Szenvedés Krisztusért
(Mt5,10-12)
Jézus
a Hegyi Beszédben a mennyek kapuját tágra nyitja azok előtt, akik üldöztetnek
az igazságért. A világ történelme során egy ideálért, egy eszméért sokan
szenvedtek és meg is haltak. Vagy gondoljunk a forradalmakra, amikor az emberek
a szabadságért, a társadalmi igazságosságért harcoltak, szenvedtek, üldöztettek
vagy épp meg is haltak. Az Úr nem veti meg ezeket, nem nézi le az ő harcukat. Gondolhatunk itt
egy Ghandira, aki nem volt ugyan keresztyén , de csodálatra méltó harcot vívott
népéért, a szabadságért, az igazságosságért.
De mi most nem ezzel
foglalkozunk, hanem kimondottan a Krisztusért és a hitért való szenvedéssel.
Érdekes, hogy Jézus a Hegyi Beszédben először általában mondja boldogoknak az
igazság miatt szenvedőket, de utána már azokat mondja boldogoknak, akik miatta
szenvednek. Ezzel már leszűkíti a kört azokra, akik miatta szenvednek, az ő
nevéért, az ő bizonyságtételéért. Tehát itt a keresztyének Krisztusért
hordozott szenvedéséről van szó. Az ő szenvedésük abban áll, hogy üldözik őket,
hogy minden gonosz hazugságot mondanak róluk, szidalmazzák őket.
Amikor a keresztyének
szenvedéséről beszélünk, egy olyan rejtély előtt állunk, ami nem kis gondot
okoz nekünk. Már önmagában az is nehéz
nekünk, hogy a keresztyéneket gyűlölik, üldözik, hogy nekik szenvedni kell. Miért
bántják a keresztyéneket, hisz egy igazi keresztyén ember egy kedves, udvarias,
önzetlen ember, aki csendben és hűséggel végzi a maga munkáját, aki senkinek
nem árt, sőt amennyiben rajta áll, mindenkinek segíteni igyekszik és aki a
társadalomban is törekszik a „város jólétét” előmozdítani, ahogy azt Jeremiás
kéri a babiloni fogságra hurcolt zsidóktól. Mi úgy gondolnánk, és ez teljesen
logikus, hogy az ilyen embereket nem üldözni, bántani kell, hanem értékelni,
megbecsülni és megdicsérni.
De amikor mi így
gondolkozunk elfelejtjük, hogy mi egy feje tetejére világban élünk, egy
Istentől elszakadt világban. A Heildelbergi Káté nagyon józanul és világosan
tanítja, hogy a bűnbe esett, a bűn által megrontott ember hajlandó Isten és
felebarátja gyűlölésére. Ez a világ
kiesett az Isten által adott rendből. A világ azért gyűlöli Isten gyermekeit,
mert elszakadt Istentől, az Úr idegen számára, sőt egyenesen zavaró, idegesítő
tényező. A világ számára a hívő ember szálka a szemében, idegen test, zavaró
tényező. Amikor Thesszalonikában Jázont és néhány más keresztyént a városi
vezetők elé hurcoltak, azt kiáltozták: ezek világfelforgatók. Pál ezen egyáltalán nem csodálkozik. Ő tudta, hogy ez
a bukott világ nem értelmezheti másképp azokat, akik az Isten rendjét képviselik,
mint akik felforgatják ezt a világot. Ha egy igazi keresztyén valahol
megjelenik, ott elkerülhetetlen a konfliktus, az összeütközés, amiből aztán
legtöbb esetben az üldözés is származik.
Jézus nagyon gyakran
készíti tanítványait erre az elkerülhetetlen feszültségre a világban. A
keresztyén emberre nem érvényes a római hadvezérek jelszava: veni, vidi,vici,
vagyis: jöttem, láttam, győztem. Jézus pont az ellenkezőjére készíti fel a
tanítványait. „De óvakodjatok az emberektől, mert törvényszékre adnak és
zsinagógákban megkorbácsolnak titeket, sőt helytartók és királyok elé hurcolnak
titeket énérettem.”(Mt10,17-18) Jézus mindig saját hozza fel példaként, hogy őt
is üldözik, s ezért az övéit is üldözni fogják. Ezért ők normalitásnak kell
elfogadják, hogy ők az üldözött Mesterük üldözött tanítványai lesznek.
Még súlyosabban beszél
erről Jézus a Ján17,14-ben. Ő elvárja az övéitől, hogy az üldöztetés keresztjét
hordozzák, persze Jézus azt is tudja, hogy mi nem vagyunk sem óriások, sem
hősök és félünk a szenvedéstől. Ezért két dolgot ad segítségül.
1. Mert övék a mennyeknek országa. Ugyanezt mondta Jézus a
lelki szegényeknek is. Ők is gyenge emberek, akiknek semmijük sincs, akik
önmaguk erejéből semmire sem képesek. De Jézus épp a gyenge embereknek tud erőt
és kitartást adni, amikor jön az üldözés. Arra bíztat, hogy az üldöztetésben,
az érte való szenvedésben, nem önmagunkra építsünk, hanem őreá nézzünk és benne
bízzunk. A keresztyén ember a szenvedésben Krisztusra néz, az ő példája ragyog
előtte, tőle kap erőt a szenvedéshez. Az, hogy mi szenvedni tudunk, ajándék és
kegyelem.
2. A hit nem kerül mindig életünkbe, nem mindenki lesz
vértanú a Jézus nevéért. Nem mindig érvényes Luther éneke: „gyermeket, nőt, testi
éltet, hírt és jólétet, elvihet, benyelhet a föld gonoszsága.” Nem mindenkinek
kell máglyára lépni, nem mindenkit köveznek meg vagy fejeznek le. Az üldözéshez
tartozik az, hogy gonosz dolgokat , hazugságokat terjesztenek rólunk,
szidalmaznak bennünket.
Az is különös, hogy Jézus arról is beszél, hogy az
üldözés ne tegyen minket szomorúvá, kétségbeesetté, sőt inkább boldoggá és
örvendezővé. Erre magunktól valóban nem lennénk képesek, mert ez a Szentlélek
ajándéka. Lehetünk boldogok az üldöztetésben , a Krisztusért hordozott
szenvedésben. Az a tény, hogy üldöznek annak a jele, hogy mi a helyes úton
járunk,annak a jele, hogy Krisztusnak szolgálunk, hogy őt követjük.
Az üldözött keresztyén egy kiváló társaságban van. Ez a
Krisztus közössége, a próféták és a hit hőseinek a közössége. Amikor megtérünk,
lehet hogy elvesztünk régi barátokat, de nyerünk újakat., akik sokkal
értékesebbek, mint a régiek. A szenvedés által a próféták, apostolok, a
reformátorok, a gályarab lelkipásztorok, a kommunizmus idején börtönt szenvedett
emberek, s a most szerte a világon Krisztusért szenvedő emberek társaságába
jutunk.
Jézus azt is
mondja, hogy Isten a mennyben meg fogja jutalmazni a Krisztusért való
szenvedést. Érte szenvedni ajándék és kegyelem, de ugyanakkor meglesz a jutalma
is. A mennyben nem fogjuk bánni azt, amit Krisztusért elveszítettünk, kárba
veszni hagytunk. Ami itt veszteségnek tűnt, az a mennyben nyereség lesz. A
Krisztusért való szenvedés boldogsága megadatott már az ószövetségi embereknek
is, gondolhatunk itt Mózesre és Jeremiásra, a tanítványok boldogan mentek el a
Nagy Tanács elől, miután megvesszőzték őket. Pál és Silás kalodába szorítva
dicsérte Istent.
Az első három
század keresztyének énekelve mentek Néró arénáiban a kiéheztetett oroszlánok
elé, Husz János végig énekelt a máglyán, amíg csak a tűz s a füst meg nem ölte.
A gályarab lelkipásztorok is énekeltek volna, a kegyetlen munkájuk közben, de
kipöckölték szájukat. Mint aki Krisztusért börtönt viselt édesapa gyermekeként
nőhettem fel, ámulva hallgattam, amikor a börtönviselt emberek sugárzó arccal
mesélték, hogy mennyi áldást kaptak a szenvedés helyén.
Személy
szerint elmondhatom, hogy én csak nagyon keveset szenvedtem Krisztusért. Azért
az „átkosban” háromszor voltam a román hírhedt Szekurítáté (AVÓ) karmai között
s olyan is volt egy temetés után, hogy ordítozva állták el utamat, mert mertem
arról beszélni, hogy Krisztus nélkül menthetetlenek vagyunk és megváltásra van
szükségünk. Valamiképpen Isten minden gyermeke részesül a Krisztusért való
szenvedésben, így mi mindnyájan boldog emberek vagyunk.
Lőrincz
István ny.lp.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése