Barangolások
bibliai tájakon:Jerikó
Jerikóról először a kémek kiküldésének
történetében olvasunk.A kémek Sittimből, a Jordán keleti partjáról indulnak. Az
egyik nagy kérdésük, hogy hogyan fogják a stratégiai fontosságú Jerikót
kikémlelni? Ki fogja ott őket befogadni, s hogy tudnak az ottani vezetők szeme
elől rejtve maradni? De Isten vezeti őket. De hova? Egy parázna asszony házába.
Valóban különösek az Isten útjai. Ez az asszony már hallott arról, hogy közeleg
egy nép Jerikó felé, s Isten nekik ígérte ezt a várost. S Ráháb, mert úgy
hívták ezt az asszonyt, ezt el is hiszi. Isten csodálatos módon hitet munkál az
ő szívében. S ő lesz a szabadulásuk eszköze. S ami még különösebb, ez a parázna
asszony bekerül Jézus nemzetségi táblázatába, az Ő egyik ősanyja lesz, a
moábita Rúthal együtt. Ők megelőznek sokakat az Isten országában, akik pedig
származásuk szerint ott lehettek volna, de engedetlenségük miatt kiestek onnan.
Az ő életében szépen láthatjuk, hogy mit tud Isten elvégezni egy ember
életében, egy olyan embernek az életében, aki nem sokat ígért emberileg, de aki
hitt és hite jó gyümölcsöket termett. Mi az ilyenekre sokszor kimondjuk:
kutyából nem lesz szalonna. De ahogy valaki találóan mondta, Isten az a hentes,
aki a kutyából a legfinomabb szalonnát tudja készíteni. Ez a történet arra
bátorít minket, hogy senkiről se mondjunk le, mindenki felől legyünk jó
reménységgel. Az Isten nagyobb a mi szívünknél, Ő feljebb tud cselekedni, mint
amint azt mi elképzelni tudjuk. Ezt a saját életünkben is megtapasztalhatjuk
naponként.
Nincs annál csodálatosabb
dolog, amint amikor Isten ígéretei beteljesednek a mi életünkben. Mert Isten
nekünk is sok ígéretet tett személyes életünkre nézve is. Ezeknek mi is
bizalommal várhatjuk a beteljesülését. Milyen csodálatos és bátorító lehetett
Józsué számára is, amikor Isten megígérte neki, hogy Jerikó városát be fogják
venni. Falai le fognak kéz érintése nélkül omlani. Isten maga fog gondoskodni,
hogy ez az első nagy akadály elvétessék az útból s így elkezdődhessen Kánaán
földjének birtokba vétele. S Józsué rá meri bízni magát Isten ígéretére,
engedelmeskedik Isten parancsainak. Pontosan azt teszi, amit Isten mond neki.
Hét egymásutáni napon körül kell járják a várost. Isten ilyen módon fogja a
várost nekik adni. Ha hitben meg fogják tenni, amit Isten nekik parancsolt,
akkor a város az övék lesz. Isten tőlünk is hitet kér és vár az ő ígéreteire
nézve. Ha hiszünk előttünk is lehullhatnak akadályok, bűnök, lehetetlennek és
megoldhatatlannak látszó problémák. Merjünk hát hinni és bízni az Úr
ígéreteiben!
Jerikó vastag falai
valóban leomlottak Isten beteljesítette az ígéretét, és az első kapu megnyílt
előttük a Kánaán földje felé. Isten az ígéret mellé azonban egy különös tiltást
is adott, és ez az volt, hogy Jerikó romjait nem volt szabad eltakarítani, ezt
a várost nem volt szaband újjáépíteni. Vajon miért, tesszük fel mi a kérdést?
Nyilvánvalóan azért, hogy ez egy jel maradjon Izrael egész népe számára, az
Isten szabadító hatalmának a jele. S annak a jele is, hogy Isten megbűntette
Jerikó lakóinak pogányságát, bálványimádását, istentelenségét. Ezért nem volt
szabad ezt a várost újjáépiteni. Aki ezt mégis megteszi, az el fogja veszíteni
legidősebb és legfiatalabb gyermekét. Isten nagyon komolyan veszi és számon is
kéri ennek a parancsnak a teljesítését. De tudjuk, hogy Izrael népe ennek a
parancsnak nem engedelmeskedett, s a város újra felépült s az átok is
beteljesedett. Ennek a mi időnkben is komoly lelki üzenete van. Vajon nem az
történik, hogy a mi időnkben olyan dolgokat építünk, engedünk meg, amik ellen
atyáink, az előttünk járó nemzedékek még nagyon komoly, sokszor vérre menő
harcot folytattak? Olyan bűnökkel szemben vagyunk engedetlenek, amiket Isten
világosan megtiltott. Gondoljunk csak az élet tiszteletére, a megfogant
magzatok ápolására. Nem azért fogyatkoztunk meg olyan vészesen, mert ezt a parancsolatot
nem vettük komolyan? S mennyi áldozatot szednek a káros és bűnös szenvedélyek,
amiket Isten szintén szigorúan megtiltott, amikre őseink a hitvallásban azt
mondták, hogy magad rontására ne törj és önmagadat könnyelműen veszedelembe ne
ejtsed! Hányszor építenek az újabb nemzedékek a bűn, a hitetlenség
fundamentumára, holott az egyetlen igaz fundamentumra, Jézus Krisztusra kellene
építeni. Aki erre épít, az élni fog, annak munkáján áldás lesz. Gondoljuk hát
jól meg, hogy mit és mire építünk.
Talán az egyik legnehezebb
dolog az életünkben, amikor elveszítünk valakit, aki értékes és kedves volt a
mi számunkra. Aki már átment ezen, az tudja, hogy milyen nehéz próba ez.
Elizeus próféta nagyon nehezen tud megválni az ő mesterétől, példaképétől és elődjétől,
Illéstől. Ő ott akar maradni mellette, pedig Illés azt mondja neki, hogy
maradjon Gilgálban, miközben ő Béthelbe kell menjen. De Elizeus megy vele, ott
tudatják vele a prófétafiak, hogy Illést magához veszi az Úr, de Elizeus
továbbra is ragaszkodik hozzá, Jerikóban ugyanaz történik, a prófétafiak ott is
készítik őt az elválásra, de ő még mindig nincs kész erre a szomorú eseményre.
Végül aztán, amikor átmennek a Jordánon Isten elragadja Illést, Elizeus ott
marad egyedül, bánata jeléül megszaggatja ruháit. Hogyan tovább, hisz ő nem
tudja elképzelni az életét Illés nélkül?
Ez bizony velünk is
megtörténhet. Milyen tehetetlennek, tanácstalannak érezheti magát valaki, aki
úgy érzi, hogy a legfőbb támasza, társa, szülője, lelki vezetője vétetett el!
Mi is kérdezzük ilyenkor Elizeussal: hol van az Úr? De Isten nem hagyja magára a magára maradt
prófétáját. Amikor ott áll a folyó előtt megmutatja neki hatalmát és
segítségét. A víz szétválik előtte. Ez jel arra nézve, hogy Isten vele lesz, és
megsegíti őt minden útjában. Ezt megtapasztaljuk mi is ilyen és ehhez hasonló
helyzetekben. Mi azt gondoltuk, hogy nincs tovább, de Istennel mindig tovább
lehet menni.
Elizeus az Illés
elragadtatása után ismét visszatér Jerikóba. Ott várja is már egy nehéz
helyzet. A víz ihatatlan és ettől mindenki nagyon szenved. Az Elizeus jövetele
reménységgel tölti el a város lakóit. Elmondják neki a bajt, s bíznak abban,
hogy segíteni tud. A próféta az Úr nevében a romlott vízbe sót dob, a víz
meggyógyul és az élet élhetővé lesz. Ezt az igét sokféleképpen érthetjük, itt
Elizeus Jézus előképévé válik. Ő is eljött egy olyan világba, ahol nem csak a
víz, hanem minden megromlott. De Ő azért jött, hogy ezt a mi megromlott
életünket, világunkat meggyógyítsa. Mi odahozhatjuk életünket a keresztjéhaz és
a vére megtisztít minket. Megváltó szeretetének sójával gyümölcsözővé teheti az
életünket.
Jerikó áldott események
színhelye lesz. Ott nyer gyógyulást a vak Bartimeus, akinek az addigi élete egy
rémálom volt. Rá volt utalva mások könyörületére, alamizsnájájára. De ha Isten
valamit elvesz, ad is mindig valamit. Ha nincs látása van hallása, ha nem
láthatja, akkor hallhatja, hogy Jézus arra megy el. Azonnal elkezd segítségért
kiáltozni. És Jézus meggyógyítja őt. Jézus ma is gyógyító Úr, merjünk kiáltani
hozzá.
A legismertebb jerikói
történet kétségtelenül a Zákeusé. Ő a külső szemlélő számára egy sikeres,
fényes karriert befutó, gazdag ember volt. De Jézus és Isten országa számára elveszett
volt. És Jézus azért jött, hogy megkeresse és megtartsa, ami elveszett.
Születésünktől fogva mi is elveszettek vagyunk. De Ő keres minket is. Keresett
már a keresztségben, konfirmációban, igehirdetésekben, igékben, életünk
eseményeiben. A kérdés csak az, hogy mi már megnyitottuk-e szívünk ajtaját
előtte, mert Ő ma nálunk akar lenni. S ha Őt beengedjük, akkor ott már Ő
uralkodik. A Zákeus élete megváltozik, s aki eddig kíméletlenül harácsolt, az
most vagyonát osztogatja másoknak. Így tud Jézus embereket újjá teremteni!
Minket is.
Olvasandó igék: Józsué2,1,
6,2.26, 1Kir.16,34, 2Kir.2,4.18-22,Luk.18,35, 19,1.5, 1Kor.3,11, Zsid.11,30
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése