Igehirdetés
konfirmációra Text.Máté 21,28-30
Egy szép, ünnepi alkalomra
gyűltünk össze, amikor 25 ifjú fogadalmat tesz Krisztus és egyházunk iránti
hűségéről. Egy ígéretet fognak ők tenni, hogy Jézus Krisztusnak igaz követői és
református anyaszentegyházunk holtig hűséges, engedelmes és áldozatra kész
hívei lesznek. Itt a példázatban két fiúról van szó. Az egyik ünnepélyesen
fogadalmat tesz, hogy teljesíti apja kérését, hogy menjen el és munkálkodjon a
szőlőjében. Mindent szépen megígér, annak rendje és módja szerint, de amikor
arra kerül a sor, hogy az ígéretét be kellene váltani, amikor arra kerül a sor,
hogy a szavakat cselekedetekre kellene váltani, akkor már az nem történik meg,
életével és cselekedetével épp az ellenkezőjét teszi annak, amit nemrég szépen
megígért. Én ezt a példázatot nagyon tanulságosnak tartom, úgy a kofirmanusok,
mint az egész gyülekezet számára. Azért választottam a 2013-as évi konfirmáció
alapigéjéül. Azt a figyelmeztetést, komoly intést tartalmazza ez a példázat,
hogy kétféle igen létezik ebben az életben. Az egyik, amit csak szóval és
szájjal teszünk, a másik pedig, amit szívvel, élettel és cselekedettel. Erről a
kétféle igenről szeretnék a mai napon bizonyságot tenni.
1.Beszéljünk először arról az igen-ről, amit csak szóval és szájjal mondunk
ki. Ez is nagyon szép. A második fiú jól beszélt, amikor az apja kérte, hogy
menjen el és munkálkodjon az ő szőlőjében. Nem szabad ezt a szájjal és szóval
kimondott igent lebecsülni. A mi Megváltónk nem azt akarja mondani nekünk, hogy
a szájjal kimondott ígéret, hitvallás semmire se jó, s ezért teljességgel
felesleges. Manapság gyakran elhangzik az ellenvetés: nem kell beszélni, hisz a
szavak nem érnek semmit, csak a cselekedet számít. Ezért nem kell konfirmálni
sem, hisz az igazi konfirmáció úgyis az életfolytatásban látszik meg. De
ugyanígy mondják azt is: minek imádkozni, ehelyett sokkal jobban tesszük, ha
munkára vetjük kezünket s elvégzünk valamit. Minek templomba járni,
úrvacsorázni, ezek csak külsőséges szokások, minek kell a hitről beszélni, hisz
ezzel csak szaporítjuk a szót. Ilyen és hasonló kifogásokkal sokan kivonják
magukat a hitvallásból, a gyülekezetből és távol maradnak az egyháztól. Sajnos,
akik így beszélnek a legtöbbször hitetlenek, közömbösek, sőt ellenségesek Isten
ügye iránt s ezekkel a szavakkal csak magukat akarják igazolni. Nem,
testvéreim! Nem hiábavaló a hitvallás, az ima, a templomba-járás, az
úrvacsorával való élés, a gyülekezethez való tartozás. Mert a konfirmáció már
önmagában egy bizonyságtétel, ehhez bátorság kell, önmegtagadás,
áldozathozatal. Már minden évben egyre több ifjú és család tagadja meg ezt.
Igenis úgy van, hogy az igent Isten parancsaira, Jézus követésére szóval is ki
kell mondani. Mert az, amit szájunkkal kimondunk, az táplálja és erősíti
bensőnket, szívünket. Én hiszem, hogy ezt mi mindnyájan megtapasztaltuk. Ezért
mi örülünk annak, hogy ez a 25 konfirmandus szájjal is vallást fog tenni és
megígéri a Krisztus és egyháza iránti hűség gyakorlását. Mi örülni fogunk
annak, hogy utána szülők, nagyszülők , keresztszülők és az egész ünneplő
gyülekezet az úrvacsorában szintén ki fogja mondani: hiszem és vallom, ígérem
és fogadom. Örülünk azoknak, akik helyükről felállnak és kijönnek ide az úrasztalához,
hisz ez már önmagában egy szép hitvallás. Hisszük azt, hogy igaz az ige: aki
vallást tesz Krisztusról az emberek előtt, arról Ő is vallást tesz majd mennyei
Atyánk előtt.
De! És ezt nem lehet
eléggé hangsúlyozni: vigyázzunk arra, hogy a hitvallásunk, bizonyságtételünk ne
maradjon csak szájjal, szóval elmondott ígéret, hogy nehogy úgy legyen, ahogy
erről a fiúról olvastuk, aki szépen megígérte az apjának, hogy elment, de végül
is nem ment el. Nincs ennél szomorúbb mondat. Feltevődik a kérdés: miért? Vajon
már eleve nem is gondolt arra, hogy elmenjen? Vajon képmutatás, szemfényvesztés
volt az ígérete? Vagy el akart menni, de közbelépett könnyelműsége, lustasága,
valamelyik barátja beszélte le? Nem tudjuk. De egyet tudunk, hogy ma is sok
ilyen ember van, sajnos konfirmandus is, aki megígéri, hogy elmegy, de végül is
nem megy el, aki szájával igent mond,de életével nemet. Lehet ez a fiú nem volt
képmutató, nem volt szájhős, lehet hogy komolyan mondta ki, hogy elmegyek, de a
tény az tény maradt, éspedig, hogy nem ment el. Ó testvéreim, ha ennek a
templomnak a téglái beszélni tudnának, akkor hány embert vádolnának és azt
mondanák neki: te igent mondtál a konfirmációkor, és nem mentél el munkálkodni,
te kimondtad, hogy szereted férjed vagy feleséged, holtodig és holtáig hűséges
maradsz hozzá,de nem tartottad meg. Kimondtad az úrasztalánál, hogy hiszem és
vallom, ígérem és fogadom,de nem igyekeztél Isten dicsőségére élni, hanem
szégyent hoztál nevére.
2.De szó van itt egy másik fiúról is, aki jóllehet először megtagadta az
engedelmességet, azt mondta, hogy nem megy el, de később megbánta azt és
elment. Először, amikor az apja kérte, büszkén, gőgösen, keményen azt mondta:
nem megyek el. Valószínű, hogy ezzel nagy fájdalmat okozott apjának, s az is,
hogy elveszített néhány értékes órát is, amit már soha többé nem tudott
bepótolni. De egy idő után mégis meggondolta magát, több fordítás szerint
megbánta, egyszer csak megszólalt a lelkiismerete, ránehezedett
engedetlenségének terhe, meghozta a nagy döntést, hogy mégis csak
engedelmeskedni fog apja parancsának, kérésének, s valószínű az is, hogy teljes
erőbedobással, igyekezett az elmulasztott időt is bepótolni, s bizonyára nagyon
becsületesen dolgozott. Az apja pedig szívesen megbocsátotta a kezdeti
engedetlenséget és örült nagyon, hogy fia elment dolgozni az ő szőlőjébe. Igen
ez a fiú számunkra példakép lesz. Mert megmutatja hogy mit jelent nem szájjal
és szóval, hanem élettel és szívvel Istennek szolgálni. Persze kétségtelenül
igaz az, hogy jó lett volna, ha azonnal igent mond, és azonnal elmegy.
Megspórolhatta volna apja fájdalmát és a saját fájdalmát, múlasztását is. A
legszebb az lett volna, ha azt válaszolta volna:elmegyek és el is ment. De
különös az, hogy egyik fiú se tökéletes.Ilyen nincs se a példázatban, se az
életben. Mert ki merné azt elmondani, hogy ő mindig igent mondott Isten minden
szavára és mindig meg is cselekedte az Isten akaratát? Ha őszinték vagyunk,
akkor itt most az úrasztalánál meg kell valljuk: ó, bizony sokszor voltam én is
engedetlen Atyámmal szemben. Sokszor nem tettem meg, amit pedig megígértem és
megfogadtam. De ha ezt valaki belátja és bánja, az már nagyon jó úton van. A mi
Atyánk épp azt várja tőlünk, hogy mi ki tudjuk mondani egy másik fiúval együtt:
vétkeztem az ég ellen és te ellened.
Ha ez elhangzik ajkunkról,
akkor azt mondja a mi Atyánk: én megbocsátom neked az engedetlenséget, az
eltékozolt éveket, de most, még ma eredj el és munkálkodjál az én szőlőmben.
Eddig igent mondtál a szájaddal és szavaddal, mostantól fogva mondj igent az
életeddel s a szíveddel. Igen, menjünk el az Ő szőlőjébe és dolgozzunk. Ez a
szőlőskert lehet az iskola, a család, a munkahely, kit-kit ahova helyezett
Isten. De nem csak az iskola, család, munkahely a szőlőskert, ahol dolgozni,
munkálkodni kell, a legfontosabb és talán legnehezebb szőlőskert a mi saját
szívünk, a mi saját életünk. Ó, mennyi munka van ebben a kertben, mennyit kell
kapálni, metszeni, öntözni, trágyázni, hogy a sok gyomot innen kiírtsuk és a mi
életünk kertje a Lélek gyümölcseit teremhesse: a szeretet, öröm, békesség,
béketűrés, szívesség, jóság, szelídség, mértékletesség, józanság, hit,
tisztaság jó gyümölcseit. De ez a szőlőskert a mi gyülekezetünk is lehet. Itt
formál és alakít minket Isten. A ti szőlőskertetek, kedves ifjak az ifjúsági
kör, ahol várnak már titeket azok a fiatalok, akik már eldöntötték, hogy igent
mondanak és munkálkodnak. Mert itt mindnyájunk számára van munka és van áldás
is.
Elhangzott a kérés: eredj
fiam, munkálkodj ma az én szőlőmben. Bárcsak tudná mondani e 25 ifjú, és velük
együtt mi mind szóval és szájjal, szívvel és élettel: igen Atyám, én elmegyek!
Ámen.
Elhangzott 2013 március 24-én a Marosvásárhely-Alsóvárosi gyülekezetben
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése