Barangolások
bibliai tájakon:Olajfák hegye
Az Olajfák Hegye 800 m
magasságban fekszik tengerszint felett és mintegy száz méterrel magasabb,mint a
város többi része. Ez nagy áldás a város számára, hisz kifogja a szárító
szeleket s így a város növényzete elegendő nedvességhez jut. Nagyon szereti itt
az olajfa. Az Újszövetségben tizenkét alkalommal van szó erről a helyről. Jézus
itt mondta el megdöbbentő szavait a templomról, ami az egész nép büszkesége volt, és elpusztíthatatlannak hitték, hogy
egyszer az teljességgel el fog pusztulni. S után elmondja híres beszédét az
utolsó időkről és annak jeleiről. Érdemes ezt újra és újra elolvasni, és
elgondolkodni annak tartalmán.
Az Olajafák hegyén Jézus
egyszer keményen összement a farizeusokkal. Ők ekkor megpróbálták tőrbe csalni.
Egy asszonyt hoztak itt elé, akit házasságtörésen kaptak. A farizeusoknak ez
most kapóra jön, s elérkezettnek látják az időt, hogy Jézus ellen egy jó ürügyet találnak. Az asszonyt Jézus elé
lökdösik, és felteszik a kérdést, hogy mi Jézus véleménye erről az egész
dologról. Úgy gondolják, hogy most akármit is mond Jézus csapdájukba esik. Ha
azt mondja, amit a mózesi törvény, hogy meg kell kövezni az asszonyt, akkor a
nép fog elfordulni tőle, hisz akkor az irgalomról, bűnbocsánatról szóló szava
hiteltelenné válik. Ha azt mondja, hogy meg kell bocsátani, akkor meg még jobb
nekik, hisz akkor azzal lehet vádolni, hogy megerőtlenítette a mózesi törvényt.
S akkor nyilvánvaló lesz, hogy nem ő a megígért Messiás. De Jézus azt mondja:
aki közületek nem bűnös, az vesse rá az első követ. S ekkor megszólal a
lelkiismeretük s ez által vádoltatva szépen, szó nélkül elmennek.
Jézus napjai se voltak
feszültéségmentesek. Sok szolgálat, vita, viaskodás, nagy emberi tömeg, sokféle
nyomorúság, ez mindennapos volt az ő életében. Sokat tanított, sokat
gyógyított, sokat vitázott.Ilyen zsúfolt és nehéz nappalok után szüksége volt
arra, hogy éjszaka teljes csendben lehessen, hisz emberi természete szerint
éppúgy elfáradt, kimerült, mint mi. De az Olajfák Hegyén nem csak pihent,
aludt, hanem nagyon sokat imádkozott is. Itt beszélhetett meg mindent a mennyei
Atyjával. Ilyen helyre nekünk is szükségünk van. Persze, nem biztos hogy ez
valahol egy hegyen, erdőben kell legyen, hisz lehet otthon is egy belső
szobánk, de azért nekünk is kell időről-időre egy kis világtól való elvonulás,
ahol senki se zavar, ahol mobiltelefonunkat is kikapcsolhatjuk, és minden
zavaró tényezőt kiiktathatunk életünkből, hogy teljes csendben Istennel legyünk,
imádkozzunk.
Az Olajfák Hegyéhez kötődik
azonban egy egészen rendkívüli esemény. Nisszán hónap tizedik napja van. Ezen a
napon minden férfi vett egy bárányt, vagy ha szegényebb volt egy gidát, hogy
azt megegye a családjával együtt kovásztalan kenyérrel és keserű füvekkel. Bort
is ittak és énekeltek is ezen az éjszakán. Az étkezés közben és a végén is
énekeltek néhány zsoltárt. Olyan zsoltárokat, amikben a hálaadás az alaphang.
Így tette ezt Jézus is a tanítványaival együtt. Hisz ők egy családot alkottak,
ahol Jézus töltötte be a családfő szerepét. A vacsora után ők is énekeltek,
Jézussal az élen. Micsoda érzés lehetett Jézus számára dícsérő, magasztaló énekeket
énekelni abban a tudatban, hogy néhány óra múlva rettenetes szenvedés vár rá.
Ó, milyen követendő példakép ő ebben mindnyájunk számára. Akik őt megismerik,
azok tudnak általa ilyen helyzetekben is énekelni, amikor testi-lelki fájdalmak
éjszakája jön el életükben. Az Olajfák Hegyén Jézusnak meg kell vívni a
leggyötrelmesebb harcot, a keserű pohár elfogadását. Ez neki se volt könnyű és
nekünk se az, de ő ebben is előttünk járt, s példát mutatott. Ahogy Jézus ott
elfogadta a szenvedést, úgy fogadhatjuk azt el mi is. Persze a mi szenvedésünk
nem hasonlítható az ő szenvedéséhez. Ő az egész világ bűnét vette ott magára,
az Atya bűn ellen való rettenetes haragját. A mi szenvedésünk nem megváltó
szenvedés, az csak azért van, mert így is formál minket a mi Urunk. A szenvedés
kohójában tisztulunk, előbbre jutunk a megszentelődés útján.
A tanítványok sokszor
tették meg Mesterükkel az utat a városból a hegyre és vissza. Így volt ez akkor
is, amikor Jézus utoljára volt velük mennybemenetelekor. Jézus ekkor lelkükre
kötötte, hogy menjenek vissza a városba, ne távozzanak el onnan, mert itt
kellett bekövetkezzen a pünkösd napja, a Szentlélek kitöltetése. Az
engedelmesség áldott gyümölcsöket terem az életükben, de a miénkben is. A Lélek
hozzánk is akkor jön, ha engedelmesek vagyunk, ha hallgatunk Urunk szavára.
Az Olajfák Hegyéről már a próféták
is jövendöltek. Zakariás próféta beszél a végső időkről, amikor az Olajfák
Hegye ismét fontos szerepet kap az üdvtörténetben. A nagy kérdés, hogy ez a
prófécia Jézus első eljöveteléről szól-e vagy a másodikról is? Bizonyára mind a
kettőről. Az Írások szerint az Olajfák Hegye még egyszer a világtörténelem
középpontjába kerül, a Jézus visszajövetelekor. Persze ennek részleteit csak az
Úr tudja, de a próféciák be kell teljesedjenek. Az Apostolok cselekedeteiről
szóló könyvben is azt olvassuk, hogy az angyalok azt mondják a tanítványoknak,
hogy Jézus úgyanúgy fog visszajönni, ahogy elment. Ez nyilván vonatkozhat a
mennybemenetel illetve a visszajövetel módjára, de bizonyára a helyére is.
Nyilvánvaló, hogy nem a mi
dolgunk ez, a mi dolgunk az, hogy Szentlélekkel megtöltekezve tegyünk
bizonyságot a mi feltámadott Urunkról az embereknek, s az ő feltámadott élete
legyen nyilvánvalóvá a mi halandó testünkben és életünkben. Mi legyünk készek,
lámpásaink égjenek, hogy amikor felhangzik a kiáltás: ímhol jön a Vőlegény,
siessünk elébe menni!
Olvasandó igék: Zak.14,4,
Mát.24,3, 25,6, 26,30, Luk.21,37, 22,39,
Ján.8,1.7, Ap.csel.1,11-12, 2 Kor.4,11
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése