokat követelnek tőle, ami ellentmond
Krisztus követésének. Pl. Ha valaki egy éjjeli bárt működtetett, vagy
olyan munkahelye van, ahol minden vasárnap kell dolgozni.
- A Krisztus
követés a hit útja, hit nélkül nem lehet Krisztust követni, a követés
tehát elválaszthatatlan a hittől.
- A követés
nem egy elméleti dolog, hanem cselekvés egy adott élethelyzetben. Nyilván,
hogy szavakkal is el kell mondanunk az evangéliumot, de szavak nélkül is
Krisztusra mutatunk, a megváltozott életünkkel. A Krisztus követése mindig
egy konkrét cselekedetet jelent, amire egy hitben hozott döntés
következtében jutunk. A kilencvenes évek közepén Kolozsváron megindult a
piramisbank a Caritas. Gyülekezeti tagjaim mindegyike azonnal vitte a
pénzét s három hónap múlva kapták is a háromszorosát. Kérdezték tőlem is,
hogy én tettem-e ebbe a bankba, mondtam, hogy nem tettem és nem is fogok.
Hát miért? Azért, mert én meg voltam győződve arról, hogy valamilyen
piszkos üzlet, leány vagy fegyver-kereskedelem áll mögötte, csak az hozhat
ilyen busás jövedelmet, s én azt mondtam, hogy az én pénzemet nem adom
arra, hogy lányokat vigyenek bordélyházakba vagy emberek életét oltsák ki.
Láthatták, hogy mit jelent a hitben való cselekedet, egy hitbeli döntés
áll mögötte.
- A
tanítványnak a a Krisztus szolgálatában tehát kettős bizonyságtétele van:
az első a szavakkal, a második az élettel való bizonyságtétel. Jézus
nagyon sokszor szívére kötötte a tanítványoknak: mondjátok, hirdessétek. A
tanítvány nem egy néma, egy hallgató, hanem egy beszélő ember. Tovább kell
adnia Isten akaratát. A tanítvány az igét nem csak a maga számára hallja,
hanem mindig mások számára is. Először persze a maga számára hallja meg az
üzenetet, de azt aztán utána másoknak is tovább adja. Mi a tartalma annak,
amit a tanítványnak hirdetni kell? Isten országának evangéliuma. Ez nem
más, mint Isten királyi uralma. Azt kell hirdetnie, hogy Isten ma is
uralkodik, nem hagyta magára ezta világot, az általa teremtett törvények
ma is működnek, erkölcsi törvényei ma is érvényesek, s ő lehetővé teszi ma
is az embereknek, hogy visszatérjenek az ő királyi uralma alá. Az
üzenetünk lényege: nyitva van az a kapu, amit mi becsaptunk magunk mögött,
a lázadó ember hazatérhet az atyai házba. Aki visszatér, az visszakapja az
igazi életet, s újra Isten szeretetének uralma alatt élhet. Ne féljünk
attól se, hogy nem tudunk jól fogalmazni, bölcsen válaszolni kérdésekre.
Jézus azt ígérte akkor is ma is a tanítványainak, hogy nehéz helyzetekben
is meg fog adatni nekik, hogy mit mondjanak., nem mi beszélünk, hanem
Atyánk Lelke szól majd általunk. Megtapasztaljuk mi is azt, amit a
tizenkettő megtapasztalt, hogy Isten együtt munkálkodott velük, s
megerősíti az igét a nyomában következő jelekkel. Ne tartson hát vissza
minket semmi attól, hogy közöljük az Isten szeretetéről szóló jó hírt
másokkal. Legyünk bizonyosak afelől, hogy maga az Úr Jézus szól általunk,
s ő tud hitet támasztani azok szivében, akikhez küldött minket. De a
szóval való bizonyságtétel még nem elégséges. Ezért van szükség az élettel
való bizonyságtételre. Áldott emlékezetű Farkas Gyuri bácsi, a Gecse utca
évtizedeken át hűséges gondnoka a téglagyárban dolgozott. Az igazgató
közvetlen munkatársa, mindenese volt. Az igazgató kommunista, istentelen
ember volt, aki rettenetesen káromkodott, ha valami fogyatékosságot
talált. A legjobban az bosszantotta, ha a munkások nem hagytak rendet
maguk után, amikor hazamentek, s az igazgató másnap reggel így találta a
műhelyt. Gyuri bácsinak fájt az, hogy a főnöke káromkodik, s ezért inkább
mindig tovább maradt egy fél órával s rendbe tette a műhelyt. Ez feltűnt
az igazgatónak is, s rákérdezett, hogy miért teszi ezt, ő elmondta, hogy
őt hite indítja erre, az igazgatóra olyan nagy hatást tett ez a
bizonyságtétel, hogy többet nem káromkodott s miután nyugdíjba ment együtt
ültek a Gecse utcai presbitériumban. Nagy kísértés a mai tanítványoknak az
elvilágiasodás, az a nagy veszély, hogy az egyház megszűnik egyház lenni,
már nem az egyház lesz hatással a világra, hanem a világ az egyházra. Csak
az a tanítvány töltheti be küldetését, aki lelkületében különbözik e világ
lelkületétől. Csak az a tanítvány
tud tenni valamit ezért a világért, aki nem e világból való. Jézus szép
képeket használ a tanítvány életére, ő só és világosság ebben a világban. Ízesíti,
tartósitja, megóvja a romlástól, illetve világít a körülötte levőknek. Pál
apostol így inti a filippibelieket: fényjletek, mint csillagok e világon.
Minél több ízt és fényt kapunk felülről, annál többet tudunk tovább adni
másoknak. A tanítvány fénye nem önmagától van, hanem Jézustól kapja azt,
ezt mindig a Holddal szoktuk szemléltetni, ő a Naptól kapja a
világosságot, illetve azt veri vissza.
- A
tanítványi szolgálatot csak nagy szeretettel lehet végezni. Szeretet
nélkül a tanítványi szolgálat meghal. Arról ismeri fel a világ, hogy az én
tanítványaim vagytok, hogy szeretni fogjátok egymást, mondja Jézus. A
szeretet azt jelenti, hogy Jézus az életét adta értünk, s mi is oda kell
adnunk életünket felebarátainkért. Ez ma nem azt jelenti, hogy meg kell halnunk
egymásért, de a történelem folyamán ez is előfordult sokszor. Egyik
koncentrációs táborban történt a második világháborúban, hogy valaki
szökni próbált, ezétrt bűntetésből tizedelést jelentettek be, vagyis
minden tizedik embert kivégezték a többi szeme láttára.A sor egy
sokgyerekes családapára került, mellette egy katólikus pap állt, Kolbe
atya, aki gyorsan odasúgta a családapának,cseréljünk helyet, mert rád oly
nagy szükség van még, és meg is halt a másik emberért. De ezek rendkívüli
esetek, de a legtöbbször ez ma azt jelenti, hogy készek kell legyünk az
önzetlen szolgálatra. Egyik németországi uszoda falán ez van nagy betűkkel
kiírva: aki nem ment, az öl. Érvényes ez a lelki mentőszolgálatra is. A
tanítvány szeretete túl kell nőjjön a gyülekezet körén is. Jézus egyszer
azt mondta: ha csak azokat szeretitek, akik titeket szeretnek, micsoda
jutalmát veszitek: A szeretet az ellenségre is ki kell terjedjen. A
Krisztus tanítványa nem önmagáért, hanem másokért él. Ha megfigyeljük a
Jézus életét, akkor azt látjuk, hogy gyakorlatilag nem volt magánélete.
Állandóan másokért élt. Nyilvánvaló, hogy Jézus ezt nem követeli minden
tanítványától, hisz akinek családja van, annak arra is gondot kell
viselnie, de a család is egy másokért végzett szolgálat végső soron.A tanítvány
életére is illik, amit Jézus magáról mondott, hogy nem azért van, hogy
neki szolgáljanak, hanem ő szolgáljon másoknak. Péter a Jézus életét az
Ap.csel.10,38-ban így foglalja össze: széjjel járt, jót tévén, gyógyítván
mindenkit. Ez a legrövidebb és legtömörebb Jézus-életrajz. Ebben benne van
az, hogy Jézus egyszerre Megváltó és példakép. Nem csak meghalt értünk,
hanem tökéletes példaképet is hagyott ránk.
- A
tanítványokat azért is választotta Jézus, hogy munkatársai legyenk az
Isten országa építésében. Az aratnivaló sok, a munkás kevés, mondja Jézus.
Ő munkára hívott és küldött el minket, és azt ígéri, hogy ebben a nagy
munkában ő velünk van. Mekkora munkát adott Jézus a mindenkori
tanítványoknak. Évezredekre adott munkát. Mintha kiterítette volna előttük
a világtérképet és azt mondta nekik: hódítsátok meg az én ügyemnek ezt a
világot. Afrikát is, Ázsiát is, az összes földrészt, a fehéreket és
feketéket, az indiánokat, a bennszülötteket. Vajon miért köti Jézus
ennyire emberekhez és az ő elvégzett munkájukhoz magát? Hát ennyire
emberektől függ ez? Igen, ennyire.Általunk akarja építeni országát, s
mégis ő építi, mert ő van velünk, ő adja az erőt, a bölcsességet. Nem csak
parancsot ad az Isten országa építésére, az evangélium hirdetésére, hanem
ahhoz ígéretet is fűz, ígéri jelenlétét, erejét, áldását. Ezen ígéret s
ennek beteljesedése nélkül a mi munkánk biztosan csődbe jutna. De ő tesz
minket erőssé, bölccsé. Szeretete kíséri, Lelke erősiti munkánkat, s
hatalma megsegít minket. Aki tanítvány lesz, az meg is tapasztalja ezt,
hogy bár mintha minden rajtunk múlna, mégis minden az Ő kezében van, a
diadal nem a miénk, hanem az övé.
- Krisztus
követése szenvedéssel is jár. Tudjuk az evangéliumokból, hogy a tizenkettő
életében a tanítványság nagy szenvedéssel is járt. Ezt nekik Jézus jó
előre meg is mondta: ha gyűlöl titeket a világ tudjátok meg, hogy engem
előbb gyűlölt. A tanítványok osztoznak Mesterük sorsában, aki elküldte a
bárányokat a farkasok közé. Nincs még egy olyan pásztor a világon, aki ezt
tenné. Mi azt gondolnánk, hogy a pásztor feladata épp az, hogy megvédje a
bárányokat a farkasoktól, s ő ehelyett közéjük küldi őket? Az emberi
értelem számára ez érthetetlen. Mert mire számíthat ebben a helyzetben a
bárány-tanítvány? Semmiképp se arra, hogy a farkas szeretni és kímélni
fogja. A gonosz nem tehet mást, mint hogy arra törekszik, hogy a
tanítványokat elpusztítsa, vagy legalábbis szenvedést okozzon nekik. A
történelem folyamán a farkas nagyon sokszor elpusztította a bárányt.
Heródes elpusztította Keresztelő Jánost, Néró az első keresztyéneket, a
pápa a reformáció követőit. A bárány nem tudja megvédeni magát a farkassal
szemben. Nincs védtelenebb, mint egy bárány a farkasok között. Mit tehet
ebben a helyzetben a tanítvány? Hát egyszerűen azt, hogy felvállalja,
elfogadja a szenvedést. Nem szabad emberi eszközökkel harcolnia a farkasok
ellen. Harcoló bárány nincs. Péter kardot emelt a farkasra, de Jézus
rendre utasította és hüvelyébe tetette a kardot. Jakab és János tüzet kért
a farkasra, de Jézus erre azt mondja: nem tudjátok, hogy minémű lélek van
bennetek. A tanítványok gyülekezete a szenvedők gyülekezete. A vigasztalás
a tanítvány számára ebben csak az, hogy a bárány nem egyedül van a
farkasok között, hanem Jézussal együtt. És ezért a tanítvány nem
kétségbeesve, hanem örömmel hordozza a szenvedést, az első keresztyének
énekelve mentek az oroszlánok elé,
reformáció mártírjai énekelve léptek a máglyára, mentek a
börtönökbe. Örültek, mert nekik megadatott a szenvedés kegyelme.
Még sok mindent lehetne a tanítványságról mondani,
de most legyen elég ennyi. Úgy gondolom, hogy ebben az előadásban elég
gondolatot, ösztönzést kaptunk arra, hogy Krisztust ezután még hűségesebben
követni tudjunk, hogy lehessünk még igazibb tanítványai.
(Előadásom megírásához:Sarkadi Nagy Pál, William MacDonald és Cseri Kálmán munkáit
használtam fel)
Lőrincz
István 2013 február 26
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése